Plötsligt försvinner hdd, initiera?

Permalänk
Medlem

Plötsligt försvinner hdd, initiera?

hej!

har haft min laptop i ett år, det finns en SSD och en HDD i den, imorse fungerade allt fint och datorn var på hela tiden. nu ikväll när jag var tillbaka så fanns inte hårddisken längre aktiv, den syns som en oinitierad hårddisk i diskhanteraren. Jag har ganska mycket information på den.. what to do? någon som har tips? Jag vet inte riktigt vad detta innebär för hårddisken eller informationen.

Permalänk
Medlem

Gör först en avbild av disken med ddrescue, som finns på bl.a SystemRescueCD. Sedan försöka återskapa datat från avbilden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Överhettad? Börjat krascha om man har oturen framme. Går möjligen att rädda om du kan starta upp HDD via ex en stationär. Prova att låta datorn vila och svalna av och testa igen imorgon om detkvarstår. Om möjligt kolla så alla sladdar mm sitter i rätt i bärbara. Har datorn fått ngn slag eller liknande mot sig kan disken vara paj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anganpanganpuff:

Överhettad? Börjat krascha om man har oturen framme. Går möjligen att rädda om du kan starta upp HDD via ex en stationär. Prova att låta datorn vila och svalna av och testa igen imorgon om detkvarstår. Om möjligt kolla så alla sladdar mm sitter i rätt i bärbara. Har datorn fått ngn slag eller liknande mot sig kan disken vara paj.

Skickades från m.sweclockers.com

okej på tal om överhettad så tror jag att det var fallet för att jag lämnade datorn med två stora filer som skulle flyttas och en nedladdning som pågick samtidigt.. nu på morgonen efter att ha stängt av datorn osv så startade jag den och hårddisken i laptopen verkar fungera igen!

Så till frågan: ska jag göra en backup av allting jag har(lär göra det) eller är faran typ över och jag kan lita på hårddisken igen? Datorn har inte rört sig någonstans och kan därför inte ha åstadkommit någon skada till själva hårddisken.

Permalänk
Medlem

Du ska kopiera ut ALLT från den disken omedelbart! Inträffar fenomenet igen kan det fungera några gånger, men risken är att perioderna emellan kommer att öka. För att undvika det kopiera en mapp från diskens rot-hierarki i taget och låt vänta någon minut för att hålla temperaturen i schack.

Det kan även vara så att det är kontroller-kortets styrkrets som blir överhettad och då måste du få moderkortet utbytt eller reparerat. Beroende på hur moderkortets logik är utformad så kan det påverka båda diskarna eller bara den ena. I det fallet hjälper det inte att byta ut disken då felet inträffar före disken får informationen vilket också riskerar att informationen blir korrupt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon