Test av laddningstid i spel med RAID0 vs RAID10 vs SSD
Jag har funderat över olika alternativ till "spel"-katalogen på gamingdatorn för att få ner laddningstiderna.
Det finns ju olika för och nackdelar, så till slut kände jag att det var testandet i sig som var enda avgörande.
System:
i5 2500k @ 4.2Ghz
Asus P67 Extreme 4 Gen 3
16gb DDR3
7970 3Gb
Uppsättning 1: RAID 10
6st Seagate 320Gb 7200 rpm
Promise SuperTrak EX8350 SATA II raid-kontroller
Uppsättning 2: RAID 0
2st Seagate 500Gb SSHD
(direkt i moderkortets SATA3-kontakt)
Uppsättning 3:
1st Corsair Force 3 120Gb SSD
(direkt i moderkortets SATA3-kontakt)
Testet gick till så att jag kopierade spelkatalogen för Dragon Age: Inquisition till alla tre uppsättningar. Spelet ifråga är ökänt för sina långa laddningstider. Mellan varje test ändrades pekningen från Origin till respektive katalog. Tidtagarur startades när musen klickade "Spela", med par-tid när spelet laddat färdigt till meny, därefter noteras totaltid när spelet laddat senaste save.
Följande värden uppnåddes:
RAID 10: Meny 1min 0s, laddat 3min 3s.
RAID 0: Meny 0min 38s, laddat 2min 5s
SSD: Meny 0min 30s, laddat 1min 35s
* RAID 10 ligger solklart sist, vilket var tråkigt då det teoretiskt ska ge 6x högre läshastighet (1x per disk i uppsättningen).
* RAID 0 ser man en enorm boost på menyladdningen, detta kan eventuellt förklaras av att spelet har laddats tidigare och ligger cachat i SSD-delen av SSHD-disken. Totaltiden är en minut snabbare än RAID 10.
* SSD är ju solklar vinnare med halva menyladdningen och halva totaltiden mot RAID 10.
Möjliga flaskhalsar skulle kunna vara RAID-kontrollerns SATAII-gränssnitt.
SSHD lider uppenbart när det gäller laddning av ocachad data, vilket inte är så konstigt.
Min spelkatalog för installerade spel är normalt 300-500 Gb. Nya titlar som Deus Ex: Mankind Divided är på 80 Gb, så det plockar snabbt på. Enda lösningen jag ser om man ska få ner laddningstiderna och behålla sin katalog är att sätta flera SSD-diskar i RAID-konfiguration så att man kan utnyttja allt.
Backup och säkerhet på spelkatalogen i sig är ju inte lika viktig som prestandan så länge som man gör backup på sina savegames eller har molnlagring som Dragon Age. Det är ju även lätt att skicka över hela spelkatalogen till en extern 1Tb-disk då och då så man har kvar installationen om något händer.
Testerna i sig är inte särskilt förvånande, men jag blev besviken på prestandan från RAID 10 som var min satsning på både prestanda och stort lagringsutrymme. Tillbaka till ritbordet och basera allt på SSD istället...