PC Problem, Svart bild efter windowslogga.

Permalänk
Medlem

PC Problem, Svart bild efter windowslogga.

Tja, har ett problem som jag hoppas ni kan vara behjälpliga med.

Började i Fredags eftermiddag då jag fick problem med bilden, startade t.ex ett Spel via Steam och allt blev som 'utsuddat' typ som om det skulle vara en överhettning, tänkte då att det kanske var spelet som jävlades.

Men startade om hela datorn ändå, då fick jag mer problem t.ex som att ikonerna jag hade på skrivbordet blev suddiga, exakt som vid en överhettning, gick in 'Den här Datorn' för att kolla runt lite, Då blev all text som en "Färgad rad" ? <- Dåligt beskrivet men nån kunnig kanske förstår.

Gick hursom inte att läsa vad som stods på nånting, allt blev bara som en färgad utsuddig rad.

Startade om datorn ytterligare en gång och problemet försvann för dagen.

Lördag morgon, startade datorn. Satt o kikade lite på diverse hemsidor, och helt plötsligt så blev skärmen helt Grå/Röd färgad, 2 sekunder senare så försvann ljudet också. Datorn fortsatte att vara igång, men kunde då inte göra nånting pga bilden.

Startade om datorn, allt fungerade felfritt 5 minuter. Sen så hände exakt samma igen. ända skillnaden var att skärmen blev grå denna gång.
Startade om datorn för att göra en systemåterställning, men det ville datorn ej göra pga nån anledning som jag inte kommer ihåg.
Och om jag nu startar datorn så blir det helt svart på skärmen efter 'Windows Loggan', - Har windows10.

Är det nån som vet vad det kan tänkas vara?

Specs:
MSI RADEON R9 270 2GB GAMING
CORSAIR CX500 500W
ADATA 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Röd
Gigabyte GA-P85-D3 ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz 6MB

Uppskattar alla svar

MVH.

Permalänk
Medlem

@Hink123
Har du möjlighet att koppla skärmen till moderkortet via HDMI för att se om gpu är paj eller ej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Kopplade in datorn i TV'n då jag ej har HDMI på skärmen, fick ingen signal på tv'n.

Permalänk
Medlem

@Hink123: För att få bild när skärm/TV kopplas till moderkortet så måste först ofta ta bort grafikkortet. Bios bruka vara inställd så.

Kan vara ditt budget nätagg som blivit för dålig för grafikkortet.
Windows disken osv kan du koppa ur tills du fixat bild igen.
Temperaturen kan man kolla i bios om du lyckas få bild igen.

Nollställ bios. Antingen som det står i bios eller ta ut batteriet en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln och att vara lugn så den hinner bli nollställd. Ibland måste något mer tas bort men vad varierar från fall till fall. Så nollställde du innan du tog bort saker/kablar så behöver du testa att nollställa igen.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Tog ut grafikkortet och körde hdmi från moderkortet å då är det inte längre något problem, så jag förmodar då att det är grafikkortet som är trasigt.

Permalänk
Medlem

@Hink123: Kan fortfarande vara dit budget nätagg som delvis gått sönder så att grafikkort och resten av datorn fått konstiga fel. Den är så känd för att ge problem att den blir en av sakerna du behöver misstänka nästa gång du får (konstiga) fel om du behåller den.

Ska du köpa nytt grafikkort så bör du göra något åt den samtidigt. Kan ofta funka i många månader innan man får problem igen.

Låna ett nätagg och testa.
Låna ett grafikkortet eller testa den i annan dator.