Nintendo produktionsstoppar Wii U

Permalänk
Medlem

Nu blir jag orolig.
Hoppas inte detta är ett tecken på att Nintendo skippar Zelda - Breath of the Wild till Wii U. Varför sluta tillverka en konsoll precis innan planerad release av det som förmodligen skulle bli det största och mest efterlängtade spelet till den konsollen liksom.

Permalänk
Medlem

Fatta vilket samlarobjekt det här kommer bli om några få år

Skrivet av Swedman18:

Finns ingen garanti på att den här konsolen kommer sälja bättre. Snarare är jag fundersam hur deras försäljningstaktik går till.

5-6 månader kvar till den påstådda lanseringen och vi vet fortfarande inte:

Priset
Hur många enheter som kommer vara tillgängliga (Nintendo älskar med att sälja allt i begränsad upplaga)
Vilka spel kommer finnas till lanseringen
Hur många som kommer kunna spela samtidigt (viktigt för en familjkonsol)
Hur lösningen för deras E-shop ser ut
Intryck för dem som har prövat konsolen normaltvis flera månader innan.

Visst, kommer konsolen i November nästa år skulle strategin vara mer logiskt men hittils har jag svårt att se varför Switch skulle sälja mer förutom just att de har äntligen ett unikt namn för konsolen.

Den släpps i mars. Klart man inte går ut med information innan jul, ingen kommer bry sig då. Om folk får höra om en ny konsol lite innan jul blir de intresserade och vill köpa, men när det sen visar sig att den inte går att få tag på så tappar folk intresset. Sen kommer folk resonera ungefär att "jaså, det är den där apparaten som aldrig kom innan jul, vaddetnuvarförnåt. Ja nu är det för sent…"

Det handlar om psykologi. Bättre att bygga hypen nästa år så att det blir något framåt, inte att det är något som känns passé. När folk har släppt julhetsen och tröttnat på sina prylar och är tillbaka i det vanliga lunket i januari brukar det vara 2-3 ganska händelöselösa månader.

Jag är övertygad om att timingen är perfekt.

Skrivet av hakan78:

Switch får inte mig att dräggla. 32 gb minne. Det innebär ju knappt något utrymme för spel vilket innebär tillbaka till den tid då man hade med sig en påse med kasetter var man än gick. Är det innovativt och förenligt med dagens frågeställningar om hur man vill spela och på vilket sätt? Det känns mer som att de vill bygga en plattform där man ska kunna spela hemma och på resande fot. Dock med dess begränsningar så är frågeställningen varför de försöker konkurrera på nästan villkor som dagens mobiler vars enda skillnad är att du har en vettig kontroll? Även om det kommer med möjlighet med SD-kort så är det en snåldum lösning. Från början kunde man lagra appar på SD-kort på mobilen men detta fungerade aldrig väl för att användarna köpte billigaste möjligaste och numera är SD-kort på mobiler rent lagringsutrymme. Tror Switch floppar i alla fall till det som det var tänkt - en hybrid!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du verkligen svalt smörjan om att SD-kort är för dåliga för att lagra program på? Det handlar om planerat åldrande förstås, att det inte ska gå att uppgradera lagringsminnet med mindre än att man måste köpa y telefon och att de ska kunna ta hutlöst betalt för extra minne. Nintendos apparater har inga sådana incitament då TV-spel är förhållandevis väldigt långlivade och billiga apparater. En fräsig telefon upplever de flesta att man "måste" ha och många är beredda att byta ofta och lägga mycket pengar på det.

Skrivet av Alpha77:

Vettig kontroll + större skärm är en väldigt stor skillnad från touch input på mobiltelefon.
Sedan känns det ändå lite för mycket som en gimmick. Varför inte satsa på en starkare ej portabel konsol.. som Wii U fast bättre hårdvara och mer tredjepart stöd.. kanske även UHD-Bluray stöd. Det känns som Nintendo skjuter sig själv i foten igen!

För att den marknaden är full. Nintendo säljer inget med förlust. Det går ju jättebra för Microsoft också (ironi). Om inte ens två aktörer kan frodas så begriper jag inte vad en tredje ska in i smeten att göra.

Skrivet av anon183825:

Absolut, Wii U har många fantastiska titlar som står hemma i hyllan här i spelrummet och har gett mig åtskilliga timmar av nöje.
Wii U kanske inte var en stor revolution på spelkonsol-marknaden men många av de stora titlarna fanns där som bland annat Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Yoshi's Woolly World, Super Smash Bros. U etc.

Tycker dock att många andra stora Nintendo varumärken har fått väldigt lite uppmärksamhet senaste åren och avsaknaden av ett fullfjädrat Metroid äventyr till Wii U har fått mig att tappa förtroendet för Nintendo helt och hållet.

Det dem gör nu känns lite som det dem gjorde med Kid Icarus och Uprising till 3DS var inte en värdig fortsättning någonstans och kontrollen var under all kritik.

Jättefint att Luigi fick chansen i New Super Luigi U men det fanns annat att fokusera på och det känns som om det aldrig kommer att vara som förr.

Att det nya Zelda inte släpptes i år på 30-års jubileet är också en stor besvikelse.

Jag är glad att det snart är över, efter Zelda nästa år (om man som Wii U ägare inte blir blåst på det) så är det slut!

Metroid tillhör gruppen spel som man inte kan räkna med varje gång, det kommer när det kommer liksom. Personligen tycker jag det är lite charmigt att en del spel har en "when it's done"-hållning istället för något regelbundet, det blir liksom en del av den övergripande spelupplevelsen att vänta hoppfullt på nästa del

Skrivet av GuessWho:

Jag hoppas också att Zelda - Breath of the Wild kommer till Wii U. I så fall är det ett givet köp.

Om det blir någon Switch eller inte återstår att se.
Jag kommer inte förboka. Väntar på mer info och recensioner.
Se om man kanske kan prova den någonstans.

Skrivet av xlr8:

Nu blir jag orolig.
Hoppas inte detta är ett tecken på att Nintendo skippar Zelda - Breath of the Wild till Wii U. Varför sluta tillverka en konsoll precis innan planerad release av det som förmodligen skulle bli det största och mest efterlängtade spelet till den konsollen liksom.

Ni menar att Nintendo plötsligt skulla bestämma sig för att ditcha Zelda till Wii U helt? Det tror inte jag. Jag tror det blir som med Twilight princess, att det släpps i begränsad upplaga till ursprungskonsolen. Kommer bli galet samlarobjekt. Jag öppnade aldrig min pga långt speluppehåll och återkom aldrig till GC. Nu är den värd nästan 4 gånger så mycket.

typo och tillägg
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlr8:

Nu blir jag orolig.
Hoppas inte detta är ett tecken på att Nintendo skippar Zelda - Breath of the Wild till Wii U. Varför sluta tillverka en konsoll precis innan planerad release av det som förmodligen skulle bli det största och mest efterlängtade spelet till den konsollen liksom.

Bör inte vara någon fara. Finns fortfarande mycket maskiner i på väg ut i handeln och som redan finns där. Och, förstås, alla de Wii U's som redan sålts. Spelet bör komma, i mitt tycke borde den släppas nu i november för att ha en stark titel i julhandeln. Men spelet är förmodligen inte klart och Nintendo drar nog in tillräckligt med pengar bara på de två nya Pokemon-spel som lanseras när som helst.

Som @GilbertG var inne på i inlägget ovanför, Wii U och dess spel har nog rätt god potential att bli fina och kanske rent av dyrbara samlarexemplar. Ju förre sålda exemplar desto bättre i detta sammanhang. Även om det fortfarande sålts mycket spel om än inte i närheten av så mycket som Nintendo och andra inblandade förväntat sig.

Jag kommer skaffa Breath of the Wild till Wii U oavsett om jag ens köper en Switch. Dels för att jag vill ha spelet, och redan har en Wii U. Men sedan också då jag räknar med att den kan få ett trevligt värde ett par år framåt. Även om jag inte säljer utgåvan utan bara behåller den så är det alltid kul att sitta med lite mer värdefulla spel i sin samling.

Gamecube-utgåvan av Twilight Princess släpptes exempelvis i slutet av Gamecube-eran. Värdet på det spelet är väldigt högt idag. Finns potential även här.

Permalänk
Medlem

2017 är ju angivet för BotW för WiiU - troligtvis samtidigt som Switch-versionen, så inget till jul.
Tror Switch-versionen blir deras stora fokuspunkt och WiiU-versionen är för samlare och för att bibehålla trogna fans då de visar att de håller vad de lovar (men inte tidplaner lika bra).

Med just Pokemon Sun/Moon, Super Mario Maker 3DS och nya Mario-party innebär att de har en del att sälja till jul, dock bara till 3DS.

Permalänk
Medlem

"The Nintendo Switch handheld component will reportedly support Micro SDXC cards up to 128 GB in size"

Om det stämmer är det ju ändå ganska klent. Vad får man plats på ett sånt kort? 8-9 spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

"The Nintendo Switch handheld component will reportedly support Micro SDXC cards up to 128 GB in size"

Om det stämmer är det ju ändå ganska klent. Vad får man plats på ett sånt kort? 8-9 spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt, vad skulle alternativet vara? Mekanisk går automatiskt bort. 2,5" SSD för stort och M.2 för dyrt.

Tvivlar på att 128GB skulle vara max utan snarare begränsas av de minnen som finns på marknaden. Wii U ska klara både 64GB och 128GB också. Inte uppdaterat mig med hur det ligger till med 256GB minnen dock.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Jo men det finns ju SD-kort på 1 TB numera. Men dessa är svindyra och har inte kommit till Sverige ens. Alltså inte en reell lösning.
512 Gb är också sjukt dyra än så länge. 256 börjar gå ned i pris men fortfarande 1600 kr för 256 GB när man kan köpa en m2 för 1600 med dubbla lagringsutrymmet.
Som jag har sett på nätet så kommer switch komma i bundle-utförande eller bara själva enheten. Ingenting med mer inbyggt minne från start och det var ju en sak som PS3 var urkass från början med. Till nästa konsol fanns Ps4 att köpa med 1TB lagringsuttrymme om man ville det.
Ska nu Nintendo göra samma blunder? Om man vill ha det portabelt så vill man väl inte behöva bära på en massa kassetter?
Visst förstår jag att de vill skala av priset men här anser jag att de är dumsnåla. De kan gott släppa en version som innebär portabelt på riktigt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

@anders190:

Jo men det finns ju SD-kort på 1 TB numera. Men dessa är svindyra och har inte kommit till Sverige ens. Alltså inte en reell lösning.
512 Gb är också sjukt dyra än så länge. 256 börjar gå ned i pris men fortfarande 1600 kr för 256 GB när man kan köpa en m2 för 1600 med dubbla lagringsutrymmet.
Som jag har sett på nätet så kommer switch komma i bundle-utförande eller bara själva enheten. Ingenting med mer inbyggt minne från start och det var ju en sak som PS3 var urkass från början med. Till nästa konsol fanns Ps4 att köpa med 1TB lagringsuttrymme om man ville det.
Ska nu Nintendo göra samma blunder? Om man vill ha det portabelt så vill man väl inte behöva bära på en massa kassetter?
Visst förstår jag att de vill skala av priset men här anser jag att de är dumsnåla. De kan gott släppa en version som innebär portabelt på riktigt.

Håller inte med. Och du jämför en stationär konsoll mot en portabel, helt oika förutsättningar

Priserna på SD-minnen går ner med tiden, det är inte hugget i sten. Problemet löser troligen sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930: Så ser jag någon med en Nintendo switch på stan med en rygga full med skramlande kassetter så kan det vara du.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

@anders190: Så ser jag någon med en Nintendo switch på stan med en rygga full med skramlande kassetter så kan det vara du.

Ser inte hur det skulle vara ett problem med portabiliteten. Det är ju inte NES-kasetter som ska släpas med

Med 128 GB SD + inbyggda minnet får man med kanske AAA-15 spel + många indiespel och småappar. Sen rymmer alla 3DS-väskor några kasetter så tror detsamma gäller Switch-väskorna.

Hela spelbiblioteket behöver ju inte åka med varje gång

Edit:

Jag köper själv väldigt lite på eshop (mest indie-spel) och föredrar kasetter.
Min 2DS-väska rymmer 3 spel + den i konsollen. N3DSXL-väskan lite fler.
Jag har hittills aldrig känt alltför mycket att jag saknat något specifikt spel när jag varit ute och rest just för att jag planerat vilka jag troligtvis vill spela på resan.

Permalänk
Medlem

@mudde: Jag var bara ironisk

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ang priset, såg nyss att CDON lagt upp Switch till svindlande 4990:- visserligen preliminärt pris och kan komma att ändras. Men ändå, långt över vad den verkar vara värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Och?

Den kommer naturligtvis inte kosta 4990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och?

Den kommer naturligtvis inte kosta 4990 kr.

Och?
Jag påpekade det enbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Och?
Jag påpekade det enbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, och jag undrade över relevansen i det du påpekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Exakt, och jag undrade över relevansen i det du påpekar.

Intressant, jag sitter nämligen också och funderar över relevansen i ditt inlägg...
Vad är det du reflekterar över? Jag påpekade endast att den nu finns listad hos en återförsäljare, inte att priset var representativt eller det slutgiltiga, eller hur?
Oavsett dess slutgiltiga pris så tycker jag det är ett aningen omotiverat högt pris som satts.
Varför sätter man då inte det priset som det ryktats om? Dom ryktena jag har sett har nämligen angivit 299-350$ Att en återförsäljare bara vill skylta med att produkten finns att beställa är förståeligt, likt väl att priset garanterat kommer justeras vid lansering. Men jag förstår inte riktigt varför man då satt just 4999:- eller vad det istället för det som det ryktats om. Dvs 3000-3500:- ca.
Ett högre utsatt pris, oavsett om det är fastspikat eller ej, borde ju generera i fler negativa röster än ett lägre. Så tänker jag i alla fall då alla inte har i åtanke att priset med all sannolikhet kommer att ändras. Det här höga priset kanske får en del kunder att vända sig till andra återförsäljare då dom sagt inte tänker längre än att det kanske inte är det slutgiltiga priset som anges. Kort och gott tror jag att det resulterar i färre förhandsbokningar i det här fallet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX:
Anledningen till att man sätter överpris är för att inte få problem/bli dyrt sen om det visar sig att lanseringspriset blir högre än väntat.
Det ryktas om intervallet $299-349, men det betyder inte att det stämmer. Att sänka priset är inga problem, men att höja efter att man "tecknat avtal" (inte alltid helt solklart när återförsäljaren har det) kan man inte göra utan vidare.

Köpare som brukar förhandsboka bryr sig inte om siffran återförsäljaren anger långt innan utan vet att konsolerna ändå kostar ungefär detsamma hos alla återförsäljare vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

@Bruce Wayne:
Anledningen till att man sätter överpris är för att inte få problem/bli dyrt sen om det visar sig att lanseringspriset blir högre än väntat.
Det ryktas om intervallet $299-349, men det betyder inte att det stämmer. Att sänka priset är inga problem, men att höja efter att man "tecknat avtal" (inte alltid helt solklart när återförsäljaren har det) kan man inte göra utan vidare.

Köpare som brukar förhandsboka bryr sig inte om siffran återförsäljaren anger långt innan utan vet att konsolerna ändå kostar ungefär detsamma hos alla återförsäljare vid lansering.

Jo är medveten om detta.
Jag tror som sagt att detta pris oavsett sollar bort kunder snarare än lockar, oavsett om priset sänks eller ej.
Det är vad vad jag tror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ni menar att Nintendo plötsligt skulla bestämma sig för att ditcha Zelda till Wii U helt? Det tror inte jag. Jag tror det blir som med Twilight princess, att det släpps i begränsad upplaga till ursprungskonsolen. Kommer bli galet samlarobjekt. Jag öppnade aldrig min pga långt speluppehåll och återkom aldrig till GC. Nu är den värd nästan 4 gånger så mycket.

Det hoppas jag inte. Men det hade ju inte varit första gången i världshistorien som en person eller ett företag säger något, kanske menar det när det först sägs, men sen ändrar sig innan det är dags.
Men som sagt, jag hoppas att så inte är fallet här.
Risken är väl om Nintendo själva anser att Wii U är en död konsol att de inte vill satsa mer på den. Men det beror lite på hur mycket jobb det är kvar på Wii U versionen också. Kan nog ändå vara en hyfsat stor andel av de som redan har Wii U som är intresserade av Breath of the Wild.
Det är väl i så fall de som redan har bestämt sig för att skaffa Switch, som kanske struntar i att skaffa Wii U versionen även om de både redan har en Wii U och gillar Zelda.

Skrivet av hakan78:

@anders190:

Jo men det finns ju SD-kort på 1 TB numera. Men dessa är svindyra och har inte kommit till Sverige ens. Alltså inte en reell lösning.
512 Gb är också sjukt dyra än så länge. 256 börjar gå ned i pris men fortfarande 1600 kr för 256 GB när man kan köpa en m2 för 1600 med dubbla lagringsutrymmet.

Det är ju tråkigt om Switch verkligen inte kommer klara minneskort större än 128GB.
Men säg om det kommer fungera med minneskort upp till 1-2TB, bara det att priset är för högt och tillgängligheten är för dålig nu så kan man ju kanske börja med ett 64 eller 128GB kort och sen byta när priserna på större kort sjunker.
Kanske har man nytta av det gamla minneskortet till något annat.
Borde även vara möjligt att ha flera kort och byta mellan. Fast det blir ju liknande som att ha med sig flera spelkassetter då.

Bara själva Switch konsolen inte är för begränsad i vad den stöder i både storlek och hastighet så kan det nog bli bra.

Permalänk
Medlem

Den här nyheten verkar inte stämma då Nintendo gått ut och dementerat påståendet enligt vissa källor.

http://www.siliconera.com/2016/11/02/wii-u-production-isnt-en...
http://www.telegraph.co.uk/technology/2016/11/02/nintendo-to-...

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

@anders190: Så ser jag någon med en Nintendo switch på stan med en rygga full med skramlande kassetter så kan det vara du.

Hur många spel tror du verkligen att du kommer behöva ha med dig när du är ute och spelar? Även ett SD-kort på 128GB, som är relativt billigt beroende på märke och prestanda förstås, lär rymma rätt mycket digitala titlar. Jag har svårt att se att någon kommer behöva springa runt med hela sitt spelbibliotek. För de som ändå vill eller måste det finns det lösningar som @mudde är inne på, eller helt enkelt skaffa minneskort som rymmer det man behöver.

Utvecklingen går hela tiden framåt med SD-minnen. Det är ju inte direkt som att minnen under 100 MB fortfarande tillverkas.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Om konsolen kommer i Mars så är det inte så särskilt bra för att hypa alla förhandsbokningar inför det.

Tycker det ser ut som väldigt många har förhandsbokat konsolen redan så det kommer nog inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Tror ni att Wii u kommer säljas ut nu till jul/BF?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt, vad skulle alternativet vara? Mekanisk går automatiskt bort. 2,5" SSD för stort och M.2 för dyrt.

Tvivlar på att 128GB skulle vara max utan snarare begränsas av de minnen som finns på marknaden. Wii U ska klara både 64GB och 128GB också. Inte uppdaterat mig med hur det ligger till med 256GB minnen dock.

Finns ju 256 GB, 512GB och 1TB finns antagligen snart eftersom protyper har visats upp.
Verkar som sagt skummt om det skulle vara begränsat till 128GB.