Fibra vill ha minst 6 månader på sig att blåsa in fiber där slang redan är grävd till husvägg

Permalänk
Medlem

Fibra vill ha minst 6 månader på sig att blåsa in fiber där slang redan är grävd till husvägg

Hej,

Som rubriken lyder så vill Fibra ha minst 6 månader på sig att blåsa in fiber. Nätet är byggt av ett byalag och Fibra har tagit över driften. Slang och allt är redan grävt ända fram till husväggen, det enda som behövs för att få tillgång till fiber är blåsning samt inkoppling.

Jag började kontakta Fibra den 7 juli, då berättade jag att jag ville ansluta fiber till villan. Den jag pratade med sa att hon skulle vidarebefordra det upp det och sen skulle de kontakta mig. Efter 2 veckor hade jag inte hört någonting, så då ringde jag igen. Då fick jag samma svar igen att de hade vidarebefordrat det och skulle återkomma. Väntade ytterligare 1 vecka, sen så ringde jag upp igen. Efter det så skickade de i alla fall ut ett avtal som jag skrev på och skickade in.

Nu har jag ringt dem några gånger till efter att avtalet var inskickat och de säger att de har så mycket nu att de inte hinner med att ansluta mig förrän tidigast 2017. Jag tycker det är orimligt att behöva vänta över ett halvår på ett jobb som mig veterligen tar några timmar att utföra.

Vad tycker ni? Är det rimlig väntetid? Vad kan jag göra för att komma till en lösning?

Tack på förhand

PS, i och för sig så tog det dem ju 3 veckor att skicka ut ett avtal. Så att blåsa fiber kanske tar några år för dem

Edit: Förtydligande: Nätet är alltså driftsatt sedan flera år. Grannar har fiber. Huset som jag bor i är inte inkopplat för att den som bodde här innan ville inte ha fiber. Men det är grävt ända fram till husväggen med fiberslang. Så nu när jag ska efteransluta så vill Fibra ha över ett halvår att blåsa in själva fiberkabeln till huset. Det är det som jag frågar om det är rimligt att det ska ta så lång tid?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Det finns ju en kö att förhålla sig till tyvärr. Är kön lång, ja då får du vackert vänta =(

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Det gick ungefär till på samma sätt för flera år sedan när fibern kom till föräldrarnas hus. Det pratades länge och väl om att det skulle bli fiber. När de väl satte igång att gräva under så var det effektivt arbete som var klart på en vecka eller två för hela byn. Det skedde Juli månad om jag minns rätt. Sedan dröjde det ända till 31'a Januari innan fibern hade svetsats/blåsts in och nätet driftsattes.

Permalänk
Medlem

@cyzed:

Dessutom är det väl så att deras huvudkontor inte ligger där du bor, utan de vill ha x antal uppdrag i området/kommunen/länet för att det ska bli lönsamt.

De skickar lixom inte ut någon att köra 20mil(teoretisk siffra) för att blåsa fiber till en villa när de kan blåsa in fiber till 10(återigen teoretisk siffra) villor på samma tid i ett annat område.

Har någon i giberföreningen fått in fiber? annars kan ni ju kolla upp andra fibertekniker

Sen är det antagligen två olika företag som gräver och blåser.

"ViblåserFiber AB" har antagligen lika lite erfarenhet i markarbete som "GrävEnGrav AB" har i fibersvetsande- och blåsande. Sen tillkommer alla maskiner som behövs

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@cyzed:

Dessutom är det väl så att deras huvudkontor inte ligger där du bor, utan de vill ha x antal uppdrag i området/kommunen/länet för att det ska bli lönsamt.

De skickar lixom inte ut någon att köra 20mil(teoretisk siffra) för att blåsa fiber till en villa när de kan blåsa in fiber till 10(återigen teoretisk siffra) villor på samma tid i ett annat område.

Har någon i giberföreningen fått in fiber? annars kan ni ju kolla upp andra fibertekniker

Sen är det antagligen två olika företag som gräver och blåser.

"ViblåserFiber AB" har antagligen lika lite erfarenhet i markarbete som "GrävEnGrav AB" har i fibersvetsande- och blåsande. Sen tillkommer alla maskiner som behövs

Det ligger inom deras område, ligger ca 8 km från deras huvudkontor. Grejen är att grannar har fiber, det finns alltså fiber i gatan. Men de ska ha ca 6 månader på sig att blåsa från deras kopplingspunkt in till huset. Det är där jag ifrågasätter om det är rimligt

Edit: Det är ingen fiberförening som har hand om det. Det är sedan länge överlämnat till Fibra.

Edit2:

Skrivet av anon12433:

Det gick ungefär till på samma sätt för flera år sedan när fibern kom till föräldrarnas hus. Det pratades länge och väl om att det skulle bli fiber. När de väl satte igång att gräva under så var det effektivt arbete som var klart på en vecka eller två för hela byn. Det skedde Juli månad om jag minns rätt. Sedan dröjde det ända till 31'a Januari innan fibern hade svetsats/blåsts in och nätet driftsattes.

Nätet är driftsatt redan, det här gäller en efteranslutning till ett befintligt nät.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Om det är 6 månaders arbete före dig i deras kö...så får du helt enkelt vänta. Vad är det som gör att du ska gå före alla andra som vill ha fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Om det är 6 månaders arbete före dig i deras kö...så får du helt enkelt vänta. Vad är det som gör att du ska gå före alla andra som vill ha fiber?

Det är det jag ifrågasätter, är det verkligen rimligt med så lång kö? Har de inget ansvar att tillhandahålla fiber inom rimlig tid?´Det finns ju fiber i gatan utanför. Sen så tror jag inte på att det är kö, man kan inte hitta något om det på deras hemsida iaf. Finns ingenting som antyder att det skulle vara långa väntetider. Jag har erbjudit mig att fixa en egen firma som kan blåsa och koppla in fiber, med det går inte heller.... Så vad ska jag göra?! Sitter ju i deras rävsax

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det är det jag ifrågasätter, är det verkligen rimligt med så lång kö? Har de inget ansvar att tillhandahålla fiber inom rimlig tid?´Det finns ju fiber i gatan utanför. Sen så tror jag inte på att det är kö, man kan inte hitta något om det på deras hemsida iaf. Finns ingenting som antyder att det skulle vara långa väntetider. Jag har erbjudit mig att fixa en egen firma som kan blåsa och koppla in fiber, med det går inte heller.... Så vad ska jag göra?! Sitter ju i deras rävsax

Jag jobbar inte inom fiber, men i närheten. Och jag kan garantera dig att dom bara inte sitter och rullar tummarna hela dagarna.

Sluta spela speciell och vänta på din tur. tror tyvär inte du kan göra någonting annat. Erbjud dig att betala extra kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag jobbar inte inom fiber, men i närheten. Och jag kan garantera dig att dom bara inte sitter och rullar tummarna hela dagarna.

Sluta spela speciell och vänta på din tur. tror tyvär inte du kan göra någonting annat. Erbjud dig att betala extra kanske?

Jag har redan erbjudit mig att betala extra. Det jag menar är att när de tog över driften så tog de också på sig ansvar. Borde man inte kunna kräva lite mer av dem? Det handlar ju ändå bara om en kabel som ska kopplas?! Tar elektriker lika lång tid på sig för att koppla kablar?! Jag tycker inte det är rimligt, att det ska ta över ett halvår att utföra ett jobb som tar några få timmar, kanske 3-4 timmar inklusive resor....

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag har redan erbjudit mig att betala extra. Det jag menar är att när de tog över driften så tog de också på sig ansvar. Borde man inte kunna kräva lite mer av dem? Det handlar ju ändå bara om en kabel som ska kopplas?! Tar elektriker lika lång tid på sig för att koppla kablar?! Jag tycker inte det är rimligt, att det ska ta över ett halvår att utföra ett jobb som tar några få timmar, kanske 3-4 timmar inklusive resor....

Jo, men du verkar inte förstå att dom kanske har 150 jobb före dig. Eller kanske 1500 jobb

150 jobb x 4 timmar genomsnitt. You do the math.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag har redan erbjudit mig att betala extra. Det jag menar är att när de tog över driften så tog de också på sig ansvar. Borde man inte kunna kräva lite mer av dem? Det handlar ju ändå bara om en kabel som ska kopplas?! Tar elektriker lika lång tid på sig för att koppla kablar?! Jag tycker inte det är rimligt, att det ska ta över ett halvår att utföra ett jobb som tar några få timmar, kanske 3-4 timmar inklusive resor....

tro mig det är en rimlig tid att få vänta! med tanke på hur pass mycket fiber expanderingen i hela landen bokstavligen har exploderat senaste åren så är det nog tyvärr bara att tacka å ta emot. Jobbar själv inom en bransch som blir extremt överbelastad ibland och då skjuter väntetiderna på saker vi ska försöka hålla till max någon dag till upp till en månad ibland! och bara tanken på hur mycket våran marknad ökar hela tiden så är det inget alls jämfört med hur pass mycket fiber expanderingen ökar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Jag har redan erbjudit mig att betala extra. Det jag menar är att när de tog över driften så tog de också på sig ansvar. Borde man inte kunna kräva lite mer av dem? Det handlar ju ändå bara om en kabel som ska kopplas?! Tar elektriker lika lång tid på sig för att koppla kablar?! Jag tycker inte det är rimligt, att det ska ta över ett halvår att utföra ett jobb som tar några få timmar, kanske 3-4 timmar inklusive resor....

Som flera har varit inne på så har förmodligen Fibra en kö med kunder som de skall ut till och bara göra några timmars jobb på. Så även om varje jobb bara tar 4 timmar så ligger den en hel bunt med villor före dig i kön, för att få sina 4 timmar uträttade.

Man kan nog nästan jämföra lite med vården. Det kan vara flera års väntetid på vissa operationer, trots att själva operationen bara tar 2 timmar och all equipment finns på sjukhuset. Varför? Jo för att det är många fler än en som vill få operationen utförd.

Jag förstår absolut din frustration, självklart vill du ha fiber asap. Men ser inte varför det skulle ligga i Fibras intresse att medvetet fördröja din installation mer än nödvändigt. De hade antaligen kunna staffa upp och anställa fler gubbar som installerar fiber, samtidigt så driver de nog inte nätet för ro skull utan vill kunna räkna hem vinst också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jo, men du verkar inte förstå att dom kanske har 150 jobb före dig. Eller kanske 1500 jobb

150 jobb x 4 timmar genomsnitt. You do the math.

Fast nu skriver ju du som att de hade kö. Jag hittar ingenstans på deras hemsida att det skulle vara kö för att ansluta fiber.

Skrivet av norrby89:

tro mig det är en rimlig tid att få vänta! med tanke på hur pass mycket fiber expanderingen i hela landen bokstavligen har exploderat senaste åren så är det nog tyvärr bara att tacka å ta emot. Jobbar själv inom en bransch som blir extremt överbelastad ibland och då skjuter väntetiderna på saker vi ska försöka hålla till max någon dag till upp till en månad ibland! och bara tanken på hur mycket våran marknad ökar hela tiden så är det inget alls jämfört med hur pass mycket fiber expanderingen ökar!

Som jag skrev till wasprocker så skriver ju inte Fibra någonstans att det är kö eller att väntetiden är extra lång på deras hemsida, eller någon av deras andra kommunikationskanaler.

Skrivet av undertext:

Som flera har varit inne på så har förmodligen Fibra en kö med kunder som de skall ut till och bara göra några timmars jobb på. Så även om varje jobb bara tar 4 timmar så ligger den en hel bunt med villor före dig i kön, för att få sina 4 timmar uträttade.

Man kan nog nästan jämföra lite med vården. Det kan vara flera års väntetid på vissa operationer, trots att själva operationen bara tar 2 timmar och all equipment finns på sjukhuset. Varför? Jo för att det är många fler än en som vill få operationen utförd.

Jag förstår absolut din frustration, självklart vill du ha fiber asap. Men ser inte varför det skulle ligga i Fibras intresse att medvetet fördröja din installation mer än nödvändigt. De hade antaligen kunna staffa upp och anställa fler gubbar som installerar fiber, samtidigt så driver de nog inte nätet för ro skull utan vill kunna räkna hem vinst också.

Som jag skrev till de andra, Fibra har inte publicerat någonstans att de har kö eller ens någon väntetid. Det enda de skriver är 10 veckor, och det har nu gått mer än det. Det jag funderar över är vilka skyldigheter de har. Som i vården, då finns ju vårdgarantin. De har ju faktiskt tagit på sig ett ansvar när de valde att ta över driften av nätet. Då måste de ju även finnas skyldighet att leverera?!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Fråga dom vad dom har för kö?

Hade jag ett eget företag så skulle jag inte skrika om att jag har en amssa kö för potentiella kunder.

Är det ett garanti på 10 veckor eller riktlinjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Fråga dom vad dom har för kö?

Hade jag ett eget företag så skulle jag inte skrika om att jag har en amssa kö för potentiella kunder.

Är det ett garanti på 10 veckor eller riktlinjer?

Fibra är inget privat bolag utan komunalägt, därför tycker jag de borde redovisa hur de sköter sina uppdrag. Kommer inte ihåg hur det va med 10 veckor, men det står på deras hemsida. Men jag undrar ju va de har för skyldigheter till de som är i beroendeställning till dem.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Är nog väldigt troligt de har mycket jobb. Varenda liten håla jag har kört förbi i sommar så står det fiber skyltar i rabatterna.

Är tråkigt men vi är snart inne i 2017 så väntan är inte super lång :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Fast nu skriver ju du som att de hade kö. Jag hittar ingenstans på deras hemsida att det skulle vara kö för att ansluta fiber.

De har väl inga skyldigheter att skriva sådant på deras hemsida, det har väl heller inga skyldigheter att publicera negativ information som kanske får potentiella kunder att inte skaffa fiber pga väntetid.

Mest troligt, som andra personer skrivit så har de fullt upp med arbete, kanske de håller på med ett stort fiber projekt som beräknas ta flera månader. Sedan eftersom semester tider oftast ligger fram till hösten så är det mycket möjligt att de ligger efter på hur mycket jobb som kommit in, vilket är extremt vanligt.

Men visst, jag kan förstå dig, att de troligtvis skulle kunna ordna till det snabbt för dig och lägga dig före, men från ett bolags perspektiv så skulle inte sådant fungera i längden, även om det nu kan hända att vissa tekniker är snälla och ställer upp på sådant.

Permalänk
Medlem

OBS! Ironi!

Skrivet av Fibra:

Hej

Tack för ditt meddelande. Vi återkommer så snart vår personal kommit hem från sin betalda långsemester till Mauritius, preliminärt någon gång i januari/februari.

Med vänliga hälsningar,
Fibra Kundtjänst

OBS! Det går inte att svara på detta meddelande, vår mailbox är redan överfull med beställningar vi inte tagit hand om än.

Slut ironi.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen inte okej. Har du påpekat för deras kundtjänst att du är en speciell liten snöflinga?

Skämt åsido så är det nog bara att vackert vänta på din tur. De jobbar säkert på i den takt de förmår.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@VexedRelic @zarkov

Skrivet av Jonny Myran:

Det här är verkligen inte okej. Har du påpekat för deras kundtjänst att du är en speciell liten snöflinga?

Skämt åsido så är det nog bara att vackert vänta på din tur. De jobbar säkert på i den takt de förmår.

Så ni menar att telekombolag inte har några skyldigheter att efteransluta hushåll i sitt område. Det är helt upp till dem själva att planera och eventuellt ansluta flera villor. Är det så enligt Post och telestyrelsen?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

@VexedRelic @zarkov
Så ni menar att telekombolag inte har några skyldigheter att efteransluta hushåll i sitt område. Det är helt upp till dem själva att planera och eventuellt ansluta flera villor. Är det så enligt Post och telestyrelsen?

Har de vägrat att ansluta dig? Nej. Har de sagt att de har mycket att göra men betar av kön så fort de kan? Ja.

Ring gärna PTS och fråga vilka skyldigheter ISP har, jag är idel öra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

@VexedRelic @zarkov
Så ni menar att telekombolag inte har några skyldigheter att efteransluta hushåll i sitt område. Det är helt upp till dem själva att planera och eventuellt ansluta flera villor. Är det så enligt Post och telestyrelsen?

Självklart har de skyldighet att efteransluta – en skyldighet de ämnar leva upp till inom angiven tidsram i ditt specifika fall. Att du tjurar över det är beklagligt, men knappast något de kan ta hänsyn till när de schemalägger sina anslutningar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag ska också få fiber, nästa år. Ingen panik för min del då jag tycker trådlösa funkar helt okej. Spelar å andra sidan bara hearthstone och tittar lite streams ibland.
Man får nog bereda sig på att vänta och eventuellt på förseningar också då de har mkt i tuben. Inte världens mest effektiva snubbar hellre, farsan fick fiber och de var typ 4-5 man som bara stod och drällde utanför huset och tittade på medans 1 grävde

Permalänk
Medlem

@cyzed har precis fått mitt inkopplat 4 månader efter beställning. Jag hade exakt samma förutsättningar som dig. Skulle bara blåsas och kopplas in. Blåsningen tog ca 2 timmar och inkopplingen 30min. Så det kändes ju lagom drygt att behöva vänta 4 månader på något som tar 2½ timme. Men det är bara att gilla läget tyvärr

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Var glad ens att ni får tillgång till fiber. Finns folk som kör via 4g nät.

Permalänk
Medlem

@cyzed: Jag tycker inte 6 månader låter rimligt. Jag fick mitt inom två månader. Misstänker att det är ett mindre bolag med inkompetenta människor oförmögna att planera verksamheten och då är det tyvärr bara att gilla läget... vad jag vet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dr.Mabuse:

@cyzed: Jag tycker inte 6 månader låter rimligt. Jag fick mitt inom två månader. Misstänker att det är ett mindre bolag med inkompetenta människor oförmögna att planera verksamheten och då är det tyvärr bara att gilla läget... vad jag vet.

Det var precis vad jag skulle skriva.

Sedan kan man ju tillägga att det är kommunalägt, allt som har med staten och kommuner att göra är tyvärr väldigt inneffektivt.. Skulle välja privata bolag över kommunalägt alla dagar i veckan.

Sitter själv och väntar på fiber, har dock inte så bråttom då jag får ut 64Mbit och väldigt bra pingtider på mitt VDSL. Men sitter i utöver det i samma sits. Jag är dock helt nyinstallerad, men det var drygt 1½ månad sedan de grävde klart allting i gatan och fick upp kopplingskåpet, så nu har man väntat på dessa förbannade fiberblåsare hur länge som helst. Byggarbetet var klart på en vecka.

Permalänk
Skrivet av cyzed:

@VexedRelic @zarkov
Så ni menar att telekombolag inte har några skyldigheter att efteransluta hushåll i sitt område. Det är helt upp till dem själva att planera och eventuellt ansluta flera villor. Är det så enligt Post och telestyrelsen?

Om jag inte är helt fel ute.
Har du kopparkabel eller täckning med mobiltelefon där du bor så är kravet uppfyllt. Har du inte det så är det antenn för att få uppkoppling alternativt kopparledning. Det är väldigt få som inte kan ringa, det finns några i fjällen som har haft svårt att få signal men med en antenn så brukar det gå att lösa.

Angående tiden så är det inget konstigt med det. Förutom blåsning av fibern och svetsning av den så ska den aktiveras. I vår förening så är det ett bolag som ljussätter fibern. I deras system så ska du läggas in och göras synlig för tjänsteleverantörerna. Vi har förutom öppen fiber ett kollektivavtal med Telia. Hos dem kan vi efteransluta fler men bara vid två tillfällen per år. Hur ser avtalen ut mellan Fibra och de andra. I övrigt så är det svårt att förstå att det tar tid när man inte är inne i fiberbygget, varje led ska ha sin tid och ha klara datum när föregående led är klara.

Vår förening har inga krav att efteransluta fler fastigheter. Under byggnadsfasen så kan vi naturligtvis krav på att vi måste ansluta privatpersoner för att få ut bidraget men inte efter det.

Permalänk
Medlem

Skummade igenom deras sida över statusen på olika områden och de ser ut att ha mellan 2-5 projekt igång där de kommit olika långt på, varav 1-2 av de precis har startat nu i höst.
Utan att ha någon koll på deras bemanning så gissar jag att de förmodligen har några projekt igång för fullt just nu som de säkert vill få klart innan de kan få loss några gubbar som sticker mellan med småjobb som efteranslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

@cyzed har precis fått mitt inkopplat 4 månader efter beställning. Jag hade exakt samma förutsättningar som dig. Skulle bara blåsas och kopplas in. Blåsningen tog ca 2 timmar och inkopplingen 30min. Så det kändes ju lagom drygt att behöva vänta 4 månader på något som tar 2½ timme. Men det är bara att gilla läget tyvärr

Tack, bra att höra från en som varit i samma sits. Ja, det är så retligt att jobbet tar så kort tid och man ska vänta flera månader, kanske ett halvår

Skrivet av Alle22:

Var glad ens att ni får tillgång till fiber. Finns folk som kör via 4g nät.

THIS, det verkar som att många här verkar tycka att det är en lyx med fiber 2016. Jag trodde folk hade högre krav...
Jag kan tillägga att i mitt fall så ligger villan i utkanten av en stor stad, så det är inte helt "off-grid"

Skrivet av Dr.Mabuse:

@cyzed: Jag tycker inte 6 månader låter rimligt. Jag fick mitt inom två månader. Misstänker att det är ett mindre bolag med inkompetenta människor oförmögna att planera verksamheten och då är det tyvärr bara att gilla läget... vad jag vet.

Mindre bolag? Fibra ägs av 5 kommuner och har hand om stadsnät i Västerås, Eskilstuna, Hallstahammar, Arboga och Strängnäs. Så så små är de inte

Skrivet av huttala:

Det var precis vad jag skulle skriva.

Sedan kan man ju tillägga att det är kommunalägt, allt som har med staten och kommuner att göra är tyvärr väldigt inneffektivt.. Skulle välja privata bolag över kommunalägt alla dagar i veckan.

Det är väl lite det jag känner också. Kommunalägt, då kan det ta hur lång tid som helst. Det är därför jag skriver här och undrar om de har några skyldigheter att skynda sig lite

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro