Dator för musikproduktion. Skillnaden på PC och MAC trots samma specs?

Permalänk
Medlem

Dator för musikproduktion. Skillnaden på PC och MAC trots samma specs?

Hallå där Sweclockers!
Jag hoppas ni är intresserade av att hjälpa mig med denna fråga eftersom jag HATAR bärbara datorer och har ingen tillit till dessa What so ever. Men nu är en bärbar dator det som jag behöver eftersom jag kommer behöva arbeta på olika platser. Och då vill jag även ha en laptop som verkligen håller och inte går sönder efter att garantitiden har passerat (hp/dell) *host*. Därav vill jag ha maximal prestanda som kommer hålla i flera år framöver.

Min budget är egentligen inget problem. Jag känner bara att 24 lappar för en bärbar dator är lite väl mycket. Så jag tänker mig att en PC med samma prestanda kanske skulle gå på 15 lappar?

Från APPLE har jag tagit fram en mac med dessa specs:
Macbook Pro 15'' Retina, Intel i7 4stjärnig 2.8 GHZ, 256 Gb SSD, 16 GB ram, denna går ju tyvärr på ett fruktansvärt pris på ca 23 tusenlappar. Då kanske det till och med är mer värt att köpa den nysläppta macbook pro med ungefär samma specc för 27 lappar?

Det jag vill ha är en motsvarighet av macbook pro i PC. Eftersom jag tror att priset kommer skilja sig en aning. Är det ens möjligt? Trots samma innehåll i burken? Har inställningarna av programvarorna/hårdvarorna en stor vikt i hur lådan kommer att prestera? Är sådant förinställt i macbook men inte i PC? Eller borde jag bara släppa drömmen om en PC som är gudalik i musikproduktion?

Jag har tänkt på Asus laptops, de verkar ha fått bra recensioner inom gaming så kanske de hade fungerat lika bra i musikproduktion?
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-gl752vw-t4004t-...

Något i den stilen? Uppgradera ram till 16 gb och kanske, bara kanske ha en 256 gb ssd istället? Negativt dock är ju storleken på skärmen... En sådan uppgradering hade ju heller inte ökat priset mer än 4-5 tusen kr. Så ni förstår ju vad jag menar.

Jaja, jag överlåter expertisen till er och så får jag se vad ni har och säga och ge för förslag.

Mvh Escobar

SKRIK i rubrik /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

musikdator hette det i mitten på 2000 talet det finns inga moderna (nya) stationära datorer som inte klarar av att köra 10 instanser av ditt musikprogram samtidigt, frågan är vad du vill ha för ljudkort och det kan du kolla upp på ebay ganska billigt eller på prisjakt, Apples interna ljudkort duger för hemmaanvändaren, orkade inte riktigt läsa allt du skrivit men svarar endå ha en bra dag! ps blocket är bra

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3172701

Bra mediedator ovan, du kan hoppa över grafikkortet och köra på det interna grafikkortet på moderkortet

Permalänk
Skrivet av rocket:

musikdator hette det i mitten på 2000 talet det finns inga moderna (nya) stationära datorer som inte klarar av att köra 10 instanser av ditt musikprogram samtidigt, frågan är vad du vill ha för ljudkort och det kan du kolla upp på ebay ganska billigt eller på prisjakt, Apples interna ljudkort duger för hemmaanvändaren, orkade inte riktigt läsa allt du skrivit men svarar endå ha en bra dag! ps blocket är bra

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3172701

Bra mediedator ovan, du kan hoppa över grafikkortet och köra på det interna grafikkortet på moderkortet

Ibland är det allt bäst att läsa.. Iaf var tråden ligger!

Permalänk
Medlem

@dePablo:

Jag förespråkar Mac alla gånger när det kommer till musikproduktion. Du behöver inga fancy ljudkort med mera.

på en PC om du kör via line in så kommer du få en massa störningar från fläktar osv. Inget sånt från Mac som jag upplevt.

Dessutom så har många programvaror för exempelvis PC krav på särskild hårddisk, rackmodell.

Vet iofs inte vilken typ av musik du ska göra, är allt elektroniskt, klipp och klistra, inga analoga/akustiska instrument och/eller sång så funkar vilken dator som helst.

Annars så skulle du behöva en massa kringutrustning, Mixer med +48V, kablage etc etc.

Inspelningsprogramsmässigt så finns det en hel drös olika, bland de som jag skulle rekommendera är ProTools eller Cubase.

Kanske lite mycket information, men Mac när det gäller musikproduktion är mitt självklara val.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Ibland är det allt bäst att läsa.. Iaf var tråden ligger!

Japp det har du rätt i, Macbook pro för att köra logic på kan du få på blocket för runt 6-7 tusen helt utan latency då krävs kanske 3-4 dagars bevakning för att hitta ett objekt med quad processor och ssd 16gb minne typ en från 2013

Den ända anledningen att skaffa MAC är ju Logic pro X, och eventuellt videoredigerinsprogram allt annat finns ju till PC och då får du 10ggr snabbare hårdvara för korvören jamfört med mac som smyger in dualcore processorer för bärbara datorer 2016 och kräver typ 19000kr för dom haha

Permalänk
Inaktiv

Har ingen direkt erfarenhet av musikproduktion, men borde väl helt enkelt vara att hitta en dator (vare sig det är PC eller Mac) och köpa den med bästa ram/cpu kombon och sedan koppla detta till en DAC/Amp mackapär, eller?

Permalänk
Avstängd

Köp en PC och kör Ubuntu Studio:
http://ubuntustudio.org/

Permalänk
Avstängd

Vad är det för musik du gör? techno eller hiphop eller rock ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dePablo:
Skrivet av Mahkizmo:

@dePablo:

Jag förespråkar Mac alla gånger när det kommer till musikproduktion. Du behöver inga fancy ljudkort med mera.

på en PC om du kör via line in så kommer du få en massa störningar från fläktar osv. Inget sånt från Mac som jag upplevt.

Dessutom så har många programvaror för exempelvis PC krav på särskild hårddisk, rackmodell.

Vet iofs inte vilken typ av musik du ska göra, är allt elektroniskt, klipp och klistra, inga analoga/akustiska instrument och/eller sång så funkar vilken dator som helst.

Annars så skulle du behöva en massa kringutrustning, Mixer med +48V, kablage etc etc.

Inspelningsprogramsmässigt så finns det en hel drös olika, bland de som jag skulle rekommendera är ProTools eller Cubase.

Kanske lite mycket information, men Mac när det gäller musikproduktion är mitt självklara val.

Vill man betala mer för inget så köper man en Mac, annars köper man en PC. Då har du pengar över att köpa eventuell kringutrustning och ändå betala mindre än om du hade köpt en Mac.

Sen att line in skulle ge störningar från fläktar när man använder de på en PC är bara rena spekulationer.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk

Gjort musik på PC (Cubase) i över 20 år.. Aldrig haft några problem. För att få samma prestanda med en Mac som jag har nu på PC, puh, vill inte ens tänka på vad det skulle kosta för en sån Mac.

Nöjd med mitt externa Tascam us-20x20 ljudinterface.. 20 ingångar, som går att utöka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

@khaine:

Har själv fått störningar från sådant, så det är inte spekulationer utan fakta.

Sen vad som är rotorsaken till bruset som uppstår pga fläktrörelser vid inspelning kan jag däremot inte säga. Jord som spökar till det, nätaggregat etc etc.

Med Mac så har jag bara haft bra erfarenheter, t o m varit så man kan koppla in gitarren direkt i Macens ljudkort utan diverse störning/brus eller delay (inspelat via logic).

Ponera att man väljer en PC istället, ett vettigt ljudkort, minst 1000:- (de integrerade är inget jag rekommenderar för studio/muskinspelning), cubase/alt pro tools om man ska ha ett vettigt program för inspelning, allt från 800:- upp till 8.500:-. (om man ska vara någorlunda professionell).

Detta är bara vad jag personligen tycker och vad jag skulle välja om jag skulle införskaffa en dator för musik-/studiosammanhang och/eller produktion.

EN helt okej studio är ca 300.000:- om man ska ha det någorlunda professionellt.

Detta grundar jag på min livserfarenhet och över 20 år i musikbranschen.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Vad är det för musik du gör? techno eller hiphop eller rock ?

Jag kommer att producera hiphop i FL studio

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

@khaine:

Har själv fått störningar från sådant, så det är inte spekulationer utan fakta.

Sen vad som är rotorsaken till bruset som uppstår pga fläktrörelser vid inspelning kan jag däremot inte säga. Jord som spökar till det, nätaggregat etc etc.

Med Mac så har jag bara haft bra erfarenheter, t o m varit så man kan koppla in gitarren direkt i Macens ljudkort utan diverse störning/brus eller delay (inspelat via logic).

Ponera att man väljer en PC istället, ett vettigt ljudkort, minst 1000:- (de integrerade är inget jag rekommenderar för studio/muskinspelning), cubase/alt pro tools om man ska ha ett vettigt program för inspelning, allt från 800:- upp till 8.500:-. (om man ska vara någorlunda professionell).

Detta är bara vad jag personligen tycker och vad jag skulle välja om jag skulle införskaffa en dator för musik-/studiosammanhang och/eller produktion.

EN helt okej studio är ca 300.000:- om man ska ha det någorlunda professionellt.

Detta grundar jag på min livserfarenhet och över 20 år i musikbranschen.

En urvalsgrupp på en person, som dessutom är dig själv kallar du fakta?

Om en Mac har samma hårdvara som en PC varför skulle deras integrerade ljudkort prestera bättre bara för de sitter i ett chassi från en Mac, detta är en ren myt.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

@khaine:

Så du kallar mig för en lögnare?

Men visst, är det på den nivån det ligger så.

Personen i fråga skriver på forumet att han behöver hjälp. Jag bidrar med den erfarenhet och kunskap jag har och min personliga åsikt om vad jag anser är det bättre alternativet. Har även poängterat att det är min personliga åsikt.

Men erfarenheter och åsikter kanske gör folk till lögnare för att någon inte delar samma uppfattning

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Japp det har du rätt i, Macbook pro för att köra logic på kan du få på blocket för runt 6-7 tusen helt utan latency då krävs kanske 3-4 dagars bevakning för att hitta ett objekt med quad processor och ssd 16gb minne typ en från 2013

Den ända anledningen att skaffa MAC är ju Logic pro X, och eventuellt videoredigerinsprogram allt annat finns ju till PC och då får du 10ggr snabbare hårdvara för korvören jamfört med mac som smyger in dualcore processorer för bärbara datorer 2016 och kräver typ 19000kr för dom haha

Vad skulle det göra för skillnad mellan en 2.2 ghz processor och en 2.8, det är inte alltid så träffsäkert på blocket att få dem specifikationerna man söker. Då kanske man istället sätter fokusen på att få 16 GB ram och 256gb+ ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

@khaine:

Så du kallar mig för en lögnare?

Men visst, är det på den nivån det ligger så.

Personen i fråga skriver på forumet att han behöver hjälp. Jag bidrar med den erfarenhet och kunskap jag har och min personliga åsikt om vad jag anser är det bättre alternativet. Har även poängterat att det är min personliga åsikt.

Men erfarenheter och åsikter kanske gör folk till lögnare för att någon inte delar samma uppfattning

Förhoppningsvis så har trådskaparen insett att du är en opålitlig källa i detta fall, vilket var mitt syfte.

Personliga åsiker =/ fakta, försöka komma ihåg de till nästa gång.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

@khaine:

Jag ljög inte när jag skrev att jag har haft störningar från fläktar i en PC vid musikproduktion. Det är inte nån jävla personlig åsikt utan vad som har hänt i verkligheten.

Det jag skrev som personlig åsikt är att jag skulle välja en Mac framför en PC när det kommer till musikproduktion.
Det grundar jag på min erfarenhet under alla år som jag har producerat musik, aldrig haft problem med en Mac men det har alltid varit något småpill med PC för att få bort delay och olika störningar, det är anledningen till att jag väljer Mac framför PC när det kommer till musikproduktion.

Men fine, varför lyssna på någon som försöker bidra med åsikter och erfarenheter.

Dumt att lyssna på folk med branschvana.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Inaktiv

Alltid är det några jävla "pro" folk som ska argumentera sina personliga preferenser som fakta och slänga höga skitsnacksummor vad en studio ska kosta.

@dePablo mitt råd är att du köper dig en dator via tex Inet. Berätta för dom dina behov. Viktigast är processor och mängden ram. Vill du hålla på med feta orkester samplepacks så krävs det rätt mycket ram.
Ta dig till DJSevice eller 4sound och berätta vad du vill så hjälper de dig med passande audio-interface, mic'ar osv.

Ska du endast hålla på med hiphop så krävs det inte så mycket då jag antar att du mest kommer arbeta med samples. Ska du däremot använda VSTi plugins som emulerar gamla analoga maskiner krävs det mer processorkraft.

Edit: glömde att nämna att du bör införskaffa dig ett par studio monitorer. De på 4sound eller DJSevice hjälper dig i djungeln. Kan själv rekommendera KRK RP8. Prisvärda!

Edit2: Kör på PC. Du får större valmöjligheter på mjukvara samt så är det billigare!

Permalänk
Avstängd

@dePablo: dual-core och quad-core är helt olika saker, där quad är att föredra... ghz är skitsamma så länge den är över 2.2..... vad gäller ram minner kostar ju 16gb ram typ 800kr nytt, en bra ssd på 250gb kostar 800kr, ska du göra hiphop i FL-studio så kan du köpa vilken jävla pc som helst med tex i5 processor, ljudkort finns det några externa som går via usb 2.0 som kostar runt 1000kr

FL-studio har lite mer kompressor i sin DSP så du behöver inte vara lika duktig för att få beatet att låta välproducerat, till skillnad från Logic som lämpar sig för all möjlig musik men är lite meckigare att få det låta dyrt fast om du kan det är det att föredra.. Nu antar jag att du ska göra typ Trap musik eller vanliga hiphop loop beats vilket inte är någon vetenskap... kör på FL i en vanlig pc