Permalänk
Skrivet av heatm:

@Rundfunken: Det kommer funka bra. Du kommer tappa hakan av hur snabb den känns om du aldrig kört med SSD. Återkom gärna med feedback.

Kylpastan sitter på CPU-kylaren redan. Du river bara bort ett skydd. Det är lättast att bara köra på en. Men gör du fel när du monterar och måste ta upp kylaren igen är det bra att ha en tub tillgänglig. Så det är värt 40 kr eller vad dom kostar för en liten tub bara utifall att något går fel.

Du har en version av Windows antar jag?

Okej, lika bra o beställa sån där gegga också. Har Windows7 som jag tänkte köra till o börja med, men det är inte "retail" så det kanske inte funkar med nytt MK om man inte bråkar med Microsoft först. Kanske skulle beställa Windows 10 på en gång för säkerhets skull... 😕.

Återkommer med feedback och säkert en del dumma frågor. 😁

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rundfunken:

Oj, jag vet ingenting om spel så begrep inte mycket här 😁 men i övrigt verkade det ju bra. Vågar man förutsätta att sån där monteringskylpasta följer med processorn eller ska man beställa en tub med sånt också? 😮

japp är bara att trycka dit kylaren och i3 6100 är snabbare än dom flesta någonsin tror och var därför jag drog upp spelbiten men video redigering är cpu krävande och rendering och där är i3an kanske inte en top kandidat men ser man till budget så är dom väldigt bra cpu för pengarna då en i5 inte ger nån jätte skillnad och i7 ligger i en helt annan prisklass och en amd FX med överklockning skulle kunna vara en bra kandidat men dom är så gamla idag att dom inte är värd att köpa och 6100an är underskattad och extremt prisvärd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Rundfunken: Du verkar ju veta om problemen med Windows. Skaffar du Windows 10 så rekommenderar jag att göra som denna snubben gör 4:40 in i denna videon. https://youtu.be/9KFc6l8jrVs

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

@Rundfunken: Du verkar ju veta om problemen med Windows. Skaffar du Windows 10 så rekommenderar jag att göra som denna snubben gör 4:40 in i denna videon. https://youtu.be/9KFc6l8jrVs

Bra film, den är bokmärkt nu, tack för tipset!
"PC Decrapifier" LOL. 😁

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

japp är bara att trycka dit kylaren och i3 6100 är snabbare än dom flesta någonsin tror och var därför jag drog upp spelbiten men video redigering är cpu krävande och rendering och där är i3an kanske inte en top kandidat men ser man till budget så är dom väldigt bra cpu för pengarna då en i5 inte ger nån jätte skillnad och i7 ligger i en helt annan prisklass och en amd FX med överklockning skulle kunna vara en bra kandidat men dom är så gamla idag att dom inte är värd att köpa och 6100an är underskattad och extremt prisvärd

Ja jag tycker den cpu:n verkar ganska vettig efter o ha läst lite om den ☺. Kan stå ut med lite lagg vid videoredigering, använder ett rätt simpelt program o gör mest kortare filmer. Har en ritplatta också, osäker på hur mycket kraft den kräver, men det går ju o uppgradera till en vassare processor senare om det blir nödvändigt.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk

Hej o hå, det funkar! 😀 Ber o få tacka för inputen o att ni pushade för en SSD, det blev verkligen skillnad. 😃

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Hej o hå, det funkar! 😀 Ber o få tacka för inputen o att ni pushade för en SSD, det blev verkligen skillnad. 😃

Roligt att höra! 👌

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770