vilken mobil ska man köpa!

Permalänk
Medlem

En grej man kan ha i bakhuvudet när det gäller dyrare telefoner är ju att dom faktiskt har ett försäljningsvärde den dagen man vill uppgradera.
En 2 år gammal Apple eller Samsung lur får man rätt bra betalt för, om den nu är hel vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

På Honor-8 har jag ingen info. Men Elephone (Kineserna över lag) kommer Nougat (Android 7) någon gång i november.
P9000 var en av de första som skulle få 7an.

Den ser jävligt intressant ut!

Hur presterar den i jämförelse med dyrare telefoner? Kameran, processor osv. ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Den ser jävligt intressant ut!

Hur presterar den i jämförelse med dyrare telefoner? Kameran, processor osv. ?

Jag är inte säker på vilken du menar, vi pratar om två telefoner. Men om jag antar att du pratar om P9000?
Kan ta det tråkiga först. Enligt "Reviews online" (YouTube) så har den två fel.

Fingeravtrycksläsaren är inte bra. (Fungerade ca 60% av gångerna för mej) Så jag stängde av den, andvände mönster låset istället. Den har "Safe zones", så jag ställde in den att inte låsa alls hemma och på jobbet.0, auto upplåst när den fick kontakt med blåtand i bilen Så det vart väldigt sällan man måste dra mönstret ändå.

Kameran har den fått kritik för. Oförtjänt mycket enligt mej. Det sitter en 13Mpix Sony sensor i telefonen. Som ÄR BRA. Problemet är att kineserna har strulat till firmwaren lite. (Finns mao hopp att det blir fixat i framtiden) Annars kom jag som glad hobby fotograf snabbt på vad som inte är bra i bilderna och fixade det. PÅ full auto har kineserna satt kameran att dra upp ISO alldeles för högt (För att okunniga människor inte skall få rörelse oskärpa i bilder). Med resultatet att alla bilder istället blir lite grynigare.
Jag låste ISO manuellt på 200. Sedan tog kameran hur bra bilder som helst.

Förutom de två detaljerna var jag hur nöjd som helst.
Nu har jag inte haft Samsung 6 och 7, men på pappret ligger P9000 någonstans mitt emellan, och gämfört med morsans Samsung 6edge, känns den rappare. Större skärm, bättre färger (LG skärm).

Sedan är den svarta modellen skitsnygg, med blästrad svart plast, ser ut som svart fint sandpapper. Ramen är lite gunmetall black.
Den vita skall vara blank vit på baksidan, inte sett någon, men ser inte snygg ut på bilder i alla fall.
Elephonen har väldigt stock android. Inte mycket bloatware och annan dynga, rent o fint från början. Jag gillade den.
Jag hade tänkt ge bort Honor-8an, men hon ville hälre ha Elephonen. Därför vart jag av med den.
(Inte så viktigt för mej vilken jag blev med, viktigare för en tonnårs tjej. Hon verkar också nöjd med den.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag är inte säker på vilken du menar, vi pratar om två telefoner. Men om jag antar att du pratar om P9000?
Kan ta det tråkiga först. Enligt "Reviews online" (YouTube) så har den två fel.

Fingeravtrycksläsaren är inte bra. (Fungerade ca 60% av gångerna för mej) Så jag stängde av den, andvände mönster låset istället. Den har "Safe zones", så jag ställde in den att inte låsa alls hemma och på jobbet.0, auto upplåst när den fick kontakt med blåtand i bilen Så det vart väldigt sällan man måste dra mönstret ändå.

Kameran har den fått kritik för. Oförtjänt mycket enligt mej. Det sitter en 13Mpix Sony sensor i telefonen. Som ÄR BRA. Problemet är att kineserna har strulat till firmwaren lite. (Finns mao hopp att det blir fixat i framtiden) Annars kom jag som glad hobby fotograf snabbt på vad som inte är bra i bilderna och fixade det. PÅ full auto har kineserna satt kameran att dra upp ISO alldeles för högt (För att okunniga människor inte skall få rörelse oskärpa i bilder). Med resultatet att alla bilder istället blir lite grynigare.
Jag låste ISO manuellt på 200. Sedan tog kameran hur bra bilder som helst.

Förutom de två detaljerna var jag hur nöjd som helst.
Nu har jag inte haft Samsung 6 och 7, men på pappret ligger P9000 någonstans mitt emellan, och gämfört med morsans Samsung 6edge, känns den rappare. Större skärm, bättre färger (LG skärm).

Sedan är den svarta modellen skitsnygg, med blästrad svart plast, ser ut som svart fint sandpapper. Ramen är lite gunmetall black.
Den vita skall vara blank vit på baksidan, inte sett någon, men ser inte snygg ut på bilder i alla fall.
Elephonen har väldigt stock android. Inte mycket bloatware och annan dynga, rent o fint från början. Jag gillade den.
Jag hade tänkt ge bort Honor-8an, men hon ville hälre ha Elephonen. Därför vart jag av med den.
(Inte så viktigt för mej vilken jag blev med, viktigare för en tonnårs tjej. Hon verkar också nöjd med den.)

Såklart P9000 jag menade, ber om ursäkt för oklarheten.

Hur är processor och grafikprestanda? Jag sitter på en LG G3 i dagsläget och så länge det är något bättre är jag ju rätt nöjd. Men bör ju vara tillräckligt bra för att det ska vara värt att uppgradera också.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Såklart P9000 jag menade, ber om ursäkt för oklarheten.

Hur är processor och grafikprestanda? Jag sitter på en LG G3 i dagsläget och så länge det är något bättre är jag ju rätt nöjd. Men bör ju vara tillräckligt bra för att det ska vara värt att uppgradera också.

Själv spelar jag inget mer avancerat än Sudoku eller unblockme när jag sitter på skithuset. Så jag skall inte påstå att jag provat varken ena eller andra. Men spec för luren finns ju där.
CPU: Helio P10(MT6755 Octa core 2.0GHz)
GPU: Mali-T860
Klicka HÄR Spola ner förbi bilderna och videona, så kommer spec efter det.

P.S.
Ser ut som P9000 är "out of stock" just nu. (Finns ju på andra siter/shoppar.)

Elephone S3 finns hemma i EU lagret. Aningens billigare, mindre, snyggare och lite långsammare CPU.
Bara 3GB / 16GB. Men expanderbart om man inte behöver andra SIM platsen. (Micro SD passar i samma slot.)

EDIT:
Ser också att S3 kommer komplett med EU laddare. Det enda man behöver kompletera med då är om man vill ha skydd.
Saxat från Honorbuy.com:
"Elephone S3 is equipped with a 5.2-inch Bezel-Less FHD 1920 x 1080 Display,MT6753 Octa-Core 1.3GHz with 3GB RAM + 16GB ROM"

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag får leta lite på det där med prestandan. Hittade enbart ett test där den jämfördes mot Snapdragon 615.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag får leta lite på det där med prestandan. Hittade enbart ett test där den jämfördes mot Snapdragon 615.

Om du inte skall ha den som en spel konsoll, tycker jag inte du skall hänga upp dej allt för mycket på prestanda. Kolla några YouTube recensioner, bilda dej en egen uppfattning.
Skall du spela, är det lika bra att köpa en värsting här hemma...
Bor du på landet eller i stan? Jag har hittat EN "glitch" med P9000 som jag reagerade negativt på.
Innan jag köpte den, kollade jag runt och säkrade att den har stöd för ALLA band som Svenska tele bolag använder sig av. P9000 skulle ha det, men när jag var till morsan, som bor ute på landet, tappade jag internet. Just hemma hos henne. Nere på byn var det tillbaka. Jag provade inte med G2, bara G3/G4 och det var noll mottagning, medans telefonen i sig hade full mottagning. Jag han dock inte börja rodda i det innan jag vart av med luren. Jag chattade med en kille i en anna tråd, som också köpte en P9000.
Kolla HÄR, vad vi skrivit i den tråden.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Saken är att jag gärna spelar ett spel eller två ibland på mobilen. Om telefonen nu inte ens har bättre prestanda än min nuvarande mobil så känns det inte så aktuellt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Som jag sa, spelar jag inget själv, så du bör kolla upp det själv. De anger ju vad de har för CPU/GPU i lurarna, det är väl inte allt för svårt att hitta hur dessa presterar i andra lurar?
På swedroid borde vara ett bra ställe att börja leta.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Nu är det en telefon jag vill ha ingen platta vilket de blir i den storleken

BODY Dimensions 158.8 x 81.9 x 7.9 mm jämfört med
Honour 8 BODY Dimensions 145.5 x 71 x 7.5 mm

Den är 1,2 cm längre och en cm bredare, 4 mm tjockare än Honour 8 men miljarder gånger snyggare.
Skärmen ser enorm ut just för att den täcker i stort sett hela framsidan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

BODY Dimensions 158.8 x 81.9 x 7.9 mm jämfört med
Honour 8 BODY Dimensions 145.5 x 71 x 7.5 mm

Den är 1,2 cm längre och en cm bredare, 4 mm tjockare än Honour 8 men miljarder gånger snyggare.
Skärmen ser enorm ut just för att den täcker i stort sett hela framsidan.

Nu är köpet klart!blev en honor 8. Köpte en ny på blocket för 2800 kr☺ . Allt är överflyttat från min iphone. Gick smidigare än jag trodde. Är grymt nöjd änsålänge. Ska försöka få vanligt tangent bord bara sen är den toppen. Så kommer nog alldrig gå tillbaks till iphone kan jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Nu är köpet klart!blev en honor 8. Köpte en ny på blocket för 2800 kr☺ . Allt är överflyttat från min iphone. Gick smidigare än jag trodde. Är grymt nöjd änsålänge. Ska försöka få vanligt tangent bord bara sen är den toppen. Så kommer nog alldrig gå tillbaks till iphone kan jag säga

Jag hoppas att du stängde av iMessage innan du flyttade över ditt SIM kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag hoppas att du stängde av iMessage innan du flyttade över ditt SIM kort

Va menar du? Raderade hela telefonen då frugan tog över den gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Va menar du? Raderade hela telefonen då frugan tog över den gamla

Detta https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/se/sv annars kommer folk, med en iPhone försöka skicka via iMessage, då iMessage fortfarande tror att du har en iPhone, om du inte avregistrerar dig därifrån

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Detta https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/se/sv annars kommer folk, med en iPhone försöka skicka via iMessage, då iMessage fortfarande tror att du har en iPhone, om du inte avregistrerar dig därifrån

Jag har ju raderat allt så de är inget problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Jag har ju raderat allt så de är inget problem

Spelar ingen roll, så länge du inte har blivit avregistrerad så tror iMessage att du fortfarande har det, så gå in o kolla så att du inte är registrerad fortfarande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Spelar ingen roll, så länge du inte har blivit avregistrerad så tror iMessage att du fortfarande har det, så gå in o kolla så att du inte är registrerad fortfarande

Ok . Frugan kunde smsa mig iaf å hon har ju min gammla iphone. Hur kollar jag de då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Ok . Frugan kunde smsa mig iaf å hon har ju min gammla iphone. Hur kollar jag de då

Om du går in på den länken, som jag skrev tidigare i tråden, så kommer Apple vägleda dig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Om du går in på den länken, som jag skrev tidigare i tråden, så kommer Apple vägleda dig

Tack. Gick in o kollade å det var redan avreggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Tack. Gick in o kollade å det var redan avreggat.

Skönt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nu behöver jag lite tips och trix till honor 8! Tas tacksamt emot. En första fundering, får tex notis om hur vädret är. De vill jag ju inte ha. De ser jag ju. Och gärna mer tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tack så mycket för kamera tipset. Har en P9000 och har irriterat mig lite på kameran. Verkar ju vara någon programmerings-grej som är taskig. Kan ganska lite om det där med fotografering men det här blev betydligt bättre nu.
F.ö en utmärkt lur. Frånsett fingeravtrycksläsaren då.
Helnöjd.

Permalänk
Medlem

Nu är den andra tråden jag läser här där folk pratar om honor 8. Förstår det inte? Ganska vanlig kina-lur? Vad är det som lockar så speciellt för er med denna? Är det petter-reklamen? Trycker siba-säljarna på extra med just denna? Typen har ju funnits länge och en oneplus 3 hade exempelvis varit en på den flesta parametrar bättre telefon?

Permalänk

Röstar även jag på oneplus, förslagsvis 3T. Sitter själv med oneplus 1 och är efter ett par år fortfarande satans nöjd OCH batteriet är fortfarande så pass att jag lätt klarar en dag utan lddning, vilket enligt min erfarenhet inte är fallet med exempelvis iphone/samung.

Tvekar inte sekund på att du skulle sjukt nöjd. Om inget likvärdigt kommer upp på marknaden kommr.min nästa mobil att vara en oneplus. Jag ser ingen mening med att betala en spänn mer för ett annat märke när du kan få bland det bästa för runt 4kkr.

Permalänk
Medlem

@wooldz: och @Mitchymojboj: OnePlus är säkert en trevlig "Kines lur". (De flesta lurar idag, ÄR "Kina-lurar". Ink. iPhone.)
Har inte haft någon och tänker inte prata mej varken kall eller varm för den. Men om man skall ta några saker, som jag uppskattar med Honor-8.
1. Den är köpt av svensk återförsäljare. Lättare (?) om det skulle visa sig att det är fel på luren.
2. Kameran. Jag som är foto intresserad, uppskattar denna.
3. Batteriet räcker lätt mera än en dag. Den har även inbyggd app som håller ordning på batterikrävande skit och kan stänga ner det om man tillåter.
4. Honor-8 är lagom stor. Jag började med en Elephone P9000 för några månader sedan. 5,5" kändes lite för stort i handen. (Apple har nog hittat "sweet-spot'en" med sin vanliga icke-plus lur.) Ögat vill ha större, handen vill ha mindre.
5. Jag kom hem från Brasilien förra veckan. Där uppskattade jag dual sim. Köpte ett lokalt kontant kort, sparade mängder med pengar. Företagets iPhone har inte dual och Brasilien har inte bra deal's mot svenska operatörer. 25sek plus moms och minut. 98sek/MB för data. Någon gång innan jul, när chefen ser lite moloken ut, vet jag att han just sett telefon räkningen.

Sedan måste ni komma ihåg att Huawei körde en jätte drive i höstas, för att få ut telefonerna på marknaden, som nog inte OnePlus kan matcha. Många fick sin Honor-8 nästan gratis. Jag gav själv 960kr för min. Och jag kan inte direkt se en enda fördel hos OnePlus, som kan matcha det?
Nått man kan tycka vad man vill om är givetvis användare gränssnittet. Stock android brukar vara att föredra för att slippa allt bloat-ware som medföljer övriga telefoner. Honor-8 har ett lite speciellt gränssnitt, kräver troligtvis tillvänjning om man kommer från vanlig android. Men jag som kom från apple, kände mej hemma direkt. Androids fördelar med ett "ganska-likt-apple" utseende/funktion.

För övrigt tror jag de flesta sådana här diskussioner är ganska "färgblinda". Alla talar sig varma för den lur de själva har. Så man kan ju vara lite käll-kritisk till vad folk skriver. (Även vad jag precis skrivit.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Nu behöver jag lite tips och trix till honor 8! Tas tacksamt emot. En första fundering, får tex notis om hur vädret är. De vill jag ju inte ha. De ser jag ju. Och gärna mer tips

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man kan ju undra vad det är för fördel med att titta på telefonen för vädret, när man bara kan lyfta blicken?
Men den säger faktiskt lite mer än så. Tex hur vädret kommer se ut en, två, tre, fyra timmar frammåt. Vill man inte ha den, håller man fingret på den, tills den blir markerad, sedan drar man den till papperskorgen. Det finns även vanliga klockor du kan välja på. (Utan vädret)
Håll fingret på tom yta en stund, välj sedan "Widgets" och välj efter tycke och smak.

EDIT:
Om du blir störd av popupper, med väder, får du gå in i inställningar / Appar/ appen i fråga och där, under knapparna för att tvinga avslutning eller avinstallera, hittar du vad appen får göra. Gå in där och stäng av pop-up funktionen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Har också Honor 8, köpte den för 2500 från tele2. Gick från en S4 som jag tyckte var för stor, tyvärr är även Honor 8 lite stor men det går bra ändå. Älskar fingeravtrycksläsaren, dock så funkar den inte ibland om man är skitig eller blöt om fingrarna, men det är ju självklart.
Har dock lite problem med att visa push notiser vägrar att visas. Fotmob, prisjakt, aCalendar etc fungerar inte även att jag har notiser på. Alla notiser visas dock på min surfplatta. På min S4 kom alla notiser upp på både telefon och platta samtidigt.
Om ni söker efter ett bra plånboksfodral till Honor 8 så kolla in på http://skalhuset.se/huawei-honor-8-akta-lader-planboksfodral-... eller http://skalhuset.se/huawei-honor-8-akta-lader-planboksfodral-....
Det är ett fodral i äkta läder till ett bra pris och plats för 4 kortplatser vilket de flesta andra inte har. Samt att det går att hitta rabattkoder till den siten.

Permalänk
Medlem

Jag var nära att köpa en 1+3t men bangade. Skärmen är för stor i min mening, och priset är för högt jämfört med andra kinatelefoner.
Jag köpte en Xiaomi Redmi4 Prime för 1600kr från en säljare på AliExpress med bra betyg istället. Lagom stor skärm och rejält batteri.
Jag är otroligt nöjd, känns inte alls budget. Romen från Xiaomi tilltalar mig mer än både Samsungs och Sonys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@wooldz: och @Mitchymojboj: OnePlus är säkert en trevlig "Kines lur". (De flesta lurar idag, ÄR "Kina-lurar". Ink. iPhone.)
Har inte haft någon och tänker inte prata mej varken kall eller varm för den. Men om man skall ta några saker, som jag uppskattar med Honor-8.
1. Den är köpt av svensk återförsäljare. Lättare (?) om det skulle visa sig att det är fel på luren.
2. Kameran. Jag som är foto intresserad, uppskattar denna.
3. Batteriet räcker lätt mera än en dag. Den har även inbyggd app som håller ordning på batterikrävande skit och kan stänga ner det om man tillåter.
4. Honor-8 är lagom stor. Jag började med en Elephone P9000 för några månader sedan. 5,5" kändes lite för stort i handen. (Apple har nog hittat "sweet-spot'en" med sin vanliga icke-plus lur.) Ögat vill ha större, handen vill ha mindre.
5. Jag kom hem från Brasilien förra veckan. Där uppskattade jag dual sim. Köpte ett lokalt kontant kort, sparade mängder med pengar. Företagets iPhone har inte dual och Brasilien har inte bra deal's mot svenska operatörer. 25sek plus moms och minut. 98sek/MB för data. Någon gång innan jul, när chefen ser lite moloken ut, vet jag att han just sett telefon räkningen.

Sedan måste ni komma ihåg att Huawei körde en jätte drive i höstas, för att få ut telefonerna på marknaden, som nog inte OnePlus kan matcha. Många fick sin Honor-8 nästan gratis. Jag gav själv 960kr för min. Och jag kan inte direkt se en enda fördel hos OnePlus, som kan matcha det?
Nått man kan tycka vad man vill om är givetvis användare gränssnittet. Stock android brukar vara att föredra för att slippa allt bloat-ware som medföljer övriga telefoner. Honor-8 har ett lite speciellt gränssnitt, kräver troligtvis tillvänjning om man kommer från vanlig android. Men jag som kom från apple, kände mej hemma direkt. Androids fördelar med ett "ganska-likt-apple" utseende/funktion.

För övrigt tror jag de flesta sådana här diskussioner är ganska "färgblinda". Alla talar sig varma för den lur de själva har. Så man kan ju vara lite käll-kritisk till vad folk skriver. (Även vad jag precis skrivit.)

1. Absolut, klar fördel att kunna köpa den i Sverige.
2. Jag är också fotointresserad, därför jag har en telefon med bättre kamera än någon Kina-lur. (För övrigt mjukvaran som gör den till en kina-lur för mig, alla vet att all hårdvara tillverkas i Kina, ingen nyhet och trött på folk som försöker vinna enkla poäng genom att säga något negativt om iPhone på tekniska forum). Att Honor 8 skulle ha bättre kamera än op3 är dock en nyhet för mig, källa? Verkar dock sakna optisk bildstabilisering och spela in 4k video, kanske inte är viktigt för dig, men avsaknaden på det gör den ändå sämre än om den haft det.
3. Alla Androidtelefoner har mjukvara som håller reda på "batterikrävande skit", för att inte tala om att det finns ytterligare att ladda ner från playstore om man tycker de Google levererar telefonen med inte är tillräckliga. Stock Android verkar dock konsekvent levererar bäst batteritid med tillgänglig batterikapacitet om och om igen, så man kan undra varför någon tillverkare skulle vilja lägga på egen "skit".
4. Håller med om att den flesta Android-telefoner är för stora. Själv vill kommit fram till att jag antingen vill ha en riktigt stor eller en mindre. Honor verkar som ett mellanting vilket är det jag här idag och det känns lite menlöst för mig. dock ser jag inte en jätteskillnad på: op3: 74,7 × 152,7 × 7,35 mm" och Honor: 71 × 145,5 × 7,45 mm.
5. op3 har med dual-sim.

Priset några fick känns knappast relevant, hade jag vunnit en telefon på lotto hade den varit OMÖJLIG att slå prismässigt. Men visst, kul för dig. Avbetalningspriser känns heller inte riktigt relevant då alla kanske inte vill låsa sig med en leverantör.
Största fördelen med stock är att du ofta får uppdateringar fortare, när det gäller olika typer av bloat så går det alltid lösa i efterhand om man har några udda preferenser.

Sist av allt skulle jag aldrig tala mig varm för min egen telefon, jag har det för att den råkade passa mig vid köptillfället. Hatar samsung telefoner och köpte en s6a då den var bäst för pengarna när jag köpte. Men avsäger mig märkespreferenser, köpte den pga att det excelblad jag gjort i vilket jag matade in 20 parametrar som jag sen rangordnade sa att det var den jag skulle köpa.
Skulle aldrig rekommendera den till någon annan.
Hade sist av allt dock fått rangordna svensk återförsäljare och lägre pris galet högt för att kunna föredra Honor 8 med alla sina sämre egenskaper än op3.

ps

Amoled, 64gb utrymme, 6/8 gb ram, 820/821 cpu, bästa fastchargningen i branchen med mera med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooldz:

1. Absolut, klar fördel att kunna köpa den i Sverige.
2. ...Att Honor 8 skulle ha bättre kamera än op3 är dock en nyhet för mig, källa? Verkar dock sakna optisk bildstabilisering och spela in 4k video, kanske inte är viktigt för dig, men avsaknaden på det gör den ändå sämre än om den haft det.

Jag påstod inte att kameran är bättre. Jag sa att eftersom jag är foto intresserad, uppskattar jag kameran. källa->"Turbonisse". Jag fotograferar mest. Filmar, gör jag ytterst sällan, så det är nästan helt utan betydelse för mej. All video som man skjuter med formatet, blir av naturen ostabilt och stabilisering av något slag är helt klart att föredra. (Är det viktigt?)

Skrivet av wooldz:

Priset några fick känns knappast relevant, hade jag vunnit en telefon på lotto...
...Avbetalningspriser känns heller inte riktigt relevant då alla kanske inte vill låsa sig med en leverantör...

1. Priset är i högsta grad relevant. Lottovinster där emot, är irrelevant i sammanhanget.
2. Att låsa sig på ett abonnemang eller ej, för att få en billigare telefon, är upp till var och en.
I högsta grad en relevant fråga! (Bara för att man inte kan göra det med en OnePlus i dagsläget, gör inte frågan irrelevant. Om inte detta är en ren tävling mellan OP3 och H8, vilket vi redan sagt att det inte är?)
3. Sedan är det en allmänt utbredd missuppfattning att MAN LÅSER SIG. Det finns inget som heter så i verkligheten.
Lika lite som du låser dig på en lägenhet du väljer att hyra. Man ingår ett avtal, det kan när som helst sägas upp eller avslutas. MÅNGA har telefoner de aldrig skulle köpt. Så möjligheten till avbetalning på 24 månader, eller reducerat pris är i högsta grad relevant.

Men bortsett från det, så körde alltså Huawei en aggressiv kampanj för att få ut sina lurar på den svenska marknaden. Därför finns det nu en mängd människor med Honor-8 lurar, som annars inte hade haft en. Det är svaret på eran fråga, om varför så många snackar om Honor-8.

OBS att det är skillnad på en 24 månaders avbetalning, där man betalar av vad luren skulle kostat om man köpt den kontant, bara fördelat på 24 månadsbetalningar. Man tjänar inget, förutom att man får ett litet lån på 24 månader av teleoperatören.
Och på Huawei's kampanj. Där telefonen faktiskt är avsevärt billigare, hur man än vänder på det.
Det relevanta i sammanhanget är givetvis att medans Huawei dränkte den svenska marknaden med tiotusentals Honor-8, sålde OnePlus några hundra telefoner på sin höjd.
Det relevanta i sammanhanget, är att när dessa människor skall köpa nästa telefon, så vet de, deras familj och vänner vad Huawei är för något. (Inte många av dem vet, eller kommer att veta vad en OnePlus är för något.)

Skrivet av wooldz:

Hade sist av allt dock fått rangordna svensk återförsäljare och lägre pris galet högt för att kunna föredra Honor 8 med alla sina sämre egenskaper än op3.

ps

Amoled, 64gb utrymme, 6/8 gb ram, 820/821 cpu, bästa fastchargningen i branchen med mera med mera

Rangordna får man göra som det passar.
Frågor:
Hur ser du din Amoled, utomhus i solen? (Skulle tro INTE SÅ BRA?)
Har du så mycket öppet samtidigt att du verkligen har någon nytta av 6/8GB RAM? (OP skriver själva "overkill" på sin sida.)
Spelar du mycket? 820/821 CPU är vassa grejer, senaste, spjutspets teknologin. (+64GB lagring)
Hur mycket "snabbare" är din laddning gämfört med den näst snabbaste? Eller den tredje?

Jag frågar, är för att du nämnde dessa egenskaper speciellt. Allt detta kostar tillverkaren extra pengar att stoppa i telefonen. Jag ser något av det som direkt onödigt. Inget som gör din telefon bättre att använda i verkligheten. Endast i benchmarks. Då är jag rädd att kundkretsen som köper en Honor-8 är fel målgrupp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!