Permalänk
Medlem

"Behövs" är väl relativt. Jag har beställt oavsett, men det hade varit trevligt att ha.

Permalänk
Medlem

Så om jag som fullkomlig nybörjare förstått det här rätt så kostar tex Granite 55 US för common kit och sen "måste" jag också som svensk lägga till 55 US till för att få mina ÅÄÖ och lite krams? Det här gamet är nog lite tufft för mig =p

Permalänk
Medlem

Du måste ha modifiera också. Minst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

Så om jag som fullkomlig nybörjare förstått det här rätt så kostar tex Granite 55 US för common kit och sen "måste" jag också som svensk lägga till 55 US till för att få mina ÅÄÖ och lite krams? Det här gamet är nog lite tufft för mig =p

För ett fullstort "vanligt svenskt" tangentbord:

Common (Alphas): $55
Modifiers:$45
Numpad:$35
ISO:$18
International:$55
(ev. ej standardbottenrad (t.ex. vissa corsair) $35)
Frakt: ca $20

delsumma: $228
Moms: 1,25x228= $285 (ca 2500 SEK)

+Postnords straffavgift för att de tar ut moms= 125 SEK
+ ev. tull
så runt 2600 SEK (ej inräknat icke-standard bottenrad) plus såklart de roligare bitarna som bonuspack och annat.

Prisvärt för Granite IMO

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att försöka lista ut om man gillar DSA innan man pyntar ~2600 för ett set. Gick i den fällan själv på ett Granite-köp, det ser ju så himla stiligt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det kan vara värt att försöka lista ut om man gillar DSA innan man pyntar ~2600 för ett set. Gick i den fällan själv på ett Granite-köp, det ser ju så himla stiligt ut

Jag tänker likadant. Jag tycker att DSA är snyggt och det är smidigt med samma profil på alla tangenter men jag tror inte att jag uppskattar känslan när man använder tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krille_AMD:

@anon257891: Hur har du fått LEDs att fungera på alla knappar till GH60? Skulle det inte behövas en extra modul för det?

Bara att löda in LED (i varjefall på den satans verisionen/revisionen av GH60 jag beställt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Riktigt snyggt! Avger det samma kvalitétskänsla som bilderna i verkligheten?
Jag har ett Teamwolf med ungefär samma design, som ser jättebra ut på bild men är inte speciellt robust i mitt tycke.
Är lite nyfiken på hur magiforce står sig på den punkten med tanke på hur billiga dom är.

Såhär ser mitt Teamwolf ut på bild:
http://i.imgur.com/OFhzErS.jpg
Hahaha

MF68 är förvånansvärt trevlig till det pris som den har! Underdelen är ju plast: så den är inte så extremt vridstyv som Alu-chassin: men väl i linje med CM/duckys/etc. standard-brädor. Jag tycker den är väldigt prisvärd, plus att den har en trevlig layout! Och ser väldigt snygg ut!

Och är man lite halvhändig så finns den ju i DIY-kit också. (Kan man leva med Outemu; så blir den ju riktigt billig. Mewn även i gateron varianterna så är den mycket prisvärd... och sen kan man ju betala än mer och få den med Cherery... varför man nu skulle vilja betala mer och få urkigare upplevelse )

För "gemene man" (som kan acceptera ANSI-layout) så är den extremt prisvärd: i mitt tycke! (visst: stock-caps får ju bytas ut, men faktiskt: de är rätt ok (inte lika "gameiga" som andra asien-brädor.)

Ett utav de bättre serietillverkade alternativen för 68%!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891: Ja, det känns ju som det är ett alternativ! Måste ta mig en titt på FN-lagret bara, för det kan man väl inte koda själv med det där tangentbordet?

Permalänk
Medlem

@anon257891: Inte undra på att folk köper 60%

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Bara att löda in LED (i varjefall på den satans verisionen/revisionen av GH60 jag beställt).

Jaha! Förstod inte att det var ett satan 60

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Bara att löda in LED (i varjefall på den satans verisionen/revisionen av GH60 jag beställt).

När jag läser beskrivningen i den annonsen så ser jag inte om PCB:n är "för-lödd" dvs är chip och resistorer redan fastlödda så att sådana som jag som enbart klarar av att löda brytare/leds dylikt klarar av att montera ihop det hela?

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

När jag läser beskrivningen i den annonsen så ser jag inte om PCB:n är "för-lödd" dvs är chip och resistorer redan fastlödda så att sådana som jag som enbart klarar av att löda brytare/leds dylikt klarar av att montera ihop det hela?

Det enda du behöver löda är brytare och eventuella LEDs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

@anon257891: Ja, det känns ju som det är ett alternativ! Måste ta mig en titt på FN-lagret bara, för det kan man väl inte koda själv med det där tangentbordet?

Inget som jag lyckats göra eller sett igenom, men en "Hasu USB-USB" löser väl iofs det. (Inte omöjligt att man kan dumpa en egen FW i den: den finns ju i DIY, men som sagt: jag har inte kollat upp det.)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon257891:

Inget som jag lyckats göra eller sett igenom, men en "Hasu USB-USB" löser väl iofs det. (Inte omöjligt att man kan dumpa en egen FW i den: den finns ju i DIY, men som sagt: jag har inte kollat upp det.)

Äh, blir nog att köra med ett 60% tangentbord istället. Har ett från winkeyless.kr som är i behov att ett lite finare chassi, sen är det smutt!
Och till jobbet blir det nog ett TKL tangentbord från winkeyless så jag kan koda samma FN-lager som jag har på mitt 60% och sakta men säkert vänja mig med 60% så att jag kan ha det både hemma och på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Äh, blir nog att köra med ett 60% tangentbord istället. Har ett från winkeyless.kr som är i behov att ett lite finare chassi, sen är det smutt!
Och till jobbet blir det nog ett TKL tangentbord från winkeyless så jag kan koda samma FN-lager som jag har på mitt 60% och sakta men säkert vänja mig med 60% så att jag kan ha det både hemma och på jobbet.

Vilka tangenter är det som du saknar hos ett tangentbord med 60% layout? För min del är det endast piltangenter, delete, pg up och pg down. Att fixa det med fn är inga problem för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av twk:

Vilka tangenter är det som du saknar hos ett tangentbord med 60% layout? För min del är det endast piltangenter, delete, pg up och pg down. Att fixa det med fn är inga problem för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just de knapparna. Men det är inga problem hemma, mitt jobb är däremot att koda, så det blir en det fipplande med FN-lagret och på jobbet vill man ju vara så effektiv som möjligt.

Så tänkte vänja mig med min 60% layout hemma först och se om jag kan använda mig av den på jobbet också (men då med ett TKL tangentbord så att jag inte blir tvingad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är just de knapparna. Men det är inga problem hemma, mitt jobb är däremot att koda, så det blir en det fipplande med FN-lagret och på jobbet vill man ju vara så effektiv som möjligt.

Så tänkte vänja mig med min 60% layout hemma först och se om jag kan använda mig av den på jobbet också (men då med ett TKL tangentbord så att jag inte blir tvingad).

Okej, förstår! När du väl vänjer det kommer du säkert att bli mer effektiv. Det är bra att kunna göra allt det där utan att byta fingersättning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av twk:

Okej, förstår! När du väl vänjer det kommer du säkert att bli mer effektiv. Det är bra att kunna göra allt det där utan att byta fingersättning

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, i värsta fall får man väl gå över till VIM istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oj, nice! Lite högt pris, men många fördelar med att handla från svensk återförsäljare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@=dorf=:
@twk

Trevligt att en svensk återförsäljare tar in vortex! (Speciellt för dem som inte vågar handla utomlands). Annars har Amazon.co.uk har blivit än mer prisvärt nu när pundet är nere på 9,94 SEK!

f.ö. på tal om svagt pund
GB: Q-series Skidata på mechsupply.co.uk, stängs 20 November -16, (optimistisk) planerad leverans (shipping) 10/1 -17!

Permalänk
Medlem

Sitter här med beslutsångest, så ni kunniga kanske kan hjälpa till
Tänkte skaffa mig ett 60% (vilket kommer bli mitt första 60%) och har lyckats hitta tre val.

-Vortex pok3r med mx clear brytare.
-kbparadise v60 med matias linear brytare
-självbyggt satan gh60 med mx bruna brytare

Jag har hittills tyckt bäst om mx bruna brytare, men har bara testat röda och blå mx brytare utöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PV52:

Sitter här med beslutsångest, så ni kunniga kanske kan hjälpa till
Tänkte skaffa mig ett 60% (vilket kommer bli mitt första 60%) och har lyckats hitta tre val.

-Vortex pok3r med mx clear brytare.
-kbparadise v60 med matias linear brytare
-självbyggt satan gh60 med mx bruna brytare

Jag har hittills tyckt bäst om mx bruna brytare, men har bara testat röda och blå mx brytare utöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du blir nöjd med vilket som av dessa, men faktorer som styr mer eller mindre mot enskilt alternativ är ju:

  • Tänker du byta Keycaps? (i så fall: kräver du ÅÄÖ-text på tangenterna? i.e. MX- vs. ALP-mount)

  • Preferens ang. ISO vs. ANSI layout?

  • Tycker du det är roligt att löda/"göra själv".

  • Åsikter om ev. bakgrundsbelysning (om så: Enkelfärg vs. RGB).

  • Total budget (ink. caps)?

P.S. Jag började jag med Bruna på min första klickety-klack (som jag tyckte var helt ok(...för att vara MX)), 2a klickety-klacken var jag nyfiken på Clears och testade dessa: tyckte de var aningens för tunga (för mig) D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag tror du blir nöjd med vilket som av dessa, men faktorer som styr mer eller mindre mot enskilt alternativ är ju:

  • Tänker du byta Keycaps? (i så fall: kräver du ÅÄÖ-text på tangenterna? i.e. MX- vs. ALP-mount)

  • Preferens ang. ISO vs. ANSI layout?

  • Tycker du det är roligt att löda/"göra själv".

  • Åsikter om ev. bakgrundsbelysning (om så: Enkelfärg vs. RGB).

  • Total budget (ink. caps)?

P.S. Jag började jag med Bruna på min första klickety-klack (som jag tyckte var helt ok(...för att vara MX)), 2a klickety-klacken var jag nyfiken på Clears och testade dessa: tyckte de var aningens för tunga (för mig) D.S.

Har tänkt att om man gör eget så är det ju lättare att få brädan precis som man vill. Har Inga krav på att ha å,ä och ö, då jag inte har det på mitt nuvarande tangentbord, föredrar även ansi då jag är van med det.

Vill ju ha någon form av belysning, enkelfärg är det som gäller. Är det svårt att löda brytare och leds? Har aldrig gjorde det förr, men är relativt händig och lättlärd

Budget kan bli rätt stor förutsatt att jag drar ut på tid på projektet/inköpet.

Tycker man inte ser så många alps kompatibla caps, finns det ens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52 Det finns, men utbudet är väldigt begränsat. T.ex.

Det har länge varit snack om att Matias håller på att ta fram verktyg för att tillverka thick pbt dyesubs till ALPS, men den som lever får se

Permalänk
Inaktiv

@PV52:
Med dina preferenser och förutsättningar ska du definitivt bygga själv (tycker jag)!

För privat bruk är det enkelt att löda 1,8mm (2x3x4, Flangeless 3mm) LED och MX/ALP-Brytare, om inte tummarna är helt centrerade. Det klarar du galant.

Alps-caps är (avsevärt) ovanligare än MX, men de finns (speciellt eftersom du inte behöver ÅÄÖ blir det enklare, om än inte "lätt"). IIRC så har t.ex. clueboard och Matias Alp-caps på lager. Det dyker även upp gruppköp emellanåt (tyvärr missade du precis "Lightcycle" på thevankeyboard.com)

För att öka din beslutsångest: fundera på ett hemmabygge med Matias Quiet/Alps: det är riktigt trevliga (och tysta) brytare! Går du på MX-spåret så är Gateron(/Zealios) trevligare (och billigare) än Cherry, enligt mitt tycke.

Själv är bäste dräng! (förutom för Topre)

Permalänk
Medlem

@PV52: Utbudet av Alps-kompatibla hattar är inte speciellt stort om du letar nytillverkat, men det faktum att du kör ANSI underlättar en hel del. TaiHao gör några, men de finns bara i standardstorlekar (läs ANSI 104 - "Filco"); Matias gör några, men deras nuvarande har inte den högsta kvaliteten; SP har både DCS och DSA med Alps-kompatibilitet. Köper du ett V60 passar både TaiHaos dubbelskjutna och Matias bra (SPs också, så klart).

Om du istället letar efter begagnade Alps-tangentbord finns desto mer att välja på och du kan dessutom få, i min mening, bättre hattar. Dessvärre är det lite svårare att lösa kompatibilitet med ett modernt tangentbord, som exvis V60. Jag har därför istället valt att bygga två 60% Alps-custom, ett med tangenter och layout från ett SGI, det andra baserat på ett AEKII. Dock får du ingen bakgrundsbelysning om du väljer att den vägen vandra, och det tar lite tid att hitta alla komponenter – men det är halva nöjet.

Kort sagt, vill du göra det enkelt för dig i Alps-träsket, köp ett V60 och lite TaiHao-hattar. Vill du göra det lite mer intressant, bygg eget.

Gällande MX kan jag säga följande: som för de flesta var MX min inkörsport till tangentbordsträsket. Jag började med bruna MX; testade clears och ErgoClears (lever inte alls upp till hypen) men föll sedemera för Topre, IBM F och senare blå SKCM Alps. Även om Matias inte riktigt är lika trevliga som gamla SKCM/L Alps (baserade på en förenklad, penningoptimerad, design som de är) är de, i min mening, avsevärt mycket bättre än moderna MX. Den enda anledningen att skaffa MX stavas vintage black. "Made in West Germany" avslöjar när jag anser de bör vara tillverkade...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Todo-listan (delvis avklarad) alt. "Vilken brytare gillar jag"!

(hittar ni/känner till kompletterande data eller ser fel/motstridigheter får ni gärna PMa mig

Är medveten om att många "vintage" saknas men mitt fokus har främst varit "nyproducerat" (och "huvudtyper") vad gäller listan)