Prisvärd stationär speldator för Ark/Civ VI/Elite samt VR och hyfsat framtidssäker

Permalänk
Medlem

Prisvärd stationär speldator för Ark/Civ VI/Elite samt VR och hyfsat framtidssäker

Jag har använt diverse spellaptops nu i några år men det är mindre social gaming numera och VR lockar. Möjligheten till likvärdig prestenda i en laptop är väldigt intressant men prislappen blir en helt annan och nu finns utrymmet för en dedikerad plats till en stationär igen.

Frågan är då vad jag ska köpa för något. Elgigantens Lenovo deal med 1070 kort lockar men I5-6400 känns inte helt stabilt. Prisvärt nu men dyrare i längden tänker jag. Det här ska gärna bli något som går att uppgradera enkelt om två år och då klara av riktigt höga inställningar igen. Det låter som att I5-6600K är ett betydligt bättre köp men jag kanske behöver ytterligare prestanda för mina ändamål?

Att bygga själv är kanske ett alternativ men jag är lite lat så det kan nog få kosta en liten slant extra. Det viktiga är prisvärd prestanda som går att uppgradera längre fram. Att landa på 10 000 hade varit drömmen men jag kan lägga ut mer om det är värt det utan problem. Nuvarande stationära skärm har några år på nacken och behöver säkert bytas ut den med (Samsung P2370).

Det är ovärderligt att kunna ställa frågan till den samlade expertisen här på forumet, ni är grymma!

Permalänk
Avstängd

6600kan är lite snabbare i singeltråds prestanda än i5 6400 som kommer ganska nära multitrådat och kan kasta in i3 6100 i den kompotten med som är snabb singeltrådat nästan lika prestanda som 6600an och vinner över 6400 i singeltråds prestanda men får smisk multitrådat men kollar man generellt så ger cpu oftast väldigt liten vinst för spel och 6100an kan spöa 6400an i en del spel p.g.a det men alla 3 är god för gaming men beror på spel vart dom presterar bäst men stora fördelen med 6600k är att man kan klocka den

så valet av cpu är lite svårt för är även flera variabler som upplösning och desto högre man kör desto mindre kräver det av cpu då grafikkortet får tunga jobbet och är ovanligt att cpu är en flaskhals idag om det inte handlar om spel på äldre spel motorer och där är i3an riktigt bra så valet av cpu är inte så viktig egentligen men 6400 mot 6600k talar vi 10-15% skillnad som inte är märkbar nu men sen kan man klocka 6600k 20% eller mer så med bra moderkort och kylning så är den onekligen mer framtidsäker men om det är värt pengarna vetefan ..dyrare moderkort kylning o.s.v drar i väg lite det med en 6400 kan du köra på billigaste moderkortet du hittar

smartaste är i.a.f att bygga själv då moderkort i färdiga kan vara lite suspekta samtidigt nätagg klena och beror såklart på dator men vissa har konstigt utformade chassin om man vill bygga på dom så antingen bygga själv eller slänga ihop en dator som byggs med själ valda delar är vad jag rekommenderar och för 10k kan du få en fin dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vasagos, du menar alltså att, såvida man inte ska streama sina spel eller hålla på med 3D modellering eller dylikt så räcker i3 6100 alldeles, alldeles utmärkt till gaming? Särskilt om man inte ska överklocka den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neknoh:

Vasagos, du menar alltså att, såvida man inte ska streama sina spel eller hålla på med 3D modellering eller dylikt så räcker i3 6100 alldeles, alldeles utmärkt till gaming? Särskilt om man inte ska överklocka den?

är både ja och nej på den frågan men generellt till dom flesta datorer så ja det gör man men beror lite på spel samt grafikkort och här är väll ganska worst case scenario med ett titan x

och tar man 1060 och neråt maxxar i3an dom i allt med 1070 det mesta och handlar om små skillnader och här är ett utförligare test i3 6100 och i3 6100an står sig förbannat bra och är väldigt billig bang for the buck cpu och är däför jag valde den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så under 1060 i grafikkort är det alltså bara pengar i sjön med en i5 såvida man inte tänker uppgradera till en 1070/80 så småningom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neknoh:

Så under 1060 i grafikkort är det alltså bara pengar i sjön med en i5 såvida man inte tänker uppgradera till en 1070/80 så småningom?

ja idag är det så och i3an är väldigt bra för sin singeltråds prestanda och HT men är svårt att sia om framtida spel men 1060/480 regionen är det ganska lagomt med en i3 och doom 2016 fallout 4 o.s.v är inget problem på dom och gpún är för klen för dom ska gå på knäna så man kan komma väldigt billigt undan med billigaste moderkortet orginal kylaren är helt tyst och duger och dom maxxar 1070 i många spel med och kostar under halva priset av 6600k och skulle jag kombinera ihop en dator så 6100an med 1060 3gb är sjukt bra bang for the buck 1080p gamer då 1060 i.a.f är för klen för höga upplösningar tror jag man klarar sig på 3gb vram

Edit: till trådskaparen så ungefär nått sånt här hade min 10k dator sett ut

går säkert att optimera lite men jag hade siktat på nått sånt och byggt själv och priserna är från komplett

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för bra feedback, förslag på komponenter och tankeväckande diskussion kring valet av processor!

Paketet du satte ihop såg riktigt prisvärt ut sett till prestanda. En win 10 licens och eventuellt montering av den bör inte spränga banken.

Men det känns bra svårt kring valet av processor då jag spelar en del spel jag har för mig är hyfsat processorkrävande (Strategispel, simuleringar etc.) som Civ VI utan att få rejält lång tid mellan olika turer, Ark med mycket byggnader och tämjda dinos överallt, Elite med många skepp i ett asteroidbälte (är kanske med GPU tungt iof). Sen är det klart att om jag har ett mer normalt chassi än t.ex. Lenovo IdeaCentre och ett vettigt moderkort så är jag inte låst från att byta cpu vid ett senare tillfälle heller.

Jag kollade in cpu-rekommendationer här vilket var grunden till mina funderingar.
http://www.tomshardware.com/reviews/best-cpus,3986.html

Bra prestanda idag mer möjlighet till uppgradering på nödvändiga håll om runt två år är väl mitt grundbehov egentligen. Samt att det ska gå att köpa till en HTC Vive (när spelutbudet har växt på sig lite).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zybeer:

Tack för bra feedback, förslag på komponenter och tankeväckande diskussion kring valet av processor!

Paketet du satte ihop såg riktigt prisvärt ut sett till prestanda. En win 10 licens och eventuellt montering av den bör inte spränga banken.

Men det känns bra svårt kring valet av processor då jag spelar en del spel jag har för mig är hyfsat processorkrävande (Strategispel, simuleringar etc.) som Civ VI utan att få rejält lång tid mellan olika turer, Ark med mycket byggnader och tämjda dinos överallt, Elite med många skepp i ett asteroidbälte (är kanske med GPU tungt iof). Sen är det klart att om jag har ett mer normalt chassi än t.ex. Lenovo IdeaCentre och ett vettigt moderkort så är jag inte låst från att byta cpu vid ett senare tillfälle heller.

Jag kollade in cpu-rekommendationer här vilket var grunden till mina funderingar.
http://www.tomshardware.com/reviews/best-cpus,3986.html

Bra prestanda idag mer möjlighet till uppgradering på nödvändiga håll om runt två år är väl mitt grundbehov egentligen. Samt att det ska gå att köpa till en HTC Vive (när spelutbudet har växt på sig lite).

Dom spelen skulle kunna köras på vilken av dom processorerna och handlar om rätt små skillnader och tar du en 6400 så är den rätt mycket klenare än 6500an och kan köra i3 6100an och dra fördel av att dom är snabb singeltrådat är min åsikt och ska man upp en nivå är det 6600k men då ska man ha z170 moderkort skaplig kylning köra en oc på den annars kan man köra 6500an som är i det närmaste identisk och 10k får man tumma antingen på cpu eller gpu och skillnaden på cpu märks inte medans gå ner på gpu gör rätt stor skillnad hest om man vill köra vr med lite högre upplösning än 1080p då är gpu utan tvivel viktigast men jag tycker det där är en väldigt balanserad dator för pengarna och är svårt att få bättre än så om man inte lägger på rätt mycket mer pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack återigen för bra feedback! Jag är i valet och kvalet på vad som är vettigast att investera i nu och om jag ska ta i mer från början eller uppgradera senare.

Jag har kikat lite på vad jag skulle kunna få ihop för paket om jag utgår från I5-6600K och asuskomponenter för att få montering för 1:- hos webhallen (då jag gärna slipper att bygga själv och det här känns som en prisvärd väg runt detta).

Webhallen varukorg

Priset är missvisande då det med medlemsrabatt landar på 15968 kr (med 1080 kort) eller 13769 kr (med 1070 kort)

Just här blev jag frestad av att de tar ca 7200 för ett 1080 kort och ca 5000 för ett 1070. Kanske är värt att lägga den extra slanten redan nu, särskilt med VR i åtanke?

Är det något övrigt i komponentvalet som inte är helt genomtänkt? Funkar den PSU jag har valt eller bör jag ta något kraftfullare där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zybeer:

Tack återigen för bra feedback! Jag är i valet och kvalet på vad som är vettigast att investera i nu och om jag ska ta i mer från början eller uppgradera senare.

Jag har kikat lite på vad jag skulle kunna få ihop för paket om jag utgår från I5-6600K och asuskomponenter för att få montering för 1:- hos webhallen (då jag gärna slipper att bygga själv och det här känns som en prisvärd väg runt detta).

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=247896q1,224507q1,148002q1,163383q1,243756q1,225255q1,224958q1,242837q1,146723q1,224736q1,

Priset är missvisande då det med medlemsrabatt landar på 15968 kr (med 1080 kort) eller 13769 kr (med 1070 kort)

Just här blev jag frestad av att de tar ca 7200 för ett 1080 kort och ca 5000 för ett 1070. Kanske är värt att lägga den extra slanten redan nu, särskilt med VR i åtanke?

Är det något övrigt i komponentvalet som inte är helt genomtänkt? Funkar den PSU jag har valt eller bör jag ta något kraftfullare där?

Är en jävla bra dator och enda jag skulle säga nja på är nätagget som är lite sniky även om det orkar dra runt datorn så till en så bra dator hade jag lagt på en hundring eller 2 där med till någon guld specat skapligt agg och om vi tänker vr vill man helst köra 1440p och där är 1080 korten bästa valet för grafiken och tar du 4k upplösning så orkar inte ens 1080 alltid hålla bra fps i värsta spelen och cpu´n svettas knappt då grafikkortet inte klarar så hög fps belastas cpu´n mindre och med 6600K om det kommer något spel som är väldigt cpu intensivt så kan du alltid klocka den lite och är en helgardering då man kan få i7 prestanda ur dom med oc

men här ser du lite vad jag menar med cpu och är i 1080p och skillnaden blir mycket mindre om du går upp i 1440p eller mer

vet inte om timestampen kommer med men är från 2.30 man ser fps skalan med ett 1080 kort och var det jag var inne på med 1060 och i3 då gpu inte orkar mata mer fps än cpu´n genererar så behövs inte mer cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Väntade in BF men missade spurten pga. jobb...

För att göra en lång historia kort så velade jag länge fram och tillbaka om jag skulle köpa Netonnet-datorn eller de komponenter jag hade samlat ihop. Det slutade med att jag tänkte vänta in Black Friday. Givetvis var jag iväg i tjänsten och missade alla de bra (tidiga) BF dealsen (Taurusdatorn med 1080 kort hade varit helt perfekt...). Så nu är frågan vad som är bästa vägen framåt?

Den här prissänkta Lenovon såg lite intressant ut. http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-y700-34-90df0025m...
Tänker en sticka till med minné i den och en större SSD en bit framåt.

Den här såg inte helt fel ut heller för pengen. Men kanske chassit gör det krångligt att uppgradera? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246087-a...

I övrigt hittar jag inte särskilt mycket spännande idag när jag lyckades missa det jag hade väntat på. Kan jag spara in en slant på komponenter nu under Cyber Monday? Målbilden känns fortfarande som något i stil med Sweclockers vinterdatorn. 1070 kort, hyfsat pigg processor pga. mycket strategispel, tillräckligt med RAM och en SSD. Tips och råd mottages ödmjukt

EDIT: Den här med lite konfig känns som grejen!

Den här är fortfarande prissänkt 2000:- även om det står att det bara ska gälla tom igår. Hyfsat pris för 1070 och SSD trots lite snålt med RAM och klenare processor? https://www.komplett.se/komplett-gamer-i30-crazy-gtx1070-edit...

Jag byter upp mig från 6400 till 6600 I5 samt lägger till 1 TB vanlig HDD och Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB istället för Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB.

Totalt:
Komplett Carbide SPEC-03 Midi Tower
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-6600 Skylake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB
ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC BLACK
Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
MS COA Win 10 Home Nordic
Razer Goliathus mousepad
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti
13 400:- (och fri frakt).

Det känns bra. Är det det?

Hittade en deal som såg rätt bra ut!
Permalänk
Medlem

Missade BF, sista rekommendation innan köp för ett prisvärt paket?

Lite stressad på att den här dealen kommer att gå ut då den redan lever på övertid men ligger i min varukorg och ska betalas.

Jag byggde ihop den här på Komplett från deras Komplett Gamer i30 - Crazy GTX1070 Edition med 2000 rabatt.

Komplett Carbide SPEC-03 Midi Tower
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-6600 Skylake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB
ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC BLACK
Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
MS COA Win 10 Home Nordic
Razer Goliathus mousepad
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti

13 400 med fri frakt hopbyggt, testat och körklart.

Jag tänker att den här bör vara hyfsat framtidssäker och prisvärd. Nu när jag missade de bra dealsen under BF så känns det här som en hyfsad väg framåt. Vad säger expertisen? Jag tänker att den här skulle kunna driva nuvarande VR om jag köper ett headset framåt samt fixa bra fps om jag köper en bättre skärm. 4k är inte intressant direkt idag. Spelar mycket strategi, Elite, Ark etc.

Permalänk
Medlem

@Zybeer: Lite osäker på om Intel B150 chipset stödjer kommande Kaby Lake cpu:er, vet att det finns moderkort med Z170 chipset som har stöd för kommande Kaby Lake.

Permalänk
Medlem

@Zybeer: Borde det inte dyka Cyber Monday deals nu idag också? Inte alla är igång än så håll sidorna uppdaterade under dagen. Dessutom borde en del julerbjudanden och mellandagsrean brukar ha en del kul med. Its not too late.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zybeer:

Lite stressad på att den här dealen kommer att gå ut då den redan lever på övertid men ligger i min varukorg och ska betalas.

Jag byggde ihop den här på Komplett från deras Komplett Gamer i30 - Crazy GTX1070 Edition med 2000 rabatt.

Komplett Carbide SPEC-03 Midi Tower
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-6600 Skylake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB
ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC BLACK
Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
MS COA Win 10 Home Nordic
Razer Goliathus mousepad
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti

13 400 med fri frakt hopbyggt, testat och körklart.

Jag tänker att den här bör vara hyfsat framtidssäker och prisvärd. Nu när jag missade de bra dealsen under BF så känns det här som en hyfsad väg framåt. Vad säger expertisen? Jag tänker att den här skulle kunna driva nuvarande VR om jag köper ett headset framåt samt fixa bra fps om jag köper en bättre skärm. 4k är inte intressant direkt idag. Spelar mycket strategi, Elite, Ark etc.

Ser bra ut förutom att du bör byta ut till en K processor dvs 6600k samt ett z170 moderkort, så är det bara att tuta o köra!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Sablar också. Givetvis var det för bra för att vara sant...

Jag kan byta ut moderkortet till ASUS Z170-P, Socket-1151 ATX, Z170, DDR4, PCIe-x16, CFX, HDMI, DVI, M.2 [info] +626.40
Det verkar vara den mest prisvärda uppgraderingen. Då landar jag på 14 000 totalt. Det börjar svida nu men jag vill absolut att den ska vara framtidssäker.

Är 6600K processorn värd 370 spänn till? Jag brukar inte hålla på att klocka grejer generellt (okunskap)

Stort tack för snabba svar! Länge sen jag var inne i datorkomponentsvängen nu så är lite rostig. Det hade varit rätt trist att göra bort sig när man till slut är beredd att trycka på köp.

Edit: Då blir det inte särskilt prisvärt i slutändan om jag snurrar på lite komponenter. Trist när man är så nära att slå till och har väntat ett tag men givetvis skönt att inte köpa på sig något mindre bra.

Uppdaterat pris med nya komponenter... Mindre bra resultat.
Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på komplett så skiljer det 100kr mellan 6600 och 6600K. K cpu:er brukar vara mer lättsålda den dagen man väljer att sälja den

Permalänk
Medlem

@Zybeer: Värt att tänka på är att även Webhallen erbjuder dels färdigbyggda maskiner och dels egenvalda komponenter som de sätter ihop åt en och ger garanti på arbetet.

Du känner inte för att montera ihop delarna själv? Kan ju spara en slant på så sätt (dock så får man inte 3 års garanti på delarna).

Permalänk
Medlem

I konfiguratorn för den här komplettmodellen skilde det rätt mycket mellan olika komponenter. Så jag började titta på att slänga ihop delar själv istället.

Webhallen verkar ha 1:- för montering nu så jag fick ihop det här paketet med ett nedsatt 1070 kort. Att montera själv var ruskigt länge sedan så jag slipper gärna det om det inte blir en riktigt märkbar prisskillnad.

http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=224502q1,229...,

I min varukorg som medlem landar totalpriset på 15 275:-

Något jag kan spara in på ytterligare här? Jag har "snott" komponenter från Sweclockers vinterdator i stor utsträckning. Dyrare än jag hade tänkt mig men det känns som att jag fick ihop rätt bra komponenter. Inget problem att slänga in en extra SSD vid tillfälle senare tänker jag?
Tänker att jag kanske byter chassi till den här istället Fractal Design Define S - Svart (Ej PSU), gick på 599:- idag.

Nu såg jag iof att minnena jag hade valt var slut i lager. Finns något likvärdigt dito?

Edit: Jag bytte ned mig till lite långsammare minnen som fanns i postorderlager samt enklare chassi enl. ovan.

Ny varukorg http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=224502q1,229...,
Totalpris 14 690:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zybeer:

I konfiguratorn för den här komplettmodellen skilde det rätt mycket mellan olika komponenter. Så jag började titta på att slänga ihop delar själv istället.

Webhallen verkar ha 1:- för montering nu så jag fick ihop det här paketet med ett nedsatt 1070 kort. Att montera själv var ruskigt länge sedan så jag slipper gärna det om det inte blir en riktigt märkbar prisskillnad.

http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=224502q1,229...,

I min varukorg som medlem landar totalpriset på 15 275:-

Något jag kan spara in på ytterligare här? Jag har "snott" komponenter från Sweclockers vinterdator i stor utsträckning. Dyrare än jag hade tänkt mig men det känns som att jag fick ihop rätt bra komponenter. Inget problem att slänga in en extra SSD vid tillfälle senare tänker jag?
Tänker att jag kanske byter chassi till den här istället Fractal Design Define S - Svart (Ej PSU), gick på 599:- idag.

Nu såg jag iof att minnena jag hade valt var slut i lager. Finns något likvärdigt dito?

Kör på en retail licens, det skiljer 100kr och Webhallen har inget krav på OEM licens. Moderkortet kan du byta till ett Asus Z170-E och minnena till Corsair Vengance LPX 16GB DDR4 3000mhz röd

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Zybeer: Hade nog sett mig om efter ett annat grafikkort då Evga har problem med värmen på dessa kort, alternativt är att fråga om detta är åtgärdat med en ny revision.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22852-evga-geforce-gtx-1070-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@Zybeer: Hade nog sett mig om efter ett annat grafikkort då Evga har problem med värmen på dessa kort, alternativt är att fråga om detta är åtgärdat med en ny revision.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22852-evga-geforce-gtx-1070-...

Oj! Tack för varningen. Det där lät verkligen allt annat än bra. Kul att det är just det kortet de kör ett kanonpris på... Det verkar inte gå att vinna idag vad gäller att fä ihop ett bra paket :/

Jag läste lite om värmeproblemet på tillverkarens sida och det låter som att en biosuppdatering ordnar problemet i stort så att det inte ska uppstå problem. Lite snålt med kylning men ändå full garanti och jag kommer nog inte att klocka något. Tänker att det borde ordna sig. Så sugen på att slå till nu när jag har fått ihop ett paket runt 14k som känns bra.

http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=224506q1,229...,
14 300:-

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zybeer:

Oj! Tack för varningen. Det där lät verkligen allt annat än bra. Kul att det är just det kortet de kör ett kanonpris på... Det verkar inte gå att vinna idag vad gäller att fä ihop ett bra paket :/

EVGA ska ha släppt en BIOS uppdatering till sina GTX Pascal kort som åter gärdar värmeproblemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

kan du inte bygga själv ? borde bli billigare då att beställa från flera olika butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

EVGA ska ha släppt en BIOS uppdatering till sina GTX Pascal kort som åter gärdar värmeproblemet.

Det stämmer som du säger, nackdelen som jag förstår är att man ökar hastigheten på fläktarna en del så att den blir mer högljudd
http://www.sweclockers.com/nyhet/22955-evga-slapper-bios-for-...

Permalänk
Medlem

@thomson: Det kändes sådär lagom kul att köpa helt nytt och ha ett kort som potentiellt varvar som en åkergräsklippare. Men jätteglad att få ta del av kunskapen här så det inte blir felköp!

Jag har en annan fundering. Då det ligger integrerad grafik på moderkortet så borde jag kunna köpa mitt paket helt utan dedikerat grafikkort och köpa det separat på annan butik. Det bör väl inte ställa till något när webhallen bygger ihop, testar och installerar windows?

Så köper jag det här separat och hämtar på lokala netonnet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Eller beställer det här från Proshop då det var samma pris med fina betyg. https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JetS...

Permalänk
Medlem

@Zybeer: Det ska ju fungera med den integrerade Intel grafiken och sedan köpa till ett separat grafikkort

Permalänk
Medlem

Då blir det ett köp nu!

Stort tack till alla som tog sig tid att guida mig rätt! Inte långt ifrån att jag gjorde bort mig med komplettpaketet

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...