Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför är höjden den viktigaste dimensionen på små chassin?

Permalänk
Medlem

Varför är höjden den viktigaste dimensionen på små chassin?

Har fått uppfattningen att alla datorbyggare har extremt lågt till tak samtidigt som de har väldigt mycket skrivbordsyta eller golvyta under skrivbordet. För alltid när ett chassi ska vara litet så är det höjden man kapat, längden är oftast densamma och bredden är ofta inte bara densamma utan rent av större. Det innebär att små chassin tar större plats på skrivbordet. Exempel är Fractal Designs "mini"-chassin som främst är kapade på höjden, men med utrymme för sladdar bakom datorn inräknat knappt får plats på en standard 600mm djup skrivbordsskiva. Eller alla dessa grymt breda kubchassin som finns.

Ingenstans hittar man ett chassi där man faktiskt försökt minska på bredden och längden. Ja inte utan att göra chassit helt handikappat i stil med att göra det till en NUC eller någon liten kompakt klump med 3cm utrymme för CPU-kylning om utbytbar CPU-kylning ens är ett alternativ. Även om CD-brännar-eran är över så byggs fortfarande mer eller mindre alla riktiga chassin antingen med 5'25"-platser eller i samma storlek och dimensioner som om de hade 5'25"-platser.

Jag menar att det borde finnas en kundkrets någonstans mellan den som vill ha en NUC bakom TVn och CD-brännarpiraten från -97 som vill ha utrymme för 10 diskar och 5 brännare. Borde finnas en rätt stor kundkrets som vill ha en riktig dator i lagom stort format tänker jag.

Slängde ihop en grov skiss på ett chassi i SketchUp och fick fram att jag skulle kunna bygga ett mATX-chassi på 17cm bredd och 26cm djup. Nätt och litet på skrivbordet. Plats för en 3,5" disk för lagring då OS och spel ska köras på SSD. Byggde på höjden då jag till skillnad från andra intressenter av små chassin inte bor under sängen, utan har normalhögt till tak. Höjden blev 42,5cm utan några som helst försök att hålla det nere. Plats för 2st 140mm fläktar i fronten och dammskydd ger god ventilation med övertrycksfilosofi. Har 12mm bakom moderkortsplåten för sladdar vilket inte borde vara så farligt med tanke på hur lite som ska vara där bakom. Räknar förövrigt inte med att nästa grafikkort kommer vara superstort med tanke på HBM/HBM2, därför är ett Radeon Nano placeholder i skissen.

Frågan är, är jag den ende som känner så här? Är alla nöjda med stora Full-ATX-schabrak? Vet att det finns många yngre som tycker att ett stort chassi med disko-LEDs är döhäftigt, men hoppas ju ändå att det är en minoritet av kundkretsen. Varför är man alltid nöjd med ett "litet" chassi så fort höjden är låg men det fortfarande tar lika mycket plats på skrivbordet/golvet/TV-bänken? Är det rent estetiskt?

PS: Vet att det finns en del chassin som nästan funkar, men då har man alltid gjort avkall på något, antingen är det 160W inbyggt nätaggregat, inget utrymme för processorfläkt eller avsaknad av kylningsmöjligheter. Det är inte bra kompromisser IMHO.

Bildexempel på min otroligt vackra skiss på vad som kan göras:

EDIT: Chassiet på bilden är 2cm längre än jag angav ovan, det är mest för att jag stoppade i ett större nätaggregat i skissen än jag tänkt. Tänkte köra på ett SFX-L -aggregat. Borde få plats med kabelhärva i främre delen av datorn. Inte lagt in fläktarna i fronten ännu heller.

Permalänk
Avstängd

Jo jag har också tänkt på det där. Det är dåligt med innovation på traditionella chassin, verkar som om de lägger allt krut på mini-system av olika slag istället.

Det finns massor av roliga eller bra saker man hade kunnat göra med ganska enkla medel. Att skippa 5,25''-platserna borde vara ganska givet för de flesta chassin idag, vill man ha plats för en optisk enhet så finns det ju slimmade sådana man skulle kunna få plats för utan att det tar upp så mycket utrymme i chassit liksom, bakom moderkortsplåten på högkant exempelvis, också en ypperlig plats för några 2,5''-enheter.

Nåt jag har tänkt på är att det borde finnas fördragna kablar så långt som möjligt så att man slipper dra dem själv och slipper se dem. Tyvärr finns det ju ingen standard för modulära nätaggregat så det är svårt att ersätta aggens strömkablar helt om man inte låser sig till agg från en tillverkare, men man skulle nog kunna komma ganska långt med adaptrar eller i värsta fall ett utrymme för överflödiga kablar nära agget. SATA-kablar däremot borde finnas fördragna till åtminstone några HDD-platser då alla kommer att använda dem och standarden är fast liksom, kontakterna brukar också sitta på ungefär samma plats på moderkorten. Samma sak med fläktar, de har ju sina platser i chassit liksom så dra kablar mellan dem och till där moderkortet sitter så de är dolda så långt som möjligt. Det går för det mesta att rulla upp överflödig kabel runt fläkten så det kan bli rätt cleant enkelt. Många serverchassin har kablar lite åt detta håll men de är ju byggda för ett specifikt moderkort och ett specifikt nätagg liksom.

Permalänk
Medlem

Det är nog för att bredden och djupet krävs för att få in komponenterna, moderkort är vissa mått, grafikkkort andra, DVD bay, hårddiskar m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lian-Li PCA01 verkar passa in på dina specifikationer ganska väl. Dock tillverkas och säljs det inte längre.

Köpte det 2008.

Permalänk
Medlem

Jag håller med helt. Jag har ett tag eftersökt ett chassi som vore som ett mellanting mellan Fractal Nano S och Jonsbo U3. mITX eller mATX, byggt på höjden, men på ett bra sätt..
"Nano S" är visserligen för mITX men inte särskilt nano på sina 40+ cm djup och överdrivet mycket plats inuti för den som luftkyler men har bra fläktplatser, ljuddämpning och lättåtkomliga fläktfilter.
Jonsbo/Cooltek U3 är inte så djupt, har minimal layout för mATX + tornkylare och liten GPU men har ingen åtkomst bakom moderkortet, inte mycket till ventilation och ingen dämpning.

Jag har också tittat lite på Lian-Li PC-Q19 som har stående mITX-moderkort, stående GPU och stående SFX-.PSU i ett "höghus" ovanpå varandra.
Men burken behöver inte vara så smal. Jag har har hellre en något större CPU-kylare.. Jag har funderat lite på en sådan mITX-maskin med SFX-PSU:n bredvid GPU:n. Jag pitchade idén till Necere (som ligger bakom NCase M1) och han gjorde en skiss på den. Det finns indikationer på att han kanske gör en variant av den med fläktar i fronten i framtiden men vi får se...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har också tänkt på det där. Det är dåligt med innovation på traditionella chassin, verkar som om de lägger allt krut på mini-system av olika slag istället.

Det finns massor av roliga eller bra saker man hade kunnat göra med ganska enkla medel. Att skippa 5,25''-platserna borde vara ganska givet för de flesta chassin idag, vill man ha plats för en optisk enhet så finns det ju slimmade sådana man skulle kunna få plats för utan att det tar upp så mycket utrymme i chassit liksom, bakom moderkortsplåten på högkant exempelvis, också en ypperlig plats för några 2,5''-enheter.

Nåt jag har tänkt på är att det borde finnas fördragna kablar så långt som möjligt så att man slipper dra dem själv och slipper se dem. Tyvärr finns det ju ingen standard för modulära nätaggregat så det är svårt att ersätta aggens strömkablar helt om man inte låser sig till agg från en tillverkare, men man skulle nog kunna komma ganska långt med adaptrar eller i värsta fall ett utrymme för överflödiga kablar nära agget. SATA-kablar däremot borde finnas fördragna till åtminstone några HDD-platser då alla kommer att använda dem och standarden är fast liksom, kontakterna brukar också sitta på ungefär samma plats på moderkorten. Samma sak med fläktar, de har ju sina platser i chassit liksom så dra kablar mellan dem och till där moderkortet sitter så de är dolda så långt som möjligt. Det går för det mesta att rulla upp överflödig kabel runt fläkten så det kan bli rätt cleant enkelt. Många serverchassin har kablar lite åt detta håll men de är ju byggda för ett specifikt moderkort och ett specifikt nätagg liksom.

Ja precis, Optisk enhet har det inte funnits mycket behov för på rätt många år nu. Själv har jag inte haft någon sedan jag uppgraderade till en Athlon XP-M för snart 13 år sedan. Har också tänkte det där med kablar, borde vara en frontpanelskabel och en frontpanelsanslutning i moderkortet t.ex, inte massa småkrafs. Sedan behöver ju ATX-standarden förnyas för att slänga bort gamla onödiga kablar i ATX-kontakten. OEM har ju olika lösningar som går på 12V enbart.

Skrivet av Ferrat:

Det är nog för att bredden och djupet krävs för att få in komponenterna, moderkort är vissa mått, grafikkkort andra, DVD bay, hårddiskar m.m.

Nej.

Skrivet av Nighthog:

Lian-Li PCA01 verkar passa in på dina specifikationer ganska väl. Dock tillverkas och säljs det inte längre.

Köpte det 2008.

Ja det hade rätt okej mått för sin tid. Då var det ju fortfarande flera 3'5"-platser och minst en 5'25" som gällde på alla chassin så det är ju ganska stort på djupet eftersom de byggt sådant på längden så att säga. Men kapar man av främre delen av chassit så.

Skrivet av Findecanor:

Jag håller med helt. Jag har ett tag eftersökt ett chassi som vore som ett mellanting mellan Fractal Nano S och Jonsbo U3. mITX eller mATX, byggt på höjden, men på ett bra sätt..
"Nano S" är visserligen för mITX men inte särskilt nano på sina 40+ cm djup och överdrivet mycket plats inuti för den som luftkyler men har bra fläktplatser, ljuddämpning och lättåtkomliga fläktfilter.
Jonsbo/Cooltek U3 är inte så djupt, har minimal layout för mATX + tornkylare och liten GPU men har ingen åtkomst bakom moderkortet, inte mycket till ventilation och ingen dämpning.

Ja alltså jag vet inte vad de på Fractal Design tror är anledningen till att man köper ITX-komponenter, för att man vill ha mer luft i sin enorma låda? Funderat på att köpa en Nano-låda och kapa av den, men känns som att det är lättare att få det snyggt om man bara bygger själv. :/ Jonsbo har man tittat på en del, de har fattat lite, men de verkar inget vidare på kylning alls, vet inte hur snyggt man kan modda in bra kylning med filter och så i deras chassin.

Skrivet av Findecanor:

Jag har också tittat lite på Lian-Li PC-Q19 som har stående mITX-moderkort, stående GPU och stående SFX-.PSU i ett "höghus" ovanpå varandra.
Men burken behöver inte vara så smal. Jag har har hellre en något större CPU-kylare.. Jag har funderat lite på en sådan mITX-maskin med SFX-PSU:n bredvid GPU:n. Jag pitchade idén till Necere (som ligger bakom NCase M1) och han gjorde en skiss på den. Det finns indikationer på att han kanske gör en variant av den med fläktar i fronten i framtiden men vi får se...

Ja PC-Q19 är ju lite av ett ultrakompakt med grafikkortsstöd, där är ju det där att de inte kan tänka sig ett mellanting mellan normal dator och ultrakompakt. Och när de väl gör det så blir det "kub"-chassin som tar så mycket skrivbordsyta som möjligt. :/
Men i den där lösningen så har jag mycket svårt att tänka mig att man kan bygga tyst. Allra helst som grafikkort och CPU kräver luftflöde från olika håll, de får ingen bra genomströmning i datorn.

Angående NCase M1 så är det ett typexempel på min rubriksättning, de är jättenöjda över att de kan kapa höjd på ett chassi, till vilken nytta? De lägger allt på längden och gör chassit långt samtidigt som det är supertrångt. :/
Att flytta nätaggregatet till bredvid grafikkortet löser ju lite av deras problem på längden. Men tyvärr måste jag väl säga att jag är orolig över kylningen på grafikkortet samtidigt som det bygger på bredden. Att bara ha det under eller ovanför alltihopa och ha 10cm högre chassi ger genast bra flöde genom hela chassit och man slipper vinkel på grafikkortet. Men då bygger man ju på den där höjden igen som som sagt är det viktigaste att hålla lågt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har fått uppfattningen att alla datorbyggare har extremt lågt till tak samtidigt som de har väldigt mycket skrivbordsyta eller golvyta under skrivbordet. För alltid när ett chassi ska vara litet så är det höjden man kapat, längden är oftast densamma och bredden är ofta inte bara densamma utan rent av större. Det innebär att små chassin tar större plats på skrivbordet.

Små chassin har dimensioner som påminner om tex en förstärkare, blueray spelare, VHS spelare etc.
Anledningen till det är att de flesta tv bänkar är gjorda för enheter med dessa storlekar.

Så frågan är mer varför skulle du vilja ha ett chassi, gjort för att passa i en tv bänk, på/under ditt skrivbord?

Det finns inte så många små chassin som är gjorda för att ha under skrivbordet för att det knappt finns någon efterfrågan på sådana. Jag menar att det är tämligen ovanligt att ha brist på plats där.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

Raijintek Metis är en väldigt kompakt chassi, fast utan vidare bra ventilation. Jag gjorde ett stort hål i toppen och satte in en 140mm-fläkt och nu är temperaturerna mycket bra.

Installation av komponenter var dock ett helvete. Minimalt med utrymme, verkligen. Dock väldigt nöjd med slutresultatet.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Små chassin har dimensioner som påminner om tex en förstärkare, blueray spelare, VHS spelare etc.
Anledningen till det är att de flesta tv bänkar är gjorda för enheter med dessa storlekar.

De flesta chassin som inte är ultrakompakta har inte det, kubchassin och mindre tornchassin dominerar bland små byggen enligt min erfarenhet.

Skrivet av Nefrums:

Så frågan är mer varför skulle du vilja ha ett chassi, gjort för att passa i en tv bänk, på/under ditt skrivbord?

Tror nog jag varit tydlig med att det är det jag inte vill. Jag vill ha ett litet chassi anpassat för att stå på ett skrivbord, det finns i princip inte.

Skrivet av Nefrums:

Det finns inte så många små chassin som är gjorda för att ha under skrivbordet för att det knappt finns någon efterfrågan på sådana. Jag menar att det är tämligen ovanligt att ha brist på plats där.

Brist på plats på skrivbordet är däremot väldigt vanligt. Finns gott om anledningar att inte vilja ha chassit på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Raijintek Metis är en väldigt kompakt chassi, fast utan vidare bra ventilation. Jag gjorde ett stort hål i toppen och satte in en 140mm-fläkt och nu är temperaturerna mycket bra.

Installation av komponenter var dock ett helvete. Minimalt med utrymme, verkligen. Dock väldigt nöjd med slutresultatet.

Tittat på det, och där är de återigen livrädda för att bygga på höjden, så det är ju något av en pina att få nära ljudlöst med bra komponenter i när de ska lägga nätagg i fronten. Har på grund av dammalstrande husdjur krav på dammfilter och övertryck i chassiet. Går inte att lösa det smidigt på den tyvärr. :/

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Okej utveckla ditt nej, gärna för de flesta delar har en standard vilket gör att de måste ge en viss plats, vidare är chassin gjorda för en så stor marknad som möjligt vilket gör att du måste acceptera vissa storlekar.

Det finns en del low profile grafikkort men väldigt få och sedan kan du ha vinklad eller extended PCIE för grafikkortet men har du ett grafikkort idag så är de alla ganska stora, de flesta köpare vill inte heller köpa massa extra saker för att sätta in kort.

Utöver alla delar måste du räkna med sladdar och att det ska vara möjligt att montera, vill du idag ha mindre lösningar finns ju redan färdiga datorer antingen specialbyggen som kostar aber eller för företag m.m. saker som tunna klienter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Aleshi: Okej utveckla ditt nej, gärna för de flesta delar har en standard vilket gör att de måste ge en viss plats, vidare är chassin gjorda för en så stor marknad som möjligt vilket gör att du måste acceptera vissa storlekar.

Det finns en del low profile grafikkort men väldigt få och sedan kan du ha vinklad eller extended PCIE för grafikkortet men har du ett grafikkort idag så är de alla ganska stora, de flesta köpare vill inte heller köpa massa extra saker för att sätta in kort.

Chassin måste inte vara 25cm breda och 45cm långa för att ta ett grafikkort. Se mitt förslag som exempel.

Skrivet av Ferrat:

Utöver alla delar måste du räkna med sladdar och att det ska vara möjligt att montera, vill du idag ha mindre lösningar finns ju redan färdiga datorer antingen specialbyggen som kostar aber eller för företag m.m. saker som tunna klienter.

Och här är det, igen. Man måste välja mellan halvmeter långa chassin eller ultrakompakta? Tittat på mitt förlag? Man behöver inte 5'25" platser i varenda chassi. Alla chassin måste inte passa alla behov. Borde finnas en tillverkare som förstår att man kanske vill ha ett mindre chassi utan att för den delen sitta på en NUC. Ett mindre chassi kanske inte fyller behovet hos alla jordens människor, men du kan inte argumentera för att ett chassi måste göra det då inget gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Chassin måste inte vara 25cm breda och 45cm långa för att ta ett grafikkort. Se mitt förslag som exempel.
Och här är det, igen. Man måste välja mellan halvmeter långa chassin eller ultrakompakta? Tittat på mitt förlag? Man behöver inte 5'25" platser i varenda chassi. Alla chassin måste inte passa alla behov. Borde finnas en tillverkare som förstår att man kanske vill ha ett mindre chassi utan att för den delen sitta på en NUC. Ett mindre chassi kanske inte fyller behovet hos alla jordens människor, men du kan inte argumentera för att ett chassi måste göra det då inget gör det.

Marknaden för det existerar dock knappt, så även om du vill ha det så ser inte tillverkarna att efterfrågan är stor nog för kostnaderna. Vill du ha något bärbart köper du en bärbar, vill du ha något litet och strömsnålt köper du något ultrakompakt, vill du ha ett prestanda monster så tar du oftast heller en lite större låda och slipper problem med montering m.m. samt får plats med all kylning osv.

Fast vad är det för chassi exakt du vill ha, vilka delar har du tänkt dig att köra in i det? det finns ju chassi i storleken du vill ha fast det är för m-ITX, finns ju Ncase M1 som är 240 x 160 x 328mm som togs fram av två via crowd funding just för att de var ont om sådana, de kostar en hel del och måste beställas från dem (AFAFIK).

https://www.ncases.com/

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Slängde ihop en grov skiss på ett chassi i SketchUp och fick fram att jag skulle kunna bygga ett mATX-chassi på 17cm bredd och 26cm djup.

Bara ett snabb petighet: Nånting med proportionerna på moderkortet verkar inte stämma på den där bilden.
ett MATX moderkort kan vara upp till 244x244 mm... Så jag antar det där moderkortet är ett lite ovanligt smalt mATX?

*edit*
För att inte bara gnälla, så håller jag generellt med dig om att förvånansvärt få chassin försöker optimera bordsyta. Tror jag skrivit någon rant om det här förut nångång.
Är väl typ FT03 och FT03 mini som ens försöker
(och de har ju sina egna små kompromisser förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Marknaden för det existerar dock knappt, så även om du vill ha det så ser inte tillverkarna att efterfrågan är stor nog för kostnaderna. Vill du ha något bärbart köper du en bärbar, vill du ha något litet och strömsnålt köper du något ultrakompakt, vill du ha ett prestanda monster så tar du oftast heller en lite större låda och slipper problem med montering m.m. samt får plats med all kylning osv.

Fast vad är det för chassi exakt du vill ha, vilka delar har du tänkt dig att köra in i det? det finns ju chassi i storleken du vill ha fast det är för m-ITX, finns ju Ncase M1 som är 240 x 160 x 328mm som togs fram av två via crowd funding just för att de var ont om sådana, de kostar en hel del och måste beställas från dem (AFAFIK).

https://www.ncases.com/

Så man vill ha bärbar, NUC eller prestandamonster? Vad är fel med ett ITX- eller mATX-moderkort med ett HBM-utrustat grafikkort och en Zen eller Kaby Lake 8-kärnig? Släng in en 3'5" disk för lagring och en M.2-SSD. Grym prestanda som inte behöver en plåtgarderob på skrivbordet för att få plats. Kyles med 2st 140mm Noctua i fronten. NCase M1 är ett praktexempel på hur man inte gör det jag efterfrågar, de bygger ett tornchassi (alltså inte förstärkarformat som passar under TVn.) men de är livrädda för att bygga på höjden, så de flyttar nätaggregatet från sin naturliga plats till fronten. Man får då ett riktigt trångt chassi som är riktigt svårt att få tyst om man vill ha god prestanda. Och efterfrågan för mindre chassin verkar förövrigt vara enorm, bara det att få verkar ha listat ut att man inte behöver göra dem skittrånga med nätagg i fronten hela tiden, de blir bara onödigt breda och svårkylda till ingen vinst.

Skrivet av Roger W:

Bara ett snabb petighet: Nånting med proportionerna på moderkortet verkar inte stämma på den där bilden.
ett MATX moderkort kan vara upp till 244x244 mm... Så jag antar det där moderkortet är ett lite ovanligt smalt mATX?

*edit*
För att inte bara gnälla, så håller jag generellt med dig om att förvånansvärt få chassin försöker optimera bordsyta. Tror jag skrivit någon rant om det här förut nångång.
Är väl typ FT03 och FT03 mini som ens försöker
(och de har ju sina egna små kompromisser förstås)

Jag vet att mATX tillåter upp till 244x244, men det finns gott om FlexATX som går under beteckningen mATX. Kolla prisjakt så ser du att det är ganska få mATX-kort som faktiskt är 244mm breda.
Och ja, det är väl FT03/Mini som varit aktuellt för mig, men det är ganska jobbiga kompromisser där.
Förstår att ett serietillverkat chassi kanske vill ha stöd för fullstort mATX, men grundkonceptet går också bra att basera kring ett ITX-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag vet att mATX tillåter upp till 244x244, men det finns gott om FlexATX som går under beteckningen mATX. Kolla prisjakt så ser du att det är ganska få mATX-kort som faktiskt är 244mm breda.

Sant, men om du ska bygga en generellt mATX-låda är det kanske bäst att utgå från största standardmåttet isåfall?
... för jag utgår från att - om du nu ska ha mATX stöd - så vill du vill kunna få in ett 244 brett moderkort? Annars tycker jag du artificiellt begränsar dig lite väl mycket

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sant, men om du ska bygga en generellt mATX-låda är det kanske bäst att utgå från största standardmåttet isåfall?
... för jag utgår från att du vill kunna få in ett 244 brett moderkort? Annars tycker jag du artificiellt begränsar dig lite väl mycket.

Du hann kanske inte se min edit jag gjorde nyss. Men om man vill göra ett serieproducerat chassi så kanske man måste lägga längden på 28cm om man vill stödja mATX till fullo, fortfarande runt hälften så stort på skrivbordet totalt sett som andra "mini-chassin". Men samtidigt kan du göra betydligt kortare chassin i ITX-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Angående NCase M1 så är det ett typexempel på min rubriksättning, de är jättenöjda över att de kan kapa höjd på ett chassi, till vilken nytta?
...
Men tyvärr måste jag väl säga att jag är orolig över kylningen på grafikkortet samtidigt som det bygger på bredden.

Det har i alla fall lite plats under grafikkortet och lufthål i botten. Tanken är att om man vill ha dammfilter på luftintaget till grafikkortet så kan man montera man dem i serie med insugsfläktar där. Necere tycker att grafikkortsfläktar är för klena för att dra in luft genom filter själva.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Chassin måste inte vara 25cm breda och 45cm långa för att ta ett grafikkort.

För den som är intresserad, olika mITX-chassin jag tittat på och sammanställt dimensioner på den här
sommaren som varit. Sorterat efter djup.

Bredd Höjd Djup Kylare Arc Mini: 210 405 484 41 160 CM Silencio 352 200 378 453 34.2 155 Corsair Carbide 400Q 215 464 425 42.4 170 Define Nano S: 203 344 400 28 160 Phantex Evolv mITX: 230 395 375 34 160 Core 500 250 203 367 18.6 160 Silverstone SG08 222 190 351 14.7 117 Silverstone SG09 220 295 354 23 Primo E115EA 165 280 345 15.9 NCASE M1: 160 250 338 13.5 130 Kimera Cerberus: 170 300 333 17 138 DAN A4-SFX: 112 205 327 7.5 40 TT Suppressor F1 260 276 319 22.9 140 Raijintek Metis 190 254 277 13,4 160 Jonsbo U3 208 371 270 20.8 175 -- köpt Jonsbo U2 208 331 233 16 Lian-Li Q33 229 328 240 18 180 MI-6: 135 244 208 6.7 60 (min idé till bygge) 190 352 200 13.3 160 PowerMac G4 Cube 190 254 190 9.2 Gigabyte BRIX UHD 110 220 110 2.7

Dold text

DAN A4-SFX får in normalstora grafikkort på 327 mm djup.
Jonsbo U3 fick in referenskort i NVidias 900-serie på 270 mm djup.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Det är det de flesta konsumenter strävar efter därav är de även de vanligaste på marknaden, prestanda monster kan variera lite och det finns budget varianter just för att efterfrågan är större precis som det finns massa olika laptops för att efterfrågan är stor och samma sak med de "ultra små"lösningarna om än lite mindre variation då dessa inte är lika efterfrågade.

Som generell regel kan du se om efterfrågan finns genom hur stor marknaden är, samma anledningen som varför vissa produkter inte säljs i t.ex. Sverige, det är inte tillräckligt stor efterfrågan därav tas de inte in medan länder som USA har mycket större utbud pga just att de har fler konsumenter som söker det även om det procentuellt sett är samma mängd. Produkter som det finns efterfrågan på korrigeras oftast relativt snabbt. Ta t.ex. Dark souls spelen, Demon souls var en missbedömning att bara asiatiska marknaden var intresserad mer eller mindre, sedan visade det sig att folk importerade Demon souls till USA och EU i mängder, poff nästa release var enorm i EU och USA, efterfrågan gav även skäl för att porta spelen sedan till PC.

Finns det en peng att tjäna kommer någon fylla behovet ganska snabbt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Aleshi:

vill du ha högt och smalt så är nog silverstone rvz02 det enda jag kommer på
8.5 cm bred 38 hög och 37 djup

m-ITX moderkort SFX psu och fullstort grafikkort
är däremot svårt och få en bra kylare för cpu men valde själv en thermalright AXP-100 Muscle vilket ger ca 0.5 cm spelrum till sidan men den klarar en överklockad 4670k med helt ok temps

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det har i alla fall lite plats under grafikkortet och lufthål i botten. Tanken är att om man vill ha dammfilter på luftintaget till grafikkortet så kan man montera man dem i serie med insugsfläktar där. Necere tycker att grafikkortsfläktar är för klena för att dra in luft genom filter själva.

Fortfarande väldigt ihopklämt. Har svårt att se att det blir någon tyst dator vid belastning. Ser ingen mening med nätagget där det är. :/
Positiv utveckling med lite mindre chassin, bara tråkigt att de alltid ska flytta nätagget. Lite därav jag har den rubriksättningen som jag har på tråden.

Skrivet av Findecanor:

För den som är intresserad, olika mITX-chassin jag tittat på och sammanställt dimensioner på den här
sommaren som varit. Sorterat efter djup.

Bredd Höjd Djup Kylare Arc Mini: 210 405 484 41 160 CM Silencio 352 200 378 453 34.2 155 Corsair Carbide 400Q 215 464 425 42.4 170 Define Nano S: 203 344 400 28 160 Phantex Evolv mITX: 230 395 375 34 160 Core 500 250 203 367 18.6 160 Silverstone SG08 222 190 351 14.7 117 Silverstone SG09 220 295 354 23 Primo E115EA 165 280 345 15.9 NCASE M1: 160 250 338 13.5 130 Kimera Cerberus: 170 300 333 17 138 DAN A4-SFX: 112 205 327 7.5 40 TT Suppressor F1 260 276 319 22.9 140 Raijintek Metis 190 254 277 13,4 160 Jonsbo U3 208 371 270 20.8 175 -- köpt Jonsbo U2 208 331 233 16 Lian-Li Q33 229 328 240 18 180 MI-6: 135 244 208 6.7 60 (min idé till bygge) 190 352 200 13.3 160 PowerMac G4 Cube 190 254 190 9.2 Gigabyte BRIX UHD 110 220 110 2.7

Dold text

DAN A4-SFX får in normalstora grafikkort på 327 mm djup.
Jonsbo U3 fick in referenskort i NVidias 900-serie på 270 mm djup.

Jo jar gjort liknande sammanställningar.
Men DAN A4-SFX och flera andra där är ju mer ultrakompakta med grafikkortsstöd. Inget utrymme för kylning. :/

Skrivet av erieri02:

@Aleshi:

vill du ha högt och smalt så är nog silverstone rvz02 det enda jag kommer på
8.5 cm bred 38 hög och 37 djup

m-ITX moderkort SFX psu och fullstort grafikkort
är däremot svårt och få en bra kylare för cpu men valde själv en thermalright AXP-100 Muscle vilket ger ca 0.5 cm spelrum till sidan men den klarar en överklockad 4670k med helt ok temps

http://www.silverstonetek.com/raven/images/products/rvz02/rvz02-34-2.jpg

Har tittat på det. Men återigen mycket av ett ultrakompakt med grafikkortsstöd. :/ Som du säger är kylningen återigen lidande.
Tycker det är positivt att många försöker. Men många tillverkare kompromissar fel imho.

@Ferrat Jag är på jobbet nu men svarar dig nästa rast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Aleshi:
Det är det de flesta konsumenter strävar efter därav är de även de vanligaste på marknaden, prestanda monster kan variera lite och det finns budget varianter just för att efterfrågan är större precis som det finns massa olika laptops för att efterfrågan är stor och samma sak med de "ultra små"lösningarna om än lite mindre variation då dessa inte är lika efterfrågade.

Som generell regel kan du se om efterfrågan finns genom hur stor marknaden är, samma anledningen som varför vissa produkter inte säljs i t.ex. Sverige, det är inte tillräckligt stor efterfrågan därav tas de inte in medan länder som USA har mycket större utbud pga just att de har fler konsumenter som söker det även om det procentuellt sett är samma mängd. Produkter som det finns efterfrågan på korrigeras oftast relativt snabbt. Ta t.ex. Dark souls spelen, Demon souls var en missbedömning att bara asiatiska marknaden var intresserad mer eller mindre, sedan visade det sig att folk importerade Demon souls till USA och EU i mängder, poff nästa release var enorm i EU och USA, efterfrågan gav även skäl för att porta spelen sedan till PC.

Finns det en peng att tjäna kommer någon fylla behovet ganska snabbt.

Behöver inte vara svart eller vitt. At de flesta vill ha ett normaltstort chassi betyder inte att alla chassin som tillverkas måste vara i den storleken. Finns en stor marknad för mindre chassin. Och att just min designidé inte säljsbetyder inte att det inte finns en marknad för den. Den har inte prövats ännu. Andra minde chassin är gjorda med helt andra kompromisser.
Med ditt sätt att resonera så skulle ingen någonsin bryta ny mark.
Om ingen testat konceptet så vet man inte efterfrågan. En sak är dock säker, och det är att mindre chassin är eftertraktade även fast alla dagens sådana alltid har en eller flera större kompromisser.

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här kinesiska mITX-lådan (version med metallsidor) när jag var ute och kollade:
https://world.taobao.com/item/520138539668.htm

Den är något bättre än Jonsbo U2 eller U3 iom att den inte har något slöseri på utrymme och har bättre ventilation, förutom att den är snyggare.
Men fortfarande inga fläktfilter, och den skulle gärna ha fått vara något högre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag hittade den här kinesiska mITX-lådan (version med metallsidor) när jag var ute och kollade:
https://world.taobao.com/item/520138539668.htm

Den är något bättre än Jonsbo U2 eller U3 iom att den inte har något slöseri på utrymme och har bättre ventilation, förutom att den är snyggare.
Men fortfarande inga fläktfilter, och den skulle gärna ha fått vara något högre.

Oj, missade att detta skrevs faktiskt. Men kul att du tänkte på denna tråden när du såg det.

Men det är ju ett chassi med rätt grunddesign. Ser overall ut rätt mycket som jag tänkt mig att mitt skulle se ut. Bortsett från att de gjort det för fullängdsgrafikkort. Det känns så pre-HBM. Jag siktar ju på moderna korta grafikkort.
Och sedan är chassiet lite i bredaste laget, så det faller på målsnöret. Och som du säger, extra höjd hade ju inte skadat. Då hade man kunnat ha 3,5" på höjden istället för där fram och man hade kunnat unna sig bättre kylning till grafikkort.
Men ja, som sagt kul att du tipsar, uppskattas mycket.