Duger min dator eller behöver något uppgraderas?

Permalänk

Duger min dator eller behöver något uppgraderas?

Hej!

Jag är minst sagt färsk på datorer och moddning (samt ny här på Sweclockers!), men har börjat intressera mig rejält på sistone. Kände att det var dags att uppgradera min nuvarande dator med nya, fräscha komponenter.

Under BF-rean har jag lyckats klicka hem en del komponenter som jag hoppas duga för en stabil gaming-rigg. Jag är dock ingen expert inom ämnet och tar gärna emot tips på vad som kan behöva uppgraderas. Antar att PSU:n ligger risigt till.

Detta är vad burken kommer att innehålla när alla delar kommit hem. Fetstilt = Nytt från BF!
CPU: Intel i5 6600k
CPU-Kylning: Corsair Hydro H105
MB: Asus Z170 PRO GAMING
GPU: Asus GTX 1070 Turbo 8GB
RAM: Corsair Vengeance DDR4 LED 2x8GB 3000mHz
PSU: Corsair CS650 (650w)
SSD (OS): Kingston HyperX Fury 120GB
SSD 2: Crucial MX300 525GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB
EXT. HDD: Toshiba 2TB
OS: Windows 10 Pro

MONITOR: Acer Predator 27" 1ms 144hz G-Sync

Detta monteras i ett Deepcool Kendomen RD med två 120mm stock-fläktar (LED) och tre Corsair SP120.

Så, vad tror ni? Är något i extremt behov av utbyte/uppgradering eller känns ovan specs up to date?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zebrastrype:

Hej!

Jag är minst sagt färsk på datorer och moddning (samt ny här på Sweclockers!), men har börjat intressera mig rejält på sistone. Kände att det var dags att uppgradera min nuvarande dator med nya, fräscha komponenter.

Under BF-rean har jag lyckats klicka hem en del komponenter som jag hoppas duga för en stabil gaming-rigg. Jag är dock ingen expert inom ämnet och tar gärna emot tips på vad som kan behöva uppgraderas. Antar att PSU:n ligger risigt till.

Detta är vad burken kommer att innehålla när alla delar kommit hem. Fetstilt = Nytt från BF!
CPU: Intel i5 6600k
CPU-Kylning: Corsair Hydro H105
MB: Asus Z170 PRO GAMING
GPU: Asus GTX 1070 Turbo 8GB
RAM: Corsair Vengeance DDR4 LED 2x8GB 3000mHz
PSU: Corsair CS650 (650w)
SSD (OS): Kingston HyperX Fury 120GB
SSD 2: Crucial MX300 525GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB
EXT. HDD: Toshiba 2TB
OS: Windows 10 Pro

MONITOR: Acer Predator 27" 1ms 144hz G-Sync

Detta monteras i ett Deepcool Kendomen RD med två 120mm stock-fläktar (LED) och tre Corsair SP120.

Så, vad tror ni? Är något i extremt behov av utbyte/uppgradering eller känns ovan specs up to date?

Tack på förhand!

kasta och köp nytt ..Nä ser bra ut är inget fel på nån av prylarna och cs agg duger gott till den datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos:

Skönt att höra! Och när det kommer till överklockning, duger den även då? Planen är att byta upp mig till ett modulärt agg framöver, men jag får nöja mig med detta tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebrastrype:

@lord_vasagos:

Skönt att höra! Och när det kommer till överklockning, duger den även då? Planen är att byta upp mig till ett modulärt agg framöver, men jag får nöja mig med detta tills vidare.

Bara ett generellt tips. Snåla inte på nätdelen när du skall köpa den sen

Visa signatur

.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och när han säger att du inte ska snåla på nätagget så menar han såklart inte att du ska gå o köpa ett 1200w agg, utan att du ska köpa ett med hög kvalitet och verkningsgrad.
Allt över 650w är bortkastade pengar då de flesta riggar aldrig kommer över 400w vid full load.
Du skulle tom klara dig fint med 650w om du körde 2x gtx1070 och OC på CPU.

Enbart high-end Radeon kort drar tillräckligt mycket ström för att kräva 600w nätagg

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Allt ser bra ut, du kanske skulle kunna överväga till en i7 istället för i5 när du ändå ska spendera så mycket.

Ja, det där moderkortet kommer du kunna överklocka med.

Permalänk
Medlem

@Zebrastrype:
Ser inga problem med det du har köpt. Enda "problemet" om man är petig är att moderkortet har en slö M.2 kontakt så glöm eventuella uppgraderingar med snabba NVMe M.2 SSD.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zebrastrype:

@lord_vasagos:

Skönt att höra! Och när det kommer till överklockning, duger den även då? Planen är att byta upp mig till ett modulärt agg framöver, men jag får nöja mig med detta tills vidare.

Du kan absolut klocka skiten ur 6600k´n den med sån kylning det är inget problem alls då det är en av dom bättre kylnigarna som inte är custom modeller och ett moderkort som orkar dra runt en oc utan problem och får lite vinst av minnes bandbredden när du kör 3000mhz minnen så är bara klocka upp och hoppas på du har ett bra exemplar av cpu´n

Nättagget är ett bra agg med guld spec men vist är inte bästa man kan hitta men fortfarande ett bra agg som utan minsta problem klarar av att driva din dator även om du klockar den så den gråter har du massa kraft kvar och är det inte modellen med M på slutet så är det väll inte modulärt men verkliga skillnaden är noll på det och modulärt är bara mer estetiskt tilltalande men i övrigt onödigt så jag hade kört på det

Men i stora hela är det ett bra köp med en cpu som klockas som kan komma nära i7 prestanda och en gpu som när den klockas når närmare 1080 prestanda och en bra build för oc som når hög prestanda per krona då den är betydligt billigare än i7 + 1080 och prestandan hamnar rätt nära

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Nättagget är ett bra agg med guld spec men vist är inte bästa man kan hitta men fortfarande ett bra agg som utan minsta problem klarar av att driva din dator även om du klockar den så den gråter har du massa kraft kvar och är det inte modellen med M på slutet så är det väll inte modulärt men verkliga skillnaden är noll på det och modulärt är bara mer estetiskt tilltalande men i övrigt onödigt så jag hade kört på det

Helvete! Öppnade datorn nyss för att swappa moderkort och upptäckte att det inte är ett CS650 utan ett VS650! Får försöka hålla det vid liv ett tag och köpa ett nytt agg nästa månad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zebrastrype:

Helvete! Öppnade datorn nyss för att swappa moderkort och upptäckte att det inte är ett CS650 utan ett VS650! Får försöka hålla det vid liv ett tag och köpa ett nytt agg nästa månad...

Skickades från m.sweclockers.com

CS är bättre modellen CX och VS är snikigare modellerna men med tanke på att din dator kanske drar max 300w om du klockar den så skulle jag inte få panikångest av VS eller CX när dom gör jobbet och vist är mer budget agg men för en enkelt dator är det inget problem att köra ett sånt agg men hade jag en i7 och dubbla 1080 som även VS650 agget skulle klara så skulle jag satsat på nått lite vassare agg när det blir rätt tung belastning men för din dator går även vs650 bra och skulle möjligen vara om det är bra gammalt som skulle kunna vara lite avtändande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos:

Jag fick nog och åkte till Webhallen. RM750X fick det bli