Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Telia Fiber i hemmet

Hallå, har haft fiber 100/100 nu ett tag men är inte alls nöjd med hur telias router presterar. Jag håller oftast till 2 våningar från routern, oftast har jag ingen signal alls. Vill gärna få så bra hastighet som möjligt så har köpt en repeater/range extender också. Tänkte köpa en ny router också och antar att jag måste "brygga" den eftersom att jag har iptv också.

Såhär har jag tänk, undrar bara om det fungerar

Permalänk
Medlem

Du är alltså missnöjd med det trådlösa? Trådlöst är ju generellt sämre än trådat, varför behöver du en till router?, en till accesspunkt som bryggas kanske skulle kunna vara något.

Permalänk
Medlem

@Ulver2: Det kommer bli såhär om du ska brygga:
mediaomvandlare >> telia-routern >> router2 >> switch

Edit: Jag är inte helt 100% på hur de löst ip-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du är alltså missnöjd med det trådlösa? Trådlöst är ju generellt sämre än trådat, varför behöver du en till router?, en till accesspunkt som bryggas kanske skulle kunna vara något.

Jag är inte expert på det här, haha. Hur tycker du jag ska göra?
Wi-Fi är helt värdelöst på alla plan i huset, antog att en bättre skulle hjälpa generellt. (kollade på en ASUS RT-AC66U)

Permalänk
Medlem

@Ulver2:
Well, aldrig dubbla routrar i allafall.
Det är det dummaste man kan göra. (om man inte har full koll på vad man gör)
Vad har du för fiberomvandlare?
Är det inte fyra uttag (en för varje tjänst) och så använder man telias router bara för att köra alla vlan på alla portar?
Jag hade låtit telias router sitta kvar och sen koppat in en switch alternativt kört rakt in i routern beroende på antalet portar och sen satt upp accesspunkter. En per våning eller börjat med 1-2 stycken.
Ett bra val är Ubiquiti Unifi
Billigaste och bästa tänkbara lösning.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulver2:

Jag är inte expert på det här, haha. Hur tycker du jag ska göra?
Wi-Fi är helt värdelöst på alla plan i huset, antog att en bättre skulle hjälpa generellt. (kollade på en ASUS RT-AC66U)

Routern kan du behålla eftersom du inte har något problem med dess routerfunktion.

I ställer bör du koncentrera dig på att förbättra ditt wifi och det gör du genom att sätta upp accesspunkter, minst en per våningsplan. Och skippa tankarna på en repeater.

Teliarouter -> kabel -> AP vån1
Teliarouter -> kabel -> AP vån2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulver2:

Hallå, har haft fiber 100/100 nu ett tag men är inte alls nöjd med hur telias router presterar. Jag håller oftast till 2 våningar från routern, oftast har jag ingen signal alls. Vill gärna få så bra hastighet som möjligt så har köpt en repeater/range extender också. Tänkte köpa en ny router också och antar att jag måste "brygga" den eftersom att jag har iptv också.

Såhär har jag tänk, undrar bara om det fungerar

http://i.imgur.com/0n5ZPXZ.png

Jag har Telias öppen fiber eller vad det nu kan kallas, med en mediakonverterare (Fiberkonverterare).

Vi har ett antal portar i den och telias tjänster kör sina olika tjänster via enskilda portar.

T.ex.
Port 1 är internet.
Port 2 är IPTV
Port 3 är IPTele

Så vi kör telias tv med deras trådlösa sändare direkt in i omvandlaren utan telias skitrouter.
Men eran kanske inte ser ut så, det får du se själv. Skulle det inte funka som jag beskriv ovan så finns det en tråd på sweclocker där folk har satt upp IPTV via asus routrar. Vet inte om det är aktuellt längre men det lär finnas någon annan användare isf som kan berätta.

Så jag tycker att du köper en router som presterar efter dina behov, drar internetkablar till de punkter i huset du behöver sätta upp Accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulver2:

Jag är inte expert på det här, haha. Hur tycker du jag ska göra?
Wi-Fi är helt värdelöst på alla plan i huset, antog att en bättre skulle hjälpa generellt. (kollade på en ASUS RT-AC66U)

Så kan det säkert vara, men vad händer om du stänger av NAT på telias router? Fungerar IPTV osv då? Stänger du av NAT så kan du köra med en egen router utöver i alla fall men det känns ju inte optimalt att ha två st klumpar.

1. Då WIFI'n även suger på även vid routern så känns det ju som att du vill byta ut den oavsett, om det går och du tror att det bättrar situationen rejält är det bästa lösningen, i värsta fall får du komplettera med en accesspunkt på våning2. Dubbelkolla med telia vad som gäller

2. Om du inte kan byta ut den , och om WIFI'n är så dålig som du säger så kan du säkert stänga av WIFI funktionaliteten på telias router och experimentera med en egen accesspunkt mellan våning 1 och 2 det kanske räcker. Räcker det inte så kan du alltid slå på telias, sätta AP'n på våning2 och eller ha egen AP på både v1 och 2 , men telias WIFI avstängd.