Behöver ett jobb så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Har jag kommit till Flashback eller?
Kom igen nu hjälp killen att få jobb han är 19 bast och ni skriker hemtjänsten eller Vårdbiträde? har ni ens sett hur en normal annons hos hemtjänsten ser ut?

Kommunala hemtjänsten ger service till kunder i hela Tyresö Kommun. Vi har vår lokal på Dalgränd 1 i Tyresö, som ligger i anslutning till centrum. Hemtjänstens uppdrag är att möjliggöra kvarboende i det egna hemmet, att utifrån biståndsbeslut tillgodose kundens individuella behov av personlig omvårdnad och service dygnet runt. Verksamheten, som består av tre geografiska områden, leds av en avdelningschef och tre enhetschefer. Vi söker nu fler timvikarier till vår verksamhet, som kan arbeta vid behov. Arbetsuppgifter: I arbetsuppgifterna ingår att hjälpa kunder i sina hem med planerade hemtjänstinsatser utifrån biståndsbeslut. Arbetet omfattar omvårdnad och service av äldre personer med varierande behov. I arbetet ingår även att besvara anrop av trygghetslarm samt utryckning. Du bör vara datakunnig och behärska det svenska språket då vi för daglig dokumentation. Kvalifikationer: Vi söker dig som har ett omhändertagande förhållningssätt och tycker om att arbeta med människor. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom vård och omsorg och gärna vana från hemtjänst, körkort samt god körvana. Är du utbildad undersköterska är det meriterande. Personliga egenskaper: Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Med det menar vi ett professionellt bemötande mot våra kunder, god samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt och fatta snabba beslut då detta krävs. Arbetet är omväxlande och ställer krav på flexibilitet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har jag kommit till Flashback eller?
Kom igen nu hjälp killen att få jobb han är 19 bast och ni skriker hemtjänsten eller Vårdbiträde? har ni ens sett hur en normal annons hos hemtjänsten ser ut?

Kommunala hemtjänsten ger service till kunder i hela Tyresö Kommun. Vi har vår lokal på Dalgränd 1 i Tyresö, som ligger i anslutning till centrum. Hemtjänstens uppdrag är att möjliggöra kvarboende i det egna hemmet, att utifrån biståndsbeslut tillgodose kundens individuella behov av personlig omvårdnad och service dygnet runt. Verksamheten, som består av tre geografiska områden, leds av en avdelningschef och tre enhetschefer. Vi söker nu fler timvikarier till vår verksamhet, som kan arbeta vid behov. Arbetsuppgifter: I arbetsuppgifterna ingår att hjälpa kunder i sina hem med planerade hemtjänstinsatser utifrån biståndsbeslut. Arbetet omfattar omvårdnad och service av äldre personer med varierande behov. I arbetet ingår även att besvara anrop av trygghetslarm samt utryckning. Du bör vara datakunnig och behärska det svenska språket då vi för daglig dokumentation. Kvalifikationer: Vi söker dig som har ett omhändertagande förhållningssätt och tycker om att arbeta med människor. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom vård och omsorg och gärna vana från hemtjänst, körkort samt god körvana. Är du utbildad undersköterska är det meriterande. Personliga egenskaper: Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Med det menar vi ett professionellt bemötande mot våra kunder, god samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt och fatta snabba beslut då detta krävs. Arbetet är omväxlande och ställer krav på flexibilitet.

Antar att du menar det fetmarkerade? I så fall kanske du behöver kolla vad "meriterande" betyder. Tro mig när jag säger att ca 90 procent av alla som jobbar inom äldrevården inte är undersköterskor. I den bästa av världar så skulle endast undersköterskor kunna få jobba på äldreboenden/hemtjänst, men vi är långt därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Antar att du menar det fetmarkerade? I så fall kanske du behöver kolla vad "meriterande" betyder. Tro mig när jag säger att ca 90 procent av alla som jobbar inom äldrevården inte är undersköterskor. I den bästa av världar så skulle endast undersköterskor kunna få jobba på äldreboenden/hemtjänst, men vi är långt därifrån.

Yes förstår dig och du har säkert rätt men säg att det är 300 sökanden kanske mer? 10 pers som söker är undersköterskor vilken chans har då TS?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Yes förstår dig och du har säkert rätt men säg att det är 300 sökanden kanske mer? 10 pers som söker är undersköterskor vilken chans har då TS?

Självklar en väldigt liten chans. Men om man ser i de städerna jag arbetat så är dina siffror långt ifrån verkligheten. Saken är att *väldigt* få som utbildar sig till USKa vill arbeta på boende, de flesta söker sig till sjukhus, främst för att arbetet är ungefär tusen gånger roligare och tio tusen gånger mer varierande och spännande (lönen är dock ofta några tusen kronor lägre). Sen är det så illa att jag mycket väl kan tänka mig att en arbetsgivare faktiskt kvoterar in ett vårdbiträde som är man istället för en kvinnlig undersköterska, om boendet nu inte har stor brist på just undersköterskor. Vården skriker efter män, i alla fall i de normala avdelningarna (t.ex. akuten har en relativt stor andel män).
Jag är ett ganska bra exempel på det. Jag har dels jobbat som vårdbiträde men även utbildat mig till undersköterska, av alla ca 10 intervjuer jag varit på så har jag blivit erbjuden jobbet. Visst är jag en trevligt person, men så jävla trevlig är jag inte :P.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pukko:

Går det att jobba på lager utan truckkort? Ska man se till att fixa truckkort innan man söker jobb där eller kan man söka och sen bara fixa ett truckkort? Truckkort går väl ganska snabbt att fixa?

El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning. Bor i Norrköping.

På det flesta lagren behöver du inte truckkort. Annars kan dom fixa truckkort fort.

Jag extra jobbar själv på lager vid sidan om skolan och dem hade bara körkort+bil som krav.

Är dock otroligt less på lagerjobb och är mest glad att jag bara jobbar 5-6 timmar på kvällen ibland haha
Men det är bra betalt iallafall

Kolla om volvo lastvagnar fortfarande söker. Dem sökte en jävla massa folk för inte så jätte längesen. Bra betalt för att stå och leka lite med en mutterknack

Annars kan du alltid utbilda dig till betongarbetare då det behövs, Det är dessutom väldigt bra betalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Självklar en väldigt liten chans. Visst är jag en trevligt person, men så jävla trevlig är jag inte :P.

Jag tycker du är väldigt trevlig att snacka med men TS beroende på vilken stad du bor i men är det Stockholm eller annan storstad hade jag börjat leta runt bland krogar/nattklubbar efter typ diskplockarjobb eller liknande där du kan få provanställning för en dag.

På mitt första jobb arbetade jag gratis en dag bara för att få visa vad jag går för är kvar där än idag men med en helt annan titel självklart

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven

Finns en anledning att jag snarare skrev personlig assistent först, följt av hemtjänst. Hemtjänsten går att få jobb i utan utbildning och tidigare erfarenhet, men då handlar det om vikariat, timanställningar och deltidstjänster. Typ hoppa in med kort varsel när ordinarie personal är hemma sjuka. Stor eller liten kommun spelar inte så stor roll, finns gott om tjänster. Det finns dock en anledning att de behöver ny personal hela tiden. I Norrköping är det knappast en bra idé att bli diskplockare heller. Skaffa helst något som erbjuder heltid får man nog rekommendera. Gratisarbete utan försäkringar är ingen vidare idé heller, knappast som en arbetsgivare bör vara för snål för att ta in någon på en tillfällig timanställning för att se hur personen är heller, om den är det kanske man bör gå via arbetsförmedlingen och vara försäkrad istället.

Permalänk
Medlem

1st Line support är ganska enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg som höll alldeles för låg nivå: bl a dåligt och förnedrande språkbruk. Tyvärr valde några att svara på dessa inlägg och därför är även de raderade.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Personlig assistent. Hitta ett bra företag så kan du tjäna bra pengar för ett riktigt soft arbete.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Hej! Jag är 19 år gammal, har inte arbetat någonstans än. Har gått ut gymnasiet och har ett körkort. Vad finns det för jobb jag kan söka som inte kräver något speciellt? Jag har tänkt på DHL, posten, lager (har inget truckkort just nu) budbärare. Är det lätt att få såna jobb? Finns det flera alternativ?

Tack!

Vet inte hur det ser ut idag. Men lagerjobb och t ex IKEA (Lager/Kassa) brukade vara grejer där man fick utbildning av dem. Nu är det kanske 15-20 år sedan eller så jag jobbade på IKEA. Men där fick jag utbildning, truckkort osv.

Tror dock många traditionella lager gått över till att hyra in mycket folk från bemanningsföretag. Men då kan ju bemanningsföretagen stå för utbildning om de känner att du är rätt person osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag har jobbat som tidningsbud..för det lilla man får jämtemot det man offrar...är det absolut inte värt det..

Jag jobbade 6 dagar i veckan, KL 01:00-06:00..under 2 district delade jag ut tidningar..fick ca 2000:- i månaden..och på köpet fick jag 2st defekta knäleder pga att springa i ca 800 trappor 6 dagar i veckan under 14 månader.

Vänta lite nu... Du tjänade 2000:- för 5h/dag och jobbade 6 dagar i veckan? Så du tjänade typ 15:- /timmen?

När jag extraknäckte som tidningsbud under studierna tjänade jag 140:-/h.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv

Ett tips är fritidspedagog. Du kommer att börja med en timanställning men det är i ha problem att få stanna eftersom det behövs mycket folk. Jag har haft såna jobb när jag hade studieuppehåll och det fanns ett ständigt behov av folk som ville jobba. Det uppskattades även att man var en ung kille på arbetsplatsen så att det blev mer mångfald.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strunta i vad som står i annonserna, dem är ofta orimliga önskelistor. Lite som Albin 5 år som önskar sig en drake, svärd och ett flygplan i julklapp.

När jag fick mitt första jobb inom programmering så stod det i annonsen att dem sökte en senior utvecklare med minst 5 års erfarenhet och som hade en examen från universitet. Jag hade inget av det och hade aldrig jobbat med programmering innan, fick jobbet ändå.

Permalänk
Medlem

@pukko: tvätteriet tvno söker alltid folk. Rätt tungt jobb.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Går det att jobba på lager utan truckkort? Ska man se till att fixa truckkort innan man söker jobb där eller kan man söka och sen bara fixa ett truckkort? Truckkort går väl ganska snabbt att fixa?

El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning. Bor i Norrköping.

Bor du i Norrköping så kolla med PEMA, dom har väl stadiums centrallager och där plockas det mesta för hand på rullband och väldigt få kör truck. Rusta har ju också sitt nya lager här, där kan du också söka.

hör av dig till bemanningsfirmorna, finns nog få ställen i Svedala som har så många stora "lagerindustrier" som just Norrköping så nog bör det gå att få jobb alltid.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag jobbade som signalvakt ett tag innan jag fick tag i ett jobb inom det jag utbildat mig i.

Exempel på firma i södra Sverige
http://signalvakt.se

Högsäsong vår-höst när beläggningsarbetena är igång som mest och är man villig att arbeta mycket så kan man lätt dra ihop 30-40 k före skatt varje månad. På vintern är det inte lika mycket men det händer en del på vägarna även då.

Detta är inget jobb jag rekommenderar att hålla på med mer än 1-2 år och det är inte direkt möjligt att få fast jobb om man inte har lastbilskörkort och kör TMA-bil. Men om man vill bygga upp en rejäl ekonomisk buffert på kort tid så kan jag rekommendera det

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Hej! Jag är 19 år gammal, har inte arbetat någonstans än. Har gått ut gymnasiet och har ett körkort. Vad finns det för jobb jag kan söka som inte kräver något speciellt? Jag har tänkt på DHL, posten, lager (har inget truckkort just nu) budbärare. Är det lätt att få såna jobb? Finns det flera alternativ?

Tack!

Kolla med framtiden.com. Jag har jobbat med många som har fått sitt första jobb genom dom.
http://framtiden.com/sidor/for-jobbsokare/kontakt.html

/Knight

EDIT: Hittade detta https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Plat...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Där jag bor i Värmland är det behov av elektriker.
D har ju gått EL Energiprogrammet med inriktning IT och Nätverk, men grunderna inom EL borde du fått.
Dels företaget jag jobbar på är i behov av skiftgående industrielektriker.
Sedan vet jag El-firmor som sysslar med installationer är i behov av personal.
Dom gör mycket vanliga elinstallationer åt såväl företag som privatpersoner, men gör också mer och mer nätverksdragningar.
Som utbildad på gymnasienivå behöver du ju praktik, så en lärlingstjänst vore kanske något?

Kolla runt i landet vilka företag som finns inom ditt kompetensområde och börja ring runt.
Är dom det minsta intresserade så kan du ju skicka in ditt CV.

Var inte rädd att flytta till ett jobb, det gör många.
Sweclockare finns i hela landet, så oavsett vart du hamnar finns säkert någon som kan visa dej runt, bara att fråga i forumet, alla är hjälpsamma, så vitt jag har erfarit.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om militärtjänst annars.
Väldigt bra om man söker/saknar riktning på livet. Extremt bra för personlig mognad.
Nu är ju jag partisk i frågan som fastnat för det och jobbar kvar sen ett par år tillbaka. Älskar det.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Rivföretag behöver alltid folk, du tjänar bra men får jobba tungt. Det är väl inget att satsa på som framtidsyrke, men behöver man pengar och saknar erfarenhet/utbildning så har man inte så många val.

Det bästa brukar va att ringa btw, att skriva in sig på arbetsförmedlingen och maila sitt CV är bara skit för dessa lågkravsjobb enligt min erfarenhet. Även om man bör skriva in sig för bidragets skull, om man lyckas överleva 90 dagar utan jobb

Permalänk
Medlem

Norge?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

CV:n kan man väl skriva men utan personlig överlämning och ett fast handslag så är det förmodligen tvärkört att få en chans. Börja med att utgå från dina kontakter, vänners föräldrar, din familjs släkt/vänner, gamla praktikplatser/sommarjobb, prata med dina gamla lärare om de känner till någon som kan tänka sig behöva folk. Åk runt till mindre företag där du är genuint intresserad att arbeta och gå in och presentera dig, erbjud dina tjänster gratis ett par veckor om de kan ha behov av folk. Är du ute efter jobb på större företag så är det den byråkratiska vägen som gäller oftast.

Flyttfirmor, roddare (sätta upp scener, konserter osv) behöver ofta folk

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Strunta i vad som står i annonserna, dem är ofta orimliga önskelistor. Lite som Albin 5 år som önskar sig en drake, svärd och ett flygplan i julklapp.

När jag fick mitt första jobb inom programmering så stod det i annonsen att dem sökte en senior utvecklare med minst 5 års erfarenhet och som hade en examen från universitet. Jag hade inget av det och hade aldrig jobbat med programmering innan, fick jobbet ändå.

Precis, man skall alltid söka även om men inte uppfyller kraven, såvida det inte är något man uppenbarligen inte kan få (t.ex det kräver körkort men man inte har det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har du kollat på arbetsförmedlingen? Där kan du sortera bort jobb som kräver någon sorts erfarenhet/utbildning, om jag inte är helt ute och cyklar.

Annars har tidigare skribenter täckt det mesta, vården/kundtjänst/telefonförsäljare/posten/lager är vanliga förstajobb för outbildade. Jag vill dock bara flika in att om du får jobb inom vården så måste du förstå att det är människor du jobbar med och att du ska behandla dom därefter. Jag har jobbat på äldreboende ett par år och det är ganska vanligt att det kommer 18-åringar som tar jobbet bara för att de inte kan få något annat, tyvärr är många av dessa inte alls skapta för att ta hand om människor. Ja, det suger när Asta skiter ned sig för tredje gången på ditt pass, men du ska fortfarande hjälpa henne med ett leende och göra det bästa för att hon inte ska skämmas.

När jag jobbade på äldreboende (nästan tio år sedan) så var det stor brist precis som du säger, och på sina platser stämmer det även idag. Däremot är det inte alls lika stor brist på vårdbiträden (eller undersköterskor för den delen) som det var förr, i alla fall av det jag ser och hör. Så det behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt enkelt att få jobb utan erfarenhet. Sjuksköterskor och läkare däremot... Där kan vi snacka om brist.

Men om jag får generalisera sweclockanvändaren så är TS både svenskfödd och en man, vilket är stora plus hos arbetsgivaren.

Lägg ner mycket tid på ditt CV. Eftersom du är så pass färsk kommer ditt CV förstås bli väldigt tomt så det du behöver lägga tid på är det personliga brevet, finns många bra tips på internet hur du skriver ett bra personligt brev. Jag skulle även rekommendera att du skriver olika brev till olika arbetsplatser, arbetsgivarna är förstås mer intresserade av någon som tar sig tid att skriva ett för arbetsplatsen anpassat brev istället för att du skickar samma brev till alla platser.

Mitt råd är annars att TS tar första bästa jobb, jobbar ett år och sedan ger sig ut i världen tills pengarna är mer eller mindre slut. Det kräver dock att TS är bra på att spara och leva snålt. Men du har rätt i att det inte är kul att vara fast på ett gammalt skitjobb hela livet, även om många människor genuint tycker att vårdyrket är väldigt roligt och givande. För mig är det t.ex. väldigt viktigt att jag efter arbetspasset kan gå hem med känslan av att ha bidragit med något gott till enskilda individer såväl som till samhället. Få arbeten utanför vården skulle ge mig den känslan. Fy fan för att t.ex. vara kontorsråtta på en bank. Det är dock förstås min egna åsikt och jag är medveten om att väldigt många, kanske en majoritet, skulle föredra kontorsjobbet framför att jobba inom vården.

Jag har bara jobbat inom hemtjänsten. Men lite vårdyrke är det ändå. Omvårdnad i alla fall. Håller med dig till 100% att det gav väldigt mycket rent känslomässigt. Men lönen va katastrof. Tog ett industrijobb efter och min lön ökade med 50% över en natt. Allt skulle vara tillfälligt men jag jobbar fortfarande inom industrin. Mitt eget val, det vet jag, men någonstans är jag ändå bitter när jag tänker på det.

Men man är ju inte död än. Vem vet vad som händer.

Och det är 100grr bättre än att gå arbetslös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli