XFX Radeon RX480 8gb, Sapphire HD 5750 1gb OS X Sierra GA-Z77-DS3H

Permalänk
Inaktiv

XFX Radeon RX480 8gb, Sapphire HD 5750 1gb OS X Sierra GA-Z77-DS3H

Jag behövde testa om det gick att få igång det på en hackmack med Sierra och hur stor prestandaökning jag skulle få med ett RX480 kort i så fall.

Det skulle bli lite dyrt att testa genom att köpa nytt så jag beslutade att försöka med en äldre maskin för att i alla fall få ett nån slags koll på om det är värt pengarna vs eventuell prestandaökning. Billigaste i närområdet för allt nytt var ett RX 480 för 2700 kr samt övriga delar för säkert runt 7000 kr så valet var lätt.

Jag spelar inte utan vill få lite bättre flyt när jag redigerar mina filmer i Davinci Resolve och speciellt med 4k filmer. Samma hackmack funkar helt enkelt skitbra under OS X Mountainlion till multicam live web tv sändning, simultan musik inspelning med Logic etc etc

Med hjälp av Clover en USB sticka och två kext så hoppade OSet igång utan problem och med hjälp av två editeringar (korrigering av kortets enhets id) i två videokext så funkade HD 5750 kortet klockrent. Dessvärre så tog det ett dygn ungefär innan jag kom på allt då det var länge sedan sist som jag meckade med sånt här på grund av att mina hackmackar funkar bra helt enkelt.

I den här sörjan med många flyttar fram och tillbaka av grejor samt att nätagget förmodligen inte lever upp till specsen på watt sidan så stack det inbyggda nätverkskortet dessvärre. Då jag först trodde att kanske Clover ställer till med nåt på UEFI nivå i bios så försökte jag med ett par bios uppgraderingar men det hjälpte inte.

(För att överhuvudtaget få RX480 kortet att starta med det här moderkortet så måste man upp till Bios version F9 annars är det svart i rutan)

Men på Kjell o Company finns ett Pcie kort https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... för ca. 240 kr där det faktiskt följer OS X drivar med, visserligen för Lion men dom funkar riktigt bra. Kort sagt datorn har aldrig varit så bra på nätverk som nu så det var väl i och för sig bra hehe.

För att få igång RX480 kortet så behövs samma typ av redigeringar i två kext för att få igång det samt att man i Bios måste testa sig fram när det gäller inställningar för inbyggd och eventuella extra grafikkort.

Det vill säga för att få igång acceleration och sånt så det rullar någorlunda som det ska (säkert inte ens i närheten av hur det skulle prestera i windows) så måste man starta med den inbyggda grafiken och sen när datorn har startat så får man byta över till RX480 och då funkar det. Man kan till och med byta mellan så byter datorn automatiskt precis som det ska vara. Alla portar verkar funka både DVI, HDMI och Minidisplayport.

Oavsett kort så går datorn väldigt bra tycker jag, bättre än med Mountainlion. I alla fall under det dygn som jag testade den med Sierra.
Webkameran har aldrig funkat bättre tex hehe. Till och med Resolve ser RX480 kortet och benämner det som ett prototypkort på 8 gb. Lite prestandaökning i Resolve blir det också även på den här gamla ångmaskinen så det ser väl lovande ut ändå får man väl säga.

Clover verkar funka bra som bootloader om jag jämför med Chameleon som jag kört med förr. Jag har kört Clover från USB stickan och det funkar bra. Lägg dom två system kext som behövs för boot fakesmc och powermanagement eller vad det heter i clover kext/other katalogen. När Clover kommer upp tryck mellanslag och pila ner i listan bocka sen i starta utan caches och ladda kexten, sen ner till retur och välj rätt hårddisk och sen retur igen så går den igång.

Jag förmodar att man lägger Clover på rooten eller nått så slipper man stickan och kexten ligger ju i other katalogen hela tiden så det blir ju ganska smidigt ändå. Övriga kext installerade och ominstallerade jag med kexthelper in i systemets extensions katalog som vanligt.

Men framför allt det går att få igång Sierra på ett gammalt GA moderkort och även att få igång ett gammalt 5570 kort och maskinen funkar riktigt bra så det måste väl nästan vara lite coolt. Dessvärre så behöver jag använda lite 32 bitars grejor och kext så jag kan inte köra det på Sierra som huvud OS dessvärre till annat än surf och sånt så det blir nog inte av på den här maskinen oavsett att den verkar gå lite lättare.

Permalänk
Inaktiv

Hm den hamnade fel kan nån admin flytta den till hackintoshtråden istället

Permalänk
Inaktiv

HALLÅ ADMIN stoppa den i rätt avdelning snälla