Seagate lanserar portabla hårddiskar under varumärket Maxtor

Permalänk
Melding Plague

Seagate lanserar portabla hårddiskar under varumärket Maxtor

Efter att för ett antal år sedan lagt ned varumärket Maxtor återupplivas det nu av Seagate. Maxtor tar över Seagates budgetsegment av portabla hårddiskar efter Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande. Seagate har alltid krånglat för mig, men Maxtor var ännu värre, så ett krånglande märke marknadsför sina budgetdiskar med ett ännu mer krånglande märke i mina ögon. Allas upplevelser är väl olika men för mig blir det i alla fall inget köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Uhm, 2 fel gör ett rätt? Eller?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Två negativa gör ett rätt? Dubbelnegativ

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Liksom Ozzed är jag ganska rabiat gällande Maxtor. Det där med att "ge en andra chans" överlåter jag åt andra.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Oj... ja Maxtor... För mig är det som hårddiskarnas "dole bananer". Maxtor var billigast och lät som tröskverk när andra hårddisktillverkare gjorde tysta hårddiskar. Tänk att ett namn satt sig så hårt att jag så här långt i efterhand aldrig skulle komma på tanken att köpa en produkt med det namnet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Seagate producerar Maxtor-hårddiskar. Vad kan gå fel liksom? Den där stora revan i himmelen borde öppna sig när som helst nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Seagate producerar Maxtor-hårddiskar. Vad kan gå fel liksom? Den där stora revan i himmelen borde öppna sig när som helst nu.

Jösses ja.

Känns som att M.2 RAID behållare från Alibaba.com börjar kännas vetiga.

Permalänk
Medlem

Vet inte va folk klagar på Maxtor för, hade många Maxtor diskar, nu minns jag inte om det var 10 eller 12st totalt men ingen gick sönder och äldsta jag hade i användning hade väl ca 7~8 år på nacken 24/7.

Visserligen var de som ett tröskverk som fick hela golvet att darra men tyckte det var en behagligt sådan ljud, gillade Seagates ljud mindre fastän de var något mindre högljudda (inte alla dock!). Gick ju även att sänka AAM inställningen på maxtor diskarna då man endast förlorade marginal prestanda för natt och dag skillnad i oväsen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vet inte va folk klagar på Maxtor för, hade många Maxtor diskar, nu minns jag inte om det var 10 eller 12st totalt men ingen gick sönder och äldsta jag hade i användning hade väl ca 7~8 år på nacken 24/7.

Visserligen var de som ett tröskverk som fick hela golvet att darra men tyckte det var en behagligt sådan ljud, gillade Seagates ljud mindre fastän de var något mindre högljudda (inte alla dock!). Gick ju även att sänka AAM inställningen på maxtor diskarna då man endast förlorade marginal prestanda för natt och dag skillnad i oväsen.

Kul för dig. Men vi andra har mest haft problem med Maxtor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Fast nu är det bara varumärket som återuppstår, så det kommer inte ha något med gamla Maxtor att göra. Det är lite som att Nvidia plötsligt skulle börja kalla alla sina low-end GeForce-produkter för "Voodoo"...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast nu är det bara varumärket som återstår, så det kommer inte ha något med gamla Maxtor att göra. Det är lite som att Nvidia plötsligt skulle börja kalla alla sina low-end GeForce-produkter för "Voodoo"...

Inte riktigt jämförbart. 3DFX var riktigt hög kvalitet på när de var på topp medans Maxtor alltid varit sunkigt i bästa fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag körde med Maxtor DiamondMax i flera datorer förr och hade inga problem med någon av dom, tyst var de till och med.

Har även kvar 3 st 80GB och 1 st 160GB diskar från Maxtor, som är helt felfria och tysta.

De IBM Deskstar jag upptäckte att jag inte slängt, lät värre än en Delta-fläkt och gick inte ens att läsa från.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Se till att göra felfria diskar nu då tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har belägg för sin Maxtor-bashing? Inte haft några problem och körde uteslutande Maxtor när de fanns på marknaden med upp emot 20st diskar aktiva som mest. De enda diskarna jag upplevde kraschade till höger och vänster var Western Digital och den synen har jag än idag då en WD kraschade för mig senast förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jag körde med Maxtor DiamondMax i flera datorer förr och hade inga problem med någon av dom, tyst var de till och med.

Har även kvar 3 st 80GB och 1 st 160GB diskar från Maxtor, som är helt felfria och tysta.

De IBM Deskstar jag upptäckte att jag inte slängt, lät värre än en Delta-fläkt och gick inte ens att läsa från.

Helt off-topic:
Oh IBM Deathstar! Jag hade helt glömt denna underbara tid med dessa diskar som krashade till höger och vänster Visst tog WD över IBMs hårddisklinje senare och "ärvde" deathstarproblemen för ett tag ?

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Jag som har en 4TB SSHD av Seagate haft sedan våren förra året och funkar än gör den, men när man får höra den negativa aspekten så tänker jag om jag verkligen har tur som har en fungerande hårddisk med SSD från dom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Läste rapport från Blackblaze att Seagates 8TB-diskar hade mycket låga faliure-rates, bäst i klassen. När det gäller HDD verkar det bero mycket på modell och batchar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en krånglande Seagate, har inte heller haft många direkt välfungerande Maxtor
(en fungerande Maxtor tror jag att jag har)

Sen är detta helt klart beroende på vilken generation diskar man köper kan jag tänka mig.

Har även dåliga erfarenheter av WD, Fujitsu etc..

Körde ett par 5400 diskar från IBM när 75GXP var på tapeten, men de diskarna fungerande väldigt bra, kanske beroende på lägre hastighet och mindre skivor i disken = mindre värme.

Men som sagt, ironi att sälja budgetmärket som Maxtor, jag blev inte direkt upphetsad av tanken att köpa

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Har aldrig haft en krånglande Seagate, har inte heller haft många direkt välfungerande Maxtor
(en fungerande Maxtor tror jag att jag har)

Sen är detta helt klart beroende på vilken generation diskar man köper kan jag tänka mig.

Har även dåliga erfarenheter av WD, Fujitsu etc..

Körde ett par 5400 diskar från IBM när 75GXP var på tapeten, men de diskarna fungerande väldigt bra, kanske beroende på lägre hastighet och mindre skivor i disken = mindre värme.

Men som sagt, ironi att sälja budgetmärket som Maxtor, jag blev inte direkt upphetsad av tanken att köpa

Vad jag minns så var det modellen före, 60GXP som hade många problem.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

@Lord_Moridin:

https://en.wikipedia.org/wiki/Deskstar

Se stycket om 75GXP

Där nämns även att 40GV inte hade samma problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spännande. Seagate har alltid krånglat för mig, men Maxtor var ännu värre, så ett krånglande märke marknadsför sina budgetdiskar med ett ännu mer krånglande märke i mina ögon. Allas upplevelser är väl olika men för mig blir det i alla fall inget köp.

Min första hårddisk till PC på 270 MB var från Maxtor. Sedanuppgraderade jag till en 2GB , minns tyvärr inte tillverkaren :/
Jag skulle gärna vilja köpa en disk 10x större än de jag har nu ... 4->40TB osv.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Min första hårddisk till PC på 270 MB var från Maxtor. Sedanuppgraderade jag till en 2GB , minns tyvärr inte tillverkaren :/
Jag skulle gärna vilja köpa en disk 10x större än de jag har nu ... 4->40TB osv.

Det var något snack om 12TB i slutet av året men kanske är försenat.. för har inte sett röken av nyheter om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Min första hårddisk till PC på 270 MB var från Maxtor. Sedanuppgraderade jag till en 2GB , minns tyvärr inte tillverkaren :/
Jag skulle gärna vilja köpa en disk 10x större än de jag har nu ... 4->40TB osv.

Ja, härliga tider. Det gick fort fram då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Samsung vill väl inte förknippas med dåliga lågprisdiskar längre, och ej heller Seagate, därav får Maxtor ta smällen?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@Lord_Moridin:

https://en.wikipedia.org/wiki/Deskstar

Se stycket om 75GXP

Där nämns även att 40GV inte hade samma problem.

Ok. De 60GXP jag hade strulade med, men inte lika mycket som 75-serien.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Helt off-topic:
Oh IBM Deathstar! Jag hade helt glömt denna underbara tid med dessa diskar som krashade till höger och vänster Visst tog WD över IBMs hårddisklinje senare och "ärvde" deathstarproblemen för ett tag ?

Har för mig att det var Hitachi som köpte upp det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vet inte va folk klagar på Maxtor för, hade många Maxtor diskar, nu minns jag inte om det var 10 eller 12st totalt men ingen gick sönder och äldsta jag hade i användning hade väl ca 7~8 år på nacken 24/7.

Visserligen var de som ett tröskverk som fick hela golvet att darra men tyckte det var en behagligt sådan ljud, gillade Seagates ljud mindre fastän de var något mindre högljudda (inte alla dock!). Gick ju även att sänka AAM inställningen på maxtor diskarna då man endast förlorade marginal prestanda för natt och dag skillnad i oväsen.

Har också ägt en himla massa Maxtor till både mina desktops och filservers.
Tror jag slägde en 8.4Gb maxtor som säkert rullat 8-10 år för ett par år sedan. Inget fel på den men den åkte väl med mest pga åldern till återvinning.
Tror av alla Maxtor jag ägt så hade enbart en 300Gb PATA börjat gå sönder med dåliga sektorer efter 3-4 år men jag har ägt så många att en i mängden inte har någon betydelse och det var dags att helt fasa över till SATA ändå.
Har fortfarande 3x320Gb SATA 2 i raid5 i en gammal burk.
Den används inte 24/7 lägre men var server i nåt år eller två och är numera retroburk.

Har haft otroligt få Maxtor diskar med ens dålig SMART data, än mindre haverier. Maxtor hade inte direkt dåligt ryckte i mina kompis kretsar på tidiga 2000 talet så jag har lite svårt att se vad Maxtors dåliga ryckte kommer ifrån.
Mer dominant kändes nog IBM GXP serien som problematiska. Dåliga plattor, dåliga kresktort, jag dålig kvalité i det mesta.
Betydligt fler sådan dog totalt för mig, dock aldrig några Maxtor diskar.

Skrivet av serverfel:

Kul för dig. Men vi andra har mest haft problem med Maxtor.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det var ju kul för dig som pratar för alla andra.

Permalänk
Medlem

Crapstor som jag brukar säga. Men jag tror att jag har haft diskar som gått sönder från alla tillverkare genom mina år som användare hemma och på tidigare arbetsplatser.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det finns bara en hårddisktillverkare jag alltid haft förtroende för och det är Western Digital. Seagate, LaCie och Maxtor är fullständigt opålitliga. Gillar att de alla ligger under samma bolag nu också. "Dålig, sämre och sämst." borde kategorierna varit...