Apple läcker bild på nästa Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple läcker bild på nästa Macbook Pro

Inför den väntade avtäckningen den 27 oktober läcker Apple bilder på nästa Macbook Pro, där den största nyheten är en tryckkänslig panel i tangentbordets övre kant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så istället för att ta bort något från Apples nya produkt, så lägger dom till något nytt?
huh

Permalänk
Medlem

Finally!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd

'' Apple Pay-betalning kan göras med hjälp av den tryckkänsliga panelen, där köpet bekräftas med hjälp av användarens fingeravtryck''

Låter girigt..''Give us your cash now!''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara en riktigt bra grej den där touch-remsan, om den används till något vettigt

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Tycker att bilden ser för dålig ut för att ha läckt från Apple.

Permalänk
Datavetare

Väldigt svårt att avgöra från en bild, men tangentbordet ser oroväckande likt MacBook. Har inget problem med prislappen på MacBook och en helt fläktlös dator vore mumma, men för mig föll det på tangentbordets känsla.

Nuvarande MBP har ett riktigt bra tangentbord för att vara en laptop (dock något sämre än de lite tjockare MBP som fanns innan). Så hoppas man inte plattat ut denna generations MBP så mycket att det påverkar negativt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grease Princess:

Så istället för att ta bort något från Apples nya produkt, så lägger dom till något nytt?
huh

Tycker det ser ut som funktionsknapparna blivit ersatta. I mitt huvud kommer aldrig en touchdisplay ersätta den funktion som fasta knappar har. Man är beroende av att titta var man trycker.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det kommer vara AMD grafik i dessa?

Permalänk
Medlem

alltid avskytt mac, men måste säga att touch saken ser väldigt attraktivt ut och någolunda revolutionerande. däremot så har det ju bevisats hur lätt det är att fejka det där, så personligen hade jag aldrig använt det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kanske bara är jag... men jag föredrar de fysiska knapparna framför touch-knappar, display underliggande eller inte.

Dock hade en fingeravtrycksläsare i något hörn vart skön för upplåsning, och dylikt med koppling till nyckelringen.
.. eller ännu bättre; inbyggd i touchpad'en

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Nån som vet om det kommer vara AMD grafik i dessa?

tveksamt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alltid avskytt mac, men måste säga att touch saken ser väldigt attraktivt ut och någolunda revolutionerande. däremot så har det ju bevisats hur lätt det är att fejka det där, så personligen hade jag aldrig använt det

Va det inte just svårt att fejka det? Det va ju någon jeppe som hade gjutit någons fingeravtryck.

Problemet va just att man behövde han personen i frågas fysiska finger för att gjuta formen för fingeravtrycket.

Dessutom, om man byter ut just fingeravtrycks läsaren i iallafall iphones till något eftermarknads märke funkar inte telefonen alls.

Permalänk
Inaktiv

Den ser fin ut och ryktet verkar stämma och pekskärmsremsa bäddar vidare för e-ink-tangentbord som kan bli den stora input saken som har hänt sedan de uppfann musen..
http://macworld.idg.se/2.1038/1.667831/rykte-apple-slapper-ma...
Tänk vad smidigt för folk som använder flera olika operativsystem och även tangentbordet kan anpassa sig efter applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Va det inte just svårt att fejka det? Det va ju någon jeppe som hade gjutit någons fingeravtryck.

Problemet va just att man behövde han personen i frågas fysiska finger för att gjuta formen för fingeravtrycket.

Dessutom, om man byter ut just fingeravtrycks läsaren i iallafall iphones till något eftermarknads märke funkar inte telefonen alls.

tänker tillbaka till när fingeravtrycksläsaren kom till iphone och det var någon som redan hade knäckt det på någon timme eller dag (hittar inte källan), men har för mig att han inte använde sig av lera eller gips.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Christley:

tänker tillbaka till när fingeravtrycksläsaren kom till iphone och det var någon som redan hade knäckt det på någon timme eller dag (hittar inte källan), men har för mig att han inte använde sig av lera eller gips.

Det krävs ett fingeravtryck, puder, tejp, extremt bra skrivare, typ en Xerox digitaltryck 550/c60 etc med extremt bra passning sedan scanna samt skriva ut på ett ark tunt nog att lura telefonen till "hud" samt att man ska skriva ut på pappret negativt runt 4 gånger för att skapa ett "upphöjt lager" av det brända pulvret som bränns av Xerox maskinen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@Christley: Det här kanske: https://www.androidpit.com/bypass-apple-fingerprint-scanner ? Man gick förbi via låsskärmen. Dock så åtgärdades dessa buggar relativt snabbt om jag inte missminner mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tänkte direkt på ThinkPad X1 Carbon och dess F-knappar som är väl mer eller mindre samma sak som beskrivs i artikeln?

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Jag tänkte direkt på ThinkPad X1 Carbon och dess F-knappar som är väl mer eller mindre samma sak som beskrivs i artikeln?

Ja precis vad jag tänkte också, verkar ju vara exakt samma grej förutom att fingeravtrycks läsaren sitter på ett annat ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Jag tänkte direkt på ThinkPad X1 Carbon och dess F-knappar som är väl mer eller mindre samma sak som beskrivs i artikeln?

På vilket sätt då? Vad skiljer F-knapparn på Carbon från vilken bärbar som helst?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Christley:

alltid avskytt mac

Var inte så onyanserad.

Skrivet av Yoshman:

Väldigt svårt att avgöra från en bild, men tangentbordet ser oroväckande likt MacBook. Har inget problem med prislappen på MacBook och en helt fläktlös dator vore mumma, men för mig föll det på tangentbordets känsla.

Nuvarande MBP har ett riktigt bra tangentbord för att vara en laptop (dock något sämre än de lite tjockare MBP som fanns innan). Så hoppas man inte plattat ut denna generations MBP så mycket att det påverkar negativt!

Jag har också svårt för det ”platta” tangetbordet det lilla jag testat, men man kanske vänjer sig?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muffin75:

Ja precis vad jag tänkte också, verkar ju vara exakt samma grej förutom att fingeravtrycks läsaren sitter på ett annat ställe.

Det är väl just det kontextbaserade som är intressant här, vill minnas att Carbon har fasta funktioner på sin?

Skrivet av Dr.Mabuse:

På vilket sätt då? Vad skiljer F-knapparn på Carbon från vilken bärbar som helst?

Det är just Rev.2 som hade touch istället för fysiska, men sedan gick de tillbaka till fysiska i Rev.3 igen.

Permalänk
Skrivet av Grease Princess:

Så istället för att ta bort något från Apples nya produkt, så lägger dom till något nytt?
huh

- Bort med ESC och F-knapar
- Försämrat tangentbord
- Ingen kortläsare
- ingen magsafe
- Bara USB C-portar
- Inget hörlursuttag(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det krävs ett fingeravtryck, puder, tejp, extremt bra skrivare, typ en Xerox digitaltryck 550/c60 etc med extremt bra passning sedan scanna samt skriva ut på ett ark tunt nog att lura telefonen till "hud" samt att man ska skriva ut på pappret negativt runt 4 gånger för att skapa ett "upphöjt lager" av det brända pulvret som bränns av Xerox maskinen.

Så menar man att fingertrycksläsarkonceptet är osäkert...

Hur lätt är det inte att se någons pinkod? Utan man har några verktyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så menar man att fingertrycksläsarkonceptet är osäkert...

Hur lätt är det inte att se någons pinkod? Utan man har några verktyg...

Bra mycket svårare om man det minsta lilla försiktig. Man kan lätt hindra folk från att se vad man trycker men inte lika lätt att sluta lämna fingeravtryck på allt man tar..

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Det är väl just det kontextbaserade som är intressant här, vill minnas att Carbon har fasta funktioner på sin?

Dom byts beroende på vilket program man har aktivt, sen hur fasta eller konfigurerbara dom är för användare eller tredjepartare har jag ingen aning om, har slagit av funktionen och kör F knappar konstant, det kändes som att varje gång man behövde nån av knapparna var det nånting annat där och så fick man sitta och trycka tills F knapparna kom fram..

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att de nya modellerna får Butterfly-switch-tangentbordet från MacBook. Hästlängder bekvämare att skriva på än den tidigare modellen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av PlogarN97:

Så menar man att fingertrycksläsarkonceptet är osäkert...

Hur lätt är det inte att se någons pinkod? Utan man har några verktyg...

Det har jag alltid tyckt. Ett verktyg är aldrig säkert, två är bättre tre är bäst.

t.ex:
1. Fingeravtryck - går att knäcka.
2. Fingeravtryck + pinkod - extremt svårt.
3. Fingeravtryck + pinkod + ansiktsigenkänning - guld.

Jag kan använda mitt fingeravtryck till mitt bankID men väljer hellre koden (sex siffror) då bara jag kan denna. Skulle jag använda fingeravtryck till detta skulle jag kunna bli rånad/misshandlad medvetslös och sedan skulle förövarna använda mitt finger jättesnabbt och föra över en jäkla massa summor/sno min identitet i ett nafs.

Jag använder bara fingeravtrycket till att öppna min telefon och det gör just min frukttelefon kanonbra.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

- Bort med ESC och F-knapar
- Försämrat tangentbord
- Ingen kortläsare
- ingen magsafe
- Bara USB C-portar
- Inget hörlursuttag(?)

Stämmer det, så försvinner inte bara det som du listat utan jag som MacBook Pro kund också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kan använda mitt fingeravtryck till mitt bankID men väljer hellre koden (sex siffror) då bara jag kan denna. Skulle jag använda fingeravtryck till detta skulle jag kunna bli rånad/misshandlad medvetslös och sedan skulle förövarna använda mitt finger jättesnabbt och föra över en jäkla massa summor/sno min identitet i ett nafs.

Jag använder bara fingeravtrycket till att öppna min telefon och det gör just min frukttelefon kanonbra.

Vad har du för spännande bank som tillåter mer än att logga in och titta på kontona med touchid?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."