Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hon krävde antivirusföretag på ersättning – fick rätt av ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är det inte lite som att stämma ett bilföretag för att man skadat sig vid en krock trots att man har haft bälte och kört lagligt?

En bättre liknelse är kanske skippa att stänga dörrarna vid inkörning i garage, be om ersättning för att reparera för det bör vara biltillverkarens fel.

Eller be om ersättning från din bank för att en nigeriansk medborgare utlovat belöning som uteblivit efter en investering ni kommit överens med via mail.

Är det skit bakom spakarna så hjälps det inte i vissa fall.

Skrivet av Paddanx:

Så jag tycker det är rätt att företag som hävdar saker i "mjukvara" måste banne mig börja stå för det.

Kanske så, men man kan inte singla ut de som de enda isf, teleoperatörer som gör reklam för upp till X mbit eller "fri bandbredd", ÅF's som kontinuerligt smäller upp felaktiga -65% under sina reor. Listan kan göras lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Hur många köper inte sina datorer färdiginstallerade och klara?
Förövrigt är ju ARN bara en rekommenadation. Klart det inte finns nån garanti för att slippa virus därav skulle hon nog inte vinna en rättegång

Säkert många, dock inte personen i fråga enligt artikeln.

Permalänk

Hur uppdagades det egentligen att datorn var full med virus och att Panda var defekt? Är väl inte brukligt att man installerar ett annat valfritt AV-prog på en dator i samband med att man installerar Flash-player när det redan finns ett? Och att någon som inte kan installera Flash-player själv skulle ha koll på om AV-programmet angett att det är uppdaterat eller ej låter inte fullt trovärdigt.

Något luktar bajs i denna historien, och jag blir väldigt nyfiken på vad "servicestället" heter.

Permalänk
Medlem

stackars arma sate som säljer sin begagnade bil till henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

En bättre liknelse är kanske skippa att stänga dörrarna vid inkörning i garage, be om ersättning för att reparera för det bör vara biltillverkarens fel.

Eller be om ersättning från din bank för att en nigeriansk medborgare utlovat belöning som uteblivit efter en investering ni kommit överens med via mail.

Är det skit bakom spakarna så hjälps det inte i vissa fall.

Kanske så, men man kan inte singla ut de som de enda isf, teleoperatörer som gör reklam för upp till X mbit eller "fri bandbredd", ÅF's som kontinuerligt smäller upp felaktiga -65% under sina reor. Listan kan göras lång.

Nja läser man artikeln låter det ju som att det är mer bakom, om någon gräver fram domen så blir det nog lättare att se om detta är "sensationsnyheter" vilket jag gissar eller något helt galet från ARN.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Som att kräva en kondomtillverkare på pengar för att kådisen sprack.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du faktiskt läst något annat än rubriken i den här tråden (kan rekommendera artikeln som det länkas till) så hade du förhoppningsvis inte behövt göra bort dig så här. Nej, din liknelse har ingenting med situationen att göra.

Snarare är det som att du ber om att få tillbaka pengarna du har lagt på kondomer när du får reda på att de kondomer du har köpt som har utgett sig för att vara kondomer egentligen var toapappersrullar med hål i. Du har inte fått varan du har betalat för och vill helt enkelt bli ersatt för detta.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Som att kräva en kondomtillverkare på pengar för att kådisen sprack.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller som att köpa dubbade däck och stämma tillverkaren för att man halkade av vägen.

Permalänk
Medlem

Skitsamma hon lyckades ju "bevisa" sin sak, och Panda bestred inte uppgifterna. Får väl se om det går till domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja läser man artikeln låter det ju som att det är mer bakom, om någon gräver fram domen så blir det nog lättare att se om detta är "sensationsnyheter" vilket jag gissar eller något helt galet från ARN.

Nu vet inte jag om vi läser samma artikel, men allt jag ser är diffusa "inte fungerade".

Klart vi endast spekulerar, men iom att det rör sig om en person som konsulterar experthjälp för att installera Flash så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Nu vet inte jag om vi läser samma artikel, men allt jag ser är diffusa "inte fungerade".

Klart vi endast spekulerar, men iom att det rör sig om en person som konsulterar experthjälp för att installera Flash så...

mer spekulation: kan ju vara så att hon inte lyckades installera Flash på grund av alla virus.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

mer spekulation: kan ju vara så att hon inte lyckades installera Flash på grund av alla virus.

Så kan det absolut vara, poängen var att det är en viss målgrupp som lämnar in en dator på "service" för att installera ett program, samma målgrupp löper gissningsvis lite större risk att klicka på saker man kanske inte ska klicka på. Inget virusskydd är 100%.

Permalänk
Inaktiv

Man måste ha mer information innan man kan säga hur rätt och fel det är. Som det står i artikeln som utgav sig antivirusprogrammet sig för att fungera felfritt, hon såg att det tog hem nerladdningar och allt och allt såg bra ut.
Men lik förbaskat så gjorde antivirusprogrammet ingen kontroll.
Man skulle behöva se datorn för att säga något mer om detta och felet är skit bakom spakarna eller dålig mjukvara.

Men ta skräckexemplet att användaren kör en djupscanning av sin dator som tar flera timmar om inte dagar, antivirusprogrammet säger sedan noll virus funna. Men i verkligheten har antivirusprogrammet inte scannat ett dugg och inte ens hittat virus som har ett bäst bästföredatum 2000, som love letter viruset.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Love_letter

Detta är en helt annan sak än att användaren har varit vårdslös och fått hem day one virus till sin dator, vilket såklart inte antivirusprogrammet upptäckte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Jo, det är precis vad som står i artiklarna:

"Men hon kunde inte installera programmet och kontaktade därför ett datorföretag för att få hjälp. Där upptäcktes det att hennes dator hade svår virussmitta på grund av att antivirusprogrammet inte fungerade."

"Eftersom det inte fungerade så krävde kvinnan återbetalning för stora delar av prenumerationsavgiften..."

"Något har alltså inte fungerat som det ska med virusskyddet, som upprepade gånger utgett sig för att ha varit uppdaterat till senaste versionen."

"När kvinnan krävde ersättning för prenumeration och servicekostnader ska antivirusföretaget ha slagit ifrån sig anklagelserna och hävdat att hon skulle ha rapporterat felet direkt till dem."

"Företaget bestrider inte uppgiften om att antivirusprogrammet inte fungerade."

"Allmänna reklamationsnämnden, ARN, anser inte att kvinnan borde ha insett att det kunde vara fel på virusskyddet..."

"Det var först när hon lämnade in sin dator för att få hjälp av ett annat företag som det stod klart att felet berodde på att antivirusprogrammet inte fungerade."

Om du faktiskt läser vad jag skriver så ser du att jag aldrig hävdat att det garanterat är fel på programvaran, utan att det är vad som står och att Panda inte dementerar att det skulle vara fel på programmet. Tvärtom säger Panda att hon skulle ha informerat dem om felet, vilket minst sagt antyder att det faktiskt rörde sig om ett fel.

Kostnaden gissar jag var det hon betalade datorföretaget för att rensa datorn på virus.

Uppenbart har vi inte läst samma artikel, jag läste den som länkades till i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Uppenbart har vi inte läst samma artikel, jag läste den som länkades till i första inlägget.

I artikeln i PC för alla länkas det till historien i Västerbottens-Kuriren. Den finns på Bleepingcomputer och Cyberwarnews också, om man föredrar engelska.

Hon krävde antivirusföretag på ersättning – fick rätt av ARN
Vinner tvist om antivirusprogram
Antivirus Maker Forced to Pay Damages to Infected User
Panda Security Advised By ARN To Foot PC Repair Bill For Customer

Skrivet av Orisons:

Lovar antivirusprogrammen någonsin 100%-igt skydd?

Om de baserar sin reklam på resultaten från testlabben kan det nog bli så fel ibland. Där utlovas allt från 90 till 100 procent i skydd (protection rate). Det kallas för "Real-World Protection Test", men de siffror jag har sett ligger på ca 40 till 45 procent, så det är ju rätt långt från verkligheten.

När PC för alla testade antivirusprogram nyligen lovade de också (PC för alla) näst intill hundraprocentigt skydd mot virus, om man väljer Avira. Panda bedömdes som "mycket effektivt och säkert, med minimalt antal missade hot". Alltid lurar det någon.

Den här gifbilden tycker jag illustrerar ganska bra hur antivirusprogram fungerar länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hon kanske borde testa Common Sense Antivirus 2016, har hört att det ska vara riktigt bra.

Common sense år 2016 är att använda antivirus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Panda får väl ta det till Tingsrätten. Det är ju inte alltid ARN har rätt.

Varför skulle dom? ARN ger endast rekommendationer, det är ingenting som företag måste följa. Väldigt ofta väljer företag att inte följa ARNs rekommendationer eftersom ARN ofta är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig mest med hela historien är att folk behöver "Flash Player för att ta del av videoinnehåll på nätet".

OnT: Önskar kvinnan som vann målet lycka till, klart att hon skall ha ersättning för ett icke-fungerande antivirusskydd.
Panda, som jag för övrigt tycker bra om, gör sig bara dumma genom att hävda annorlunda, man köper ju oftast ett antivirusskydd som en extra säkerhet när man inte är så djupt bevandrad eller vill leka säkerhetsexpert.
Det finns gott om Mimic-program som gör att användaren blir falskt invaggad i säkerhet om att allt fungerar som det skall, det är först när installationer eller förändringar skall göras som man blir varse om att något/någon annan tagit över kontrollen, så om Panda Antivirus inte känner till sådant kan de lika gärna lägga ner sin business.

Till Svensk Media m.fl. (speciellt SVT/Public service):
Är det inte lite dags att sätta utvecklarna på skolning i HTML5 och öppna webbtekniker år 2016/17?
Ni vet, sådant som redan finns inbyggt, är hårdvaruaccelererat och stöds av alla moderna webbläsare sedan flera år tillbaka?
Det har ju varit säkerhetsbrister i Flash Player som patchats varje månad de senaste 10 åren...
Chrome kommer t.ex. att börja blockera allt flash innehåll fr.o.m. januari 2017. Lycka till!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Kanske så, men man kan inte singla ut de som de enda isf, teleoperatörer som gör reklam för upp till X mbit eller "fri bandbredd", ÅF's som kontinuerligt smäller upp felaktiga -65% under sina reor. Listan kan göras lång.

Håller helt med alla ska dras lika. Och dessa ska också få stå för det...

Skulle tom gå så långt att säga att all mjukvara, från OS till webbläsare mm, skulle behöva ha krav på sig tom. Allt i Sverige som tillverkas och säljs har garanti, och tillverkarna måste stå för detta, och nästan allt har krav på sig gällande säkerhet. Varför i "h" mjukvara bara kan skriva lite rader med undantag som "du använder den på egen risk", är lagliga förstår jag fortfarande inte. Ska de säljas, så ska de också ha garantier.

Så.. jag kan tillverka en bil, elektrisk grill eller vf som helst och bara skriva "du använder den på egen risk", så är allt okej? Löjligt.

Permalänk
Medlem

En rätt vansklig fråga faktiskt. Antingen ger man Panda rätt, och öppnar därmed för att antivirusföretagen mer eller mindre riskfritt kan sälja produkter som inte fungerar alls, eller så ger man konsumenten rätt, och försätter antivirusföretagen i en jäkligt jobbig sits där de måste leverera ett hundraprocentigt skydd för att inte riskera repressalier, vilket förstås är helt omöjligt.

Kan inte komma på någon bra medelväg heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Varför skulle dom? ARN ger endast rekommendationer, det är ingenting som företag måste följa. Väldigt ofta väljer företag att inte följa ARNs rekommendationer eftersom ARN ofta är ute och cyklar.

Det är ju om de vill slippa bli svartlistade av ARN om de nu inte hellre gör upp i godo (= accepterar skuld i detta fall). Men gör de det kommer de att råka ut för en stor mängd männislor (puckon/rättshaverister) som vill ha ersättning för både det ena och det andra för att de fått virus trots att de haft ett antivirusprogram. Och program som kan hantera allt tror jag knappt finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför skulle dom? ARN ger endast rekommendationer, det är ingenting som företag måste följa. Väldigt ofta väljer företag att inte följa ARNs rekommendationer eftersom ARN ofta är ute och cyklar.

Nja, följer de inte rekommendationen så blir Panda Sprengd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hade du faktiskt läst något annat än rubriken i den här tråden (kan rekommendera artikeln som det länkas till) så hade du förhoppningsvis inte behövt göra bort dig så här. Nej, din liknelse har ingenting med situationen att göra.

Snarare är det som att du ber om att få tillbaka pengarna du har lagt på kondomer när du får reda på att de kondomer du har köpt som har utgett sig för att vara kondomer egentligen var toapappersrullar med hål i. Du har inte fått varan du har betalat för och vill helt enkelt bli ersatt för detta.

Du är säkert jätterolig på fester. Göra bort mig? Jag drog ett skämt. Tack å hej

edit: förövrigt har jag läst både nyheten här och på pc för alla och jag står fast vid min liknelse. Men det är svårt att säga vad som egentligen har hänt. Hon kanske har trott att man kan ta kondomen och sticka lite hål i den med nål utan problem eller kanske har haft den öppen i tre år. Inget står i arikeln vad HON har gjort. Vilka surfvanor hon har, vilka sidor hon är inne på, vilka andra mjukvaror hon har på datorn, kanske fler antivirusprogram? Så sluta göra bort dig snälla. Om du inte förstår mina liknelser nu heller, pma mig, tack.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De hävdar väl å andra sidan inte att kondom är 100% säkert.

Exakt, det hävdar väl inte antivirus programmen heller som jag förstår det. Om de inte hävdar det så borde man förstå det om man har någonting innanför pannbenet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du är säkert jätterolig på fester. Göra bort mig? Jag drog ett skämt. Tack å hej

edit: förövrigt har jag läst både nyheten här och på pc för alla och jag står fast vid min liknelse. Men det är svårt att säga vad som egentligen har hänt. Hon kanske har trott att man kan ta kondomen och sticka lite hål i den med nål utan problem eller kanske har haft den öppen i tre år. Inget står i arikeln vad HON har gjort. Vilka surfvanor hon har, vilka sidor hon är inne på, vilka andra mjukvaror hon har på datorn, kanske fler antivirusprogram? Så sluta göra bort dig snälla. Om du inte förstår mina liknelser nu heller, pma mig, tack.

Konsumenttjänst/köplagen är tvingande till konsumentens fördel. Hon reklamerade tjänsten/köpet men näringsidkaren varken svarade eller bestred uppgifterna. Totalt ointressant vad hennes surfvanor är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Konsumenttjänst/köplagen är tvingande till konsumentens fördel. Hon reklamerade tjänsten/köpet men näringsidkaren varken svarade eller bestred uppgifterna. Totalt ointressant vad hennes surfvanor är.

Omg, vet inte om du är seriös. Att ladda ner fixyourpc.exe kan vara ungefär samma sak som att sticka hål på en kondom. Fattar du nu? Jag känner mycket väl till kunsumentköp-/tjänstlagen och hur det funkar, men det har inget med saken att göra.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Omg, vet inte om du är seriös. Att ladda ner fixyourpc.exe kan vara ungefär samma sak som att sticka hål på en kondom. Fattar du nu? Jag känner mycket väl till kunsumentköp-/tjänstlagen och hur det funkar, men det har inget med saken att göra.

ARN tog ställning till bevisen och näringsidkaren bestred inte uppgifterna. Vad är det som är svårt för dig att förstå? Den här tråden ligger i konsumenträtt och inte konspiratorisk idioti, då hade säkert motparten hävdat att hon stack hål på sin kondom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

ARN tog ställning till bevisen och näringsidkaren bestred inte uppgifterna. Vad är det som är svårt för dig att förstå? Den här tråden ligger i konsumenträtt och inte konspiratorisk idioti, då hade säkert motparten hävdat att hon stack hål på sin kondom.

Herregud, du är helt seriös alltså! Jag har INGET som helst emot beslutet eller att något är fel! Det enda jag pratade om var min liknelse som en annan medlem inte förstod. Jag pratar som sagt inte om konspirationer eller konsumenträtt. Men du verkar ha svårt att förstå! Pma mig om du fortfarande inte förstår.

Sammanfattningsvis tycker jag det är roligt hur världarnas lagar ut utformade. Denna kund verkar vara oerhört korkad. Typ som att; kondomtillverkarna sa inte till mig att man inte kunde sticka hål i kondomen och att den sen kunde spricka under samlag, så jag gjorde det. Kunden ifråga visste inte ens att hon hade virus på datorn. Sen är ju detta, medier, så virus kan lika gärna vara nåt helt annat eller malware men det har inte med saken att göra. Men hon verkar inte ha alla hästar hemma.

Detta påminner mig bara om de sjuka rätt som folk har fått i USA, kan länka till dig om du undrar vad jag syftar på.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Herregud, du är helt seriös alltså! Jag har INGET som helst emot beslutet eller att något är fel! Det enda jag pratade om var min liknelse som en annan medlem inte förstod. Jag pratar som sagt inte om konspirationer eller konsumenträtt. Men du verkar ha svårt att förstå! Pma mig om du fortfarande inte förstår.

Sammanfattningsvis tycker jag det är roligt hur världarnas lagar ut utformade. Denna kund verkar vara oerhört korkad. Typ som att; kondomtillverkarna sa inte till mig att man inte kunde sticka hål i kondomen och att den sen kunde spricka under samlag, så jag gjorde det. Kunden ifråga visste inte ens att hon hade virus på datorn. Sen är ju detta, medier, så virus kan lika gärna vara nåt helt annat eller malware men det har inte med saken att göra. Men hon verkar inte ha alla hästar hemma.

Detta påminner mig bara om de sjuka rätt som folk har fått i USA, kan länka till dig om du undrar vad jag syftar på.

Korkad? För man är 60+ och inte så insatt i datorer? Varför tror du det finns företag som hjälper till med detta?
Om bilen går sönder, är man då korkad om man lämnar in den på verkstaden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Nja, följer de inte rekommendationen så blir Panda Sprengd.

Följer dom rekommendationen kan det bli stora kostnader i framtida anmälningar av klappträn, självklart ska dom inte följa rekommendationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Följer dom rekommendationen kan det bli stora kostnader i framtida anmälningar av klappträn, självklart ska dom inte följa rekommendationen.

Självfallet kan de (borde! om nu programvaran verkligen inte felat) ta det vidare och bestrida det hela.

Väletablerade företag brukar dock vara ganska måna om att inte trotsa ARN's rekommendationer då även det kan få ganska stora konsekvenser. Är främst bamse och hans vänner företag som hamnar där.

https://www.byggahus.se/svartalistan/

http://www.radron.se/svarta-listan/?ind=11