Fulkultur myser med brädspel

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur myser med brädspel

Värm upp poddappen och trimma hörlurarna för ett nytt avsnitt av Fulkultur. Den här gången handlar det om riktiga trotjänare för långa höstkvällar – brädspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Åhå, brädspel special alltså? Nu ska här lyssnas, såg många bra titlar i listan!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Haha! Tack o bock, jag kanske inte var den enda som efterfrågade detta tema
Ska bli superkul att höra det här avsnittet

Permalänk
Hedersmedlem

En given titel i listan trodde jag var Android Netrunner, inte bara för att det är ett förträffligt spel, men att det trots allt känns lite mer Sweclockers än franska medeltiden och tuff-tuff-tåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Åhå, brädspel special alltså? Nu ska här lyssnas, såg många bra titlar i listan!

Något för Spelclockers/GeeksGaming att styra upp en brädspels träff för medlemmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Tipsar om Isle of Skye som inte nämndes i podden, samt Sheriff of Nottingham.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om Roborally, kul lagom kaos artat brädspel där man på tid ska programmera robotar genom en bana med hinder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Brädspelet Talisman är en klar favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot fler bra tips på bra brädspel. Alltid kul och spela brädspel ju. Fast om möjligt gärna brädspel som är hyffsat snabba. Alltså inte brädspel som tar fyra - fem timmar direkt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CynXen:

Något för Spelclockers/GeeksGaming att styra upp en brädspels träff för medlemmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske kan gå att lösa. Återkommer!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Tar gärna emot fler bra tips på bra brädspel. Alltid kul och spela brädspel ju. Fast om möjligt gärna brädspel som är hyffsat snabba. Alltså inte brädspel som tar fyra - fem timmar direkt.

Ett par av mina favoriter är Smallworld och Citadels, hyffsat snabba att spela och lätta att förstå.
Smallworld
Citadels

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om nån vill lira i Malmö så kör vi på Playoteket på måndagar 18:00 o Spelens Hus på onsdagar 18:00.
Finns nåra veteraner som köper nya spel hela tiden som de har med sig.

Annars en spelkväll med SweClockare emellan hade också varit skoj

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

League of Legends släpps som brädspel idag. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160920/league-of-legends-...

Mansions of Madness har kommit som 2nd edition och ska tydligen vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var tråkigt att panelisterna var så oinsatta denna gången. Ett par bra spel nämndes, speciellt för att introducera nya spelare (Carcassone, Ticket to ride). Cosmic Encounter är nog det ända som nämndes som jag skulle säga är riktigt bra och som inte ersatts av ett annat spel som gjort det bättre.

Några exempel på det:
Battlestar Galactica har ersatts av Dead of winter. Lite sämre tema men mycket bättre spelmekaniskt.
The Resistance (Avalon) har ersatts av Secret Hitler.
Dominion har ersatts många gånger om av en uppsjö deckbuilders. Dominion anses vara den första i en genre som exploderat.

Munchkin nämndes. Det hade jag nästan väntat mig, men tycker det är synd att det rekommenderas. För vad det är så är det ett alldeles för långt spel (alla hoppar på den som leder så ingen vinner inom rimlig tid) och det slutar alltid med att slumpen avgör vem som vinner. Dvs, vems tur är det när alla har använt upp alla möjligheter att stoppa.

Arkham Horror var inte heller oväntat att det nämndes. Jag tyckte dock det var kul att det ansågs svårt xD. Jag har köpt till de två svåraste expansionerna och har fortfarande aldrig förlorat. Men det tror jag har att göra med att det ett puzzel där det blir enkelt när man lärt sig mönstret. Var flera år sedan jag spelade det nu så det kanske är dags att plocka fram igen.

Om jag skulle slänga ihop en tipslista från minnet utan att springa bort till spelhyllan så kommer jag på dessa:

Imperial Settlers (väldigt bra på två, som ni efterfrågade tips på)
Seasons
Mage Knight
Forbidden Stars
Discworld: Ankh Morpork
Alchemists
Blood Bowl: Team Manager
XenoShyft
Tanto Cure (spelmekaniskt en bättre version av dominion men alla tycker inte om artwork)

Nu har jag missat massor. Känns som jag bara listat det jag spelat nyligen xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Munchkin nämndes. Det hade jag nästan väntat mig, men tycker det är synd att det rekommenderas. För vad det är så är det ett alldeles för långt spel (alla hoppar på den som leder så ingen vinner inom rimlig tid) och det slutar alltid med att slumpen avgör vem som vinner. Dvs, vems tur är det när alla har använt upp alla möjligheter att stoppa.

Det tycker jag är mycket av charmen med munchkin. Inte tiden, det har vi aldrig haft problem med när vi spelat, men att det ser solklart ut att någon vinner, så helt plötsligt vänder det och den som låg sist vann.
Nu har jag bara spelat original med massa expansioner (vi har skippat den med de stora korten som jag inte minns vad den heter nu, pga mer regler) och Conan (fristående, inte inblandat med vanliga).

Btw, med deluxe versionen har man spelbräde som "level counter" och då är det helt klart ett brädspel

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av Anaii:

Tyckte det var tråkigt att panelisterna var så oinsatta denna gången. Ett par bra spel nämndes, speciellt för att introducera nya spelare (Carcassone, Ticket to ride). Cosmic Encounter är nog det ända som nämndes som jag skulle säga är riktigt bra och som inte ersatts av ett annat spel som gjort det bättre.

Några exempel på det:
Battlestar Galactica har ersatts av Dead of winter. Lite sämre tema men mycket bättre spelmekaniskt.
The Resistance (Avalon) har ersatts av Secret Hitler.
Dominion har ersatts många gånger om av en uppsjö deckbuilders. Dominion anses vara den första i en genre som exploderat.

Absolut, som vanligt var det en hel del spel vi inte hann med att nämna. Fokus var framförallt spel som är bra att börja med, samt personliga favoriter. Jag fastnade själv inte alls för Dead of Winter, men som du skriver berodde det nog mycket på temat. Spelmekaniskt finns det fördelar jämfört med Battlestar, men kombinationen mekanik+tema gör BSG till en klar favorit för mig. Särskilt just vändningen i halvtid där nya Cylons kan vakna upp gör hela spelet!

Trots en hel hög deckbuilders föredrar jag fortfarande Dominion, och även detta på grund av kombination starkt tema + lätt att komma in i + roligt. Ett större spel som min vän ofta tjatar på mig att jag ska prova är Android Netrunner, men det har ännu inte blivit av. Verkar fantastiskt dock! Har du själv någon favorit bland deckbuilders?

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paradis-Jakob:

Trots en hel hög deckbuilders föredrar jag fortfarande Dominion, och även detta på grund av kombination starkt tema + lätt att komma in i + roligt. Ett större spel som min vän ofta tjatar på mig att jag ska prova är Android Netrunner, men det har ännu inte blivit av. Verkar fantastiskt dock!

Kan intyga att det är fantastiskt! Det är ett asymmetriskt spel med en rolig mix av att skapa synergier mellan kort och bluffande. Jag har inget intresse av att delta i turnering, vilket skulle betyda att man "fastnar" i ett behov av att uppgradera allteftersom kortlekar "går ur tiden", fast det gör ingenting då det räcker att vara några med gemensamt intresse av spelet för att ha riktigt kul.

Dominions släpper inte taget här heller. Det är det perfekta snabba spelet för dueller mellan mig och frugan. Att det kommit uppföljare med starkare teman tror jag mest spelar roll under inlärningsfasen, för med det tempot man håller som lite erfaren blir det aldrig tråkigt och finns inget utrymme för att tänka särskilt mycket i teman.

Några av mina favoriter:

Pax Pamir - spelet som man tydligen antingen hatar eller älskar. Spelet har lite extra värde för historienördar. Som spel är det lite bakvänt först, då det verkligen håller sig temat, där afghanska klanledare aldrig var lojala mot någon annan sig själv. Frugan hatar det, då tanken att försöka nå ett slut, vad som typ hade varit att vinna i andra spel, här kan stå på ända och det visar sig att någon annan hann sabotera vad som tycktes vara en seger.

Twilight Struggle - nutidsklassiker som alltid är en nagelbitare och ofrånkomligt frustrerande. Nackdelen är att man måste spela med personer som ligger på ungefär samma nivå för att det ska fungera bra.

Command and Colors Ancients - när man dukar upp med god whisky och tärningar. Ett av de spel där det är mest roligt att förlora... om nu någon förstår vad jag menar ("Can you change history").

Wir Sind Das Volk! - en oväntad favorit, som på något sätt mixar "Twilight Struggle" med ett eurospel om resurser. Lättare och snabbare, men mekaniken efter varje runda kan vara lite svår att greppa de första gångerna.

Cuba Libre - eh, det historiska temat verkar lite väl starkt i den här korta listan. Hur som en trevlig enklare inkörsport i COIN-systemet.

Permalänk
Medlem

Bästa där var väl 'Universums härskare' men tyckte att några pärlor glömdes bort;
Drakborgen, Neuroshima Hex och Theseus the dark orbit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Paradis-Jakob:
När det gäller rena deckbuilders i Dominionstil är de främsta jag kommer på Heart of Crown och Tanto Cuore.
En trevlig variant som framför allt går hem i nördiga gäng är Legendary: Marvel

En personlig favorit är en co-operativ deckbuilder som heter XenoShyft. Tematiskt ger det mig lite Starship Troopers vibbar medans spelmekaniken är en blandning av deckbuilder och tower defence.

Sen fick jag nyss hem en kickstarter som jag inte hunnit spela ännu men reglerna ser väldigt lovande ut. Den har fått väldigt bra kritik. Namnet är Draconis Invasion.

Android Netrunner har jag spelat en del. Det är väldigt bra. Men det är ett LCG och precis som Magic hamnar det lite fel i diskussionen om man pratar brädspel. Det släpps en ny expansion varje månad och vill man vara med och spela i ett gäng som håller på mycket med Netrunner bör man ha tillgång till de senaste korten.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av Elakekocken:

Bästa där var väl 'Universums härskare' men tyckte att några pärlor glömdes bort;
Drakborgen, Neuroshima Hex och Theseus the dark orbit

Skickades från m.sweclockers.com

Drakborgen är ju ett kärt minne som jag helt glömde bort att nämna. Det var ytterligare ett av de där spelen jag hade, men aldrig lyckades få syrrorna att spela. Fick ihop några spelsessioner med kompisar, och det var ju en väldigt bra stämning!

Hade dock aldrig expansionen...

Visa signatur

– Med rymden i blodet.