Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hårddisk kabinett.

Någon här som vet hur mycket ström ett kabinett för 3,5" diskar behöver? Har blivit av med original nätadapter så köpte en ny, den jag köpte kommer från Biltema, den ger 12v och 1000 mA, den fungerade först, men så glömde jag disken "på" under natten, på morgonen dök inte disken upp i datorn så trodde den gått sönder, skaffade då en annan hårddisk, men samma sak med den. Kopplar jag in disken i datorn så kommer den upp och fungerar som den ska. Behövs det mer än 1000mA för en disk? Och i sådana fall hur mycket behövs det?

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Det står i specifikationerna för själva disken. Och det varierar. Så det finns inget bra generellt svar.
Ovanpå det tillkommer lite för att driva USB bryggan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mindflow:

Någon här som vet hur mycket ström ett kabinett för 3,5" diskar behöver? Har blivit av med original nätadapter så köpte en ny, den jag köpte kommer från Biltema, den ger 12v och 1000 mA, den fungerade först, men så glömde jag disken "på" under natten, på morgonen dök inte disken upp i datorn så trodde den gått sönder, skaffade då en annan hårddisk, men samma sak med den. Kopplar jag in disken i datorn så kommer den upp och fungerar som den ska. Behövs det mer än 1000mA för en disk? Och i sådana fall hur mycket behövs det?

De nätdelar som brukar följa med är ofta på 1,5-2A så 1A kan vara lite på gränsen speciellt vis uppstart då hddn kan dra rätt mycket mer än drifteffekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad det är för spec på nätadaptern du köpte är ju inte så intressant...

Vad är det för hårddisk? Är det en löst köpt kabinett, isåfall vilken? Eller är den en extern hårddisk?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Vad det är för spec på nätadaptern du köpte är ju inte så intressant...

Vad är det för hårddisk? Är det en löst köpt kabinett, isåfall vilken? Eller är den en extern hårddisk?

Har både och, det ena är ett tomt jag köpte för X antal år sedan, Vet ej vad det heter då det inte står något på det, köpte även ett med en hårddisk i, det är Western Digital och det satt en 1tb WD Caviar Green disk i det. Den disken jag kopplade till min dator, och bägge två kabinetten beter sig lika, disken varvar upp, men den dyker aldrig upp i datorn. Bägge borde inte gå sönder samtidigt, därför jag misstänker att strömmen inte räcker till.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mindflow:

WD Caviar Green disk i det.
därför jag misstänker att strömmen inte räcker till.

WD green = 12V 0,55A, 5V 0,7A dvs 10 W totalt, räknar man med normala förluster i lådans DC/DC del så har du ingen marginal med en 12 W nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade ett knepigt fel i mina ögon, vet inte om detta stället är rätt att fråga?

Har alltid kopplat in dom externa diskarna via usb portarna uppe på datorn (Vid fronten). Fick för mig att testa en usb port på baksidan av datorn idag, och då fungerar diskarna precis som dom ska, så min fråga är, går det att stänga av portarna på något vis? Laddaren till min telefon fungerar via usb portarna uppe på datorn. Hur kan jag felsöka detta? Har testat alla fyra portarna, både 3.0 och 2.0 ..

Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: MSI Z77A-S01

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mindflow:

Hittade ett knepigt fel i mina ögon, vet inte om detta stället är rätt att fråga?

Har alltid kopplat in dom externa diskarna via usb portarna uppe på datorn (Vid fronten). Fick för mig att testa en usb port på baksidan av datorn idag, och då fungerar diskarna precis som dom ska, så min fråga är, går det att stänga av portarna på något vis? Laddaren till min telefon fungerar via usb portarna uppe på datorn. Hur kan jag felsöka detta? Har testat alla fyra portarna, både 3.0 och 2.0 ..

Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: MSI Z77A-S01

Det kan ju vara fel på inkopplingen eller lådans portar i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara fel på inkopplingen eller lådans portar i så fall.

Tycker det är knepigt att det felet blir under en natt. Datorn stod bara idle under natten.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mindflow:

Tycker det är knepigt att det felet blir under en natt. Datorn stod bara idle under natten.

Hur kan du blivit av med nätdelen i så fall ? Du kan ju ha en kombination av fel också tex att nätdelen är precis på gränsen till att orka med och hög resistans/avbrott i ledarna för strömförsörjning till uttagen i lådan, då skulle det kunna fungera när du koppla direkt i moderkortet för det kan stötta strömförsörjningen så den orkar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Tycker det är knepigt att det felet blir under en natt. Datorn stod bara idle under natten.

Inte så att hårddisken går in i viloläge och sen klarar den inte av att vakna?

Testa att sätta så inte hårddiskarna går in i viloläge efter en viss tid. Finns nått liknande för USB portarna också, inte bara windows Power management.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte så att hårddisken går in i viloläge och sen klarar den inte av att vakna?

Testa att sätta så inte hårddiskarna går in i viloläge efter en viss tid. Finns nått liknande för USB portarna också, inte bara windows Power management.

Det är direkt vid uppstart av datorn, den finns inte med då. Har nyaste drivrutinerna för usb portarna installerade. Borde inte vara det som krånglar, men man ska inte säga inte, kan vara något knas med drivrutinerna med.

Edit.

Jag uppdaterade drivrutinerna med DriverPack, drivrutinerna finns ej kvar på MSI's hemsida.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe är nog det på spåren här, för jag vet flertalet gånger som en 2,5" extern enhet inte orkar köra på de främre/övre portarna, pga det är chassits klena trådar som ska mata 1A.

Tittar man på ca 1m och 0,25mm2 tråd så pratar vi ca 0.18v i förlust på 5v och koppar (0,3v om det är billigt aluminium). Låter inte som mycket, men 0,2-0,3v på 5V är enormt mycket om enheten behöver 5V spec. 4,75v är ATX spec gränsen på 5% tolerans, och som du ser, är detta ruskigt nära den. Lägg till att PSUn ofta pga sina långa kablar inte alltid levererar 5.00v, utan ofta under det.

Normalt dessutom när en disk ska starta så brukar de dra betydligt mer ström, och då räcker kanske inte starteffekten. Lägg till att PSUn precis håller på att starta själv, och spänningarna är låga, gör det inte bättre.

Säger inte att "det är detta", men det passar in med fenomenen att det fungerar på moderkortets USB portar, men inte de främre. Lägg till en bråkande strömadapter så kan det mycket väl vara orsaken. Många av externa HDDs strömförsörjningar är helt klart underdimensionerade. Vissa av dem ger också bara 12V och har ingen intern omvandling, utan förväntar sig all 5V från USBn.