Sony Dualshock 4 får officiellt Steam-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

PS: Är det någon som har fler frågor är det bara att fråga då jag har ägt Steams kontroll sedan lanseringsdatum och därför har bra koll på hur man använder denna API.

Funkar det med alla PS4 kontroller? T.ex arkadstickor som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993110

Skrivet av [TBOC]Razor:

Så har det funkat väldigt länge med DS4.... Jag har lirat Euro Truck länge med min DS4 Camo som jag köpte ENBART just för att lira ETS2 med den.

Äldre DS4:or ska visst inte ha native stöd i windows men min Camo funkade direkt man pluggade in kabeln på tre olika datorer. Så det steam har gjort är ju egentligen inte alls att "ta DS4:an till PC" som många verkar tro utan enbart gjort ett API som underlättar för utvecklare.

Det är långt ifrån alla spel som har stöd för directinput dock, så vill man köra med en DS4 behöver man oftast ett program som emulerar en xbox kontroll. Inga problem att fixa men det blir mycket smidigare så här, om man har sina spel på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudda:

Funkar det med alla PS4 kontroller? T.ex arkadstickor som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993110

Tror det bara fungerar med äkta PS4 kontrollers just nu, då jag inte äger någon variant av PS4 kontroll har jag tyvärr inte 100% koll på denna frågan. Det jag kan svara på mera är hur man konfigurerar kontrollen till olika spel, hur man använder Big Picture, vad som kan vara en bra konfiguration osv.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudda:

Funkar det med alla PS4 kontroller? T.ex arkadstickor som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993110

Det är långt ifrån alla spel som har stöd för directinput dock, så vill man köra med en DS4 behöver man oftast ett program som emulerar en xbox kontroll. Inga problem att fixa men det blir mycket smidigare så här, om man har sina spel på steam.

Alla spel jag testat min DS4 Camo med har funkat utan problem, ETS2, Party Hard, Downwell, CSGO (var inte direkt ett test utan bara att jag hade kontrollen inkopplad och märkte att den funkade i cs ).

Och det är väl Xinput det heter ? eller kommer jag ihåg fel nu ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

@[TBOC]Razor: Xbox kontrollen använder Xinput, DS4 har Directinput.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudda:

@[TBOC]Razor: Xbox kontrollen använder Xinput, DS4 har Directinput.

Nja för att den ska funka så gjorde dom väl bara så att den använde Xinput för att den skulle funka i spel, därav problemet att alla spel som stödjer gamepad funkar med (nyare) DS4 men man ser xbox-knapparna i spelet istället för DS4:ans. Dvs spelet har ingen aning om att det är en playstationkontroll man använder utan tror det är en xboxkontroll och visar därför krysslådans knappar...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

@[TBOC]Razor: Det handlar bara om att dom som gjort spelet lagt in xbox prompts i spelet, vissa lägger också in ps4 prompts och låter dig själv välja vad du vill se på skärmen (t.ex Witcher 3). Det har alltså inget att göra med vilket API kontrollen använder. Huruvida ett spel stöder directinput utöver xinput är helt upp till spelutvecklaren.

Permalänk
Medlem

Ni som fått DS4 ansluten till SteamOS burk trådlöst. Hur gjorde ni? Jag får den bara att funka via usb. Controllern hittas nog som "Gamepad, Wireless Controller" men status är "unpaired"

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av DioSSen:

Ni som fått DS4 ansluten till SteamOS burk trådlöst. Hur gjorde ni? Jag får den bara att funka via usb. Controllern hittas nog som "Gamepad, Wireless Controller" men status är "unpaired"

Kan tillägga att jag löst problemet. Verkade som den integrerade bluetooth kretsen på moderkortet inte var kompatibel. När jag anslöt en extern Bluetooth v.4.0 sticka funkade allt efter en reboot.

Bara följde BlueZ metoden här:
https://github.com/mdeguzis/SteamOS-Tools/wiki/Pairing-PS4-controllers

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870