Är detta prisvärt? Dator runt 13.5-16k!!

Permalänk
Medlem

Är detta prisvärt? Dator runt 13.5-16k!!

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

För 13 lök tycker jag du borde ha ett 1070

Permalänk
Medlem

Lägg till 300 och köp grafikkort på Siba. http://www.siba.se/datorkomponenter/grafikkort/nvidia/asus-ge...

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Känns som att 3600:- för ett gtx 1060 känns sjukt ovärt när du kan få ett 1060 3GB för 1990:- (netonnet). Visst det exemplaret du har valt har bättre kylare och mer minne, men ja....Är det värt nästan det dubbla priset? Knappast...

Permalänk
Medlem

Ok låter ju smart att byta upp till 1070. Nått annat man ska ändra?

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk

Mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9809626/

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

@Joldo: Glöm inte CPU-kylare.

Edit: My bad, såg nu att du valt ett paket kylare. Börjar tydligen bli trött.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem

Har ändrat lite nu och vad tycker ni om denna? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9810485/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mitt förslag. Med I7 och 1070. dock utan montering.
(hoppas jag har fått med allt?)

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

@Bad boy rune:

Nice! hade personligen valt 6600k istället och köpt en dark rock 3 eller noctua för 4.5Ghz eller mer. Sedan så hade jag valt ett gold certified PSU för överklockningen men det är inte säkert att det behövs, just in case.
Bang for the buck i övrigt gj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Mitt förslag. Med I7 och 1070. dock utan montering.
(hoppas jag har fått med allt?)

http://i.imgur.com/q8nLl4V.jpg

Är detta från inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

@Bad boy rune:

Nice! hade personligen valt 6600k istället och köpt en dark rock 3 eller noctua för 4.5Ghz eller mer. Sedan så hade jag valt ett gold certified PSU för överklockningen men det är inte säkert att det behövs, just in case.
Bang for the buck i övrigt gj

Here we go, bättre PSU(Gold Certified) och du kan överklocka allt och alla, bättre mobo, bättre CPU kylare som duger när du ska överklocka. Paketerbjudandet som komplett har med i7 och i5 är kassa. Du kan själv välja vilka komponenter du ska och det blir ändå 700kr billigare och du slipper den kassa CPU kylaren och krångel med RAM. Sikta på att få så mycket rabatt som möjligt per komponent när du handlar. Paketerbjudanden suger. Btw så hade jag inte kört med 1070 utan en 1440p skärm. Har du en 1080p skärm så kör med 1060 och spara ytterligare 1700kr, totalt så blir det 10 000kr.

Och det bästa, även med bättre komponenter så har du sparat 500kr. Ut och festa till helgen

https://www.komplett.se/wishlists/09cd36ef-a729-437b-8d34-11d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joldo:

Är detta från inet?

Skickades från m.sweclockers.com

komplett

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Ärligt talat

@Joldo: Om du ska använda datorn för gaming eller något annat så är det smartast att köpa 2 st antingen SSD Drives eller HDD.
För att då slipper din burk kämpa för att komma fram till ett resultat. Din burk arbetar snabbare med 2 st hårddiskar spelar ingen roll hur mycket utrymme den har.

du kan till exempel ha 1 Terrabite HDD och en som är 3 Terrabite HDD, den kommer att göra jobbet eftersom då har du 2 st hårddiskar som sammarbetar istället för en.

Ett annat exempel är att du kan ha en som är SSD Hårddisk och den andra kan vara HDD.

Utrymmet har ingen betydelse så länge du har 2 st hårddisk, för att om du köper en hårddisk som är 10 Terrabite i utrymme och du bara använder den enda så betyder det inte att den kommer att gå snabbare eller saktare än en hårddisk som är 1 Terrabite utrymme.

Så kom ihåg minst två hårddiskar om du inte vill slöa ner din burk, mer än två behöver du inte om du inte vill det eftersom du har redan räddat burken med två stycken hårddiskar, spelar ingen roll om det är SSD eller HDD.

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Tänk på att du bara har med en hårddsik på 250GB, kommer inte räcka så köp med en HDD på 1TB för 400kr som räcker gott och väl

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-2600 GPU: Nvidia GTX 660ti
SSD: Samsung 850 Evo 250GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.12 1TB
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600 C9 2x4GB
MBD: Acer Predator G3610

Permalänk

Skulle personligen försöka köpa ett 1070, genom att t.ex. välja ett lite billigare moderkort, köpa en windows 10 OEM key som går för ca 250kr, och kanske till och med en annan PSU

Permalänk

Bra fläkt som har bra vindkraft

@Joldo: Om du ska använda en grafikkort som är bland dom vassaste så borde du faktiskt skaffa den en fläkt, eftersom ditt grafikkort blir annars bara varm och kan förstöras. Därför är det bäst att hålla burken öppen med en riktig bra fläkt så att den kan få bättre kall luft och då slipper du riskera att förstöra grafikkortet.

Undvik helt och hållet att överklocka dina komponenter eftersom det ger ingen rolig resultat, det är samma sak som att kasta pengarna i havet. Du bränner upp din burk helt och du kommer att behöva bygga en helt splitter ny burk. Chansen är stor att det händer, och jag tror inte att du vill chansa om du inte är en Big spender som inte bryr sig om hur mycket pengar det kommer att kosta.

Vilket jag inte tror att du är.

Permalänk
Medlem

@NecroDeathLord:

Vad för fläkt pratar du om?

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

@Joldo: Om du ska använda en grafikkort som är bland dom vassaste så borde du faktiskt skaffa den en fläkt, eftersom ditt grafikkort blir annars bara varm och kan förstöras. Därför är det bäst att hålla burken öppen med en riktig bra fläkt så att den kan få bättre kall luft och då slipper du riskera att förstöra grafikkortet.

Undvik helt och hållet att överklocka dina komponenter eftersom det ger ingen rolig resultat, det är samma sak som att kasta pengarna i havet. Du bränner upp din burk helt och du kommer att behöva bygga en helt splitter ny burk. Chansen är stor att det händer, och jag tror inte att du vill chansa om du inte är en Big spender som inte bryr sig om hur mycket pengar det kommer att kosta.

Vilket jag inte tror att du är.

Du pratar i nattmössan. Det går alldeles utmärkt att överklocka både CPU och grafikkort hyfsat mycket, och enkelt, om man har en eftermarknadskylare till CPU och bra kylare på sitt grafikkort. Läser man bara på hur man går tillväga så är det ingen fara, och gör man det i små steg (som man ska) är risken att något skadas väääldigt liten.

Onödigt att skrämmas sådär, när du inte verkar veta vad du pratar om.

On-topic @joldo:

Med din budget så skulle jag definitivt försöka få in ett 1070 ifall du ska spela på datorn.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Tack för ditt svar

@bluppblupp: Ja du har helt rätt i det du säger, så länge man vet vad man ger sig in på. Du kan ha en grafikkort som är överklockad fast frågan är då är det värt, eftersom du kan spela spel med oöverklockade grafikkort utan problem. 1070 grafikkort kan också användas utan problem. Jag skräms inte för att jag inte tror att dom vet något utan jag gör det för att även den bästa kan göra tabbe som kan kosta dom mycket pengar.

Visst om du är desperat så varsågod, överklocka allt du äger.

MVH från Necro

Permalänk
Medlem

OK nu har jag ändrat runt lite och lagt till lite! Blev 15k!

Tycker nu jag borde ändra nått mer? Är det värt pengarna?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9811107/

Tack / Joldo

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk

En bra fläkt som har bra vindkraft är det bästa

@Joldo: I bilar brukar man använda fläktar som också passar bra i en datorburk och dom brukade sälja sådana fläktar i BILTEMA butikerna.
Där det säljs tillbehör för bilar kan man finna sådana fläktar, du märker att det är en bra fläkt när du rör på fläktens knivar som roterar genom att dom gungar, desto mer dom gungar desto bättre har den i rotation. dom är lätta att montera i burken med plastsnöre som man bara drar åt utan att det lossnar. Plus när du har öppet chassi/burk så har du bättre luftflöde i hela burken, så det bästa är att öppna burken så att du har en god syn på hela innehållet, men kom ihåg att inte röra något i burken förrän du har tagit bort statisk elektricitet.

Genom att bara vidröra med fingrarna på metallen på chassit så tar du bort statisk elektricitet. då finns det ingen risk att få någon kortslutning.

Permalänk

Bra fläkt

@Joldo: jag menade vingarna på fläkten, att dom gungar när dom inte är påslagna när du rör lite försiktigt så att du ser hur pass bra dom gungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

@bluppblupp: Ja du har helt rätt i det du säger, så länge man vet vad man ger sig in på. Du kan ha en grafikkort som är överklockad fast frågan är då är det värt, eftersom du kan spela spel med oöverklockade grafikkort utan problem. 1070 grafikkort kan också användas utan problem. Jag skräms inte för att jag inte tror att dom vet något utan jag gör det för att även den bästa kan göra tabbe som kan kosta dom mycket pengar.

Visst om du är desperat så varsågod, överklocka allt du äger.

MVH från Necro

Det är väl ingen som har sagt något om att man måste överklocka, men att det är farligt när man gör det ordentligt stämmer ju inte. Självklart kan man spela spel utan att överklocka, och det duger jättebra för de allra flesta, men vill man ha lite extra prestanda och tycker det är kul så är överklockning riktigt skoj och ett bra sätt att få ut lite extra FPS!

Man är inte desperat för att man har kunskap att öka prestandan utan att ta sönder komponenter.

Skrivet av NecroDeathLord:

@Joldo: I bilar brukar man använda fläktar som också passar bra i en datorburk och dom brukade sälja sådana fläktar i BILTEMA butikerna.
Där det säljs tillbehör för bilar kan man finna sådana fläktar, du märker att det är en bra fläkt när du rör på fläktens knivar som roterar genom att dom gungar, desto mer dom gungar desto bättre har den i rotation. dom är lätta att montera i burken med plastsnöre som man bara drar åt utan att det lossnar. Plus när du har öppet chassi/burk så har du bättre luftflöde i hela burken, så det bästa är att öppna burken så att du har en god syn på hela innehållet, men kom ihåg att inte röra något i burken förrän du har tagit bort statisk elektricitet.

Genom att bara vidröra med fingrarna på metallen på chassit så tar du bort statisk elektricitet. då finns det ingen risk att få någon kortslutning.

Vad pratar du om? Varför skulle han köpa fläktar anpassade till bilar, och montera med plastsnöre, när det finns utmärkta datorfläktar?

En korrekt byggd dator kör man inte med öppet chassi, eftersom det drar in massor med damm samt ökar risken att man kommer åt något och råkar ha sönder saker.

Vänligen,

bluppblupp

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@NecroDeathLord:

OK jag förstår du gillar fläktar!!!

Men jag undrade vad folket tycker om komponenterna jag har valt!

Tack ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Intel Core i7-12700K | NZXT Kraken X62 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC 10GB | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | Seasonic Focus GX 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joldo:

OK nu har jag ändrat runt lite och lagt till lite! Blev 15k!

Tycker nu jag borde ändra nått mer? Är det värt pengarna?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9811107/

Tack / Joldo

Det där ser ut som ett riktigt fint paket, som kommer gå finfint. Om du inte har tänkt överklocka så kan du använda dig av en billigare kylare som t.ex. Pure Rock 3 eller Hyper Evo 212.

Mvh bluppblupp

EDIT: Skulle eventuellt slänga in ett EVGA GQ 650W för tystare nätagg (semipassivt och 80+ Gold märkning), som inte kostar 150 pix mer.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Priset är mycket bra i Inet

@Joldo: Frågan är vad för sorts spel du kommer att spela, vill du ha en dator som klarar av alla spel under den närmaste tiden så är det bäst att gå på Intel Core i7 processorer med upp till 16GB Ramminne, bättre än det behöver du inte eftersom dom mest krävande spel går på ungefär den hastigheten till och med mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

@Joldo: Om du ska använda datorn för gaming eller något annat så är det smartast att köpa 2 st antingen SSD Drives eller HDD.
För att då slipper din burk kämpa för att komma fram till ett resultat. Din burk arbetar snabbare med 2 st hårddiskar spelar ingen roll hur mycket utrymme den har.

du kan till exempel ha 1 Terrabite HDD och en som är 3 Terrabite HDD, den kommer att göra jobbet eftersom då har du 2 st hårddiskar som sammarbetar istället för en.

Ett annat exempel är att du kan ha en som är SSD Hårddisk och den andra kan vara HDD.

Utrymmet har ingen betydelse så länge du har 2 st hårddisk, för att om du köper en hårddisk som är 10 Terrabite i utrymme och du bara använder den enda så betyder det inte att den kommer att gå snabbare eller saktare än en hårddisk som är 1 Terrabite utrymme.

Så kom ihåg minst två hårddiskar om du inte vill slöa ner din burk, mer än två behöver du inte om du inte vill det eftersom du har redan räddat burken med två stycken hårddiskar, spelar ingen roll om det är SSD eller HDD.

Skrivet av NecroDeathLord:

@Joldo: Om du ska använda en grafikkort som är bland dom vassaste så borde du faktiskt skaffa den en fläkt, eftersom ditt grafikkort blir annars bara varm och kan förstöras. Därför är det bäst att hålla burken öppen med en riktig bra fläkt så att den kan få bättre kall luft och då slipper du riskera att förstöra grafikkortet.

Undvik helt och hållet att överklocka dina komponenter eftersom det ger ingen rolig resultat, det är samma sak som att kasta pengarna i havet. Du bränner upp din burk helt och du kommer att behöva bygga en helt splitter ny burk. Chansen är stor att det händer, och jag tror inte att du vill chansa om du inte är en Big spender som inte bryr sig om hur mycket pengar det kommer att kosta.

Vilket jag inte tror att du är.

Skrivet av NecroDeathLord:

@bluppblupp: Ja du har helt rätt i det du säger, så länge man vet vad man ger sig in på. Du kan ha en grafikkort som är överklockad fast frågan är då är det värt, eftersom du kan spela spel med oöverklockade grafikkort utan problem. 1070 grafikkort kan också användas utan problem. Jag skräms inte för att jag inte tror att dom vet något utan jag gör det för att även den bästa kan göra tabbe som kan kosta dom mycket pengar.

Visst om du är desperat så varsågod, överklocka allt du äger.

MVH från Necro

Skrivet av NecroDeathLord:

@Joldo: I bilar brukar man använda fläktar som också passar bra i en datorburk och dom brukade sälja sådana fläktar i BILTEMA butikerna.
Där det säljs tillbehör för bilar kan man finna sådana fläktar, du märker att det är en bra fläkt när du rör på fläktens knivar som roterar genom att dom gungar, desto mer dom gungar desto bättre har den i rotation. dom är lätta att montera i burken med plastsnöre som man bara drar åt utan att det lossnar. Plus när du har öppet chassi/burk så har du bättre luftflöde i hela burken, så det bästa är att öppna burken så att du har en god syn på hela innehållet, men kom ihåg att inte röra något i burken förrän du har tagit bort statisk elektricitet.

Genom att bara vidröra med fingrarna på metallen på chassit så tar du bort statisk elektricitet. då finns det ingen risk att få någon kortslutning.

Skrivet av NecroDeathLord:

@Joldo: jag menade vingarna på fläkten, att dom gungar när dom inte är påslagna när du rör lite försiktigt så att du ser hur pass bra dom gungar.

Vad snackar du om?

Permalänk
Medlem

Som @bluppblupp nämnt så skulle jag inte köpt ett vattenkylningspaket om du inte tänkt överklocka, hade satsat på luftkylning, t ex Cooler master hyper 212 eller om du vill ha något biffigare en Noctua NH-U14S eller lillebror U12S. Hade hellre lagt pengarna du sparar på ett bättre nätaggregat.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb