Permalänk

här är sprickan markerad med Rött streck.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Spricka på skärm, byt skärm eller köp ny dator.

Permalänk
Medlem

HAHA shit alltså, det är utan tvekan en spricka.
Det är inget du känner utanpå skärmen tyvärr.
Det är ingen som kallar din svärmot för en lögnare eller så, så tagga ner lite, men självklart har inte win update gjort det där.

Men så ser en skärm ut som har fått fysisk åverkan.
Inget nya drivrutiner osv kan hjälpa.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, det är alltså ingen spricka i skärmen, då släpper vi det gott folk. Men I så fall är det artefakter hon har fått, dvs nån form av defekt på kortet.
Skärmen visade inga tecken på fel eller liknande innan updaten gjordes?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Grönahunden:

lugna ner dig en smula.. ?

1,2,3,4 jo det är det

så här ser det ut när skärmen är spräckt, ja råkar veta detta då ja jobbar med att byta ut just spruckna LCD skärmar på datorer.
http://www.avelectronicsinc.com/includes/ckfinder/userfiles/images/7321_1impact.jpg
http://www.venuedragon.com/picsmanual_gm/IMG_5825_1429908425_63.JPG
https://i2.wp.com/farm4.static.flickr.com/3104/2922617325_23d142bde7.jpg?zoom=2

här finns tusentals med spruckna skärmar som ser ut på samma sätt som din svärmors..
https://www.google.se/search?q=cracked+LCD&client=firefox-b&t...

Skrivet av FBGKimpan:

efter att jag updaterade nvidia drivers, så blev det värre.
Går det inaktivera nvidia grafikkortet och använda det andra? Hon har en laptop med ett 760m och hd4600

Skrivet av PointMan:

Det är en spricka i LCD panelen BAKOM yttersta glaset/plasten.

Skrivet av Stefan94:

Okej, men det är en spricka i LCD-panelen.

Skrivet av charmless:

Ser alldeles för många sådana skärmar i jobbet. Som föregående talare säger, 99,9% spricka i själva LCD-panelen. Känns inte genom glaset/plasten som sitter framför som skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NordhNet:

Antagligen har skadan uppstått efter uppdateringen installerades. En sådan skada kan ha uppstått om man råkat slå igen locket på datorn för hårt eller om där varit något mellan locket och själva datorn när man stängt.

Men ja, skärmen (yttersta skiktet kan ha klarat sig) är sprucken.

Skrivet av Tea42BBS:

Har hon gjort rent skärmen med någon flytande vätska? Så som fönsterputs? Om man har på för mycket, så rinner det in i nederkant av skärmen o sabbar anslutning / decoder chip

// LZ

Skrivet av Grönahunden:

troligen har det blivit värre om du kände med nageln efter "sprickan som inte fanns" ?
LCD kristallerna är inte längre i den ordning som dom ska vara.

sätt in en stationär skärm så ska du se att den skärmen inte har dom ränderna.

Skrivet av RVX:

Ju mer jag kollar på det, det är nån form av defekt i skärmen, spricka troligtvis tyvärr.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en fysisk spricka i skärmen, men likväl nånting innanför som har gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Grönahunden:

här är sprickan markerad med Rött streck.

http://i.imgur.com/aDVLg9v.jpg

Skrivet av anon200632:

Spricka på skärm, byt skärm eller köp ny dator.

Så jag testade allt.
Avinstallerade nvidia drivers.
Installerade om dem. (Då blev det värre).
Testade att stänga av nvidia kortet osv.

1. Jag tryckte aldrig på skärmen, men drog lätt med fingret över "the accident", kände aldrig någon spricka.
2. Blev frustrerad för jag insåg inte att det antagligen var BAKOM skärmen som ni sade.

Men så skrev någon att jag skulle testa med en stationär skärm. Så jag tog min och testade.

Bam. Bevisat.
Det ni sa stämde. Det var en spricka bakom skärmen.

Tack så mycket för all er hjälp och jag ber om ursäkt för min frustration. Skulle ha insett att det kunde vara bakom också.

EDIT:
Det som är otroligt konstigt är att enligt henne så hände det när skärmen var öppen hela tiden. Dvs hon stängde aldrig ner den och den startades om efter update och bam. Sönder? Hon kan ha ljugit men jag vet inte.

Men en spricka bakom skärmen är det, det är bevisat med externa skärmen

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Så jag testade allt.
Avinstallerade nvidia drivers.
Installerade om dem. (Då blev det värre).
Testade att stänga av nvidia kortet osv.

1. Jag tryckte aldrig på skärmen, men drog lätt med fingret över "the accident", kände aldrig någon spricka.
2. Blev frustrerad för jag insåg inte att det antagligen var BAKOM skärmen som ni sade.

Men så skrev någon att jag skulle testa med en stationär skärm. Så jag tog min och testade.

Bam. Bevisat.
Det ni sa stämde. Det var en spricka bakom skärmen.

Tack så mycket för all er hjälp och jag ber om ursäkt för min frustration. Skulle ha insett att det kunde vara bakom också.

EDIT:
Det som är otroligt konstigt är att enligt henne så hände det när skärmen var öppen hela tiden. Dvs hon stängde aldrig ner den och den startades om efter update och bam. Sönder? Hon kan ha ljugit men jag vet inte.

Men en spricka bakom skärmen är det, det är bevisat med externa skärmen

med barn kan man säja en sak. har skärmen gått sönder på datorn,ipaden,telefonen så är det väldigt få som erkänner att dom gjort det.
dom har ju inte gjort det med vilje? = alltså har dom inte spräckt skärmen.

deras uppfattning om Ljuga är en helt annan, jag har fått förklarat "ja satt å surfade på ipaden och då sprack den" glas spricker inte av sig själv, troligen har X lyft datorn i högra hörnet tummen borde då hamna där sprickan går ihop från tre håll.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

med barn kan man säja en sak. har skärmen gått sönder på datorn,ipaden,telefonen så är det väldigt få som erkänner att dom gjort det.
dom har ju inte gjort det med vilje? = alltså har dom inte spräckt skärmen.

deras uppfattning om Ljuga är en helt annan, jag har fått förklarat "ja satt å surfade på ipaden och då sprack den" glas spricker inte av sig själv, troligen har X lyft datorn i högra hörnet tummen borde då hamna där sprickan går ihop från tre håll.

Iofs kan det uppstå spänningar i glas som gör att det spricker eller "exploderar", men aldrig hört talas om att en skärm har gått sönder på just det viset, men nångång måste ju vara första gången

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Skrivet av radioactiv:

Iofs kan det uppstå spänningar i glas som gör att det spricker eller "exploderar", men aldrig hört talas om att en skärm har gått sönder på just det viset, men nångång måste ju vara första gången

tills ja ser det på videoklipp när man petar på en skärm/touchglas och den spricker så är det enligt mig bluff&båg.
personen som tappat sin dator/telefon vill ha det utbytt gratis, trixet är att säja nej på ett trevligt sätt där kunden inte blir "kränkt" över att jag påstått att X ljuger.. jag byter inte ut den gratis bara för att man berättat nån historia.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

tills ja ser det på videoklipp när man petar på en skärm/touchglas och den spricker så är det enligt mig bluff&båg.
personen som tappat sin dator/telefon vill ha det utbytt gratis, trixet är att säja nej på ett trevligt sätt där kunden inte blir "kränkt" över att jag påstått att X ljuger.. jag byter inte ut den gratis bara för att man berättat nån historia.

Oftast när sådana spänningar uppstår så är det ursprungliga fel, men nu tänker jag mest på t.ex. dricksglas och liknande. Men i detta fallet så tror jag att det legat något väldigt litet på laptopen, och när hon böjt ner skärmen så har den tagit emot det som gett upphov till sprickan.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Så jag testade allt.
Avinstallerade nvidia drivers.
Installerade om dem. (Då blev det värre).
Testade att stänga av nvidia kortet osv.

1. Jag tryckte aldrig på skärmen, men drog lätt med fingret över "the accident", kände aldrig någon spricka.
2. Blev frustrerad för jag insåg inte att det antagligen var BAKOM skärmen som ni sade.

Men så skrev någon att jag skulle testa med en stationär skärm. Så jag tog min och testade.

Bam. Bevisat.
Det ni sa stämde. Det var en spricka bakom skärmen.

Därför jag sa tryck lite lätt, då ser man vanligen att krystallerna sprider sig en aning.
Det är mig veteligen rätt ovanligt att själva glaset spricker på en laptop, oftast är det just LCDn som går sönder. Nu är jag inte hundra på att datorskärmar är uppbyggda på samma sätt som en telefonskärm förvisso... känns ju knappast som glas när man pillar på den iaf.
Om "endast" utsidan skulle gå sönder blir det ingen effekt alls mer än att sprickan syns ovanpå.

Ivf, är det en lite bättre laptop kan det ju vara värt att laga skärmen.
Men oftast om man köpt en dator för 5k för några år sedan och sedan spräckt skärmen är det lika bra att kasta och köpa ny.

Slutet gott, allting gott.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Ser alldeles för många sådana skärmar i jobbet. Som föregående talare säger, 99,9% spricka i själva LCD-panelen. Känns inte genom glaset/plasten som sitter framför som skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte 99,9% en spricka i skärmen. Utan det är 100% så att skärmen spruckit. Detta syns såklart inte då ytterhöljet är av plast och skyddar.

Bara ny skärm som gäller. Inga drivrutiner kommer hjälpa!

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE