Hjälp! Processorn stryper sig själv till <10% i H1Z1 [i7-6700K)...
Processorn stryper sig själv i H1Z1 i 2560x1440p (Native) Windowed Borderless
Så detta är ett väldigt specifikt problem, som enbart uppstår ibland, som jag inte lyckas hitta någon lösning på. Vet inte heller om detta är rätt plats för den här frågan. Problemet uppstod för ca 1 vecka sedan.
Jag har en i7-6700K överklockad till 4.6 GHz, vattenkyld med Corsair Hydro H110i GTX (24 timmars stresstest stabilt). Värmen överstiger aldrig 60 grader - även kollat medan jag spelar
Mitt grafikkort är: MSI GTX 980 Ti
Primär skärm: Acer XB270HU
Sekundär skärm: BenQ GL2450H
När jag ibland startar H1Z1 i upplösningen 2560x1440 (Min 27" native upplösning) i Windowed Borderless så hamnar min CPU användning på <10% och min FPS ligger på 10-20. När jag tabbar till min andra sekundära skärm, så går H1Z1 upp i vanlig CPU användning (~40%) och +150 fps, men när jag går tillbaka så stryper CPU:n direkt.
Jag har prövat att installera om spelet, jag har prövat att omformatera datorn, jag har prövat med flera olika grafikkortsdrivrutiner och en massa annat - men problemet kvarstår. Två saker jag testat hittills verkar däremot hjälpa, det ena är att starta om datorn - funkar oftast, inte alltid och att ändra upplösning till 1920x1080, starta spelet, stäng av, ändra till 2560x1440 och starta igen.
Men inget av ovan fungerar 100% så ibland oavsett vad jag gör så är jag fast på <20 fps. Lösningen jag kör med idag är att helt enkelt ändra min skärmupplösning till 1920x1080 när jag ska lira H1Z1, men detta gör bl.a. att spelet ser mycket sämre ut och är bökigt att hålla på och ändra mellan spel. Att köra utan windowed borderless är inte heller ett alternativ.
Jag har även ändrat energischema till hög prestanda bl.a.
Så om någon här har någon ide vad som kan vara fel så vore jag enormt tacksam för all hjälp/idéer, är fan desperat nu. Tack!