Permalänk
Medlem

Netgear r7800 hastighetsproblem

Hej
Uppdaterade min router till 7800 för att kunna utnyttja min 200/20 lina. Problemet är att routern är långsammare än min gamla. Hastigheterna jag får är
2,4Ghz - 30 Mbps
5Ghz - 80 Mbps
100 Mbit ethernet - 50 Mbps
Interna speed test - 50 Mbps
Kör jag direkt till modemet så ligger jag stabilt på 99 utan problem men jag har bara 100 Mbit den datorn jag provade med.
Väldigt underligt att trådar är långsammare än trådlöst. Och att när routern testar uppkopplingen går det långsammare än vad den lyckas med annars.
Jag kör i princip original inställningar med senaste firmware.
Någon som varit med om något liknande?

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumba:

Hej
Uppdaterade min router till 7800 för att kunna utnyttja min 200/20 lina. Problemet är att routern är långsammare än min gamla. Hastigheterna jag får är
2,4Ghz - 30 Mbps
5Ghz - 80 Mbps
100 Mbit ethernet - 50 Mbps
Interna speed test - 50 Mbps
Kör jag direkt till modemet så ligger jag stabilt på 99 utan problem men jag har bara 100 Mbit den datorn jag provade med.
Väldigt underligt att trådar är långsammare än trådlöst. Och att när routern testar uppkopplingen går det långsammare än vad den lyckas med annars.
Jag kör i princip original inställningar med senaste firmware.
Någon som varit med om något liknande?

Svarar här om någon annan har samma problem.
För att öka på wifi hastigheten så var tkip + aes kryptering aktiverat default, länkhastigheten låstes till 54 Mbit. Ändrade till enbart AES och då ökade farten.
För LAN hastigheten och interna testklienten är jag lite osäker vad som var problemet. Men en factory reset efter firmware ugrade verkar ha löst problemet.

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]