Borde jag lämna tillbaka mitt 1060 3gb och köpa rx480 4gb?

Permalänk

Borde jag lämna tillbaka mitt 1060 3gb och köpa rx480 4gb?

Tja grabbs. Köpte ett 1060 3gb för 1990:- på black friday (kostar 2290:- idag) i tron om att det var det bästa bang for bucket kortet ute, vilket det säkert var då. Men, med de senaste mjukvaruppdateringen för amd och faktumet att rx480 har bättre stöd för dx12 och ungefär lika bra i dx11 spel tänker jag - kanske är detta kortet som är bäst bang for the bucket?
Utöver det har ju rx480 ett extra gb i Vram vilket inte är dåligt.

Idag ligger 480:an ASUS modellen på 2382:- vilket inte är helt orimligt pris för mig. ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3855811 )
Men mitt 1060 är oöppnat och har 30 dagars ångerrätt, så tänkte vänta till mellandagsrean och se hur priserna utvecklas där för rx480:an. Men oavsett, borde jag byta kort? Är rx480 mer framtidssäkrat? Dvs lär det hålla längre än en gtc 1060 3gb?

Hade planerat spela spel som bf1, GTA, watch dogs, Arma, Just cause 3 etc etc. Dvs både dx11 och dx12 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almightyjew:

Tja grabbs. Köpte ett 1060 3gb för 1990:- på black friday (kostar 2290:- idag) i tron om att det var det bästa bang for bucket kortet ute, vilket det säkert var då. Men, med de senaste mjukvaruppdateringen för amd och faktumet att rx480 har bättre stöd för dx12 och ungefär lika bra i dx11 spel tänker jag - kanske är detta kortet som är bäst bang for the bucket?
Utöver det har ju rx480 ett extra gb i Vram vilket inte är dåligt.

Idag ligger 480:an ASUS modellen på 2382:- vilket inte är helt orimligt pris för mig. ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3855811 )
Men mitt 1060 är oöppnat och har 30 dagars ångerrätt, så tänkte vänta till mellandagsrean och se hur priserna utvecklas där för rx480:an. Men oavsett, borde jag byta kort? Är rx480 mer framtidssäkrat? Dvs lär det hålla längre än en gtc 1060 3gb?

Hade planerat spela spel som bf1, GTA, watch dogs, Arma, Just cause 3 etc etc. Dvs både dx11 och dx12 spel.

Ville bara poängtera att Arma är extremt processorkrävande.
Ifall du inte visste det och tror att ett eventuellt lagg beror på grafikkortet.

Permalänk

Båda är väldigt likvärdiga, så det handlar mest om vad du själv föredrar. Nu ska ju AMD fixa sitt egna shadowplay så då har nog inte nvidia mycket att locka med + att AMD kommer i framtiden prestera otroligt bra i Vulkan spel och de ligger steget före i dx12. Men ett 1060 är otroligt bra för pengarna, särskilt för det priset du betalade!

Mest framtidssäkert i nuläget: Jag skulle säga AMD. De ligger steget före i DX12 (som kan bli mer populärt), deras kort brukar alltid bli bättre med tiden (pga. drivers) och slutligen så är det marginellt bättre.

Hittade en 6 dagar gammal YT-review på detta, antar att den har med de nya uppdateringarna som du pratade om, och båda korten har sina bra spel och mindre bra spel som du kan se:

Hoppas det hjälpte lite

Har inget emot Nvidia (kör ju själv med dem ) utan detta är bara mest vad jag tror!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Behåll ditt 1060 som du fick till ett bra pris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Almightyjew:

Tja grabbs. Köpte ett 1060 3gb för 1990:- på black friday (kostar 2290:- idag) i tron om att det var det bästa bang for bucket kortet ute, vilket det säkert var då. Men, med de senaste mjukvaruppdateringen för amd och faktumet att rx480 har bättre stöd för dx12 och ungefär lika bra i dx11 spel tänker jag - kanske är detta kortet som är bäst bang for the bucket?
Utöver det har ju rx480 ett extra gb i Vram vilket inte är dåligt.

Idag ligger 480:an ASUS modellen på 2382:- vilket inte är helt orimligt pris för mig. ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3855811 )
Men mitt 1060 är oöppnat och har 30 dagars ångerrätt, så tänkte vänta till mellandagsrean och se hur priserna utvecklas där för rx480:an. Men oavsett, borde jag byta kort? Är rx480 mer framtidssäkrat? Dvs lär det hålla längre än en gtc 1060 3gb?

Hade planerat spela spel som bf1, GTA, watch dogs, Arma, Just cause 3 etc etc. Dvs både dx11 och dx12 spel.

Tänk på att även om du har ångerrätt så är det inte gratis att byta. Du behöver själv betala returfrakten. Så du behöver lägga på 400-500kr för att få ditt 480 enligt de priser du listar här. Det är 20% högre pris, får du 20% mer prestanda? Förmodligen inte.

DX12 har ju inte precis fått någon flygande start, och verkar inte få ordentlig backning från Microsoft. Jag tror vi kommer att behöva vänta på en 12.1 eller 13 innan det börjar hända grejer på riktigt, och hur de versionerna kommer att funka med dagens kort är det nog ingen som kan säga. Just my 10 cents.

(För övrigt heter det Bang for the buck. Buck är slang för dollar. Bucket är en hink/burk.)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Båda är väldigt likvärdiga, så det handlar mest om vad du själv föredrar. Nu ska ju AMD fixa sitt egna shadowplay så då har nog inte nvidia mycket att locka med + att AMD kommer i framtiden prestera otroligt bra i Vulkan spel och de ligger steget före i dx12. Men ett 1060 är otroligt bra för pengarna, särskilt för det priset du betalade!

Mest framtidssäkert i nuläget: Jag skulle säga AMD. De ligger steget före i DX12 (som kan bli mer populärt), deras kort brukar alltid bli bättre med tiden (pga. drivers) och slutligen så är det marginellt bättre.

Hittade en 6 dagar gammal YT-review på detta, antar att den har med de nya uppdateringarna som du pratade om, och båda korten har sina bra spel och mindre bra spel som du kan se:

https://www.youtube.com/watch?v=gEw3CaNSbUo

Hoppas det hjälpte lite

Har inget emot Nvidia (kör ju själv med dem ) utan detta är bara mest vad jag tror!

Ja jag såg det klippet igår faktiskt, men runt om på reddit och forum verkar folk helt galna i rx480 nu och förespråkar att det är bättre pga det jag nämnt men också att det är snabbare. Dessutom ska väl 3gb versionen vara lite nedskärd på "trådar" jämfört med 6gb versionen vilket inte gör det till ett likvärdigt kort med mindre vram bara - som i rx480an 4gb vs 8gb. Om det makes sense. Men tycker du jag borde vänta och se under mellandagsrean hur priset på rx480 ser ut då, och om det blir billigare ge tillbaka 1060 och köpa rx 480:an?

Också, brukar inte nvidia komma ut med banbrytande mjukvaruuppdateringar som rx480:an fick nyss? Kanske kommer det se annorlunda ut nästa år t.ex?

Skrivet av fantomsmurfen:

Behåll ditt 1060 som du fick till ett bra pris.

Ja men rx480:an är väl best bang for the buck? Tänker också att den där extra 1gb vram är viktigt för dagens AAA spel?

Skrivet av giplet:

Tänk på att även om du har ångerrätt så är det inte gratis att byta. Du behöver själv betala returfrakten. Så du behöver lägga på 400-500kr för att få ditt 480 enligt de priser du listar här. Det är 20% högre pris, får du 20% mer prestanda? Förmodligen inte.

DX12 har ju inte precis fått någon flygande start, och verkar inte få ordentlig backning från Microsoft. Jag tror vi kommer att behöva vänta på en 12.1 eller 13 innan det börjar hända grejer på riktigt, och hur de versionerna kommer att funka med dagens kort är det nog ingen som kan säga. Just my 10 cents.

(För övrigt heter det Bang for the buck. Buck är slang för dollar. Bucket är en hink/burk.)

Jag lämnar den bara på en lagershop 5min från mitt hem med bil, så det är inga problem. Man kanske inte får ut 20% mer prestanda, men den där extra gb i vram kanske är viktigt/avgörande tänker jag?

Men kommer det alltid vara så att 480:an kommer ligga före i dx12 eller kommer 1060:an få bättre stöd för det också med framtida uppdateringar? Är den där extra gb i ram viktig i dagens spelläge?

Permalänk
Medlem

Hade helt klart valt RX 480 efter den stora uppdateringen av AMD Crimson. AMD har kommit en väldigt lång väg med sina drivrutiner, medan NVIDIA inte har gjort några större förändringar och blir bara sämre och sämre.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Almightyjew:

Men kommer det alltid vara så att 480:an kommer ligga före i dx12 eller kommer 1060:an få bättre stöd för det också med framtida uppdateringar? Är den där extra gb i ram viktig i dagens spelläge?

Ingen kan sia om hur korten kommer att hantera DX12 i framtiden. Båda läger jobbar säkert på att optimera sina drivrutiner för bland annat DX12 så som de alltid gjort. Sedan kan man fråga sig om DX12 kommer att betyda något över huvud taget. Just nu finns det väldigt få titlar där man alls får någon nytta av DX12, det var det jag menade med mitt förra inlägg.

När det gäller minnet så är varken GTX 1060 eller RX 480 några värstingkort. Du kan inte förvänta dig att få bra prestanda i högre upplösning än 1920x1080 och du kan inte förvänta dig att maxa grafikinställningarna i kommande spel. Därför är min gissning att du inte kommer att sakna den där extra GB särskilt mycket. Och till syvende och sist handlar det bara om fps. Minnet i sig är inte viktigt så länge du får bra fps. Så du ser precis hur landet ligger genom att jämföra benchmarks av korten. Det finns inget annat ess att dra fram.

Bang for the buck = Prestanda per krona. Det var därför jag frågade dig om du fick 20% mer prestanda. Vill du ha bäst prestanda per krona så behöver ju prestandan öka med minst 20% om priset ökar med 20%, annars är det en sämre deal ur den synvinkeln.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almightyjew:

Ja men rx480:an är väl best bang for the buck? Tänker också att den där extra 1gb vram är viktigt för dagens AAA spel?

Nej absolut inte när man tänker på hur mycket mer du måste betala i det här fallet för att byta. Annars är det väldigt jämt mellan 1060 och 480 om priset är samma. 3Gb börjar ju var lite men det går alltid att anpassa inställningarna i de spel det inte räcker till maxa spelen. Det är ju förmodligen inte så att 3GB kommer att vara för lite för att överhuvudtaget spela vissa spel inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

När väl implementationer av DX12 någonsing blir tillräckligt optimerat, mainstream och relevant så kommer det att finnas bättre Best Bang kort ute. Men för närmsta tiden så behåll ditt 1060 och fokusera inte på DX12, skulle jag rekommendera.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Hjälpsam

Skillnaden är som sagt inte stor, lägga pengar i mellan för att byta?
Nej; tycker jag och jag gillar verkligen AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almightyjew:

Tja grabbs. Köpte ett 1060 3gb för 1990:- på black friday (kostar 2290:- idag) i tron om att det var det bästa bang for bucket kortet ute, vilket det säkert var då. Men, med de senaste mjukvaruppdateringen för amd och faktumet att rx480 har bättre stöd för dx12 och ungefär lika bra i dx11 spel tänker jag - kanske är detta kortet som är bäst bang for the bucket?
Utöver det har ju rx480 ett extra gb i Vram vilket inte är dåligt.

Idag ligger 480:an ASUS modellen på 2382:- vilket inte är helt orimligt pris för mig. ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3855811 )
Men mitt 1060 är oöppnat och har 30 dagars ångerrätt, så tänkte vänta till mellandagsrean och se hur priserna utvecklas där för rx480:an. Men oavsett, borde jag byta kort? Är rx480 mer framtidssäkrat? Dvs lär det hålla längre än en gtc 1060 3gb?

Hade planerat spela spel som bf1, GTA, watch dogs, Arma, Just cause 3 etc etc. Dvs både dx11 och dx12 spel.

Finns även denna som är något billigare än Asus kortet.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
Går man upp till 2490:- så får du 8 gigabyte modellen utav detta kort.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
Om det sedan är värt det eller ej är ju frågan

Permalänk
Digital fyndjägare

@Almightyjew:Behåll ditt kort.
Otroligt bra pris, tänk att du köpt till dig ett nytt GTX 980 men för ett mycket billigare pris och med nyare teknologi.

RX 480 är bättre om du tänkt dig köra 2 kort senare, XFire. GTX 1060 har inget stöd för 2 kort, SLI. Från den synvinkeln hade jag nog bytt eller gått något steg uppåt, "GTX 1070".

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Finns även denna som är något billigare än Asus kortet.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
Går man upp till 2490:- så får du 8 gigabyte modellen utav detta kort.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
Om det sedan är värt det eller ej är ju frågan

Var och handlade ett sådant kort i helgen och är mycket nöjd med både ljudnivå och prestanda. XFX 480 8GB versionen från netonnet så det inte blir några missförstånd.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Finns även denna som är något billigare än Asus kortet.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
Går man upp till 2490:- så får du 8 gigabyte modellen utav detta kort.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
Om det sedan är värt det eller ej är ju frågan

Oj jäklar. Varför ligger 8gb på så lågt pris? Kanske är värt att skaffa den istället? Eller ligger det något lurt bakom priset?

Skrivet av Bl4ckIce:

@Almightyjew:Behåll ditt kort.
Otroligt bra pris, tänk att du köpt till dig ett nytt GTX 980 men för ett mycket billigare pris och med nyare teknologi.

RX 480 är bättre om du tänkt dig köra 2 kort senare, XFire. GTX 1060 har inget stöd för 2 kort, SLI. Från den synvinkeln hade jag nog bytt eller gått något steg uppåt, "GTX 1070".

ok tack för tipset. Ingen aning om jag tänkt köra Xfire i framtiden, troligtvis inte (har inte läst på mkt om det dock). Men vad säger du om den 8gb för endast 2500kr? Är inte den jävligt värt det? Om den nu har ungefär lika bra prestanda som mitt 3gb 1060 men har 5gb mer i Vram?

Skrivet av ZER0Z:

Var och handlade ett sådant kort i helgen och är mycket nöjd med både ljudnivå och prestanda. XFX 480 8GB versionen från netonnet så det inte blir några missförstånd.

Jasså? Vilka spel har du spelat? Hur har fps'sen sett ut för dig? Tycker du jag borde köra på den istället? Tycker du du har användning av alla de 8gb som medkommer?

Permalänk
Medlem

Kan dessa AMD kort ni nämner verkligen utnyttja 4/8GB Vram??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Digital fyndjägare

@Almightyjew: Att ha 8 GB i ett sådant spel kort verkar vara onödigt, tror det bara är för att locka till sig kunder för det mesta eller kan vara bra om man kör fler skärmar. GTX 980Ti kör 6 GB och Fury (X) med "bara" 4 GB är klart mycket bättre än RX 480 med 8 GB.

Obs: Behåll ditt kort.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd

fan vad folk ska vela.. ge fan i att handla om ni inte vet vad ni ska ha så slipper vi andra få använda grejjer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Hade helt klart valt RX 480 efter den stora uppdateringen av AMD Crimson. AMD har kommit en väldigt lång väg med sina drivrutiner, medan NVIDIA inte har gjort några större förändringar och blir bara sämre och sämre.

Att AMD gör enormt bra framsteg på drivrutinsfronten håller jag med, men Nvidia kan inte göra så mycket. De har legat på vad korten klarar i DX11 rätt länge. AMD korten har helt enkelt mer hårdvarukraft, som tidigare inte använts fullt ut, pga inte så optimala drivare.

Därför får de också mer boost av DX12, inte pga de gör det bättre än Nvidia, utan för där helt enkelt är mer hårdvara att klämma på för utvecklarna. Så det Nvidia måste göra nu hela tiden är att fortsätta att optimera till samma nivå på allt, för sekunden de slutar optimera sina kort, dyker prestandan. Nvidia korten kan mao aldrig bli bättre än vid köpet... sen går det förr eller senare utför, medan AMD kan och har i flera generationen, jobbat sig upp, där korten får bättre och bättre prestanda (när de närmar sig sin hårdvaras riktiga nivå).

Den enda kritiken Nvidia förtjänar de senaste månaderna är kvalitetskontrollen på drivarna, men de har fortfarande enormt effektivt DX11 ekosystem. Blandade känslor kan ges med DX12 och tidigare serier som 980 Ti/780 osv... helt klart, men många köpte dem också med antagandet att "de köper ett nytt kort när DX12 kommer".

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

@Almightyjew: Att ha 8 GB i ett sådant spel kort verkar vara onödigt, tror det bara är för att locka till sig kunder för det mesta eller kan vara bra om man kör fler skärmar. GTX 980Ti kör 6 GB och Fury (X) med "bara" 4 GB är klart mycket bättre än RX 480 med 8 GB.

Obs: Behåll ditt kort.

ok, hade ändå bara tänkt spela i 1080p runt 60fps. men det blir nog så att jag behåller kortet just nu. Sedan kanske jag ändrar mig men har ändå tid till efter mellandagsrean att se hur det blir.

Brukar mellandagsrean bjuda på nedsatta priser på dessa typer av kort?

Permalänk
Medlem

Mer minne kan ju vara värt det om du tänkte köra xfire i framtiden men annars verkar det inte vara värt besväret att byta.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt. Har blivit begränsad varje gång jag köpt nvidia från 500 serien och bakåt. När vram börjar ta slut i spel så blir det helt ospelbart. Tänker senast på mitt 560ti 448c som levererade bra fps i bf3 rent gpu-mässigt, men begränsades kraftigt av för lite vram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB