Oproffsigt intryck från ISP
Hej
Det är bäst att ta det hela från början.
Under förra året (2015) började vi här hemma så smått fundera på att dra in fiber i hemmet. Vi kontaktade då vår ISP som vi har abonnemang med. De förklarade då att eftersom vi redan har coax in så ska det inte vara något problem att dra in fiber, bara att byta vad som redan fanns i röret från en box ca 50 meter bort. Vi bad då om ett prisförslag under ett samtal per telefon. Efter ett litet tag så fick vi ett approximerat förslag via telefon. Med detta i bagaget började vi diskutera här hemma om och när detta kunde vara intressant. Vi konstaterade att under nästa sommar, sommar 2016 så skulle vi ha tid att få detta gjort. Så vi avvaktade.
Värt att nämna är att under all kommunikation under denna tiden så var supporten väldigt tillmötesgående och när vi frågade vilken tid det kunde tänkas ta så svarade man i stil med att "Vi har ju diskuterat pris och sådant med er. Skicka bara in en beställning så går det snabbt".
Snabbspola till lite innan sommaren i år då vi tog upp kontakten igen. Vi bad om papper att fylla i och fick dessa hemskickade. Vi läste igenom det hela och pris och så vidare ihop väl med vad vi pratat om tidigare. Så vi skickade in pappren och väntade på svar. Det tog ett tag men sedan fick vi tillbaka ett svar från vår ISP där som sa att beställningen var mottagen och att installationen garanterades vara färdig... inom 2 ÅR. Vad i helv....
Smått upprörda hörde vi nu av oss till vår ISP och frågade om allt i pappren stämde, ska det verkligen vara 2 år och inte 2 månader?? Vår ISP svarar nu att all utbyggnaden i vår ort är uppskjuten till år 2017. Detta känns olustigt då de inte ger oss något datum för installation alls, de bara hänvisar till att vi har bundit oss till kontraktet om installation i 18 månader. Att veta att de skjuter upp det på obestämd tid med 2 års som maxgräns gör en nedstämd då de lät väldigt på hugget när vi diskuterade det vid de tidigare tillfällena. Att vänta 2 år på en installation var ju inte med i vår tidigare kommunikation eller när vi bestämde oss, då lät det istället som att det var något som var snabbt och enkelt fixat. 2 år är också ganska lång tid.
Jag har dålig koll på vad som gäller i fall som detta då företaget först säger en sak och sedan kovänder. Är det okej att göra såhär? Det känns väldigt missvisande och ger inte alls ett proffsigt intryck.
--
Ga22be