Macbook Pro 2012, ruskigt långsam.

Permalänk

Macbook Pro 2012, ruskigt långsam.

Hej!

För några dagar sedan blev min Macbook Pro helt plötsligt väldigt långsam, orkade inte ens streama film osv. Jag har inte utsatt den för något nämnvärt yttre våld, men tror ändå det är ett hårdvarufel. Jag har formaterat hårddisken och återinstallerat operativsystemet, men den är fortfarande lika seg. Tar flera minuter att öppna Safari och kan fastna i wheel of death åtskilliga minuter bara pga ett högerklick. Tycks i perioder av ickekrävande, statiska uppgifter vara brukbar, men allt som oftast är den oduglig, går inte alls använda till Logic osv.

Tog också löjligt lång tid att installera operativsystemet, vilket jag antar är ett tecken på fel i hårdvaran? Badboll under typ hela installationen, lång fördröjning efter klick på "nästa" osv.

Jag körde Apples felsökning (hålla in D från start) och fick en felkod 4MEM/62/40000000, vilket verkar syfta på minnet. Jag uppgraderade för något år sedan till 8gb Corsair istället för original 4gb, men det blev ingen förbättring när jag provade sätta i originalminnet förutom att felkoden försvann. Antar alltså att minnet inte är problemet.

Det jag främst undrar är hur man felsöker hårdvaran? Några smidiga program? Eller rentav några gissningar på vad det kan vara som strular?

Permalänk
Medlem

Testa med någon bootcd och starta linux och kolla om det är lika illa där?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Tycker dock inte att det borde vara ett problem med mjukvara eftersom alla moment i datorn är sega, även vid uppstart och omformatering?

Permalänk
Medlem

Tjena.

Det låter som att det skulle vara fel på hårddisken om det nu inte blev bättre med varken ominstallation, formatering eller utbyte av RAM. Är det den äldre Macbook:en med mekanisk hårddisk och inte SSD? Du kan ju kolla till med "Skivverktyg": http://osxdaily.com/2012/05/24/check-hard-drive-health-mac-di...

Kan också vara det här vad jag förstått: http://apple.stackexchange.com/questions/177603/ridiculously-...

"Hard drive cable failure is almost guaranteed to be your problem. We have a deployment of around 70 2012 13" MBPs for staff members, of which around 10% have had a hard drive cable failure. I had a suspicion you were going to say you had the same model from the symptoms you described."

Så möjligtvis att det kan vara kabeln till hårddisken som behöver bytas ut. Du råkar inte ha garanti kvar och kan lämna in den för en koll?

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Kabeln till hårddisken låter inte som en oduglig idé, har hört det på flera håll. Om jag kontrollerar skivan med skivverktyget ser allt ut att vara okej.

Antar att det går felsöka med lånad hårddisk från en annan dator? En vän har en gammal modell av den tidigaste MBP liggandes, skulle det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa Locco:

Kabeln till hårddisken låter inte som en oduglig idé, har hört det på flera håll. Om jag kontrollerar skivan med skivverktyget ser allt ut att vara okej.

Antar att det går felsöka med lånad hårddisk från en annan dator? En vän har en gammal modell av den tidigaste MBP liggandes, skulle det funka?

Ja, det borde fungera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Hmmm, har samma problem. Tack för tipset!