Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Gaming/filmdator för ~9-11 000

Tjena!
Sparar till min dator som jag planerar att bygga till höst nästa år.
Undrar lite om vad jag behöver för nätaggregat mm.
Ska klara att spela in, redigera och flyta bra i Gaming

Grafikkort: Msi GeForce Gtx 980ti 3800:-
Ram: Crucial DDR4 2133MHz 1100:-
Chassi: Corsair cabride clear 400C Midi tower 990:-
Moderkort: Asus b150m-plus, socket 1150 950:-
Processor: Intel Core i7-6700 Skylake Processor 3300:-
SSD: Kingston SSDNow UV400 120GB SSD 680:-
Hårddisk: WD Desktop Blue 1TB 3.5" 650:-
Nätaggregat: ?

Behövs extra fläktar tros? Isåfall vilken/vilka
Kommer köpas på rea och efter hand, kommer förhoppningsvis inte bli så dyr, men behöver kunna redigera i Adobe Photoshop, Premiere/Sony vegas, after effects, och spela spel som CSGO, Planet coaster, Everybody's Gone to the rapture...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andoarmd:

Tjena!
Sparar till min dator som jag planerar att bygga till höst nästa år.
Undrar lite om vad jag behöver för nätaggregat mm.
Ska klara att spela in, redigera och flyta bra i Gaming

Grafikkort: Msi GeForce Gtx 980ti 3800:-
Ram: Crucial DDR4 2133MHz 1100:-
Chassi: Corsair cabride clear 400C Midi tower 990:-
Moderkort: Asus b150m-plus, socket 1150 950:-
Processor: Intel Core i7-6700 Skylake Processor 3300:-
SSD: Kingston SSDNow UV400 120GB SSD 680:-
Hårddisk: WD Desktop Blue 1TB 3.5" 650:-
Nätaggregat: ?

Behövs extra fläktar tros? Isåfall vilken/vilka
Kommer köpas på rea och efter hand, kommer förhoppningsvis inte bli så dyr, men behöver kunna redigera i Adobe Photoshop, Premiere/Sony vegas, after effects, och spela spel som CSGO, Planet coaster, Everybody's Gone to the rapture...

Du bör nog köpa ett 1151 socket Moderkort för den processorn, annars är det bara pengar i sjön :). Och du har glömt att skriva hur mycket RAM du ska köpa.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du bör nog köpa ett 1151 socket Moderkort för den processorn, annars är det bara pengar i sjön :). Och du har glömt att skriva hur mycket RAM du ska köpa.

Tack!
Oj, ska vara 16 GB RAM...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andoarmd:

Tack!
Oj, ska vara 16 GB RAM...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska jag ha för komponenter annars då? Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andoarmd:

Vad ska jag ha för komponenter annars då? Tips?

Det är svårt att säga men kolla efter moderkort med Socket 1151 om du vill ha den processorn. Sedan får du välja hur mycket du vill spendera på moderkortet och vad du har tänkt göra med datorn. Du kommer hitta en hel del moderkort för den socketen och det är mer eller mindre priset som sätter gränsen.

Vill du skaffa en supersnabb SSD i framtiden så bör du kolla så att moderkortet stödjer M2 tekniken (minst 3ggr snabbare än en vanlig ssd!)
Du vill nog ha ett moderkort med 4st DDR4 platser (RAM) och tillräckligt med sata platser. Hur många du behöver väljer du men kolla alltid upp hur många som finns. Gör också så att du är noga med att INTE välja ECC moderkort eller ECC minnen då dessa är helt onödiga för vanliga dödliga och svindyra.

Ett till tips är att inte köpa ram-minnen som har en hög Heatspreader/heatsink då dessa kommer i vägen för kylare till din Processor.

Annars ska bygget se helt okej ut. Köp bara ett bra nätagg (minst 80+ bronze och runt 650W+). Undvik nätaggregat som kostar runt 1kr per Watt då dessa ofta är skräp.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |