Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Själv är jag inte för någon, men om jag skulle välja någon så måste jag säga Clinton.

Ser ju ut som att det blir Clinton också, Trump är ju hästlängder bakom.

Det är väldigt jämnt nu faktiskt. Kolla upp de senaste pollsen i amerikanska tidningar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Mängden foliehattar här inne som vill "krossa etablissemanget" är häpnadsväckande, sen kom jag på att majoriteten av användarna på detta forumet ligger väldigt långt åt antingen vänster eller höger, och där den enda gemensamma nämnaren är just att man vill slå sönder det nuvarande systemet.

Han menar (väpnad) revolution.

Jag vet inte vad jag ska svara på detta påstående.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Håller med jag blev faktiskt förvånad och måste även säga att min bild än Clinton efter den är lite mer nyanserad iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacTank11:

Jag vet inte vad jag ska svara på detta påstående.

Du bad IlyaZ utveckla, jag tyckte det framgick ganska tydligt vad han ville ha sagt.

Menar du det andra jag skrev så syftade jag på att SD fick nästan 50% av rösterna i denna tråden, och det är ju knappast någon hemlighet att SD är ett missnöjesparti, och missnöjesparti brukar ju vara just missnöjda med det nuvarande styret/systemet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En revolution är bara slutet på en lång process, och början på en annan. I slutändan krävs en revolution i dess sanna betydelse. Kanske inte så mycket väpnad som fredlig men beväpnad.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Hillary vinner även fast jag avskyr hon, men hon är väl bättre den Trump.
Har inte varit så aktiv i föregående val, men ifall hon vinner, brukar demokraterna låta föregående presidenten köra ostört i omvalet som är om 4år?

Skrivet av Fantgrenen:

Själv är jag inte för någon, men om jag skulle välja någon så måste jag säga Clinton.

Ser ju ut som att det blir Clinton också, Trump är ju hästlängder bakom.

Enligt vilken poll är han långt bakom?
Enligt http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/gen... så är det bara 1.8% som skiljer dom åt, varav det var cirka 6-7%(?) för 1-2veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av IlyaZ:

En revolution är bara slutet på en lång process, och början på en annan. I slutändan krävs en revolution i dess sanna betydelse. Kanske inte så mycket väpnad som fredlig men beväpnad.

Du får ta och ursäkta mig då jag har onekligen förfriskat mig denna snöiga söndag. Jag begriper inte alls vad det är du vill ha sagt med detta inlägg så som ditt förra. Låt oss för tillfället skylla på min överförfriskning, så kan du förklara på en nivå där min intellektuella nivå är så som en lågstadieelevs.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Hon vill stoppa kriget i Syrien, vilket i sin tur kan orsaka ett krig mot Ryssland beroende på hur hårt de håller Assad i sin hand, det är lite stor skillnad än att gå oprovocerat mot dem vilket jag fick det som intryck av vad du menade.

Hon startade kriget i Libyen och hon är väldigt aggressiv mot Ryssland och Kina, hon vill placera ut missilförsvar runt båda dom länderna.
Hon gör vad som helst för dom som betalar hon bäst. Hon är livsfarlig. Det är bara svensk media som kan hylla en sån hemsk människa.
Vinner hon valet så bygger jag en bunker.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vinner hon valet så bygger jag en bunker.

Får man haka på?

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Tittade på den första presidentdebatten förra månaden. Tror Clinton kommer bli president.

Permalänk
Medlem

Kommer ärligt talat bli förvånad om Trump inte vinner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantgrenen:

Själv är jag inte för någon, men om jag skulle välja någon så måste jag säga Clinton.

Ser ju ut som att det blir Clinton också, Trump är ju hästlängder bakom.

Vill du ha lite koll på det amerikanska valet så följ inte svensk media, dom är bara intresserad av av sprida sin propaganda.
Det var länge sen Clinton låg först i en opinionsmätning.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

FBI meddelade nyss att man inte kommer åtala clinton. Hon har nu dessutom återhämtat ledningen en bra bit. bara att hålla tummarna för henne.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vill du ha lite koll på det amerikanska valet så följ inte svensk media, dom är bara intresserad av av sprida sin propaganda.
Det var länge sen Clinton låg först i en opinionsmätning.

OK?!?

Verkligheten säger att Clinton ligger först i alla mätningar enligt dagens sammanställning på wikipedia och har haft ledning i alla mätningar förutom LA Times sista månaden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_...

Permalänk
Skrivet av kaya:

Vill du ha lite koll på det amerikanska valet så följ inte svensk media, dom är bara intresserad av av sprida sin propaganda.
Det var länge sen Clinton låg först i en opinionsmätning.

Med länge sen menar du typ nu eller? Vad jag kan se så har trump inget annat än en rejäl uppförsbacke ifall han ska ha någon chans.
Själv är jag inte så insatt men vad jag vet och har hört så ser det mest troligt ut att vi får den första kvinnliga nu på tisdag.

Permalänk
Medlem

Clinton vinner. Med mindre än väntad marginal pga en "SD-effekt" där folk mörkar att de ska rösta på Trump i undersökningar.

Tyvärr fortsätter därmed USAs utrikespolitik som styrs av vapenindustrins lobbyister i Washington obehindrat. Kanske hade Trump som inte är insnärjd i Washingtons politiska spel med donationer, tjänster och gentjänster varit bättre för världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vill du ha lite koll på det amerikanska valet så följ inte svensk media, dom är bara intresserad av av sprida sin propaganda.
Det var länge sen Clinton låg först i en opinionsmätning.

Vad är det för media du följer där Trump ligger först? Även i den amerikanska har Clinton ett försprång i mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Vad är det för media du följer där Trump ligger först? Även i den amerikanska har Clinton ett försprång i mätningar.

Han läser från sin bunker

Permalänk

Ingen av kandidaterna är verkligen någon höjdare men jag är rädd på riktigt om Trump vinner. Visst, det kommer väl inte bli några höjdarår om Clinton vinner men tror världen kommer vara lite säkrare. Bara det faktum att han förnekar globala uppvärmningen och kommer upphäva alla klimatavtal han kan det första han gör räcker.

Den här förklarar ganska bra:
https://www.youtube.com/watch?v=h1Lfd1aB9YI

Skrivet av GhostsOfOnyx:

"Trump är elak, så jag hoppas på kvinnan som vill starta WW3, omger sig med bokstavliga djävulsdyrkare, och är under flertalet FBI-undersökningar för olika brott som landsförräderi och korruption." - Du
Han frågade dig vad du tyckte. Ge exempel.

Även om påståendet om djävulsdyrkare skulle stämma, du tror inte att Trump har en hel del personer i sin stab med skelett i garderoben? Hon har friats 6 ggr av FBI, räcker inte det?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Vad är det för media du följer där Trump ligger först? Även i den amerikanska har Clinton ett försprång i mätningar.

Beror på vilken media du kollar, om du går via t.ex CNN så ägs det i princip av det demokratiska partiet. Sedan så har det redan framgått att dessa opinions siffror inte är opartiska. Media är politiskt kontrollerat och människor kommer rösta på vinnare, inte förlorare. Om du kollar på båda sidor av politik kanalerna och oberoende källor så är det väldigt jämt. Även om Hillary leder med 5% så är det fruktansvärt jämt eftersom mätningarna bara är ett urval.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nästan att Trump vinner bara så att vi får tyst på alla dessa jävla konspirationsteoretiker. Men bara nästan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Ingen av kandidaterna är verkligen någon höjdare men jag är rädd på riktigt om Trump vinner. Visst, det kommer väl inte bli några höjdarår om Clinton vinner men tror världen kommer vara lite säkrare. Bara det faktum att han förnekar globala uppvärmningen och kommer upphäva alla klimatavtal han kan det första han gör räcker.

Den här förklarar ganska bra:
https://www.youtube.com/watch?v=h1Lfd1aB9YI

Även om påståendet om djävulsdyrkare skulle stämma, du tror inte att Trump har en hel del personer i sin stab med skelett i garderoben? Hon har friats 6 ggr av FBI, räcker inte det?

Det finns inga bevis på nån global uppvärmning, för 1000 år sen så var temperaturen mycket högre än i dag.
Vi har tillförlitliga temperaturmätningar sen 1700 talet men nästan alla utgår från 1890 när temperaturen var ovanligt låg.
Variationer i klimatet går inte att koppla till koldioxid

Global uppvärmning är bara en ursäkt för att införa ett globalt styre där några få styr över oss alla.

http://nyatider.nu/valgrundade-argument-i-klimatfragan-kan-le...
http://nyatider.nu/klimatpanelens-vilseledande-modeller/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Hillary vs Donald? Hon är en korrupt häxa, och han är galen. Han är åtminstone ärligare än vad hon är, vilket jag ser som utslagsgivande, så jag hade röstat på honom.
Jag gillar även tanken på en svagare dollar, det ger mig mer för pengarna när det ska handlas, nästan oavsett vad det gäller, utom livsmedel.

Eftersom jag inte är någon gambler hade jag inte satsat pengar på någon av dem, och jag har ingen som helst aning om vem som faktiskt kommer vinna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tror på Trump, dom har en lika vinklad media där som här, polls går inte att lita på ett dugg.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vill du ha lite koll på det amerikanska valet så följ inte svensk media, dom är bara intresserad av av sprida sin propaganda.
Det var länge sen Clinton låg först i en opinionsmätning.

Tror det är definivt dags för dig att hitta några andra källor för din information. Verkar mer som du bara läser propaganda.

Har är en lång lista med opionsmätningar.

Förrutom en opionsundersökning (LA Times/USC Tracking, och den är något speciell*) så har Clinton lett eller varit lika med Trump i alla undersökningar sedan mitten av September...

(*speciell då LA Times/USC Tracking fick för sig att välja ett antal personer och sedan fråga samma personer om och om igen. Alla andra undersökningar väljer att fråga ett nytt slumpmässigt urval varje gång.)

Permalänk
Medlem

Förövrigt så vinner Clinton. Hon har ett stort försprång när det gäller delstater och deras elektoralsröster, vilket är det enda som gäller för presidentvalet (såvida inte då ingen kandidat lyckas få 270 elektoralsröster, men det är inte särskilt troligt).

Gällande att Clinton skulle vara en superkorrupt krigsgalen häxa som några verkar tro... Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Den politiska och ekonomiska eliten kommer inte låta trump vinna då de riskerar sina ekonomiska tillgångar, antingen blir det valfusk eller så stryker han med på något mysko sätt.

Sant det finns videos om ev valfusk och nu senaste attacken mot Trump
https://www.youtube.com/watch?v=cvC2x3wJOYY

Även om The Alex Jones och Infowars är som dom är.

Jag tror Hillary vinner med 1% över Trump tyvärr

Hillary hjärnskadad / hälsa är knappast fitt att leda USA samt alla skandaler mail,satanist, krigsgalen m.m då är Trump 100x bättre även om det är att välja mellan pest och kolera.

Permalänk
Medlem

När man läser här verkar det som att folk glömmer att U.S.A. inte är en diktatur. Oavsett vem som blir president så måste h*n ha vidare stöd av antingen demokrater eller republikaner. Visst kan presidenten orsaka turbulens men det kommer t.ex. knappast bli ett WW3 bara för att Hillary blir vald.
Med anledning av det hade jag röstat på just Hillary. Hon är en korrupt häxa som inte borde få ha någon politisk makt, men samtidigt har demokraterna bakom sig som i mitt tycke är det bättre partiet. Trump å andra sidan är en bortskämd treåring som inte heller borde få ha någon politisk makt, däremot har han enligt mig det sämre partiet bakom sig och skulle av den anledningen inte få min röst.

Skulle dock ljuga om jag sa att det inte finns en liten del av mig som önskar att Trump vinner. Men det är enbart för att se allt ståhej som kommer uppstå. Fram med popcornen!

Skrivet av VexedRelic:

Beror på vilken media du kollar...
...Även om Hillary leder med 5% så är det fruktansvärt jämt eftersom mätningarna bara är ett urval.

ok. Vilken media tycker du visar "rätt" opinionsundersökningar då? Den allra största majoriteten av opinionsundersökningarna visar på att Hillary har övertaget, så jag är genuint intresserad av vilken media du tycker ger en mer rättvis bild.
Däremot håller jag med om att opinionsundersökningar ska tas med en nypa salt. De ger visserligen generellt sett en ganska bra fingervisning men ingenting är hugget i sten, för att inte tala om att det politiska klimatet svänger snabbt emellanåt.

Skrivet av kaya:

Det finns inga bevis på nån global uppvärmning, för 1000 år sen så var temperaturen mycket högre än i dag....
...Variationer i klimatet går inte att koppla till koldioxid

http://nyatider.nu/valgrundade-argument-i-klimatfragan-kan-le...
http://nyatider.nu/klimatpanelens-vilseledande-modeller/

Det finns mängder av bevis för global uppvärmning, jag antar att det du syftar på är huruvida det finns en antropogen faktor bakom det hela.
Sen har du helt fel i att det inte går att påvisa ett samband mellan koldioxid och global uppvärmning. Det är ju för fan växthusgaser (det finns alltså fler växthusgaser än just koldioxid) som är en av anledningarna till att temperaturen skiftar. Det håller nog till och med de allra flesta foliehattar med om.
Har du ens läst inläggen som du länkat till? Jag har, och det finns inte ett enda argument som stödjer det du säger. Den första handlar bara om nån gubbe som känner sig orättvist behandlat för sina åsikter. Konstigt nog så yttrar han inga av dessa åsikter.
Den andra känns som att den är skriven av en tomte som mest vill få bekräftat att han minsann vet saker som några av världens främsta forskare inte vet. Sen undrar jag om du förstår om det han "upptäckt" faktiskt har en märkbar effekt så bidrar den till en *ökad* global uppvärmning.
Han har dock rätt i att de modeller vi har idag är bristfälliga och det är något som ingen vettig forskare säger emot. Sen att debattören väljer att prata goja (sett till poängen han vill få fram) istället för att lyfta fram legitima argument är lite konstigt.
Sen kommer han med ett par skrattretande påståenden om IPCC (de som han kallar klimatpanelen). För det första så är dess medlemmar inte bara meteorologer, för det andra så bedriver de ingen egen forskning utan de sammanställer det som andra studier visar och försöker bygga så bra modeller som möjligt av dessa.

Det finns bättre källor du kan använda för att motbevisa att vi är orsaken till en ökad global uppvärmning. Du får dock leta rätt på dom själv, kanske lär du dig något som inte är rent skitsnack.

Skrivet av kaya:

Vill du ha lite koll på det amerikanska valet så följ inte svensk media, dom är bara intresserad av av sprida sin propaganda.
Det var länge sen Clinton låg först i en opinionsmätning.

Nej, det var det inte. Att du inte ens orkade spendera tio sekunder på en googlesökning innan du kommer med påståenden som det här visar bara hur lite kontakt du har med vad som händer utanför din egna lilla bubbla.

Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vem fan bryr sig om ekonomin när man blir minoritet i sitt eget land och ens sätt att leva förintas?
Trump är Hitler? Det har jag aldrig hört förut.

Själv så undrar jag vem fan som bryr sig ifall man är en minoritet eller inte. Vill du utveckla hur ditt sätt att leva kommer förintas om du blir en minoritet? Ser inte varför du inte skulle kunna fortsätta dansa runt midsommarstången även om majoriteten av dina landskamrater inte gör det.
Visst fan är det långdraget att kalla Trump för nästa Hitler, men om man inte kan se tydliga paralleller mellan Trumps retorik och Hitlers så måste man ha de största skygglapparna som finns att hitta. Men som sagt, jag tror inte Trump blir någon minihitler.

Skrivet av Fenix:

När det gäller Trump så kan man bara titta tillbaks på Churchill..

Hur menar du?

Skrivet av Panthro:

Hillary hjärnskadad / hälsa är knappast fitt att leda USA samt alla skandaler mail,satanist, krigsgalen m.m då är Trump 100x bättre även om det är att välja mellan pest och kolera.

Har jag missat något angående Hillarys hälsa eller är det fortfarande hennes lunginflammation (eller vad det nu var) som diskuteras?
Och bara i det tokkristna USA kan någon beskyllas så frekvent för att vara satanist och häxa. Varför nu det skulle vara så dåligt jämfört med att t.ex. vara kristen.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon180324:

Enligt vilken poll är han långt bakom?
Enligt http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/gen... så är det bara 1.8% som skiljer dom åt, varav det var cirka 6-7%(?) för 1-2veckor sedan.

Denna är det du får hålla koll på om du vill ha en uppfattning om vem som leder det "riktiga" valet.

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/2016_e...

Däremot beskrivs det i denna videon att Ohio som är en "swing state" röstat på den vinnande kandidaten varje gång sedan 1964.

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/oh/ohi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det finns mängder av bevis för global uppvärmning, jag antar att det du syftar på är huruvida det finns en antropogen faktor bakom det hela.
Sen har du helt fel i att det inte går att påvisa ett samband mellan koldioxid och global uppvärmning. Det är ju för fan växthusgaser (det finns alltså fler växthusgaser än just koldioxid) som är en av anledningarna till att temperaturen skiftar. Det håller nog till och med de allra flesta foliehattar med om.

Det är inte helt självklart att koldioxidökningen driver temperaturökningen. I ett komplext ekosystem, till skillnad från kontrollerade laboratoriemiljöer, kan man få annorlunda resultat. Högre temperatur ger högre koldioxidhalt på egen hand, då växter glatt producerar koldioxid under den mörka fasen, och mer i högre temperatur... OM det är så att något "annat" driver den ökande temperaturen så är högst sannolikt koldioxidhalten en förstärkande effekt, men hur stor påverkan mänskligheten faktiskt har, är det ingen som vet. Hela problemet är förstås just att modellerna klimatforskningen fokuserar på är kraftigt förenklade, och att vi inte förstår oss på vad det är vi försöker förenkla. Det bästa är att vi har en failsafe som hjälper till att reglera systemet.
Gasformig divätemonoxid är den värsta växthusgasen vi känner till, men har en positiv effekt när den släpps lös i atmosfären. Den stiger, och kyls ned, och på höjd har den en tendens till att samlas i höga koncentrationer och kondenseras ut till vita ansamlingar. För den som inte redan listat ut det har jag alltså försökt vara lite rolig, och talar om vatten, vattenånga, och moln. Moln är som jag skrev tidigare vita, och har en tendens till att reflektera mycket av den inkommande energin från solen.
Ju högre temperatur vi får, desto högre luftfuktighet kommer vi få. Det är orsaken till varför man pratar om ökad nederbörd. Om man har tagit höjd för den ökade nederbörden när man räknade på hur mycket havet skulle stiga har jag ingen aning om, men det är definitivt något man bortser ifrån när man pratar om hur stora arealer som kommer bli obeboeliga när temperaturen stiger. Den högre temperaturen kommer göra tidigare obeboeliga områden beboeliga, och den ökade nederbörden kommer möjligen göra vädret tråkigare, men även öppna upp områden för odling, där det tidigare varit omöjligt. Det är alltså inte helt omöjligt att mänskligheten kan ha fördel av att det händer saker, men det är på sikt, och troligtvis efter att vissa intressen försökt flytta på en del landsgränser, i jakt på naturresurser.... Som odlingsbar mark, och bo-yta.
Som scenariot utmålas i dag är klimatförändringen negativ för oss so till vida att vårt land kommer krympa med stigande havsnivåer. Men gränsen för rimligt jordbruk kommer flytta norrut, så inte ens för oss är det självklart negativt. Och titta på Sibirien, som ett exempel. Det töar fram diverse hemskheter där just nu. Någon blev sjukare än helvete och dog, och det finns stora samlingar metangas i markerna. Men när marken väl har töat färdigt är det rätt stora arealer som går att både bebo, och odla på, vilket tidigare varit... svårt.

Förändras klimatet? Visst. Det har det alltid gjort. Är människan skyldig till förändringen? Knappast, då hade inte klimatet alltid förändrats. Har människans påverkan haft någon effekt på klimatförändringen? Det verkar definitivt så från gällande forskning, men om så är fallet, så har mänskligheten hjälpt den på traven, så att det går lite fortare. Är det slutet på allt mänskligt liv? Självklart inte. Är det början på en långsam plåga, en era av enormt mänskligt lidande, och hungersnöd, brister på mark och naturresurser? Tveksamt. Jag har faktiskt inte sett någon vettig forskning i ämnet, som inte verkar ha åtminstone någon agenda. Det finns rysk forskning som pekar på att nettoeffekten är positiv för mänskligheten, men om det stämmer att de tjänar stort på det, är det ju inte omöjligt att man låter det tilta resultatet. Men det förklarar ju definitivt varför en del nationer är mer ovilliga att låta sig begränsas, om de tror att den stigande temperaturen är till deras fördel...
Fast då kan man ju undra varför vi här är i sådant paniktillstånd. Vi ligger på en breddgrad som gör att vi skulle få betydligt längre odlingssäsong, och det var väl Freddan som sa att han hade flugit över det här landet, och sett att det fanns massor med plats... Är det fel på våra bönder, så pass så att de är allergiska mot att tjäna (mer) pengar, och därför inte vill ha både två och tre skördar om året? Att USA är drivande bakom att förändringen är ett problem kan kanske förklaras med att nästan hela landet skulle bli obeboeligt, och att de får annektera Kanada för att ha någonstans att emigrera till...
Det positiva är ju att om man väljer att inte annektera Kanada, så är Alaska nu en grön oas.

Det värsta vi brukar få höra är nog trots allt att vattenytan kommer stiga med 2 meter. Vilket för alla som bor i en kuststad, låter ganska fruktansvärt. Här i Sverige skulle vi förlora mindre än 1% av vår totala landmassa. Globalt är det ännu värre. Världen kommer förlora under en halv %. Och det är förutsatt att vi inte lånar lite kunnande av holländarna, och styr upp vattnet. De har viss erfarenhet av att hindra översvämningar, trots att landmassan är under havsnivå. Nä, den beboeliga ytan kommer inte minska nämnvärt som en effekt av vad vattnet hittar på. Den ökande hettan kommer göra öken av stora områden, som exempel nästan hela USA, om inte nederbörden lyckas hålla liv i grönskan.

Gah. Fan vad text det blev. Och jag känner mig egentligen inte ens färdig.

TL:DR Visst påverkar mänskligheten klimatet. Om det egentligen är bra eller dåligt borde diskuteras mer, men agendan är satt, och kommer inte förändras, även om i princip allt jag sett pekar på att det är bra för oss, även om de största vinnarna är "de dåliga" och de största förlorarna är alla som ligger i höjd med södra Asien, och söderut med ett smalt band med vinnare i ekvatorzonen på Afrika. Nästa stora vinnare är antarktisk, där en del land kommer öppnas upp för både odling, och bebyggelse. Vi här i norr, däremot, är i princip vinnare allihop. Och om vi kan odla 2-3 skördar om året i hela Lappland, känns det inte så viktigt att Stockholm hamnar under vatten. Fast det är ju lätt för mig att tycka som inte ens kommer behöva flytta, ens om det händer i morgon. Jag bor på andra våningen i ett hyreshus... som står lite drygt 40 meter över havet. Stiger havsytan med 2 meter, får jag en minut eller två kortare resväg till stranden, och en massa kolla ställen att dyka vid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.