M.2 utan ventilation?

Permalänk
Medlem

M.2 utan ventilation?

Funderar på att köpa följande M.2 disk: https://www.komplett.se/product/898540/datorutrustning/haardd...

Problemet är att den monteras på baksidan av mitt moderkort (dator i sign), och kommer därmed sakna ventilation. Kommer den att bli för varm? Jag vet att 950 nvme disken blir för varm i detta läge, frågan är om disken i fråga blir det också.

Vill ersätta mina SSD för att slippa kablarna.

Permalänk
Inaktiv

Den drar 0.075W så jag kan omöjligt tänka mig att den ens blir ljummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Funderar på att köpa följande M.2 disk: https://www.komplett.se/product/898540/datorutrustning/haardd...

Problemet är att den monteras på baksidan av mitt moderkort (dator i sign), och kommer därmed sakna ventilation. Kommer den att bli för varm? Jag vet att 950 nvme disken blir för varm i detta läge, frågan är om disken i fråga blir det också.

Vill ersätta mina SSD för att slippa kablarna.

kör med min bakom moderkortet, inga som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Den drar 0.075W så jag kan omöjligt tänka mig att den ens blir ljummen.

Utmärkt!

Skrivet av Marticus:

kör med min bakom moderkortet, inga som helst problem.

Då syftar du alltså på MX300-disken?

EDIT: Såg i sign att du kör 850, den lär vara nära MX300 i temp. Men vad för temperatur får du i load?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon81912:

Den drar 0.075W så jag kan omöjligt tänka mig att den ens blir ljummen.

Nu räknar du väl fel, det står 8,5W på märkningen på bilden av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Du har kanske redan stenkoll på detta, men disken du tänker köpa är en SATA-disk (i M.2-formfaktor) och inte en NVMe-disk. Vill bara inflika det.

Intel har en NVMe-SSD på 512 GB för 1699:-. Har (ännu) inga personliga erfarenheter av den, men den är ju bättre på pappret iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du har kanske redan stenkoll på detta, men disken du tänker köpa är en SATA-disk (i M.2-formfaktor) och inte en NVMe-disk. Vill bara inflika det.

Intel har en NVMe-SSD på 512 GB för 1699:-. Har (ännu) inga personliga erfarenheter av den, men den är ju bättre på pappret iallafall.

Funderar också på att köpa den som Ts länka. Men det finns alltså inga fördelar över en sata med den? Trodde m2 skulle vara snabbare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Foxmaner:

Funderar också på att köpa den som Ts länka. Men det finns alltså inga fördelar över en sata med den? Trodde m2 skulle vara snabbare

M.2 är bara den fysiska formfaktorn och det fysiska kontakdonet. I alla andra hänseenden är en M.2-SATA-SSD samma sak som en "SATA-SATA-SSD".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

EDIT: Såg i sign att du kör 850, den lär vara nära MX300 i temp. Men vad för temperatur får du i load?

Ligger runt 45-50*C då jag har övertryck i chassit, så allt på insidan är lite varmare men till fördel för mindre damm på insidan.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Funderar också på att köpa den som Ts länka. Men det finns alltså inga fördelar över en sata med den? Trodde m2 skulle vara snabbare

en fördel som jag älskar är att disken försvinner i datorn. Den sitter bakom moderkortet och kräver inte heller några kablar. Blir galet cleant i datorn. hastigheten beror på disken, men det stämmer att det finns dom m.2 diskar som är äckligt snabba, som samsungs NVMe tex. Själv kommer jag satsa på att aldrig gå tillbaka till 2.5" disk efter att ha kört enbart min m.2 i 6 månader+.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Funderar på att köpa följande M.2 disk: https://www.komplett.se/product/898540/datorutrustning/haardd...

Problemet är att den monteras på baksidan av mitt moderkort (dator i sign), och kommer därmed sakna ventilation. Kommer den att bli för varm? Jag vet att 950 nvme disken blir för varm i detta läge, frågan är om disken i fråga blir det också.

Vill ersätta mina SSD för att slippa kablarna.

Den disken drar lika många W som en Samsung nvme, så blir den varm lär denna också bli varm. Jag har en Samsung 850 (m2) bakom mitt moderkort i ett itx chassi som bara har en cpu-fläkt. Alltså inget som helst flöde och det är inga problem. Den ligger på 36°. Skulle det vara ett problem skulle moderkortstillverkare aldrig sätta m2 platsen bakom eftersom ingen har aktiv kylning där.

Permalänk
Medlem

@CROE
Skulle också tro att den lär få liknande värme som andra M.2 diskar, men i värsta fall kan du ju sätta värmeledande dyna (finns på tex Inet) mellan den och chassit som moderkortet sitter på, så leder du bort värmen rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du har kanske redan stenkoll på detta, men disken du tänker köpa är en SATA-disk (i M.2-formfaktor) och inte en NVMe-disk. Vill bara inflika det.

Intel har en NVMe-SSD på 512 GB för 1699:-. Har (ännu) inga personliga erfarenheter av den, men den är ju bättre på pappret iallafall.

Jag vet att MX300 är en SATA-disk, men jag trodde att det än så länge enbart var 950 som var NVMe. Tack för länken, jag tror att jag köper den istället. Hoppas att den inte blir överhettad, jag har bara en CPU-fläkt på 400 RPM i chassit.

Skrivet av Hugligan:

Den disken drar lika många W som en Samsung nvme, så blir den varm lär denna också bli varm. Jag har en Samsung 850 (m2) bakom mitt moderkort i ett itx chassi som bara har en cpu-fläkt. Alltså inget som helst flöde och det är inga problem. Den ligger på 36°. Skulle det vara ett problem skulle moderkortstillverkare aldrig sätta m2 platsen bakom eftersom ingen har aktiv kylning där.

Tack för detta inlägg, du förklarar scenariot jag var fundersam över. Nu blir det en M.2 disk, antingen MX300 eller 600p NVMe.

Skrivet av Paddanx:

@CROE
Skulle också tro att den lär få liknande värme som andra M.2 diskar, men i värsta fall kan du ju sätta värmeledande dyna (finns på tex Inet) mellan den och chassit som moderkortet sitter på, så leder du bort värmen rätt bra.

Ska kolla på en sådan värmeledande dyna, tack för tipset.

---

Typiskt, då verkar Proshop nere (error 503) precis när jag ska beställa 600p 512GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Jag vet att MX300 är en SATA-disk, men jag trodde att det än så länge enbart var 950 som var NVMe. Tack för länken, jag tror att jag köper den istället. Hoppas att den inte blir överhettad, jag har bara en CPU-fläkt på 400 RPM i chassit.

Tack för detta inlägg, du förklarar scenariot jag var fundersam över. Nu blir det en M.2 disk, antingen MX300 eller 600p NVMe.

Ska kolla på en sådan värmeledande dyna, tack för tipset.

---

Typiskt, då verkar Proshop nere (error 503) precis när jag ska beställa 600p 512GB.

Köp inte en sådan dyna, helt meningslöst eftersom inte chassiet leder värme ö.h.t om det inte är av aluminium eller koppar (i princip.). Testa och se, skulle bli mycket förvånad om du får för höga temps, och skulle du det mot förmodan kan du köpa liknande dyna och bara fästa en aluminiumbit på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nu räknar du väl fel, det står 8,5W på märkningen på bilden av den.

Nä. Jag läste produkbeskrivningen. På många ställen bemärker det den låga förbrukningen på 0.075W. Däremot är det inte orimligt att den kan dra 8W precis vid uppstart eller dylikt. Inte en en vanlig mekanisk disk drar över 8W under normal drift.

EDIT: http://www.crucial.com/usa/en/storage-ssd-mx300 länk, källa, whatever.

Permalänk

@anon81912:

Så låg strömförbrukning gäller bara när den vilar (med avancerade strömsparingsfunktioner aktiverade) och när den jobbar kommer den dra mer än så.
Samtidigt ser den enligt recensioner inte ut att vara speciellt strömtörstig och det mesta jag har sett den dra är runt 3W.

Se:

Permalänk
Medlem

@CROE: Jag har grejerna i min signatur. Satte en thermalpad mellan m.2'an och chassit. Vet inte om det gör någon skillnad men jag har inte haft några problem med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Tack för detta inlägg, du förklarar scenariot jag var fundersam över. Nu blir det en M.2 disk, antingen MX300 eller 600p NVMe.

Tror du bör läsa tråden om 600p innan du köper den. Den har sina problem (och därför är billig). MX300 är i grunden samma disk, samma NAND, men den har en funktion som klart förbättrar detta problem så att det inte borde märkas.

Skrivet av Hugligan:

Köp inte en sådan dyna, helt meningslöst eftersom inte chassiet leder värme ö.h.t om det inte är av aluminium eller koppar (i princip.). Testa och se, skulle bli mycket förvånad om du får för höga temps, och skulle du det mot förmodan kan du köpa liknande dyna och bara fästa en aluminiumbit på.

Ja, chassit är inte en perfekt ledare, och ja den är inte den bästa kylflänsen, men vi pratar om <10W... Det klarar den lätt. Om en 2,5" metall chassi kan räcka för att kyla varma SSDer, varför skulle inte en hel chassi sida kunna göra det???
Tror snarare du borde testa o se...

Och hur i tusan tänkte du att han skulle få plats med en aluminium kylfläns mellan SSDn och chassit? (när den sitter mellan moderkort och chassit). Du har utrymmet som distanserna ger.. thats it. Och det absolut sista du vill göra är att sätta något som kan vara elektriskt ledande (som en aluminiumbit) mellan moderkort och chassi (och pot lossna) som kan orsaka kortslutning.

Permalänk
Medlem

Inga problem med värme för en M.2 disk. Kör samma moderkort (Z170i Pro Gaming) och en intel 600p M.2 disk. Funkar hur smidigt dom helst och man slipper dessutom en massa kablar. I mitt fall blir jag både av med en SATA kabel och en modulär SATA kabel från nätagget. Som nämnts är M.2 bara den fysiska kontakten, olika moderkort stöder antingen SATA eller PCIe NVMe, eller både och. ASUS moderkortet i fråga stödjer båda standarderna. NVMe har högre teoretisk överföringshastighet jämfört med SATA-standarden. Inteldisken i fråga tycker jag är ett bättre val jämfört med SATA-disken då den är snabbare för i princip samma pengar.

Permalänk
Medlem

@Alling:

Jaha, trevlig länk. När hände detta att M.2 som är snabbare än sata 600 (sata 3) som varit ca. dubbelt sådyra som vanliga Sata standarden ?

Wow, nu snackar vi. Vem levererar kontrolkretsen för den ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tror du bör läsa tråden om 600p innan du köper den. Den har sina problem (och därför är billig). MX300 är i grunden samma disk, samma NAND, men den har en funktion som klart förbättrar detta problem så att det inte borde märkas.

Ja, chassit är inte en perfekt ledare, och ja den är inte den bästa kylflänsen, men vi pratar om <10W... Det klarar den lätt. Om en 2,5" metall chassi kan räcka för att kyla varma SSDer, varför skulle inte en hel chassi sida kunna göra det???
Tror snarare du borde testa o se...

Och hur i tusan tänkte du att han skulle få plats med en aluminium kylfläns mellan SSDn och chassit? (när den sitter mellan moderkort och chassit). Du har utrymmet som distanserna ger.. thats it. Och det absolut sista du vill göra är att sätta något som kan vara elektriskt ledande (som en aluminiumbit) mellan moderkort och chassi (och pot lossna) som kan orsaka kortslutning.

1. Anledning är att metallchassiet som sitter runt SSDn inte fungerar som en kylare, det är ingen ledning mellan chippet och metalllådan.
2. Jag sa inte en kylfläns utan en aluminiumbit, t.ex. en platt aluminiumstång. Men som sagt, det behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

1. Anledning är att metallchassiet som sitter runt SSDn inte fungerar som en kylare, det är ingen ledning mellan chippet och metalllådan.
2. Jag sa inte en kylfläns utan en aluminiumbit, t.ex. en platt aluminiumstång. Men som sagt, det behövs inte.

1. Testa skruva isär en... så ser du värme dynan på rätt många av dem. (vet för jag har gjort detta på en del av de ca 20 SSDer jag har. Varför skulle de annars offra pengar på metall chassi när plast är billigare?

2. En hård stång mot ett öppet chip och kretskort... du är banne mig mer vågad än jag trodde. Och var ska denna "stång" fästas? Eller leda värmen till? Ge dig för tusan... all metall leder värme väl, tror du inte de så testa ta en plåtbit och håll den med handen medan någon värmer upp andra sidan med 70-80 grader så ska vi se hur länge du klarar hålla. Grundläggande fysik ffs. Sen att den inte klarar 50W kylning, det fattar väl jag med.

Du kan själv läsa det på ett gammalt test om du inte tror mig: (källa)
"To help cool this large chip OCZ includes a heat pad which allows the metal half of the chassis to act as a large heatsink to disperse any latent temperature buildups."
Recensenter visar sällan dessa dynor för... varför vill du se det? De tar av dem så du ser kretsarna bara.

Exakt denna lösning att kyla 950 Pro är vad jag hjälpte min bekant som har en (och värme problemen) att göra, och de försvann utan problem, och utan kortslutningsrisk. Så lösningen fungerar... även i praktiken.

Jag själv har tvingats göra en liknande lösning på min gamla 32GB Intel 525 mSATA SSD också, som är känd för att överhetta. Och samma knep, men till ett pytte litet extern mSATA chassi från Ebay... fungerar det också. Chassit blir varmt efter ett tag, men håller den kyld. Detta är alltså första hand, jag själv som gjort detta. Men du vet att ingen chassi plåt som inte är "aluminium stång" leder värme va?

Och om du noterar så är min första post att detta är först något han behöver göra om det är ett problem. Så naturligtvis ska han bara titta på detta om han behöver det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dr. MASS:

@Alling:

Jaha, trevlig länk. När hände detta att M.2 som är snabbare än sata 600 (sata 3) som varit ca. dubbelt sådyra som vanliga Sata standarden ?

Wow, nu snackar vi. Vem levererar kontrolkretsen för den ?

Verkar vara Silicon Motion.

Notera även att M.2 bara är den fysiska formfaktorn. SSD:er kan köra SATA över M.2 eller PCIe över M.2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkar vara Silicon Motion.

Notera även att M.2 bara är den fysiska formfaktorn. SSD:er kan köra SATA över M.2 eller PCIe över M.2.

Jo, det är ju det jag menar. Jag var väldigt tidigt intresserad av att dunka i en sådan här (se länk nedan) på mitt Asrock 990FX Killer moderkort då den har fullt stöd för just PCIe Gen2 x2. Men dubbla priserna på dessa fick mig att inte göra det.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s290762587&o=lokal_rank...

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

@Alling:

Jaha, trevlig länk. När hände detta att M.2 som är snabbare än sata 600 (sata 3) som varit ca. dubbelt sådyra som vanliga Sata standarden ?

Wow, nu snackar vi. Vem levererar kontrolkretsen för den ?

Skrivet av Dr. MASS:

Jo, det är ju det jag menar. Jag var väldigt tidigt intresserad av att dunka i en sådan här (se länk nedan) på mitt Asrock 990FX Killer moderkort då den har fullt stöd för just PCIe Gen2 x2. Men dubbla priserna på dessa fick mig att inte göra det.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s290762587&o=lokal_rank...

Finns en tråd om 600p på forumet.

Kort sagt, den är inte i praktiken snabbare än en 850 EVO, och den skriver som en 16X DVD skiva (20MB/s) när SLC cachen är slut... Så... M.2 formfaktor till bra pris ja, men Kingston V300 kan ge den en match i sekventiell skrivning.

MX300 som TS började med är i grunden väldigt lik, då de har samma NAND och väldigt lika kontrollers. Skillnaden är att MX300 har möjlighet att allokera sitt lediga TLC NAND som SLC cache, så även om den är typ lika seg när cachen är slut, så har du 1/3*ledigt utrymme (pga SLC i TLC plats) + den vanliga SLC cachen, och betydligt mindre chans att få flaskhals. Nackdelen är att när du skriver på det sätter så får du minst 4x Write Amplicification, så använder du den hårt, kommer du slita ut den fort.