Skoldator 13,3" eller 14", 7000:- till 10 000:-

Permalänk
Medlem

Skoldator 13,3" eller 14", 7000:- till 10 000:-

Hej,

Jag har tröttnat på det bärbara datorn jag har just nu, mestadels på grund av den låga upplösningen på skärmen, så nu är jag ute efter en ny och fräsch.
Jag har precis börjat studera webbutveckling och använder sublime och photoshop mycket.

Har hängt här inne i köpråd för bärbara ett tag, men tycker nästan alla trådar handlar om 15" eller större. Detta är inte riktigt det jag är ute efter och jag behöver nu eran hjälp.

Mina "krav" är en lätt smidig dator, 13,3" eller max 14" med minst full-hd skräm och en bra trackpad med multigesture.
Jag skulle även vilja ha USB type-c på datorn för framtida behov. 8gb ram känns också som det är det minsta man ska ha.
Budget: absolut max 10 000:- men helst runt 8 000.

Jag vet även att Intel 7 generation är på väg, men frågan är om det är värt att vänta på? Vill gärna köpa datorn i veckan, men kan vänta om det är värt det, både med tanke på att de "äldre" datorerna kan sjunka i pris och att man kan få en nyare generation.

De jag har kollat på är:

Alternativ 1:
HP Envy 13-d110no
Pris: 7990:-
Länk
+:
Snygg, finns tillgänglig nu, fullstort HDMi uttag, priset gör att jag kan köpa en störra SSD.
-:
Inte nyaste Intel generationen, ingen USB Type-C, bara 128gb ssd.

Alternativ 2:
HP Envy 13-d111no
Pris: 8990:-
Länk
+:
Snygg, finns tillgänglig nu, fullstort HDMi uttag, 256gb ssd, högre upplöst skärm
-:
Inte nyaste Intel generationen, ingen USB Type-C, 1000kr för en större ssd, är inte behov av en Qhd skärm, batteritid blir sämre pga skärm upplösningen?

Alternativ 3:
Lenovo Yoga 710 2-1 14"
Pris: 7990:-
Länk
+:
Snygg, finns tillgänglig på elgiganten nu, senaste Intel generationen.
-:
ingen USB Type-C, 4gb ram, 128gb ssd, är inte behov av en Qhd skärm eller pek skräm, batteritid blir sämre pga skärm upplösningen?

Alternativ 4:
Acer Aspire S5-371 13.3"
Pris: 9495:-
Länk
+:
Senaste Intel generationen, USB type-C, 8gb ram, 256gb ssd, full-HD skräm.
-:
Finns inte tillgänglig nu, preliminärt 19/10, priset.

Så vad tycker ni? Finns det bättre alternativ än detta och borde jag vänta in den nya generationen?

Tack på förhand!
// Erik

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte nyligen en HP Envy i5 6200u QHD som jag tycker är jättebra! Fina färger + upplösningen och väldigt snabb och rappt. Det enda jag skulle kunna klaga på den är att det kan bli väldigt varmt, även under surfning. Speciellt under youtube och twitch vid full hd streaming. Vid slösurf är den knäpptyst men vid load kan fläkten höras. Förutom det är den en perfekt carry around / student dator, klarar väl 4,5-5,5h.

Har även fått testa på Lenovo Yoga 710. Den är också en väldigt bra dator. Färgen något sämre än HPen, men inte allt för stor kontrast mellan dessa. Touchpaddan också något sämre, sämre fingeravläsning? Den dubbelklickar även, alltså den åker först ner väldigt lätt och när man lägger mer tryck klickar det till. Fläkten är igång konstant och hörs, vid load för det lite mer oväsen. Men den blev aldrig så varm som HPen. Dess touch var också väldigt bra, påminde om en ipad. Fast tyckte inte att jag hade någon nytta med detta. Batteritiden räcker för 4-5h

För mig föll jag för HPen för dess minimala design och lätta vikt. Men även för att jag fick en bra deal hos komplett (HP Envy 13-d107no för 9000:-)

Mvh Kenny

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyT:

Hej!

Köpte nyligen en HP Envy i5 6200u QHD som jag tycker är jättebra! Fina färger + upplösningen och väldigt snabb och rappt. Det enda jag skulle kunna klaga på den är att det kan bli väldigt varmt, även under surfning. Speciellt under youtube och twitch vid full hd streaming. Vid slösurf är den knäpptyst men vid load kan fläkten höras. Förutom det är den en perfekt carry around / student dator, klarar väl 4,5-5,5h.

Har även fått testa på Lenovo Yoga 710. Den är också en väldigt bra dator. Färgen något sämre än HPen, men inte allt för stor kontrast mellan dessa. Touchpaddan också något sämre, sämre fingeravläsning? Den dubbelklickar även, alltså den åker först ner väldigt lätt och när man lägger mer tryck klickar det till. Fläkten är igång konstant och hörs, vid load för det lite mer oväsen. Men den blev aldrig så varm som HPen. Dess touch var också väldigt bra, påminde om en ipad. Fast tyckte inte att jag hade någon nytta med detta. Batteritiden räcker för 4-5h

För mig föll jag för HPen för dess minimala design och lätta vikt. Men även för att jag fick en bra deal hos komplett (HP Envy 13-d107no för 9000:-)

Mvh Kenny

Tack för en utförlig och bra reflektion! Har läst något om att man kan stänga av fläkten på Envy så att den bara sätts igång när den behövs, är detta något du gjort?
Det där med värmen låter tråkigt, lite därför jag vill bara ha en full-HD skärm också, känns som det kan spela in en del.
Batteritiden låter helt ok, är inte jättestort behov av bättre batteritid.
Den enda jag ser som ett minus är att USB type-C saknas.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt inne i robusta datorer och i den prispunkten hade jag tittat på en lenovo thinkpad 13. Robust konstruktion och trevliga komponenter om man specar ut den lite. i5 6200u 256gb ssd och 1080p för 8000. Nästa steg är premium ultrabooks enligt mig för ca 12-15k eller de fyrkärniga allternativen för ca 14-15k

Edit: jag var inne på dells hemsida och de verkar ha 30-35% rabatt på latitude serien och precision serien. Kolla erbjudanden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag är väldigt inne i robusta datorer och i den prispunkten hade jag tittat på en lenovo thinkpad 13. Robust konstruktion och trevliga komponenter om man specar ut den lite. i5 6200u 256gb ssd och 1080p för 8000. Nästa steg är premium ultrabooks enligt mig för ca 12-15k eller de fyrkärniga allternativen för ca 14-15k

Edit: jag var inne på dells hemsida och de verkar ha 30-35% rabatt på latitude serien och precision serien. Kolla erbjudanden.

Skulle absolut kunna tänka mig en Thinkpad 13. Ser egentligen ett litet skit problem med den efter att ha kollat på den, inget bakgrundsbelyst tangentbord, sjukt irriterande. Annars har den allt jag vill, i stort sett.

Har du någon länk till Dells rea? Lyckas inte hitta något.

EDIT:
Hitta dem. Den enda intressanta var väll Inspiron 13, den hade senaste generationen av intel CPUer, men saknade USB type-C och fått rätt dåliga betyg på skärmen.

Har du själv testat thinkpad 13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaarkX:

Skulle absolut kunna tänka mig en Thinkpad 13. Ser egentligen ett litet skit problem med den efter att ha kollat på den, inget bakgrundsbelyst tangentbord, sjukt irriterande. Annars har den allt jag vill, i stort sett.

Har du någon länk till Dells rea? Lyckas inte hitta något.

EDIT:
Hitta dem. Den enda intressanta var väll Inspiron 13, den hade senaste generationen av intel CPUer, men saknade USB type-C och fått rätt dåliga betyg på skärmen.

Har du själv testat thinkpad 13?

Tyvärr inte. Sett mycket recensioner av den dock. Men med det ordentliga chassit, samma bra tangentbord med bra tangenter som andra thinkpads (även om jag gillar den gamla layouten som min t420 har bättre) så är det en trevlig dator tror jag.
Hade jag bytt dator idag till någon lätt tvåkärnig idag så är det den jag hade valt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag har själv tittat på Lenovos nya 710s vilket enligt mig väldigt in ut, som en billigare Dell XPS 13 men har inte hållt i den än. Finns fina modeller av den att få för 8999:- idag!

Mvh flottnacke

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flottnacke:

Jag har själv tittat på Lenovos nya 710s vilket enligt mig väldigt in ut, som en billigare Dell XPS 13 men har inte hållt i den än. Finns fina modeller av den att få för 8999:- idag!

Mvh flottnacke

Kan nämna att den har lite fina funktioner men 710s saknar den interna thinkpad strukturen om man vill har den. Så det är skruvat i plast eller i bästa fall en metallskiva men inte mer.
Men bryr du dig inte om det så är 710s bättre för dig.
Jag tror den har ett annat tangentbord också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13
i5-7200u
8GB
256 GB PCIe NVMe
USB-C med Thunderbolt 3

11k med studentrabatt

Om du kan stretcha 1k så är det en riktigt bra dator.

Permalänk

den här kan jag tipsa om: https://www.dustinhome.se/product/5010901148/thinkpad-e460

den är billig och enkel att uppgradera. den är dock inte lika sexig som dom dyra thinkpadsen om man bryr sig om utseende. ett plus är att den har dedikerad gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Dell XPS 13
i5-7200u
8GB
256 GB PCIe NVMe
USB-C med Thunderbolt 3

11k med studentrabatt

Om du kan stretcha 1k så är det en riktigt bra dator.

Vart har du hittat denna studentrabatt? Hittar inget på varken mecenat eller studentkortet?
Kan säkert stretch till 11k då jag verkligen gillar designen på den nya XPS'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaarkX:

Vart har du hittat denna studentrabatt? Hittar inget på varken mecenat eller studentkortet?
Kan säkert stretch till 11k då jag verkligen gillar designen på den nya XPS'n.

Du mejlar Dell med din studentinfo så får du en 15% rabattkod. Så var det senast jag kollade iaf, i somras.

Om studentrabatten fungerar som vanligt ska jag köpa den laptopen nu i höst. XPS 13 är en grym dator, helt klart.

Dell har 12% rabatt på XPS med koden "FLASH", gäller tom 12 okt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under min tid på InfoCare under 2014 kom jag i kontakt med i princip alla säljande HP-modeller, alltifrån billiga plastmodeller till mer robusta byggen.. Envy var definitivt modellen som utmärkte sig, Så jag lägger min röst på en HP Envy

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har jag väll kommit fram till att jag har två val.
Jag vill ha senaste Intel arkitekturen, gillar inte att köpa ny dator med äldre teknik om jag inte får rabatt.

Såååå...

Dell XPS 13
Pris: 11312 med rabatt.
+: Senaste tekniken, snygg, liten och smidig, usb Type-C, PCIe ssd.
-: Lite dyrare än jag tänkt, endast beställning via dells hemsida, har inte kunnat känna och ta på den, i5-7200u

Lenovo Yoga 710s
Pris: 9990:-
+: Finns på elgiganten runt hörnet där jag bor, har fått känna lite på den och gillar den allmänt och senaste tekniken, i7-7500u
-: Ingen usb type-c, har touch (vilket jag inte behöver).

Så frågan är om det är värt att lägga 1500kr extra för att få usb type-c? Jag vill gärna ha det då jag senare kan koppla in docka eller annat roligt.
Jag vet inte om jag är väldigt petig med att jag vill ha det och att jag senare kanske aldrig använder det?
Sen har faktiskt lenovon bättre cpu än vad XPSen har.
Hur hade ni gjort?

Tack alla som svarat hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaarkX:

Nu har jag väll kommit fram till att jag har två val.
Jag vill ha senaste Intel arkitekturen, gillar inte att köpa ny dator med äldre teknik om jag inte får rabatt.

Såååå...

Dell XPS 13
Pris: 11312 med rabatt.
+: Senaste tekniken, snygg, liten och smidig, usb Type-C, PCIe ssd.
-: Lite dyrare än jag tänkt, endast beställning via dells hemsida, har inte kunnat känna och ta på den, i5-7200u

Lenovo Yoga 710s
Pris: 9990:-
+: Finns på elgiganten runt hörnet där jag bor, har fått känna lite på den och gillar den allmänt och senaste tekniken, i7-7500u
-: Ingen usb type-c, har touch (vilket jag inte behöver).

Så frågan är om det är värt att lägga 1500kr extra för att få usb type-c? Jag vill gärna ha det då jag senare kan koppla in docka eller annat roligt.
Jag vet inte om jag är väldigt petig med att jag vill ha det och att jag senare kanske aldrig använder det?
Sen har faktiskt lenovon bättre cpu än vad XPSen har.
Hur hade ni gjort?

Tack alla som svarat hittills!

Då tror jag absolut på Dell XPS. De maskinerna har fått grymt bra omdömen för sin byggkvalité och prestanda

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Då tror jag absolut på Dell XPS. De maskinerna har fått grymt bra omdömen för sin byggkvalité och prestanda

Då får det nog bli den känner jag!

Tack för alla svar allihopa!

Permalänk
Medlem

Ångrar mig lite redan att jag beställde från dell.se. otroligt krånglig och jobbig sida.
Efter tredje försöket går beställningen igenom, efter en timme så ringer det någon från +35 nummer. Det är någon som pratar halv knacklig engelska som frågar om jag precis beställt en dator från dell.
Jag svara ja och då frågar han om jag kan bekräfta vilken adress den ska till? Vad är detta och varför? Jag betalade med kort så det borde inte väll inte vara några problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikTL:

Ångrar mig lite redan att jag beställde från dell.se. otroligt krånglig och jobbig sida.
Efter tredje försöket går beställningen igenom, efter en timme så ringer det någon från +35 nummer. Det är någon som pratar halv knacklig engelska som frågar om jag precis beställt en dator från dell.
Jag svara ja och då frågar han om jag kan bekräfta vilken adress den ska till? Vad är detta och varför? Jag betalade med kort så det borde inte väll inte vara några problem?

Skickades från m.sweclockers.com

ehm... Det låter väldigt knepigt. Vet du om Dell har chattfunktion på sidan, kan vara värt att kolla upp vad sjutton dom håller på med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kan nämna att den har lite fina funktioner men 710s saknar den interna thinkpad strukturen om man vill har den. Så det är skruvat i plast eller i bästa fall en metallskiva men inte mer.
Men bryr du dig inte om det så är 710s bättre för dig.
Jag tror den har ett annat tangentbord också

Thinkpad 13!
Jag beställde faktiskt precis en sådan, jag hade helt missat den där laptopen i mina "undersökningar", verkar vara en mycket prisvärd dator som enkelt kan upgraderas om nått år om man vill det. Den har Thinkpads klockrena tangentbord, är kanske inte lika slimmad som Asus UX305-serie men denna har andra fördelar som väger upp detta och mer där till enligt mig.

Trevlig helg!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flottnacke:

Thinkpad 13!
Jag beställde faktiskt precis en sådan, jag hade helt missat den där laptopen i mina "undersökningar", verkar vara en mycket prisvärd dator som enkelt kan upgraderas om nått år om man vill det. Den har Thinkpads klockrena tangentbord, är kanske inte lika slimmad som Asus UX305-serie men denna har andra fördelar som väger upp detta och mer där till enligt mig.

Trevlig helg!

Trevligt. Efter att jag skrev mitt inlägg om den har jag testat en kamrats thinkpad 13 och den känns solid. Så det är ett bra val.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14