Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Digitala kontra Analoga kameror, Vitbalans och exponeringsfunderingar.

Permalänk
Medlem

Somliga inlägg i tråden är av typen "Jag vet minsann bättre än du, visserligen har du inte helt fel, men jag kan det här bättre om man går in på detaljerna (som inte har någon praktisk betydelse ens för Lucifer)"

En gång i tiden begrep inte den dåvarande fysiken hur humlan kunde flyga, men si, det sket humlan i och flög ändå.

Finns folk som tar fina bilder med sin dumfåne och som aldrig hört talats om ISO eller brus.

Diskussionen i tråden påminner delvis om den eviga trätan mellan olika konsttekniker, huruvida vissa skulle vara mer "värda" än andra. Skitsamma hur ett konstverk kommer till, även diskussionerna om smaken som är delad liksom baken leder ju ingenstans. Vi måste inte alltid vara överens om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det stämmer att det rent tekniskt inte stämmer överens med hur det fungerar.

På en kemisk film så handlar det sonika om att mer ljuskänsligt medium som ger mer/större "korn" ju högre känslighet mediumet har.
Ju mer/större korn desto mer brusig blir bilden.

Men rent praktiskt stämmer ASA och ISO exakt överens.
Du jobbar med kameran exakt på samma sätt. Och därför är det inte direkt intressant för själva användaren av kameran att veta den tekniska skillnaden mellan ISO och ASA.

Är väl ytterst få sensorer som inte ger mer brus ju högre ISO... Men det kanske förekommer?

Jag hinner inte riktigt med något utförligare svar men låt mig påpeka att det är en vanlig missuppfattning som inte riktigt stämmer. På kameror som är så kallade "ISO-less" är det en praktisk analogi, men på andra kameror kan det bli lite mer komplicerat.

Här är exempelvis från en Canon 350D:

Finns även en intressant diskussion om det här:
http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=56906.msg...

Att öka ISO är ungefär som att dra på volymratten på stereon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga inlägg i tråden är av typen "Jag vet minsann bättre än du, visserligen har du inte helt fel, men jag kan det här bättre om man går in på detaljerna (som inte har någon praktisk betydelse ens för Lucifer)"

Nu var det visserligen frågan om en jämförelse mellan analoga och digitala kameror, där i varje fall jag kan se det som både intressant och relevant att diskutera på en lite mer avancerad nivå. Särskilt när vi nu är på ett teknikintresserat forum.

Med tanke på att tråden redan rensats en gång kanske vi inte behöver ännu en metadiskussion?

Permalänk
Medlem

Det här är den enda frågan jag kan besvara. Tråden byter ju riktning mer än en gång per sida.
Resten är bara mina åsikter!

Skrivet av Gzerd:

...Kan en erfaren fotograf kuta ut i skogen och statuera ett exempel hur en erfaren exponerad skog ser ut?

Sunset @ Kielers damm by Turbonisse, on Flickr

Jag fotar uteslutande i RAW.
ALLA fotograferar i RAW-format, (En sensor levererar bara bild info i RAW.) men den som väljer JPG överlåter till kamera tillverkaren att framkalla RAW bilden till en JPG.
På en del pocket kameror finns det inte ens ett allternativ att välja RAW, då har kameratillverkaren helt enkelt bestämt att DU inte får bestämma ens det!
Den som å andra sidan väljer att fota i RAW, har helt enkelt valt att ta kontrollen själv.
Precis som med olika temalägen på billigare kameror.
Väljer man porträtt läge, Landskaps läge osv, överlåter man till kamera tillverkaren att välja bländare och slutartid. Väljer man å andra sidan något av lägena "A", "S" eller "M" så har man valt att behålla kontrollen själv, helt eller delvis.

Press fotografer fotar i regel i JPG, för att snabbt ha bilder klara för tryck/publicering.
Resten av oss har igentligen ingen anledning att fota i JPG, än av ren lathet. (Man slipper steget att framkalla.)

Vill man ha absolut kontroll över vit balansen, fotar man i RAW och har med sig "grå-kort". Man tar bilder med grå kortet i bild under sessionen, sedan när man är hemma, sätter man markören på det grå, svarta eller vita fältet och talar om att "detta är absolut svart, grått eller vitt" och foto programmet "framkallar" alla bilderna med helt autentisk färg temperatur. Du kan ta två kameror, vilka som helst, och resultaten kommer bli lika! (Fota i JPG och du överlåter till kameratillverkaren, att gissa färgtemperaturen, i ett motiv han aldrig ens sett!)

Så länge man fotograferar i JPG och gnäller på skilnader mellan två olika kameror, från två olika tillverkare, (Och inte lysnar på när fem olika personer förklarar varför) så är man bara ute efter att trolla!

Entusiast..?
Stryk det ordet. Rent marknadsförings ord. Gäller inte om man köper en kamera idag. Det finns bara två kategorier. "Proffs" och "Icke-proffs". Skillnaden är enkel. Den som har kameran som sitt levebröd, är proffs, den som inte har kameran som levebröd, är inte proffs. Det säger ingenting om kunskaps-nivå skicklighet eller artisteri.
Att tillverkaren anger "Proffs" och "entusiast", är mera ett försök att rikta in kamerorna mot respektive målgrupp.
Men det finns ingenting som hindrar en köpare från "ena gruppen" att köpa en kamera "avsedd för den andra gruppen".
Jag har en kompis som gick och köpte sig en D5 för närmare 70'000kr. Det gör inte honnom till ett proffs. Visar bara att han har mera pengar att lägga på kamera än jag har.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Man tar bilder med grå kortet i bild under sessionen, sedan när man är hemma, sätter man markören på det grå, svarta eller vita fältet och talar om att "detta är absolut svart, grått eller vitt" och foto programmet "framkallar" alla bilderna med helt autentisk färg temperatur. Du kan ta två kameror, vilka som helst, och resultaten kommer bli lika!

Det räcker inte med att vitbalansen är rätt för att man ska säkra att färgåtergivningen är korrekt. Är m,an petig med färgerna behöver man color checker passport eller liknande för att profilera kameran. Först då kommer resultatet mellan olika kameror att bli lika annars kan rött vara lite rödare på en kamera än en annan samtidigt som grönt är lite mindre grönt osv.
En korrekt vitbalans är dock oftast tillräckligt bra för de allra flesta som utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det räcker inte med att vitbalansen är rätt för att man ska säkra att färgåtergivningen är korrekt. Är m,an petig med färgerna behöver man color checker passport eller liknande för att profilera kameran. Först då kommer resultatet mellan olika kameror att bli lika annars kan rött vara lite rödare på en kamera än en annan samtidigt som grönt är lite mindre grönt osv.
En korrekt vitbalans är dock oftast tillräckligt bra för de allra flesta som utgångspunkt.

Och när man väl fått ordning på WB i kameran, vet man ju inte hur skärmen är. (Den måste också kalibreras)
I alla fall om man vill vara säker på att bilder kommer tillbaka från fotolab som man tänkt sej.
Eller att färger skall se lika ut hos herr-B och fru-C, som de gjorde hos fröken-A.
Jag har ju ingen aning om hur bilden jag postade i förra inlägget, ser ut hos dej? Jag vet dock hur den ser ut på min skärm och att den kommer tillbaka likadan från fotolab, på foto papper. För jag hade bra ordning på mitt skit när jag gjorde bilden.
Vad jag inte har koll på är era skärmar..
Fast om minbild framträder som "röd" hos någon, så är den ju inte ensam. (Alla bilder på den skärmen kommer dra lika mycket mot rött,) andvändarens ögon har vant sig och denna kommer inget märka, förrän hab/hon får hem framkallade bilder.

Så var det med analogt också. Men förr satte man inte två bilder bredvid varandra, för att undersöka under lup. Det är ett digitalt fenomen.
Förstorar man upp nått tillräkligt, kommer man tillslut hitta deffektwr i vad som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hinner inte riktigt med något utförligare svar men låt mig påpeka att det är en vanlig missuppfattning som inte riktigt stämmer. På kameror som är så kallade "ISO-less" är det en praktisk analogi, men på andra kameror kan det bli lite mer komplicerat.

Här är exempelvis från en Canon 350D:
http://www.guillermoluijk.com/article/iso/versus.jpg

Finns även en intressant diskussion om det här:
http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=56906.msg...

Att öka ISO är ungefär som att dra på volymratten på stereon.

Hmmm, ögade igenom lite lätt den där tråden du länkade till.

Hittade aldrig vilken slutartid det var på den bilden med ISO 100.
Bara att det är samma slutartid...

Känns som bilden med ISO 100 förmodligen är underexponerad och sedan redigerad i datorn för att ljusa upp skuggor mm.
Och den med ISO 1600 är rätt exponerad och därför så är bruset mindre.

Och därför så haltar jämförelsen rejält...

Speciellt gamla sensorer är ju kända att ha högt brus i underexponerade partier.

Här kan du istället se lite mer hur bruset ökar ju högre ISO-värde du har och där bilden är rätt exponerad:

Canon EOS 350D, ISO 100, 1/100 sec, F4

Canon EOS 350D, ISO 1600, 1/1600 sec, F4

Luminance noise graph:

RGB noise graph:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Hmmm, ögade igenom lite lätt den där tråden du länkade till.

Hittade aldrig vilken slutartid det var på den bilden med ISO 100.
Bara att det är samma slutartid...

Känns som bilden med ISO 100 förmodligen är underexponerad och sedan redigerad i datorn för att ljusa upp skuggor mm.
Och den med ISO 1600 är rätt exponerad och därför så är bruset mindre.

Och därför så haltar jämförelsen rejält...

Speciellt gamla sensorer är ju kända att ha högt brus i underexponerade partier.

Här kan du istället se lite mer hur bruset ökar ju högre ISO-värde du har och där bilden är rätt exponerad:

Canon EOS 350D, ISO 100, 1/100 sec, F4
https://1.img-dpreview.com/files/p/articles/2420029039/Samples/ISO/350d_iso0100_crop.jpeg

Canon EOS 350D, ISO 1600, 1/1600 sec, F4
https://1.img-dpreview.com/files/p/articles/2420029039/Samples/ISO/350d_iso1600_crop.jpeg

Luminance noise graph:
https://1.img-dpreview.com/files/p/articles/2420029039/Samples/ISO/lumi-graph.gif

RGB noise graph:
https://3.img-dpreview.com/files/p/articles/2420029039/Samples/ISO/rgb-graph.gif

Poängen med den bilden är att det är samma exponering, dvs. det är lika mycket ljus som träffar sensorn i båda fallen. I dpreviews jämförelse är ISO 1600 mycket lägre exponerad. De visar alltså det ökade fotonbruset på grund av lägre exponering.
Vid samma exponering får du istället lägre brus genom att förstärka signalen (högre ISO) i förhållande till läsbruset (Npost).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Poängen med den bilden är att det är samma exponering, dvs. det är lika mycket ljus som träffar sensorn i båda fallen. I dpreviews jämförelse är ISO 1600 mycket lägre exponerad. De visar alltså det ökade fotonbruset på grund av lägre exponering.
Vid samma exponering får du istället lägre brus genom att förstärka signalen (högre ISO) i förhållande till läsbruset (Npost).

Hmmm... Känns ändå som du vänder på det...

Om det är samma exponering på "ditt" exempel måste någon av bilderna antingen vara under eller överexponerad...
EN av "dina" bilder måste ha ändrats digitalt i en dator om det är samma slutartid och samma bländare!

Och som det känns är "din" bild med ISO 1600 rätt exponerad och "din" bild med ISO 100 underexponerad utan h....e!
Och sedan i efterhand har dom ökat upp bilden med ISO 100 digitalt i datorn genom att dra i spakarna. Och ja, då kommer du få extremt mycket brus!

Vi vänder på det. Exponera bilden rätt med ISO 100, öka sedan till ISO 1600 och kör samma slutartid. Dra sedan i sparkarna för den överexponerade bilden. Hur tror du resultatet kommer bli då?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Hmmm... Känns ändå som du vänder på det...

Om det är samma exponering på "ditt" exempel måste någon av bilderna antingen vara under eller överexponerad...
EN av "dina" bilder måste ha ändrats digitalt i en dator om det är samma slutartid och samma bländare!

Och som det känns är "din" bild med ISO 1600 rätt exponerad och "din" bild med ISO 100 underexponerad utan h....e!
Och sedan i efterhand har dom ökat upp bilden med ISO 100 digitalt i datorn genom att dra i spakarna. Och ja, då kommer du få extremt mycket brus!

Vi vänder på det. Exponera bilden rätt med ISO 100, öka sedan till ISO 1600 och kör samma slutartid. Dra sedan i sparkarna för den överexponerade bilden. Hur tror du resultatet kommer bli då?

För demonstrationens skull spelar det ingen roll om ISO 100 var underexponerad och sen lyft, eller om ISO 1600 var överexponerad och sen sänkt. Det skulle demonstrera samma sak, även om skillnaderna blir olika stora.

Signalerna är likadana fram till ISO. Sensorn får lika mycket ljus i båda fallen. Ljuset blir till ström som sedan skalas enligt ISO;n. Skillnaden kommer först efteråt, när den analoga signalen ska digitaliseras. I ena fallet, ISO 100, har vi då en svag signal och i andra fallet en betydligt starkare signal (inklusive allt, även brus).

ISO100-signalen äts upp av läsbruset. Det syns även på bilden att det är läsbrus vi talar om eftersom det följer ett visst möster ("pattern noise"). ISO1600-signalen är däremot mycket starkare i förhållande till bruset.

Nu vet jag inte om ISO100-bilden var underexponerad men visst skulle det göra skillnaden större. Desto mer ljus som träffar sensorn desto bättre signal får du sedan som ska digitaliseras. Oavsett vilket är det ändå ett korrekt exempel.

Här är från en 5Dmk2 där exponeringen är satt "korrekt" för ISO 100 enligt en exponeringsmätare (egentligen blir det bara korrekt för jpeg och inte raw, men det hör ju inte riktigt till saken här). ISO 800 har samma exponering (bländare och slutartid) och har korrigerats efteråt.

Klart mindre brus på ISO 800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Och jag respekterar detta till 100%.
Det är vad du som individ gillar att fota som är viktigast så klart!
Håller med även att det kan bli helt fel med för mycket effekter.
Allt handlar om HUR man manipulerar fotografiet.

Och åter är det då en smaksak av både skaparen och betraktaren av bilden.

På vilket sätt utesluter en digitalkamera alla grundläggande kunskaper/funktioner gentemot dom analoga?
Här förstår jag inget alls vad du vill få fram.

ISO = ASA
Ingen skillnad mellan analogt och digitalt.
Högre ISO ger mer brus, högre ASA ger mer brus.
Högre ISO är mer ljuskänslig, högre ASA är mer ljuskänslig.

Slutartid fungerar EXAKT på samma sätt mellan analog kamera och digital kamera.

Bländare fungerar EXAKT på samma sätt mellan analog kamera och digital kamera.

Skärpedjup fungerar EXAKT på samma sätt mellan analog kamera och digital kamera.

Objektiven fungerar EXAKT på samma sätt mellan analog kamera och digital kamera.

mm mm mm mm mm mm.

Det finns ingen skillnad hur kameran fungerar mellan en analog och en digital kamera rent mekaniskt!

Du kan ta en analog kamera och montera en digital sensor där bak som den analoga kemiska filmen sitter.
Och som du då förstår så är kunskapen man hade förr exakt lika viktig att ha idag.

Det är enbart framkallningen som är annorlunda. För idag framkallar du filmen digitalt via RAW i datorn.
Och där har allt blivit bättre och lättare. Det finns mycket mer möjligheter.

Dock är det EXAKT lika viktigt att få en så bra tekniskt bild vid själva fototillfället som möjligt som det var förr.

Så, exakt vad för kunskaper är det man inte behöver idag menar du?

Mina bilder jag har manipulerat som det svartvita trädet är ju gjort EFTER "framkallningen"...
Samma som man kan göra med gamla kemiskt framkallade bilder, det är ju bara att skanna in dom i datorn och göra på samma sätt...

Ja, jag tog väldigt olika kort på 90-talet med min kamera då.
Det var mest bilder på mina kompisar. En del naturkort också men mest på mina kompisar.

Vad som var populärast rent allmänt vet jag faktiskt inte.
Vad är det du tänker på angående detta om jag får fråga?

Jag föredrar att fota naturligt. Snackar man foto så kan man ju inte sväva ut för mycket för då slår det ut foto som foto och övergår att handla om helt avvikande kontrast och färgspektra.

Jag tycker att det inte handlar om foto som foto när det andra ämnet handlar om att använda ett fotot som arbetsmaterial att ändra färg och kontrast,, det handlar inte om nativ fotografering inom vissa gränser.

Finns det inget begrepp vad för fotografering som gäller.
Testade att vara med på en fotokurs för några år sen men fick nog när han visade hur man ändrar färg på himlen.

Mitt syfte är inte att koka soppa på en spik.

Det menas att man gör den nativa fotografering (fototeknik) till en större nackdel och lägger fram argument som dock inte är relevanta och håller för granskning men ändå anses bevis nog för metodikens samtycke.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gzerd:

Jag föredrar att fota naturligt. Snackar man foto så kan man ju inte sväva ut för mycket för då slår det ut foto som foto och övergår att handla om helt avvikande kontrast och färgspektra.

Jag tycker att det inte handlar om foto som foto när det andra ämnet handlar om att använda ett fotot som arbetsmaterial att ändra färg och kontrast,, det handlar inte om nativ fotografering inom vissa gränser.

Finns det inget begrepp vad för fotografering som gäller.
Testade att vara med på en fotokurs för några år sen men fick nog när han visade hur man ändrar färg på himlen.

Mitt syfte är inte att koka soppa på en spik.

Det menas att man gör den nativa fotografering (fototeknik) till en större nackdel och lägger fram argument som dock inte är relevanta och håller för granskning men ändå anses bevis nog för metodikens samtycke.

Vet du ens vad du själv skriver, Gurking?

Nativ fotografering, vad är det? Fotografering är inte och har aldrig varit något naturligt. Ett fotografi är en avbildning av verkligheten. Och snacka om att koka soppa på en spik när du inte tycker att de argument som lägges fram håller och är relevanta när de argument som du själv lägger fram antingen bara är tyckande eller saknar verklig grund.

Nej, sluta koka soppa på en spik, lägg ner och gå vidare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Jag föredrar att fota naturligt. Snackar man foto så kan man ju inte sväva ut för mycket för då slår det ut foto som foto och övergår att handla om helt avvikande kontrast och färgspektra.

Jag tycker att det inte handlar om foto som foto när det andra ämnet handlar om att använda ett fotot som arbetsmaterial att ändra färg och kontrast,, det handlar inte om nativ fotografering inom vissa gränser.

Finns det inget begrepp vad för fotografering som gäller.
Testade att vara med på en fotokurs för några år sen men fick nog när han visade hur man ändrar färg på himlen.

Mitt syfte är inte att koka soppa på en spik.

Det menas att man gör den nativa fotografering (fototeknik) till en större nackdel och lägger fram argument som dock inte är relevanta och håller för granskning men ändå anses bevis nog för metodikens samtycke.

Förr valde man bland en uppsjö av olika film sorter, för att hitta den som man gillade bäst. Idag har man möjligheter, att ställa in i kameran hur färgerna skall presenteras. Man är inte längre bunden till en hel rulle, du kan "byta film" efter ett kort!

Jag kan lägga ner en timma, eller mer på EN bild. Förberedelser är superviktigt.
En perfekt bild kan man putsa lite på i Photoshop om man vill.
En dålig bild kan aldrig bli bra hur mycket man än skruvar på den.
Jag väljer ändå att låta kameran spara ner RAW filen för efter bearbetning hemma. Det är mitt val! Jag kan när som helst i processen säga att nu orkar jag inte mer, Nikon får bestämma. Väljer jag att spara som Nikon D300, så sparas ALLA bilderna precis som om jag låtit kameran spara bilderna som JPG från början.
Jag kan till och med spara dem som just JPG. Slänga bort en massa info ur bilderna.
Fotar man i JPG där emot, så kan man aldrig ångra sig efteråt och få tillbaka det som en gång är bort kastat.
Att du vill fota i JPG är ditt val. Man är inte tvungen att spara i RAW, lika lite som man är tvungen att spara JPG. Man väljer själv!

Jag ser inte skillnad på förberedelse och efter bearbetning. Båda strävar efter att få fram önskat resultat.
En detalj jag är väldigt glad över att slippa, är en massa filter. I en JPG kan man inte justera mer än ett stop, innan det börjar synas brus. I en RAW bild kan man lätt justera två stop. Det ger mej möjlighet att efteråt ställa in, "Graduerad filter" mycket noggrannare, än jag kunnat vara vid foto tillfället. De ligger fortfarande i foto väskan, tillsammans med ett Cir-Pol och ett ND-8. Men jag kan fin justera mycket bättre vid datorn än ute i fält. Jag undrar när det skall bli rumsrent att göra sådanna ändringar efteråt? För det är ju OK att "Manipulera motivet" när man tar bilden.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Rekordmedlem

Då är det alltså helgalet att gilla svartvita bilder före att verkligheten är i färg ?
Är det i så fall ok att vänta på att ljuset förändras innan man tar en bild eller vad händer om man tex viker undan en gren eller inte använder ett normalobjektiv ?
Kan man på nått sätt styra skärpedjup eller upphör det att vara ett foto då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad innebär fotoläget C på Fujifilm X-A2?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gzerd:

Vad innebär fotoläget C på Fujifilm X-A2?

På sidan 33 i manualen http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/pdf/i... så står det att att det är Custom mode, dvs ett förval du själv har konfigurerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.