Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byte av nätverksutrustning?

Hej Sweclockersmedlemmar

Jag bor för tillfället i en 2-rumslägenhet med varierande material i väggarna (betong och/eller gips). Lägenheten är 70 kvadratermer stor och består av två rum, en "walk in closet", en hall, ett kök och ett badrum. Walk in closeten är belägen mellan vardagsrummet och sovrummet vilket innebär att det är två väggar mellan de båda rummen där en är i armerad betong och en i betong och/eller gips. 20 meter utanför vardagsrumsfönstret har bostadsrättsföreningen en gemensam uteplats som man kan boka. Jag äger idag en Asus RT-AC88U som täcker hela lägenheten men tyvärr inte uteplatsen med wifi på 5GHz-bandet. Endast en svag signal på 2,4GHz-bandet når ut till uteplatsen. Routern är centralt belägen i lägenheten och står i ena hörnet i vardagsrummet. Tilläggas bör att min uppkoppling idag är från Comhem på 250/10Mbps men jag funderar på att uppgradera till 500/50Mbps för att få en snabbare upload.

Vad bör jag vidta för åtgärder för att få bra täckning och hög hastighet i hela lägenheten och på uteplatsen? Jag vill helst kunna maxa min förbindelse vad gäller båda upload och download. Givetvis förstår jag att nätverkskorten i varje ansluten enhet har sin begränsningar.
Bör jag satsa på en till AP som jag installerar vid fönstret i vardagsrummet och som då täcker uteplatsen bättre eller skall jag göra något annat? Om det skall till en till AP, skall jag då köpa en från Asus så att jag kan änvända funktionen Roaming Assistant eller skall jag köpa något annat märke och modell tex Ubiquiti?
Eller skall jag sälja Asusen och satsa på något helt annat tex Edgerouter Lite och en eller två AP? Om jag skaffar APs från Ubiquiti, är det då stor skillnad i hastighet mellan AC-Pro och AC-Lite?

Anslutna enheter kommer vara följande:
Plattor: Ipad Pro 12,9, Ipad Pro 9,7 och Samsung Galaxy Note Pro 12.2.
Telefon: iPhone 6S Plus och besökande vänners telefoner.
Stationära datorer: Stationär dator i sovrummet och mediadator i tv-bänken i vardagsrummet.
Bärbara datorer: MacBook Pro 13", Dell XPS 15 och besökares datorer.
Övrigt: NAS i garderoben.

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Kom precis på att nämna att det finns väldigt många trådlösa nätverk i huset jag bor i samt i grannhusen. Samtliga trådlösa nät är uppkopplade på 2,4GHz-bandet på diverse olika kanaler (1-13) med minst 4-5 nätverk per kanal. På 5GHz-bandet finns det bara ett annat nätverk. Det är därför jag vill ha så bra täckning som möjligt på det bandet.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.