Telia IPTV med Inteno switch är det möjligt

Permalänk
Medlem

Telia IPTV med Inteno switch är det möjligt

hej!

har försökt googla men hittar inte svar på det som jag vill veta eller svar jag hittar är att använda egen switch utan inteno.

jag har alltså telia fiber 100/100 med tv. idag använder jag deras trådlösa AP för att titta på tv. nu ska jag ha en till tv och då tänkte jag att kanske går det att via min Netgear switch GS108peV3 köra vlan till övervåningen. har försökt att göra det med att ha från inteno switch (gula tv porten) in direkt i GS108 och ha vlan 845 men boxen säger ingen ip adress. har även försökt med vlan 243 men det går inte alls. kommer inte ens upp det.

så min fråga måste jag ha egen switch och bli av med inteno eller kanske jag gör något fel som någon vet om. orkar inte borra fler hål till övergången för att köra en till kabel och fler switchar.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det är inte taggat något på den gula porten i Intenon. VLAN 845 blir det först efter Telias Technicolor-router. Sätt vilket vlan du vill på inkommande porten i din Netgear, och samma på övervåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

har försökt att göra det med att ha från inteno switch (gula tv porten) in direkt i GS108 och ha vlan 845 men boxen säger ingen ip adress. har även försökt med vlan 243 men det går inte alls. kommer inte ens upp det.

Vad händer om du tar bort all vlan konfiguration och bara kör det som rena switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Det är inte taggat något på den gula porten i Intenon. VLAN 845 blir det först efter Telias Technicolor-router. Sätt vilket vlan du vill på inkommande porten i din Netgear, och samma på övervåningen.

tack för hjälpen. felet var att jag hade "tagged" port in i Netgear switchen med 845. nu när jag har den "untagged" funkar det. så tack joalin för info. nu går det utan problem.

har inte testat alls att köra bara med vanliga switchar. tänkte att det blir för mkt trafik då. vet ej dock nu har jag testat klart för idag få se om jag gör det en annan dag....