PC dör utan förvarning efter några minuter helt plötsligt

Permalänk

PC dör utan förvarning efter några minuter helt plötsligt

Tjena, jag har haft min PC sedan 2013 nu och den har aldrig krånglat förut men nu helt plötsligt idag så startade jag upp den som vanligt och efter ca 5 min så tvärdog den helt utan förvarning(ingen bluescreen blir bara svart) och sedan efter det försöker datorn starta upp sig själv igen gång på gång utan att lyckas men om jag väntar 15 minuter hoppar han igång men dör efter 5 minuter på samma sätt igen. Igår fungerade den utmärkt utan att dö. Tänkte se om någon kunnig har någon ide om vart problemet kan ligga då jag inte varit insatt i datorer på säkert 5 år och inte vet vart jag ska börja felsökningen.
Specsen är:
MSI B75MA-P45 Moderkort
i7 3770 Processor
16gb Kingston HyperX RAM
Sapphire R9 390 Nitro
Kingston HyperX 120gb SSD (OS disk, Windows 10)
Seagate Barracuda 1TB HDD
EVGA NEX750-G Nätagg

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara nätaggregatet eller ramminnena. Kör Memtest för att utesluta ramet, skulle de vara felfria så kan du testa med ett annat nätaggregat för att se ifall det är problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3år användning är inte mycket kan vara Nättagg men kan också vara problem med moderkort eller kortslutning.
Ta ut alla dina ram minne 4st och kör bara men en 1st föratt felsöka. Om du har inbyggd VGA grafik använd den ta ut PCI-E grafikkortet felsök.

Permalänk
Avstängd

Värme eller nätagg får min röst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@albinerikssonnn: Min polare hade samma problem. Lösningen var att byta eluttag, tydligen funkade inte dem i just hans rum som de skulle. Behöver inte vara det i ditt läge men problemet var exakt densamma som ditt.

//Martin

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Kolla så att den inte är igensatt med damm kring CPU samt grafikkort men om du nu varit insatt för 5 år sedan har du väl troligen koll på detta?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet eller överhettning baserat på felbeskrivningen. Kolla temperaturer i BIOS om möjligt och låt den stå där tills den stänger av sig(spel in skärmen med hjälp av en mobiltelefon så att Du slipper häcka framför den).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Tempen ligger på 32 grader i BIOS, ska köra memtest när jag kommer hem så återkommer jag, tack för alla snabba svar hitills!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa en ramsticka i taget och se om det är fel på någon modul

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Bootade Memtest idag och den dog på samma sätt som den dör i windows efter 5 sekunder, kan jag fastställa att det är mitt RAM som strular?

Permalänk
Skrivet av albinerikssonnn:

Bootade Memtest idag och den dog på samma sätt som den dör i windows efter 5 sekunder, kan jag fastställa att det är mitt RAM som strular?

om det är nätagget som är felet så dör ju datorn även i memtest.. ibland kan vissa nätagg ge för mycket volt på 3.3v 5v eller 12v då känner moderkortet av detta och stänger av datorn.. kan du låna något nätagg av nån du känner?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hade du i båda (antar att du har två) ramstickorna samtidigt när du körde memtest?

Permalänk

@Flaccid: Har 2 stickor och körde båda för sig, samma problem med båda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinerikssonnn:

Bootade Memtest idag och den dog på samma sätt som den dör i windows efter 5 sekunder, kan jag fastställa att det är mitt RAM som strular?

Testa fler gånger så det bara inte råkar vara ett sammanträffande.

Permalänk

@Trunk: Samma problem de 5 gånger jag testade, lever i max 10 sekunder.

Permalänk

Jag hade typ samma problem. En stunden kunde det funka felfritt i dagar och andra dagar så loopade den typ omstarter i flera minuter. Efter några månader med detta problem så kom jag inte ens ur omstartsloopen och testade då knappen som fanns på nätagget.
Som tur var så hade nätagget en statusknapp man kan testa och den blinkade då rött.

Skickade in den för lagning "då det var om jag inte minns fel 9år garanti" och fick pengarna tillbaka som jag lagt för 3år sedan.
Vips pengarna på kontot och inhandlade ett nytt och allt har funkat felfritt sen dess.

Måste tillägga att det inte var ett EVGA jag hade utan ett Corsair Professional Platinum AX760i 760W ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinerikssonnn:

@Flaccid: Har 2 stickor och körde båda för sig, samma problem med båda!

Tycker det låter högst osannolikt att båda ramstickorna skulle ha blivit defekta samtidigt, så av den anledningen tycker i alla fall jag att det lutar åt nätagget.

Permalänk

Köpte ett nytt nätagg, kom hem och bytte och problemet kvarstår. Kör memtest och datorn kan inte genomföra ett test längre än 10 sekunder utan att den dör och sedan försöker starta igång sig själv gång på gång utan att den lyckas så nästa steg blir väl att köpa nya RAM.

Permalänk
Medlem

Test också att koppla ur så mycket som möjligt för att utesluta tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, diskar, DVD kablar till diskar/DVD, chassi fläktar mm.

Permalänk
Skrivet av albinerikssonnn:

Köpte ett nytt nätagg, kom hem och bytte och problemet kvarstår. Kör memtest och datorn kan inte genomföra ett test längre än 10 sekunder utan att den dör och sedan försöker starta igång sig själv gång på gång utan att den lyckas så nästa steg blir väl att köpa nya RAM.

lite därför man lånar ett nätagg av nån man känner så slipper man köpa för att felsöka?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

lite därför man lånar ett nätagg av nån man känner så slipper man köpa för att felsöka?

Inte alla som har möjlighet att göra?

Permalänk

Hade ingen möjlighet att låna varken agg eller RAM, köpte båda och när jag skulle installera mina nya RAM upptäckte jag att min Corsair H60 läcker från radiatorn, hela fläkten var blöt och det låg en liten pöl på grafikkortets backplate.