AMD "Summit Ridge" med arkitekturen Zen heter Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har faktiskt ingen aning, gissar på mellan 4000 och 5000kr 8000.
edit gissar på mindre nu.

Min gissningen ligger på 3100. AMD har behov av att plocka marknadsandelar och vill man sälja måste de ner mot 3000 för något som tuffar på bra mycket snabbare än nuvarande bulldozer, skulle faktiskt inte förvåna om de lägger den mellan 2000 och 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ser riktigt bra ut! Blir nytt system när Zen kommer!

Hur fanken ska AMD tjäna pengar om de ska lägga sig på den prisnivån??
Bättre att köra på reklam/information om hur bra deras grejer är.

Hade tänkt citera Rebben men såg att du hade gjort det och du skrev precis som jag tänkte.

Skrivet av Ratatosk:

Gör det, betta på!

Har du tur kan du vinna nog med pengar, för att kunna köpa en åttakärnig Intel för tolv tusen kronor.
Det var nämligen en sådan som Rizen gick jämnt mot, under de demon som visades.
Intel Core i7 6900K, 11990 kr, på Komplett.

Oh snap!

Skrivet av LeVvE:

Varför inte? Ingen skulle köpa AMD om det bara var lite billigare än Intel, ser man ju på AMD vs Nvidia också när Nvidia säljer 4 gånger fler 1060 än vad AMD säljer 480.

Gemene man ser AMD som "dåligt, billigt budget skit" och Nvidia/Intel som "det bästa man kan köpa" så AMD måste antingen vara MYCKET bättre eller MYCKET billigare tills folk ändrar sin uppfattning.

Personligen skulle jag gissa på att priset hamnar runt 5820K/6800K för någon 8/16 variant. Annars skulle de inte pusha så hårt på att den är bättre än 6700K eller skämta om vilken man ska välja mellan Zen och 7700K.

Vi får se vad det blir, AMD måste skaff sig marknadsandelar.

Wow, det är nog inte lätt för AMD att se till att dom lyckas med nånting av det du nämnde. För att vara betydligt bättre och billigare funkade ju uppenbarligen inte mot Intel under AMDs guldålder. Och jag har en ganska så stark känsla att det kommer inte funka mot Nvidia heller, Nvidia har för stark "Nvidia är kvalité och bäst" för att det ska rubbas , samma som med Intel. Absolut kan AMD sänka ner priserna om det lyckas på något revolutionerande sätt göra så att produktionen blir så pass billig att AMD kan gå väldigt lågt ner och ändå göra rejält med vinst, ser dock inte hur AMD ska lyckas göra det när inte ens dom största kan göra det. Eller rättare sagt, AMD är varken gigant eller säljer gigantiska mängder att det kan lyckas. Så nog är det bara av AMD att ta betalt, lägga sig under Intel och Nvidia absolut, men snack om att lägga sig flera tusen eller halva priset är bara lägga sig ner. Speciellt om kvalitén är densamma och prestandan är inte långt därefter.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Min gissningen ligger på 3100. AMD har behov av att plocka marknadsandelar och vill man sälja måste de ner mot 3000 för något som tuffar på bra mycket snabbare än nuvarande bulldozer, skulle faktiskt inte förvåna om de lägger den mellan 2000 och 3000.

Ingen jätte idé att dra ner priset i botten för dem. Ny arkitektur måste tjäna in pengar, intel kan enkelt sänka sina priser och så är karusellen där ingen tjänar pengar igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Undrar hur ryzen står sig i överklockning den har ju ganska låg ghz så % ökningen i prestanda per mhz borde ju bli bra förutsatt att den är överklocksvänlig..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Då ryker nog i7 3770k och in med AMD, har inte kört AMD i min rigg sen -05 och då var de athlon 64 x2 4200+ i 2,1ghz som gällde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

<-- Fanboy Approved News Article.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tror folk seriöst att priserna kommer hamna på 2000-3000kr är man nog ute och cyklar. Om man går upp mot kamp med en 6900k som kostar 1100 dollar, så kommer nog dem lägga denna på runt 899-799 dollar som översätts mot runt 8-9000kr. Det är då ändå ruskigt prisvärt OM det levererar samma eller mer prestanda än 6900k. som kostar som billigast 11490kr i de stora butikerna.

Så 1500-2000kr under hade varit en VINST för AMD i detta fall.. Problemet är att då kommer Intel släppa ner sin guard och sänka ner priserna på 6900k / 6950k under AMDs nya gen och slå bort dem direkt där. Så både Intel och Nvidia fungerar. AMD kommer med nått som de marknadsför som billigare, snabbare och bättre.. Tills den hamnar på hyllan och Intel/Nvidia ser detta och prissänker sina egna produkter till samma eller precis under för att bara jobba bort AMD..

Jag hoppas AMD har lärt sig marknadsföra detta nu, och inte som med allt annat bara visa upp guld och gröna skogar sen vid release är det som att släppa en Atombomb i toaletten och se man överlever..

Permalänk
Föredetting

AMD Råg-Zen. Inte vän med namnet, men om prestandan verkligen är som utlovat blir det nog jäkligt fint, det här.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ser ut att kunna bli en bra processor för program/arbetsuppgifter som trådar väldigt bra. Synd att jag inte gör mycket sånt. Blir nog att sitta kvar på min Devils Canyon ett tag till vilket som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Coolt namn! Så sjukt pepp alltså!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se spelprestanda! 8350 kämpade väl också på bra när man arbetade med rendering men föll efter en bit i spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det hamnar en väl presterande processor i 3-4000:- spannet. Skulle vara jättekul att kunna gå tillbaka till AMD för nästa rigg!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Den där streamen var ju skön, när de visade spelen så visade de inga FPS counters. Och när de skulle visa Battlefront så var de tvunga att vänta på timern innan banan startades HAHAHA , sen spelade de i 4K i 60FPS det var ju nice men ingen FPS counter där heller "look isent that beautyfull"sa de typ 10 ggr hahaha vafan... AMD bättre kan ni.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ekorrism:

Tror folk seriöst att priserna kommer hamna på 2000-3000kr är man nog ute och cyklar. Om man går upp mot kamp med en 6900k som kostar 1100 dollar, så kommer nog dem lägga denna på runt 899-799 dollar som översätts mot runt 8-9000kr. Det är då ändå ruskigt prisvärt OM det levererar samma eller mer prestanda än 6900k. som kostar som billigast 11490kr i de stora butikerna.

Så 1500-2000kr under hade varit en VINST för AMD i detta fall.. Problemet är att då kommer Intel släppa ner sin guard och sänka ner priserna på 6900k / 6950k under AMDs nya gen och slå bort dem direkt där. Så både Intel och Nvidia fungerar. AMD kommer med nått som de marknadsför som billigare, snabbare och bättre.. Tills den hamnar på hyllan och Intel/Nvidia ser detta och prissänker sina egna produkter till samma eller precis under för att bara jobba bort AMD..

Jag hoppas AMD har lärt sig marknadsföra detta nu, och inte som med allt annat bara visa upp guld och gröna skogar sen vid release är det som att släppa en Atombomb i toaletten och se man överlever..

Var inne på samma sak förut, sedan såg jag att Intel tar mindre än 5000kr för sin sexkärniga 6800K, de går alltså från under 5000kr till 12000kr för 2 kärnor till, deras 6900K verkar mao vara kraftigt överprisad.
Ett mer rimligt pris för en i7 6900K vore 6000-7000 kr, då låter inte 5000kr för Horizen lika vansinnigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det enda jag reagearde på var när de visade effektförbrukninen. Båda maskinerna körde ju ca 180w men Ryzen körde ju utan boost medans intels cpu kunde boosta upp så mycket den orka med. E nog därför Amd inte visade zen med boost på under eventet. Visst Ryzen presterade bättre utan boost å man får la acceptera att mer prestanda går hand i hand med mer effektförbrukning iaf när det gäller Amd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

AMD aktien har gått upp en hel del hoppas det fortsätter

/Sulle82

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Var inne på samma sak förut, sedan såg jag att Intel tar mindre än 5000kr för sin sexkärniga 6800K, de går alltså från under 5000kr till 12000kr för 2 kärnor till, deras 6900K verkar mao vara kraftigt överprisad.
Ett mer rimligt pris för en i7 6900K vore 6000-7000 kr, då låter inte 5000kr för Horizen lika vansinnigt

Jag tänker likadant. Så länge Intel har suttit ohotad på tronen har de kunnat sätta vilka priser som helst. Det är nu när det blir konkurrens som de "rimliga" priserna kommer att visa sig för den sortens prestanda.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gemene man ser AMD som "dåligt, billigt budget skit" och Nvidia/Intel som "det bästa man kan köpa" ...

Skrivet av Bewise:

... att vara betydligt bättre och billigare funkade ju uppenbarligen inte mot Intel under AMDs guldålder.

Ni har väl båda rätt i sak.

Som jag ser det finns tre kategorier av slutkunder:
1. De som har noll-koll och inte alls bryr sig om vad det sitter för CPU i datorn de köper. Här är det låga volympriser som gäller för att AMD ska få datorbyggarna med sig.
2. "Svensson" med liten koll. Känner bara till namnet Intel, vet inget om AMD. Dessa får AMD väldigt svårt att vinna över.
3. Medvetna kunder som tar reda på vad som är bäst när de ska handla. Dessa köpte tidigare AMDs processorer när de var det bästa alternativet. Kan också köpa AMD i dagsläget, då A-serien är riktigt bra för enklare datorer med intern grafik. (Ska bli spännande att se om Kaby Lake kan matcha AMD i budgetsegmentet.)

Permalänk
Avstängd

Ja, vi får väl se. Ska bli intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Hoppas på pris krig. Men känns långsökt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det enda jag reagearde på var när de visade effektförbrukninen. Båda maskinerna körde ju ca 180w men Ryzen körde ju utan boost medans intels cpu kunde boosta upp så mycket den orka med. E nog därför Amd inte visade zen med boost på under eventet. Visst Ryzen presterade bättre utan boost å man får la acceptera att mer prestanda går hand i hand med mer effektförbrukning iaf när det gäller Amd.

180W för CPU? I vilket test var det som det visades? Låter helt galet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

"Spekulation om ryktet om priset 500 usd"
Känns som prestandan i spel är för dålig till priset om de ska lansera den mot Broadwell-E.
Spel gillar IPC/HZ och har inte mycket över för antalet trådar.
Broadwell-E presterar extremt uruselt mot vad de kostar i spel, i de flesta spelen presterar ett 6700k bättre eller i princip likvärdigt.

Ren spekulation, en 6700k kommer förmodligen att vara ett betydligt bättre alternativ för spel, tråkigt nog.

Jag hoppas att det inte stämmer, annars blir jag förbannad att jag inte köpte en 6700k på Blackfriday.
Kan bli ett jävla antiklimax när prestanda testerna kommer, ett bulldozer 2.0 kanske??

Notering, när fan ska det släppas?? Känns som de har dragit fötterna efter sig i ett år, var väll "färdig" i våras??
Känns väldigt konstigt att de inte skulle ha ett produktions-X efter nästan ett år, som också skulle klocka bättre än ett handplockat Chip.

Blev faktiskt mer pessimistisk efter det här...

Kom ihåg att det ryktades om prestanda kring Ivy Bridge också.. Alltså ska man inte ta dessa rykten ens med ett skeppslast med salt utan med hela döda havet.

Skrivet av Hjemrdeil:

Inte tillräckligt bra menar jag.

Berodde lika mycket på Windows som AMDs CPU.

Skrivet av Peppar2014:

Började också fundera om det var någon ny processor. Förstår inte hur svårt det ska vara att särskilja på Kärnor och trådar.

Well. Det är snarare så att skribenten i fråga skrev fel. Det ska vara 6900K.. inte 6700K. Alltså en åttakärnig processor och sexton trådar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

180W för CPU? I vilket test var det som det visades? Låter helt galet.

https://www.youtube.com/watch?v=7yxSFmEOkrA

inte för cpun utan hela systemet så klart.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Var inne på samma sak förut, sedan såg jag att Intel tar mindre än 5000kr för sin sexkärniga 6800K, de går alltså från under 5000kr till 12000kr för 2 kärnor till, deras 6900K verkar mao vara kraftigt överprisad.
Ett mer rimligt pris för en i7 6900K vore 6000-7000 kr, då låter inte 5000kr för Horizen lika vansinnigt

Ja överprisad är en BMW också och det betalar vi för

Men hela principen i detta fall är just 2 kärnor kanske låter som lite, MEN det är en ganska stor skillnad tekniskt som drar upp priset. Sure 11500kr för en Prolle är DYRT, och inget jag skulle betala för personligen.
Men Sen varför skulle AMD lägga sig runt 5000kr för en 8c/16t prolle om Intel tar ut 11500kr för den? Det är inte så dem vill förstöra ekonomin kring processorer. Dom kommer troligen lägga sig under för att säga vi har billigare och minst lika bra.
Lägger dom sig för lågt, så kommer det ses som en budgetcrap lowend gear som folk då avstår. Lägger dom sig högre i pris låter det mer premium produkt som folk uppskattar.

Permalänk
Medlem

En fråga till er med koll. När väl Zen kommer ut och Sweclockers har gjort tester; Är det bara att köpa då om prestandan är vad man är ute efter eller kan det dyka upp komplikationer framåt i tiden som man inte ser förrän om någon månad/ett par månader?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Ja överprisad är en BMW också och det betalar vi för

Men hela principen i detta fall är just 2 kärnor kanske låter som lite, MEN det är en ganska stor skillnad tekniskt som drar upp priset. Sure 11500kr för en Prolle är DYRT, och inget jag skulle betala för personligen.
Men Sen varför skulle AMD lägga sig runt 5000kr för en 8c/16t prolle om Intel tar ut 11500kr för den? Det är inte så dem vill förstöra ekonomin kring processorer. Dom kommer troligen lägga sig under för att säga vi har billigare och minst lika bra.
Lägger dom sig för lågt, så kommer det ses som en budgetcrap lowend gear som folk då avstår. Lägger dom sig högre i pris låter det mer premium produkt som folk uppskattar.

Skulle de lägga sig på $499, dvs ca 6000 Kr så köper jag, oavsett hur budgetcrap lowend gear det än framstår som.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kanske blir en hel RÖD dator nästa år, det var ett tag sen sist....

Permalänk
Medlem

haha ingen som la märke till detta?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Varför vill ni att den ska kosta 5k? sluta gå efter intels riktpriser å sen sänka nån tusing å tycka att det låter ok....

Zen borde verkligen shocka Intel så vi får bukt med de hutlösa priserna... annars e det ju helt bortkastat med Zen...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När väl Zen kommer ut och Sweclockers har gjort tester; Är det bara att köpa då om prestandan är vad man är ute efter eller kan det dyka upp komplikationer framåt i tiden som man inte ser förrän om någon månad/ett par månader?

Det kan alltid dyka upp komplikationer, och det har ju hänt förr (senaste jag minns är Intels bugg i Skylake som behövde patchas genom deaktivering av den felande instruktionen om jag minns rätt, och dessförinnan fanns det ett konstruktionsfel i något av Intels äldre chipset m.m.).

Det kan mycket väl visa sig finnas någon bugg i Zen eller i de nya chipseten som inte upptäcks direkt, men den risken får man ju alltid ta, och så vitt jag vet har det väl alltid kunnat lösas, exempelvis genom kringgående av problemet.

Själv är jag inte oroad över detta.

Visa signatur

5950X, 3090