Permalänk
Medlem

Svarta linjer på laptop

Så min svärmor har fått ett problem med sin dator:

http://imgur.com/a/WKZXl

Jag har ingen aning vad det är. Enligt henne så kom det efter en windows update.

Några ideér?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som grafikkortet är dött/skärmkabel i kläm. Testa ladda ner HWInfo och titta temperaturen på grafikkortet.

Edit; Ser ut som en spricka, som flera andra sagt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Ser ju ett som en spricka på skärmen?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Ser ut som skärmen är spräckt uppe till vänster, fysisk skada.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Ser ut som grafikkortet är dött/skärmkabel i kläm. Testa ladda ner HWInfo och titta temperaturen på grafikkortet.

Edit; Ser ut som en spricka, som flera andra sagt.

Skrivet av Sjoooberg:

Ser ju ett som en spricka på skärmen?

Skrivet av Rismik:

Ser ut som skärmen är spräckt uppe till vänster, fysisk skada.

Det ser ut som det. Men det är inte det. Enligt henne. http://imgur.com/a/2uBky

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Avinstallera gfx driver - starta windows i safe/vga mode - kolla att allt ser bra ut(inga ränder). Kolla att det inte är Utropstecken i device manager. Boota om - i vanligt läge, installera drivrutin för gfx kort o håll tummarna

// LZ

Permalänk
Medlem

Det är artefakter du har, på ditt grafikkort då. Eller är du säker på att du inte har en spricka i skärmen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det är definitivt en spricka i skärmen, inget snack om saken.
Fråga din kära svärmor vad som händer om hon trycker lite löst med tummen kring det skadade området uppe till vänster.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Det är definitivt en spricka i skärmen, inget snack om saken.
Fråga din kära svärmor vad som händer om hon trycker lite löst med tummen kring det skadade området uppe till vänster.

har datorn vid mig nu och nej, det är ingen spricka

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

har datorn vid mig nu och nej, det är ingen spricka

ta en bild på datorn istället för "låna" andras bilder..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ta en bild på datorn istället för "låna" andras bilder..

fan snackar du om, det är hennes bilder

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Spricka. Fysisk skada. Försäkringsärende.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Spricka. Fysisk skada. Försäkringsärende.

Asså herregud, läser du inte tråden?
Nej. Det är ingen jävla spricka. Jag sitter ju med datorn framför mig.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

fan snackar du om, det är hennes bilder

jag uppfattade det som att du använt andra bilder som liknade din svärmors dator, varför jo för att dom bilderna visar helt klart att det är sprickor i LCD´n

vadå ser du inte sprickan i denna bild ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Asså herregud, läser du inte tråden?
Nej. Det är ingen jävla spricka. Jag sitter ju med datorn framför mig.

Jag läser tråden. Det är en fysisk skada, spricka.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jag uppfattade det som att du använt andra bilder som liknade din svärmors dator, varför jo för att dom bilderna visar helt klart att det är sprickor i LCD´n

vadå ser du inte sprickan i denna bild ?
http://i.imgur.com/y1pqrMQ.jpg

Asså holy shit. Det är bilderna ifrån datorn som sitter FRAMFÖR MIG SOM JAG TAR PÅ.
Om du inte ska hjälpa till, sluta posta. Det är hennes bilder, det är hennes laptop framför mig, det är ingen spricka i skärmen.

Så nej, det visar inte helt klart sprickor i skärmen. Det är samma dator, fast in zoomat.

Nu har jag sagt det 3 ggr, ska jag behöva säga det ett par gånger till?

Det är ingen spricka i skärmen.
Det är verkligen ingen spricka i skärmen.
Är det en spricka i skärmen? Nej.
Is there a crack on the screen? No.

Det som hände var:
Hon satt och jobbade. Fick en windows update. Hon körde updaten. Efter update: detta.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Asså holy shit. Det är bilderna ifrån datorn som sitter FRAMFÖR MIG SOM JAG TAR PÅ.
Om du inte ska hjälpa till, sluta posta. Det är hennes bilder, det är hennes laptop framför mig, det är ingen spricka i skärmen.

Så nej, det visar inte helt klart sprickor i skärmen. Det är samma dator, fast in zoomat.

Nu har jag sagt det 3 ggr, ska jag behöva säga det ett par gånger till?

Det är ingen spricka i skärmen.
Det är verkligen ingen spricka i skärmen.
Är det en spricka i skärmen? Nej.
Is there a crack on the screen? No.

Det som hände var:
Hon satt och jobbade. Fick en windows update. Hon körde updaten. Efter update: detta.

Ok, det är alltså ingen spricka i skärmen, då släpper vi det gott folk. Men I så fall är det artefakter hon har fått, dvs nån form av defekt på kortet.
Skärmen visade inga tecken på fel eller liknande innan updaten gjordes?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Asså holy shit. Det är bilderna ifrån datorn som sitter FRAMFÖR MIG SOM JAG TAR PÅ.
Om du inte ska hjälpa till, sluta posta. Det är hennes bilder, det är hennes laptop framför mig, det är ingen spricka i skärmen.

Så nej, det visar inte helt klart sprickor i skärmen. Det är samma dator, fast in zoomat.

Nu har jag sagt det 3 ggr, ska jag behöva säga det ett par gånger till?

1.. Det är ingen spricka i skärmen.
2.. Det är verkligen ingen spricka i skärmen.
3.. Är det en spricka i skärmen? Nej.
4.. Is there a crack on the screen? No.

lugna ner dig en smula.. ?

1,2,3,4 jo det är det

så här ser det ut när skärmen är spräckt, ja råkar veta detta då ja jobbar med att byta ut just spruckna LCD skärmar på datorer.

här finns tusentals med spruckna skärmar som ser ut på samma sätt som din svärmors..
https://www.google.se/search?q=cracked+LCD&client=firefox-b&t...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, det är alltså ingen spricka i skärmen, då släpper vi det gott folk. Men I så fall är det artefakter hon har fått, dvs nån form av defekt på kortet.
Skärmen visade inga tecken på fel eller liknande innan updaten gjordes?

Skickades från m.sweclockers.com

efter att jag updaterade nvidia drivers, så blev det värre.
Går det inaktivera nvidia grafikkortet och använda det andra? Hon har en laptop med ett 760m och hd4600

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är en spricka i LCD panelen BAKOM yttersta glaset/plasten.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Asså holy shit. Det är bilderna ifrån datorn som sitter FRAMFÖR MIG SOM JAG TAR PÅ.
Om du inte ska hjälpa till, sluta posta. Det är hennes bilder, det är hennes laptop framför mig, det är ingen spricka i skärmen.

Så nej, det visar inte helt klart sprickor i skärmen. Det är samma dator, fast in zoomat.

Nu har jag sagt det 3 ggr, ska jag behöva säga det ett par gånger till?

Det är ingen spricka i skärmen.
Det är verkligen ingen spricka i skärmen.
Är det en spricka i skärmen? Nej.
Is there a crack on the screen? No.

Det som hände var:
Hon satt och jobbade. Fick en windows update. Hon körde updaten. Efter update: detta.

Okej, men det är en spricka i LCD-panelen.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det är en spricka i LCD panelen BAKOM yttersta glaset/plasten.

Så hur har den uppstått efter en update?

Efter att nya nivida drivers installerades ser det ut så här http://imgur.com/a/ImoQW

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ser alldeles för många sådana skärmar i jobbet. Som föregående talare säger, 99,9% spricka i själva LCD-panelen. Känns inte genom glaset/plasten som sitter framför som skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FBGKimpan:

Så hur har den uppstått efter en update?

Efter att nya nivida drivers installerades ser det ut så här http://imgur.com/a/ImoQW

Antagligen har skadan uppstått efter uppdateringen installerades. En sådan skada kan ha uppstått om man råkat slå igen locket på datorn för hårt eller om där varit något mellan locket och själva datorn när man stängt.

Men ja, skärmen (yttersta skiktet kan ha klarat sig) är sprucken.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har hon gjort rent skärmen med någon flytande vätska? Så som fönsterputs? Om man har på för mycket, så rinner det in i nederkant av skärmen o sabbar anslutning / decoder chip

// LZ

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Så hur har den uppstått efter en update?

Efter att nya nivida drivers installerades ser det ut så här http://imgur.com/a/ImoQW

troligen har det blivit värre om du kände med nageln efter "sprickan som inte fanns" ?
LCD kristallerna är inte längre i den ordning som dom ska vara.

sätt in en stationär skärm så ska du se att den skärmen inte har dom ränderna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

efter att jag updaterade nvidia drivers, så blev det värre.
Går det inaktivera nvidia grafikkortet och använda det andra? Hon har en laptop med ett 760m och hd4600

Ju mer jag kollar på det, det är nån form av defekt i skärmen, spricka troligtvis tyvärr.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en fysisk spricka i skärmen, men likväl nånting innanför som har gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FBGKimpan:

Så hur har den uppstått efter en update?

Efter att nya nivida drivers installerades ser det ut så här http://imgur.com/a/ImoQW

Där ser man ju ännu tydligare hur en spricka letar sig ner från hörnet. Kan vara någon timing av skärmen eller något som ändrats med drivrutinsuppdateringen, men det är helt klart ett fysiskt fel. Har svärmor tappat datorn eller tappat något på datorn? Detta kan uppträda om man tappar något på locket också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Så hur har den uppstått efter en update?

Efter att nya nivida drivers installerades ser det ut så här http://imgur.com/a/ImoQW

Vet inte, men nu på senaste bilden så har panelen spruckit ännu mer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av PointMan:

Vet inte, men nu på senaste bilden så har panelen spruckit ännu mer.

Kan ha blivit värre om man varit på locket en del, vinklat och haft sig. Risken är då att sprickan blir större, tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord