Permalänk
Medlem

DIY skärmstativ

Inspirerad av enkelhet, få delar och utan större krav på justerbarhet(lyckas jag tillverka stativet rakt så behövs ingen justering....) så startade jag mitt första svetsprojekt. Var lite dålig på att ta bilder under projektets gång men här följer några bilder på monteringen.

Alla delar beställdes från mekanisk verkstad böjda och kapade. Efter det så var det bara att försöka sig på att borra rakt där det skulle borras och försöka få snygga svetsar.

Färdigt så väger hela stativet ca 10kg.

Verktyg och material:
All svets är gjord med TIG.
Valsat rör samt klippta plåtbitar. ca 1250sek inkl. moms.
Rörklammer 5x50sek inkl. moms.
Plus lite skruv och sånt

Så ett redigt stabilt stativ för under 2000sek om man har tillgång till svets och lust att lägga tiden att svetsa.

Besök galleriet här

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Shit vilket roligt bygge! Riktigt smart upphängningsanordning.
Om man får ställa lite frågor,
Är du nöjd med höjden på bygget?
Hur är det med vibrationer från typ, stötar i skrivbordet, är det något som får skärmarna att vibrera/vrida sig?
Har du några problem med att skärmarna börjar "slopa"(typ vinkla sig framåt)?

Ser även att det är ett höj- och sänkbart skrivbord , hur blir höjdförhållandet i skärmarna när du höjer skrivbordet?

Igen, sjukt fint bygge! Om inte annat på grund av att det var så sjukt personligt. 5/5 från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Shit vilket roligt bygge! Riktigt smart upphängningsanordning.
Om man får ställa lite frågor,
Är du nöjd med höjden på bygget?
Hur är det med vibrationer från typ, stötar i skrivbordet, är det något som får skärmarna att vibrera/vrida sig?
Har du några problem med att skärmarna börjar "slopa"(typ vinkla sig framåt)?

Ser även att det är ett höj- och sänkbart skrivbord , hur blir höjdförhållandet i skärmarna när du höjer skrivbordet?

Igen, sjukt fint bygge! Om inte annat på grund av att det var så sjukt personligt. 5/5 från mig

Tackar!!

Stativet är höj och sänkbart med setskruvar på fötterna.

Skrivbordet är lite ostabilt sedan innan. så det vickar gärna fram och tillbaka om man inte är försiktig.

Trodde inte att det skulle vara ett problem men häromdagen så hade mittenskärmen vridit framåt under natten. Bara att vinkla upp och skruva åt hårdare.

Har inte funderat på hur det blir när jag höjer skrivbordet. Gör ganska sällan det.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Fan va smigt detta såg ut att vara ändå skall försöka mig på att göra samma sak på skolan Om nu mina föräldrar är ok med att jag gör ett och stoppar på vårat gemensamma skrivbord

Men jag har en fråga...

Vad väger det ungefär?
Samt
Hur lång tid tog det för dig att göra hela stativet och allt?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Fan va smigt detta såg ut att vara ändå skall försöka mig på att göra samma sak på skolan Om nu mina föräldrar är ok med att jag gör ett och stoppar på vårat gemensamma skrivbord

Men jag har en fråga...

Vad väger det ungefär?
Samt
Hur lång tid tog det för dig att göra hela stativet och allt?

Stativet väger ca 10 kg. 4-5 kvällar i verkstan på jobbet. Effektiv tid någonstans 8-10 timmar.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Skrivet av Flog:

Stativet väger ca 10 kg. 4-5 kvällar i verkstan på jobbet. Effektiv tid någonstans 8-10 timmar.

Tacksam för svar Detta var en så smart ide så ska försöka göra min egna typ Men lär använda din som bas

Vad har du för mått på fötter ben och själva armen som skärmen sitter på?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Tacksam för svar Detta var en så smart ide så ska försöka göra min egna typ Men lär använda din som bas

Vad har du för mått på fötter ben och själva armen som skärmen sitter på?

Radien och båglängden på armen är måttanpassad för just mina skärmar. Så den biten får du räkna på själv. Fötterna är ca 250mm höga.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

bra design! Vilken skärmstorlek är dom tre på?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

bra design! Vilken skärmstorlek är dom tre på?

Sidoskärmarna är gamla dell 20" 1600x1200 i porträttläge. Mittenskärmen är en Dell U3011 2560x1600. Det råkar passa så fint att skärmarna har nästan samma pixelpitch.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flog:

Sidoskärmarna är gamla dell 20" 1600x1200 i porträttläge. Mittenskärmen är en Dell U3011 2560x1600. Det råkar passa så fint att skärmarna har nästan samma pixelpitch.

ja jag skulle vilja ha min framtida trippelskärm setup på ditt sätt, en stor i mitten och två ståendes på sidorna i porträttläge. tack!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tyvärr så finns det knappt några 4:3 skärmar kvar att få tag i. Personligen så tycker jag inte att det passar med stående widescreen, de blir vansinnigt smala.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Kan du spela på alla 3 skärmarna samtidigt ?

Permalänk
Medlem

@Flog snyggt bygge.

Undrar vad det är för platta under bordet? Ser ut som den är aktiv/USB med fotknappar.
Var köpte du den?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@nobleman Varken röda eller gröna laget stödjer blandad orientering i multiskärmsetuper för spel.

@skog1s Det är min hembyggda usb-pedalpall: https://imgur.com/a/UT6Zz

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Riktigt snyggt! men för fan köp nya skärmar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Riktigt snyggt! men för fan köp nya skärmar

Försök vara lite konstruktiv här. Vad är det för fel på skärmarna nu?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Försök vara lite konstruktiv här. Vad är det för fel på skärmarna nu?

Måla ramarna i samma färger åtminstone!
Riktigt bra jobb!

Permalänk
Medlem

Roligt bygge och bra bilder

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Dra kablarna innuti röret

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Snyggt DIY, gillar det som fan. Grovt och härligt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?