Vilken skärmupplösning ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Vilken skärmupplösning ska jag använda?

Hej!

Nyss kopplat in min nyinköpta TV Philips 65PUS7601 till min dator men får inte bilden att bli bra, ser inte hela bilden samt att det är dålig skärpa.

Datorn består av

Datorn är kopplad med HDMI - DVI till grafikkortets DVI port.

Väljer jag upplösning som t.ex 3840 x 2160 tappar datorn signalen med tvn.

Tacksam för hjälp. Hade tidigare en 55'' Full HD och körde då 1920x1080 med klockren bild

/Alexander

Permalänk
Medlem

TV:n är ju 4k, så jag gissar att 1:1 upplösning kräver displayport anslutning

// LZ

Permalänk
Medlem

Nu kan jag vara ute och cykla men enligt wiki är högsta upplösning på DVI är 2560 × 1600

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

edit: alltså för lite bandbredd för att klara 4K

Permalänk
Medlem

DVI klarar inte så hög upplösning, utan du måste använda HDMI eller DisplayPort. Om du har en HDMI-port på ditt grafikkort så klarar den dock bara 3840x2160@30Hz, vilket kan fungera till film men inte så bra till spel och annat. Om du har DisplayPort på grafikkortet så klarar det 3840x2160@60Hz, men eftersom TV:n inte har DisplayPort så behöver du i såna fall en sån här adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

TV:n är ju 4k, så jag gissar att 1:1 upplösning kräver displayport anslutning

// LZ

Skrivet av Marhabba:

Nu kan jag vara ute och cykla men enligt wiki är högsta upplösning på DVI är 2560 × 1600

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

edit: alltså för lite bandbredd för att klara 4K

Skrivet av perost:

DVI klarar inte så hög upplösning, utan du måste använda HDMI eller DisplayPort. Om du har en HDMI-port på ditt grafikkort så klarar den dock bara 3840x2160@30Hz, vilket kan fungera till film men inte så bra till spel och annat. Om du har DisplayPort på grafikkortet så klarar det 3840x2160@60Hz, men eftersom TV:n inte har DisplayPort så behöver du i såna fall en sån här adapter.

Tack så hemskt mycket för era svar!

Grafikkortet har hdmi-uttag så jag skulle kunna köpa en ny sladd HDMI -> HDMI. Eller skulle det fungera med en dvi-hdmi adapter? Eller tappar man kanske då den högre bandbredden.

Vilka nya graffikkort har Displayport? Det kanske är läge att uppdatera mitt nuvarande. Finns det förövrigt TV med displayport i dagsläget?

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Grafikkortet har hdmi-uttag så jag skulle kunna köpa en ny sladd HDMI -> HDMI. Eller skulle det fungera med en dvi-hdmi adapter? Eller tappar man kanske då den högre bandbredden.

DVI klarar som sagt inte den upplösningen, och en adapter kommer inte magiskt göra att det fungerar. Så du bör undvika DVI helt och hållet.

Skrivet av trozen:

Vilka nya graffikkort har Displayport? Det kanske är läge att uppdatera mitt nuvarande. Finns det förövrigt TV med displayport i dagsläget?

Så gott som alla moderna grafikkort har DisplayPort, förutom en del lågbudgetkort. Även en del GTX 660 modeller har DisplayPort, så kolla så att du inte har det på ditt. Men i princip inga TV-apparater har DisplayPort nu för tiden, det fanns en serie från Panasonic som hade det men de verkar ha slutat säljas nu. Om du köper ett nytt grafikkort så vill du alltså helst ha ett med en HDMI 2.0-utgång, så kan du koppla in TV:n direkt med en HDMI-kabel. De flesta grafikkorten från den senaste generationen har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DVI klarar som sagt inte den upplösningen, och en adapter kommer inte magiskt göra att det fungerar. Så du bör undvika DVI helt och hållet.
Så gott som alla moderna grafikkort har DisplayPort, förutom en del lågbudgetkort. Även en del GTX 660 modeller har DisplayPort, så kolla så att du inte har det på ditt. Men i princip inga TV-apparater har DisplayPort nu för tiden, det fanns en serie från Panasonic som hade det men de verkar ha slutat säljas nu. Om du köper ett nytt grafikkort så vill du alltså helst ha ett med en HDMI 2.0-utgång, så kan du koppla in TV:n direkt med en HDMI-kabel. De flesta grafikkorten från den senaste generationen har det.

Tack!

Jag kollade nu och mitt grafikkort hade Displayport.

Men hur blir det, kvittar det om jag kör Displayport - HDMI kabel eller HDMI- HDMI kabel? Eller blir något av alternativen bättre?

/A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tea42BBS:

TV:n är ju 4k, så jag gissar att 1:1 upplösning kräver displayport anslutning

// LZ

Nej, men HDMI 2.0 om man vill köra 60 Hz. Finns i stort sett inga TV-apparater med DisplayPort.

Om du menade att han måste använda DisplayPort på datorsidan är det du säger sant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trozen:

Tack!

Jag kollade nu och mitt grafikkort hade Displayport.

Men hur blir det, kvittar det om jag kör Displayport - HDMI kabel eller HDMI- HDMI kabel? Eller blir något av alternativen bättre?

/A

Du måste använda en omvandlare från DisplayPort till HDMI om du ska få ut 3840x2160 @ 60 Hz med full chroma subsampling, eftersom ditt grafikkort inte har HDMI 2.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du måste använda en omvandlare från DisplayPort till HDMI om du ska få ut 3840x2160 @ 60 Hz med full chroma subsampling, eftersom ditt grafikkort inte har HDMI 2.0.

Jag vill egentligen bara kunna ha en skarp och högupplöst bild på tvn när jag ser film/surfar via datorn. Så frågan är vad för kabel jag bör inhandla

A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trozen:

Jag vill egentligen bara kunna ha en skarp och högupplöst bild på tvn när jag ser film/surfar via datorn. Så frågan är vad för kabel jag bör inhandla

A

Svaret är att du behöver en omvandlare från DisplayPort till HDMI 2.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Jag vill egentligen bara kunna ha en skarp och högupplöst bild på tvn när jag ser film/surfar via datorn. Så frågan är vad för kabel jag bör inhandla

Med HDMI direkt från ditt grafikkort så får du full upplösning, men bara 30Hz. Det fungerar säkert bra för att se på film, som oftast bara är 24fps ändå. Men för att surfa kanske det inte är lika roligt, det kommer troligtvis vara väldigt märkbart att allt laggar p.g.a. låg uppdateringsfrekvens. Alternativt så kan du välja full upplösning och 60Hz, men med reducerade färger. Men det är lite samma sak där, det fungerar oftast bra för film men inte lika bra för surf och liknande. Men du behöver ju en HDMI-kabel oavsett hur du gör, så det kan ju vara värt att testa ändå.

Men vill du få ut full upplösning och 60Hz med full färg så har du två alternativ: DP->HDMI 2.0-konverter eller nytt grafikkort med HDMI 2.0-utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
Skrivet av perost:

Med HDMI direkt från ditt grafikkort så får du full upplösning, men bara 30Hz. Det fungerar säkert bra för att se på film, som oftast bara är 24fps ändå. Men för att surfa kanske det inte är lika roligt, det kommer troligtvis vara väldigt märkbart att allt laggar p.g.a. låg uppdateringsfrekvens. Alternativt så kan du välja full upplösning och 60Hz, men med reducerade färger. Men det är lite samma sak där, det fungerar oftast bra för film men inte lika bra för surf och liknande. Men du behöver ju en HDMI-kabel oavsett hur du gör, så det kan ju vara värt att testa ändå.

Men vill du få ut full upplösning och 60Hz med full färg så har du två alternativ: DP->HDMI 2.0-konverter eller nytt grafikkort med HDMI 2.0-utgång.

Tack! Nu börjar jag fatta grejen.

Denna adapter, finns det bara en tillverkare som gör den Club 3D? Skulle vilja ha detta ordnat idag men verkar inte finnas i några fysiska butiker i närheten.

Jag börjar med att inhandla en ny HDMI-kabel och får senare köpa en adapter.

Tack igen för all hjälp.

/A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trozen:

Tack! Nu börjar jag fatta grejen.

Denna adapter, finns det bara en tillverkare som gör den Club 3D? Skulle vilja ha detta ordnat idag men verkar inte finnas i några fysiska butiker i närheten.

Jag börjar med att inhandla en ny HDMI-kabel och får senare köpa en adapter.

Tack igen för all hjälp.

/A

Jag vet inte vilka alternativ det finns. Det är ett återkommande problem med adaptrar och omvandlare att det inte går att hitta dem via Prisjakt som man annars kan med det mesta.

Du behöver inte ha någon särskild HDMI-kabel; det finns ingenting som heter "HDMI 2.0-kabel" hur mycket butiken än vill få dig att tro det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
Skrivet av perost:

Med HDMI direkt från ditt grafikkort så får du full upplösning, men bara 30Hz. Det fungerar säkert bra för att se på film, som oftast bara är 24fps ändå. Men för att surfa kanske det inte är lika roligt, det kommer troligtvis vara väldigt märkbart att allt laggar p.g.a. låg uppdateringsfrekvens. Alternativt så kan du välja full upplösning och 60Hz, men med reducerade färger. Men det är lite samma sak där, det fungerar oftast bra för film men inte lika bra för surf och liknande. Men du behöver ju en HDMI-kabel oavsett hur du gör, så det kan ju vara värt att testa ändå.

Men vill du få ut full upplösning och 60Hz med full färg så har du två alternativ: DP->HDMI 2.0-konverter eller nytt grafikkort med HDMI 2.0-utgång.

Hej igen!

Jag har införskaffat denna CLUB 3D Displayport - Hdmi2 konverter men jag får det inte att fungera. Så fort jag kopplar in den och ansluter tvn blir bilden svart alternativt blinkar till snabbt.

Jag testade adaptern med en av mina datorskärmar (BenQ 144hz) och där fungerade det utan problem, så själva adaptern verkar inte vara defekt.

Har ni eller någon annan aning om vad felet kan vara?

TVn är alltså en Philips 65PUS7601 och grafikkortet är MSI GTX 660. Adaptern är;
http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/d...

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@trozen: Du behöver aktivera någon form av utökad kapacitet på TV:ns HDMI-anslutning. Det brukar kallas för "UHD Deep color", men kan också heta något annat. Annars begränsas det till maximalt 4K i 30 Hz. Så börja med att leta runt i menyerna. Felaktig implementering av handskakningen kan göra att TV:n försöker tala om för grafikkortet att köra en upplösning den inte klarar av just nu.