The New Razer Blade (2016), 14" gaming laptops

Permalänk
Medlem

The New Razer Blade (2016), 14" gaming laptops

Vad känner ni för The New Razer Blade (2016)?

Verkar som de faktiskt satt in ett GTX 1060 nu istället för 970M som det var tidigare under året.
QHD+ känns inte aktuellt i mitt fall, däremot vill jag ha en modell med 512 GB HDD. Alltså landar man på en kostnad på 2200€ ~22000 SEK för just den modellen.
http://www.razerzone.com/eu-en/store/razer-blade

Ett alternativ är MSI 14" GS43VR 6RE-008NE:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843123 som "bara" kostar 19000 SEK i jämförelse.

Personligen skulle jag ha svårt att välja mellan de två modellerna men kanske lutar över något mot MSI. Prisskillnaden är 3000 SEK.

MSI:
+ 1000 TB HDD
+ RJ45 gigabit port

- HDMI 1.4
- Stor strömadapter

Razer:
+ Premiumkänsla
+ Full RGB led tangenbord (för de som bryr sig om det)
+ Bättre anslutningar

- Dyr

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@AmpRC:
Blade:en är rätt mycket bättre välbyggd.
Är rätt säker på att även om det är en "Eu-store" så skickar de från USA, således tillkommer moms och Razer datorn ligger nog närmre 27 500 SEK.

Jag hade tagit MSI:n bara pga garantiärenden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Amp.RC.:
Blade:en är rätt mycket bättre välbyggd.
Är rätt säker på att även om det är en "Eu-store" så skickar de från USA, således tillkommer moms och Razer datorn ligger nog närmre 27 500 SEK.

Jag hade tagit MSI:n bara pga garantiärenden.

Ja, då går Razer bort från urvalet.

Jag har hunnit läsa på om GS43VR, och här https://linustechtips.com/main/topic/648806-gs63vr-6rf-stealt... tar man upp allvarliga problem med layouten. Heat pipes går direkt över PCH, HDMI porten samt Wifi.
Dessutom leder värmeproblem till throttling av GPU och de rapporterar värden som sänker 1060 till nivåer runt 960/970m.

Kanske ska rikta in mig på MSI GS63VR 6RF-028NE istället men då finns även Asus ROG Strix GL502VS-FY081T att välja mellan.

MSI GS63VR 6RF-028NE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843124

ASUS ROG Strix GL502VS-FY081T
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3966967

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AmpRC:

Ja, då går Razer bort från urvalet.

Jag har hunnit läsa på om GS43VR, och här https://linustechtips.com/main/topic/648806-gs63vr-6rf-stealt... tar man upp allvarliga problem med layouten. Heat pipes går direkt över PCH, HDMI porten samt Wifi.
Dessutom leder värmeproblem till throttling av GPU och de rapporterar värden som sänker 1060 till nivåer runt 960/970m.

Kanske ska rikta in mig på MSI GS63VR 6RF-028NE istället men då finns även Asus ROG Strix GL502VS-FY081T att välja mellan.

MSI GS63VR 6RF-028NE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843124

ASUS ROG Strix GL502VS-FY081T
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3966967

Ja, 14" är rätt liten och det förekommer kompromisser, anser nog att mellan GL502 och GS63VR så hade jag personligen tagit MSI:n.
Vet inte varför jag skulle acceptera en dator med färgade WASD tangenter.

Har klämt på föregångaren till Asus:en med 970m och har även tillgång till en GS63VR. MSI:n känns trevligare förutom på undersidan som känns lite flimsy.

Tror inte riktigt det finns någon 14" 1060 som klarar av utan att throttla förutom möjligen nya Razer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

mellan GL502 och GS63VR så hade jag personligen tagit MSI:n.
Vet inte varför jag skulle acceptera en dator med färgade WASD tangenter.

Har klämt på föregångaren till Asus:en med 970m och har även tillgång till en GS63VR. MSI:n känns trevligare förutom på undersidan som känns lite flimsy.

Glöm inte att GL502VS ger dig ett GTX 1070

Jag håller nog med dig ändå, skulle fortfarande luta över mot MSI eftersom jag troligen skulle spela mest utan extern monitor och då kan jag slå på V-sync och matcha skärmens 60 Hz. I övrigt ger MSI GS63VR Optimus vilket jag ser som fördel att stänga av GPU helt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att MSI har troligtvis bättre kylning än GL502VS (eller GL502VM med 1060 om det är den du menar?)

har själv en MSI GT73VR 6RE Titan, jag valde Titan enbart pga kylningen jämfört med dom billigare modellerna.

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AmpRC:

Glöm inte att GL502VS ger dig ett GTX 1070

Jag håller nog med dig ändå, skulle fortfarande luta över mot MSI eftersom jag troligen skulle spela mest utan extern monitor och då kan jag slå på V-sync och matcha skärmens 60 Hz. I övrigt ger MSI GS63VR Optimus vilket jag ser som fördel att stänga av GPU helt.

Bara antog att du jämförde 3st 1060 modeller.

Vadå? Har asus fimpat Optimus stöd i hårdvaran? Är ju normalt sett endast en drivrutinskoppling då allt går genom eDP-porten från iGPU:n.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Enligt vad jag har läst så funkar inte Optimus med pascal korten, på min dator har jag en knapp för växling till integrerad grafik men då måste datorn starta om.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av p_stman:

@DavidtheDoom: Enligt vad jag har läst så funkar inte Optimus med pascal korten, på min dator har jag en knapp för växling till integrerad grafik men då måste datorn starta om.

Den logiken håller inte då MSIn med Pascal ger Optimus men ASUS med Pascal inte ger optimus?

Iof drar pascal i idle väldigt lite ändå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den logiken håller inte då MSIn med Pascal ger Optimus men ASUS med Pascal inte ger optimus?

Iof drar pascal i idle väldigt lite ändå.

Frågan är om MSI:n verkligen har Optimus, min har det INTE..

EDIT: Optimus fungerar EJ om datorn har G-sync. Så det kan funka med pascal men bara om datorn inte är utrustad med G-sync.

"Performance and Cooling

Don't be fooled by the very thin chassis and portability--this is one of the most powerful laptops money can buy. The quad core, 45 watt Intel Skylake 6th generation Core i7-6700HQ is the fastest you can get short of the overclockable Core i7-6820HK for mobile computers. It's the same 2.6 GHz CPU with Turbo Boost to 3.5 GHz that you'll find in competing gaming laptops and a few pro apps laptops like the Dell XPS 15 and Samsung Notebook 9 Pro. The laptop is available with NVIDIA GTX 1060 dedicated graphics card with 6 GB DDR5 VRAM plus Intel HD 530 integrated graphics switchable via NVIDIA Optimus. The ability to automatically (you can override this) switch to integrated graphics can reduce heat, fan noise and improve battery life when using the notebook for productivity tasks that don't need dedicated graphics to perform well. There's no NVIDIA G-Sync since Optimus currently precludes G-Sync."

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@p_stman: Ah, schysst! Det var lite bättre förklarat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bara antog att du jämförde 3st 1060 modeller.

Vadå? Har asus fimpat Optimus stöd i hårdvaran? Är ju normalt sett endast en drivrutinskoppling då allt går genom eDP-porten från iGPU:n.

Jag tittade mest på priset när jag jämförde, för 19k får man antingen GTX 1060 med MSI eller GTX 1070 hos ASUS.

Ja, ni har rätt. MSI har Optimus medans ASUS använder G-sync.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Amp.RC.:
Är rätt säker på att även om det är en "Eu-store" så skickar de från USA, således tillkommer moms och Razer datorn ligger nog närmre 27 500 SEK.

Varifrån kommer detta påstående? Inte bara du, det är flera som säger detta men ingen kan backa upp det. Jag tror inte det är sant.
Har man valt EU-store skall priserna inkludera VAT, problemen uppkommer om man skeppar utanför EU.

https://store.razerzone.com/DRHM/store?Action=DisplayTaxInfoP...

Detta gör att jag blir väldigt sugen på The new Blade 2016.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AmpRC:

Varifrån kommer detta påstående? Inte bara du, det är flera som säger detta men ingen kan backa upp det. Jag tror inte det är sant.
Har man valt EU-store skall priserna inkludera VAT, problemen uppkommer om man skeppar utanför EU.

https://store.razerzone.com/DRHM/store?Action=DisplayTaxInfoP...

Detta gör att jag blir väldigt sugen på The new Blade 2016.

Citat:

FREE Express Shipping on orders over 59€ to Austria, Belgium, Denmark, Ireland, Luxembourg, Netherlands, Poland, Portugal and Sweden. VAT does not apply to Croatia, Norway or Switzerland but additional customs and tariff fees may incur.

Så som jag tolkar denna text så tillkommer moms ej på Kroatien, Norge eller Schweiz. (Underförstått övriga länder tillkommer moms).

Hittar inte heller någonstans att priset är inklusive moms eller att datorn fraktas från europeiskt varuhus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så som jag tolkar denna text så tillkommer moms ej på Kroatien, Norge eller Schweiz. (Underförstått övriga länder tillkommer moms).

Hittar inte heller någonstans att priset är inklusive moms eller att datorn fraktas från europeiskt varuhus.

Skickades från m.sweclockers.com

Norge och Schweiz är inte så konstigt eftersom de inte är med i EU. Kroatien kanske bara för att de gick med först 2013 (gammal text?)

Flera inofficiella källor menar att de skeppar från Nederländerna eller Tyskland, men jag skall försöka ta reda på det från säkra källor. Samtidigt verkar allt tala för att EU-store är inkl VAT så länge du bor inom EU. Den viktiga frågan är, varifrån skeppas produkterna?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@AmpRC:
Om varuhus eller ink vat inte är tydligt specificerat så skall man nog säga spontant nej tills dess att ny information tillkommer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har själv en ASUS GL502VS och är än så länge bra nöjd med den. Tänkte skriva en recension någon gång nästa vecka om den om det är någon som är intresserad.

Permalänk
Medlem

Trodde verkligen inte detta men tillbehör går från Nederländerna medans system (datorer) skeppas från Hong Kong. Alltså skall man räkna med VAT även om man beställer från EU store:

"It depends if you order a razer system or razer peripheral, our systems are shipped from Hong Kong whereas if you order a peripheral from Sweden, it will be shipped from Netherlands.

Hope this clarifies your concerns."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+