Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför nvidia, om chipet du har duger?

Vad nya mobila kommer heta har inte amd nämnt, men namnchemat spelar inte så stor roll, kommer ändå prestera så olikt desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att 980M är betydligt bättre.. och har CUDA. Man vill alltid ha bättre, om det finns..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Dessvärre så styr nog spelmarknaden hur det blir och då det på macsidan inte längre går att byta/uppgradera grafikkort så är det nog kört.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Därför att 980M är betydligt bättre.. och har CUDA. Man vill alltid ha bättre, om det finns..

Finns ju PC

Har inte AMD liknande funktion? fast det kanske gäller mer firepro korten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns ju PC

Har inte AMD liknande funktion? fast det kanske gäller mer firepro korten.

iMac är också en PC, men du kanske menar en Windows-dator och det är inte längre ett allternativ hemma hos mig.

Den Mac PRO som jag kollat på har 2st AMD FirePro D700, vilket verkar ge en hel del skjuts i filmredigering och andra grafiska program.
Adobes Premiere PRO gillar dock CUDA, så det är därför jag vill ha det.. annars körs det dock med Open CL istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Apple har en annan sida som vänder sig till proffs - programmeringen. Programmeringsspråket Swift som kommer från Apple är häftigt! Det är kanske inte det traditionella kreativa som många ser det men de gör faktiskt många saker rätt när det kommer till utvecklingen. Det givna programmet för det är Xcode för många!

På WWDC i år så presenterade det även ett nytt filsystem som verkar riktigt smart och dessutom anpassat främst för SSDer.

Har själv en sex år gammal MBP som fortfarande rullar på och går att utveckla på behagligt.
Inte haft någon PC som klarat av att hänga med så länge!

Jag tror man kan tänka sig Apple som ett företag som går mot lättare och enklare enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Apple har en annan sida som vänder sig till proffs - programmeringen. Programmeringsspråket Swift som kommer från Apple är häftigt! Det är kanske inte det traditionella kreativa som många ser det men de gör faktiskt många saker rätt när det kommer till utvecklingen. Det givna programmet för det är Xcode för många!

På WWDC i år så presenterade det även ett nytt filsystem som verkar riktigt smart och dessutom anpassat främst för SSDer.

Har själv en sex år gammal MBP som fortfarande rullar på och går att utveckla på behagligt.
Inte haft någon PC som klarat av att hänga med så länge!

Jag tror man kan tänka sig Apple som ett företag som går mot lättare och enklare enheter.

Håller med om att Swift är underbart och att APFS verkar otroligt intressant. Funktioner som Snapshot och bättre hantering av ledigt utrymme intresserar mig mycket.

Att Apple går mot en förenkling av program och enheter tror jag inte det är något snack om, sedan vad man tycker om det är en annan fråga. Personligen har jag inget problem med det, så länge den ursprungliga funktionaliteten går att komma åt.

Dock har jag förståelse för att gamla trogna Apple-kunder blir besvikna, men som en person vars första Mac var rMBP 2015 är jag faktiskt väldigt nöjd.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Tror nya Apple Displayen med inbyggd GPU (hopefully) kommer höja taket igen för "PRO" modeller. Förhoppningsvis säljer inte Apple sin själ för att "pleasa" en allt trögare (baserat på citat nedan) konsument.

Sen sa Craig F detta:
Every time we add emoji it would be the biggest thing,” Federighi said. “We work all year on a new file system or something and people are more excited about the two more emoji. So we figured if there’s one place where we could make a difference in how people experience iOS it’s Messages.

Permalänk
Medlem

@plattangen:

en 6 år gammal windows-laptop funkar alldeles utmärkt att använda i dag. Skillnaden är väl att folk generellt inte köper windows-bärbara för 10000-15000 SEK utan majoriteten av windows-bärbara är under 5000 kr, om inte närmare 3000 sek.

För ett par år sen hände något med bärbara och deras processorer som gjorde att dom blev oerhört mycket mer framtidssäkra. Stoppa i en SSD och 8GB ram i vilken bärbara somhelst som såldes för 6 år sen, så kommer den fungera hur bra som helst - förutsatt då att den inte är fysiskt trasig på något vis.

En C2D eller I-nånting på 2ghz+ är oerhört kraftfull för allt som inte är spel och rendering av video.

Permalänk
Skrivet av chraun:

Apple har under en längre tid dödat sina proffsprogram. Inte ett ord om en ny Mac Pro. Tim Cook hyllar iPad Pro som ersättare till de flesta Mac datorer. Jony Ive bryr sig inte om om hans design kan fyllas med komponenter. Håller Apple på att bli ett telefonbolag, en bijouteriaffär för bling? Jag är så ledsen, det enda som lyser klarare för varje år är OSX. Apple har så många miljarder att de skulle kunna göra de bästa program världen har skådat, de bästa proffsdatorer som finns att uppbringa för pengar. Varje år går rykten om att Apple kanske köper upp Adobe. Jag tror inte det, det skulle tvinga Apple att göra proffsdatorer. Finns det någon som känner sig lika ensam som jag?

chraun

Kul, jag som nyss skapade en liknande tråd. Jag har samma frustration som dig, Apple levererar inte vad proffs vill ha, efterfrågar eller behöver. "Röret" är en bedrövlig skapelse som kräver en "shitpile" med hårddisklådor bredvid sig till proffsen med tunga uppgifter. Photoshop har ju alltid rullat som en dröm på Mac, men vad "f-n" är en tvåkärnig i5a att ha när det ska gå fort?

De har ju ingen stationär proffsdator längre, "röret" är 3år gammal och kostar skjortan, om de dessutom lägger ner de proffsprogram de själva skapat eller köpt upp så är de riktigt illa ute.

"Försökte" configga en Mac mini på Apple Store här, 12095kr för en dubbelkärnig i5, 16gb minne och 250gb ssd... HALLÅ... de pengarna kan jag betala men INTE för en Mac mini... då ska det vara en stationär dator med i5/i7 och löstagbart minne och ssd samt vettig grafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nya iPad-reklamen visar tydligt var Apple står.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nya iPad-reklamen visar tydligt var Apple står.

https://www.youtube.com/watch?v=1zPYW6Ipgok

Haha när han säger "You might wonder, what else can it do?

Själv tänker jag "Vad är det jag nu jag inte kommer kunna göra om jag köper en iPad Pro".

Permalänk
Medlem

Problemet är att IOS inte är ett desktop OS och lär aldrig bli. Det blir då ganska konstigt att försöka marknadsföra produkten som en dator. Internt är naturligtvis Apple medvetna om detta då det diskuterats rätt öppet på diverse event, men av någon anledning så fortsätter man med denna självförnekelse ihopp om att folk ska glömma bort vad nyttan av ett desktop os är.
Ipad Pro är inte dålig men det är ljusår ifrån en dator med desktop os.

Permalänk
Medlem

Försökte själv ersätta min gamla Macbook Pro med en iPad, dock i mitt fall en Air av tredje (?) generationen och det går helt enkelt inte för min del, det är för omständigt att till exempel betala räkningar med dem eller skriva långa texter.

Slutade med att jag var "tvungen" att köpa en Macbook Air istället, och nu samlar iPaden damm. Inte ens laddat den sedan jag hämtade ut datorn.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk

Det går en skarp skiljelinje mellan användbarheten hos en touch-baserad enhet och riktiga datorer. Jättarna vill mergea dem, men det kommer inte att gå och samtidigt ha något professionellt användbart.

Men den stora faran är om man låser OS till sin Store. Det kommer att slå ut nya utvecklare och portare som existerar enbart för att de kan sälja eller donera vilka program som helst, och inte bara appar som är förenklade långt bortom professionella eller nischade krav som etablerade företag inte tänkt på eller inte kan tjäna pengar på.

Apple är dessutom dyrt och oattraktivt för utvecklare. Detta är Apples eget fel, då de inte bryr sig om bakåtkompatibilitet utan deprekerar frameworks efter bara något år. Ofta helt utan anledning, som t.ex. att döpa om namnet på en identisk funktion. Normalt ska ett OS vara till för att göra ny mjukvara kompatibel med befintlig hårdvara och mjukvara, och i övrigt hålla sig ur vägen. Det är så att säga dess funktion, om det ska ha ett berättigande bortom "kom förinstallerat på datorn".

Med Stores kommer ytterligare krav på mjukvara som inte har något att göra med om mjukvaran fungerar utmärkt eller inte. För Apples store räcker det numera med att en app "inte har uppdaterats på ett antal månader" för att den ska tas bort. Detta signalerar att ingen användbar app nånsin är färdig, utan ska innebära löpande utgifter för upphovsmannen, och samtidigt att man förväntas uppdatera appen utan att ta betalt. Detta är något som slår hårt mot utvecklare och hårdast mot små företag.

Slutligen fortsätter Apple att erbjuda mindre och mindre konkurrenskraftig hårdvara och i vissa fall nedgradera hårdvaran, som t.ex. för mobilgrafikkort i iMac och Mac Pro. Med alla bevis som finns för att mjukvara blir långsammare och långsammare, kanske det är det som slutligen får det romantiska skimret framför Apple-användares ögon att skingras.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

Det går en skarp skiljelinje mellan användbarheten hos en touch-baserad enhet och riktiga datorer. Jättarna vill mergea dem, men det kommer inte att gå och samtidigt ha något professionellt användbart.

Jag håller inte riktigt med dig. Jag har precis köpt en Surface Pro och förutom att den är lite tung så fungerar den hur bra som helst för att exempelvis surfa i soffan eller att spela touch-baserade spel på samtidigt som den direkt hade kunnat ersätta min jobbdator som används för utveckling, dokumentation och liknande. Båda har förstås sina för- och nackdelar i vissa situationer när man inte sitter vid skrivbordet, som att tangentbordet är mycket bättre på datorn och att pennan till Surfacen ger väldigt bra anteckningsmöjligheter och underlättar designarbete, men när jag arbetar så sitter ändå datorn dockad över 90% av tiden och då spelar det ingen roll vilken form den har liksom.

Hårdvaruutvecklingen går ju framåt som vanligt liksom och förr eller senare kommer man att få tillräckliga prestanda för att göra det mesta i en enhet som är minst lika tunn och lätt som en Ipad och då finns det ingen direkt anledning att separera sin surfplatta från sin arbetsmaskin. Se till exempel på Surface Book som funkar bra som laptop och som surfplatta utan några större kompromisser redan idag, om ett par generationer kommer den (eller motsvarande Thinkpad/Elitebook/XPS) att vara allt de allra flesta behöver i typ alla situationer.

Citat:

Men den stora faran är om man låser OS till sin Store. Det kommer att slå ut nya utvecklare och portare som existerar enbart för att de kan sälja eller donera vilka program som helst, och inte bara appar som är förenklade långt bortom professionella eller nischade krav som etablerade företag inte tänkt på eller inte kan tjäna pengar på.

Apple är dessutom dyrt och oattraktivt för utvecklare. Detta är Apples eget fel, då de inte bryr sig om bakåtkompatibilitet utan deprekerar frameworks efter bara något år. Ofta helt utan anledning, som t.ex. att döpa om namnet på en identisk funktion. Normalt ska ett OS vara till för att göra ny mjukvara kompatibel med befintlig hårdvara och mjukvara, och i övrigt hålla sig ur vägen. Det är så att säga dess funktion, om det ska ha ett berättigande bortom "kom förinstallerat på datorn".

Med Stores kommer ytterligare krav på mjukvara som inte har något att göra med om mjukvaran fungerar utmärkt eller inte. För Apples store räcker det numera med att en app "inte har uppdaterats på ett antal månader" för att den ska tas bort. Detta signalerar att ingen användbar app nånsin är färdig, utan ska innebära löpande utgifter för upphovsmannen, och samtidigt att man förväntas uppdatera appen utan att ta betalt. Detta är något som slår hårt mot utvecklare och hårdast mot små företag.

Slutligen fortsätter Apple att erbjuda mindre och mindre konkurrenskraftig hårdvara och i vissa fall nedgradera hårdvaran, som t.ex. för mobilgrafikkort i iMac och Mac Pro. Med alla bevis som finns för att mjukvara blir långsammare och långsammare, kanske det är det som slutligen får det romantiska skimret framför Apple-användares ögon att skingras.

Håller med.

Permalänk
Medlem

@snajk: Du har helt rätt i det du säger, sitter själv här med en SP4 och skriver detta.
Dock var det väl jämförelsen mellan en ipad och en mac som det gällde här.
En surface pro är ju en riktig dator(intel cpu) med desktop windows istället för som i ipadens fall att köra ios på ett arm chip.

Permalänk
Avstängd

@theailer: Jo självklart. Men det är fortfarande en jätte som försöker mergea touch och traditionella datorer, bara från andra hållet.

Sen är distinktionen lite godtycklig i mina ögon. Det finns exempelvis Chromebooks med Intel- likväl som med ARM-processorer som gör precis samma sak precis lika bra. Samtidigt så förstår jag ju vad du menar, men jag tror att de två spåren kommer att mergea till ett om inte alltför lång tid. Intel (kompatibla) processorer kommer att bli mer strömsnåla och ARM kommer att bli mer kraftfulla. IOS är för klent och stängt för att kunna utföra många uppgifter men antingen så kommer det att ändras eller så går OSX mer åt touch, som Windows.

Permalänk
Skrivet av chraun:

Apple har under en längre tid dödat sina proffsprogram. Jag tror inte det, det skulle tvinga Apple att göra proffsdatorer. Finns det någon som känner sig lika ensam som jag?

chraun

Jag har en gammal iMac G5, och man kan jobba med alla proffsprogram utan glitches. Den är bäst när du måste jobba med grafik, bilder, osv. Och nu? Skulle aldrig köpa en ny Mac för att jobba med den på det här sättet. Bara med texter... Jag tycker att Apple är bara en trend och ju trendare de blir, desto mindre vill de jobba hårt att överkomma gränser.