Permalänk
Medlem

Vilket ModerKort?

Hej jag tänkte uppgradera mitt moderkort och har är väldigt stor budget så vad skulle vara bäst för gaming?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort nu?
Vilken CPU?

Moderkortet gör väldigt lite för prestandan föresten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du menar grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem

Moderkort spelar ingen roll över huvud taget för prestandan. Varför ska du byta moderkort men inget annat?

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1: Där har du fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rocket:

@Andreaz1: Där har du fel.

Okej? Och vad har du för källa på det?

Jag pratar inte om överklockning utan om att köra saker rakt ut ur lådan.

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1: Olika chipset's levererar olika prestanda men kan ändå köras utav samma processor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rocket:

@Andreaz1: Olika chipset's levererar olika prestanda men kan ändå köras utav samma processor

Du citerar fortfarande ingen källa och jag kan själv inte hitta något alls som stödjer det du säger. Snarare säger de flesta tvärtom. Tills du visar var du tagit det påståendet från tänker jag säga att du har fel och hålla fast vid det jag har sagt. Att installera samma CPU eller GPU i moderkort med olika chipset påverkar inte alls prestanda.

Permalänk
Avstängd

Jag märker ingen skillnad mot mitt Z97 och mitt H81i..I prestandavägar då..

Min I5 4690k presterar likadant, överklockar lika mycket..på båda moderkorten.

Samma sak gäller mitt GTX970 PCI-E 2.0 VS PCI-E 3.0..ingen märkbar prestanda.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Hejsan Zonien,

Skrivet av Zonien:

Hej jag tänkte uppgradera mitt moderkort och har är väldigt stor budget så vad skulle vara bäst för gaming?

Lite vag beskrivning över vad du behöver för funktioner i ditt moderkort.
* Trådat eller trådlöst nätverk?
* Inbyggd ljudkrets eller har du ljudkort?
* Överklockar du?
* Använda sig av inbyggd grafikkrets eller grafikkort?

Rent generellt tycker jag att man skall prioritera Intel NICar framför andra tillverkare
Inbyggd ljudkrets spelar enbart roll om man inte har ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Det hela beror nog på vad du syftar på med prestanda, om du endast syftar på processorns prestanda så påverkas det inte nämnvärt av ditt moderkort, förutsatt att du inte skall överklocka.

Men jag tycker saker som sli/x-fire stöd, antal pci-platser(och lanes), extra strömförsörjning(för oc iofs), stöd för m2, vilken typ av ram-minne(och hastighet/mängd), typ av integrerat ljudkort och nätverk. Samt vilka utgångar som finnes på moderkortet, definitivt påverkar den prestanda som jag anser kortet har.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Avstängd

***bort/mod***

Orkar ej kolla igenom klippet men du kan ju lyssna lite på det här https://www.youtube.com/watch?v=_zqCx7fJRvo

Trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uberlaz0:

Det hela beror nog på vad du syftar på med prestanda, om du endast syftar på processorns prestanda så påverkas det inte nämnvärt av ditt moderkort, förutsatt att du inte skall överklocka.

Jag syftar som jag sa tidigare på rå prestanda från processor och grafikkort. Att plocka ut en processor eller ett grafikkort ur kartongen och installera i moderkortet. Vilket chipset du har kommer inte att påverka prestandan du får ut ur den. De flesta här håller med om det. @rocket säger att det är fel men vägrar berätta varför.

Skrivet av Uberlaz0:

Men jag tycker saker som sli/x-fire stöd, antal pci-platser(och lanes), extra strömförsörjning(för oc iofs), stöd för m2, vilken typ av ram-minne(och hastighet/mängd), typ av integrerat ljudkort och nätverk. Samt vilka utgångar som finnes på moderkortet, definitivt påverkar den prestanda som jag anser kortet har.

Allt detta klassas som funktioner hos de olika chipseten och det är ju dessa som skiljer dem åt. De kan vara trevliga att ha men din processor eller grafikkort kommer inte prestera sämre bara för att moderkortet har chipset H110 istället för Z170.

Skrivet av rocket:

***bort/mod****

Orkar ej kolla igenom klippet men du kan ju lyssna lite på det här https://www.youtube.com/watch?v=_zqCx7fJRvo

Jag märker att det inte var mycket du orkade, inte ens att läsa mina tidigare inlägg. Jag bad dig inte att förklara något, jag bad dig att skicka en länk till källan som bekräftar det du sitter och säger. Jag har gjort min egen research och hittar ingen som håller med dig, det är bara tvärtom. Om det nu är så uppenbart, varför finns inte svaret på detta att hitta enkelt överallt på nätet?

Hade du orkat titta igenom klippet du länkade till hade du inte länkat till det eftersom han säger emot dig helt och hållet också. Han svarar till och med på en fråga han hade fått: "Om jag inte vill överklocka processorn och bara har ett grafikkort, finns det någon anledning att välja Z170 över något annat?". Han ger två tänkbara anledningar:

  1. Du vill ha högre kvalitet på komponenterna på moderkortet.

  2. Du har användning för de extra HSIO-banorna som Z170 har.

Guess what? Inte ett ord om att "ja för din dator kommer att prestera bättre".

Om vi tar och tittar på en till video: Should You Get a Budget Chipset Motherboard?
Samma historia. Diskuterar det som skiljer chipset åt (nämner inget om skillnad i rå prestanda) och kommer fram till tre punkter man ska tänka på när man väljer moderkort:

  1. Köp moderkort som stödjer överklockning om din processor gör det.

  2. Kolla på andra chipset om du har tajt budget, inte vill överklocka och/eller inte behöver funktionerna som Z170 har.

  3. Stirra inte blint på vad chipsetet stödjer, kolla vad som faktiskt finns på moderkortet. Inte relevant för denna diskussion.

Guess what? Inte heller han säger det "uppenbara" att "köp Z170 för din dator blir bättre!".

Har du något mer att komma med?

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Jag har ett nvidia grafik kort och jag kommer inte använda ljudkort och helst ett intel motherboard eftersom jag har en i5

Jag ska skaffa ett nytt chassi eftersom mitt är för litet och mitt moderkort är mini atx och vill ha ett atx som kommer klara sig väldigt många år samtidigt att jag kan uppgradera i det som te.x ett till grafik kort med sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonien:

@ThomasLidstrom: Jag har ett nvidia grafik kort och jag kommer inte använda ljudkort och helst ett intel motherboard eftersom jag har en i5

Jag ska skaffa ett nytt chassi eftersom mitt är för litet och mitt moderkort är mini atx och vill ha ett atx som kommer klara sig väldigt många år samtidigt att jag kan uppgradera i det som te.x ett till grafik kort med sli

Vad har du för processor? Vilket grafikkort? Chassi? Varför vill du uppgradera? Ska du överklocka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonien:

@ThomasLidstrom: Jag har ett nvidia grafik kort och jag kommer inte använda ljudkort och helst ett intel motherboard eftersom jag har en i5

Jag ska skaffa ett nytt chassi eftersom mitt är för litet och mitt moderkort är mini atx och vill ha ett atx som kommer klara sig väldigt många år samtidigt att jag kan uppgradera i det som te.x ett till grafik kort med sli

Hej för att vi ska kunna hjälpa dig måste vi veta vad för komponenter du har nu om du inte vet vilken processor du har så kan du ladda ner Cpu-z.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (bristfällig argumentationsteknik)*

Vänligen hjälp ts istället för att tramsa.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej igen Zonien,

Skrivet av :

@ThomasLidstrom: Jag har ett nvidia grafik kort och jag kommer inte använda ljudkort och helst ett intel motherboard eftersom jag har en i5

Jag ska skaffa ett nytt chassi eftersom mitt är för litet och mitt moderkort är mini atx och vill ha ett atx som kommer klara sig väldigt många år samtidigt att jag kan uppgradera i det som te.x ett till grafik kort med sli

Då vet vi mera!
* Inbyggd ljudkrets
* ATX
Vill du använda din befintliga CPU eller du tänker köpa nytt?

A) Behålla
Då skall du leta efter ett moderkort med samma sockel

B) Nytt
Skaffa ett moderkort med Socket 1151
Följer du detta alternativet kommer du att behöva köpa nya minnen också

Jag rekomenderar:
* Köp ett moderkort med Intel NIC, för att få bästa möjliga nätverk

Nu gör du:
* Gå till Prisjakt och mata in den information du har om moderkortet, ATX, sockel etc
* Sortera på Omdömme, det andra gillar kan knappast vara dåligt
* Sök på nätet efter recensioner av moderkort, man skall inte förlita sig på en källa när så många finns vi Internet.

Om du är osäker på ditt val, checka här i forat!