Intel SSD m.2 600p 256gb

Permalänk

Jag hade köpt en samsung ssd

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden i SLC mellan 256 GB modellen och den med 1 TB?

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Vive la liberté!
Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Tjalve

Bra sagt, dock underskattar du problemen med 600p.
#16501473
Han får problem med att bara installera saker och glo på youtube samtidigt, vilket säger en hel del på hur känslig den är. Den tömmer inte bufferten "magiskt snabbt" utan i dessa 20-25MB/s, och skriver du 5GB till SLC cachen, pratar vi 5000/25 = ca 3,5 minut att tömma detta, innan du kan skriva 5GB till vilket inte alls är svårt att uppnå, ens med enkla Windows uppgradering, pre-allokering eller lite andra saker i kombo med andra.

512GB disken klarar det bättre för den har större buffert, men även den kan överlastas på liknande sätt, och du behöver inga 50GB spel för det... Dock gör den större bufferten att du har mer marginal.

Ang SU800 är jag lite intresserad av dina fynd. MX300 disken har dynamisk cache, Adata disken ska ha statiskt 1/3 av rå NANDet som cache av vad jag läst. "Unlike the Crucial MX300, Adata chose to utilize the odd capacity TLC die a little differently. Adata used one-third of the capacity, essentially all of the extra space (128Gbit of the total 384Gbit die), to build a massive SLC buffer."
Men jag har inte haft "hands on" på denna disk, så jag tar gärna ny info om den om du vet mer, då jag vet att en review kan ha fel. I verklighetsliknande tester så verkar den tom prestera bättre än MX300, i SLC cachen.

Håller dock med att MX300 är det bättre budget valet idag, pga 850 EVO är så dyra och svåra att hitta. 750 EVO hade varit vettig, om priset varit det, och ja, den är lite snabbare än MX300, men jag börjar få mina tvivel på priset/prestandan.

Dock vill jag se test på urladdningshanteringen av MX300, något som tar tid att testa, och jag vet är på gång. Väldigt tidiga resultat dock är inte så stabila som jag skulle vilja, men det är för tidigt att säga något med säkerhet. Valet av Intel/Micron att använda den föråldrade floating gate tekniken kan mycket väl ha förstört deras 3D NANDs framtid dock, då alla andra har övergett den, pga dens cell läckage problem.

Nu har jag inte kört med Intel 600p som min dagliga SSD (dvs jag har inte haft den som min primära SSD under lång tid, bara testat den i testsystemet). Men av det jag har sett så är 600p väldigt aggresiv med att tömma SLC-cachen och så länge man ger den lite vilotid (dvs inte skriver konstant) så borde den klara sig bra.
Att ha många program öppna samtidigt ska inte heller spela något roll så länge inte någon av program aktivt skriver mycket data till disk. Jag tror snarare att trådskaparens problem ligger någon annanstans. Det kan ju vara strul med hans SSD men att SSD cachen skulle ta slut känns inte troligt. Men återigen så har jag inte tittat närmare på hans problem så det är ju svårt att säga. Så länge man håller sig borta från stora filkopieringar så borde det vara lungt. Streaming skulle dock kunna påverka (kontinuerligt skriva till disk).

Jag vill inte uttala mig om SU800 förns jag fått möjlighet att publisera min artikel. Så jag får återkomma med det (väntar svar på en del saker från Adata, som tar tid tydligen...)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Inaktiv

Själv köpte jag för drygt en vecka sedan en Crucial MX300 1050GB i 2,5" format. Kommer bara användas för att accelerera spel. Den kommer eventuellt användas för att boota ett Windows OS via VHD: https://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/commerciali...
Jag har tidigare använt lösningen fast med mekansika diskar och prestandan dessa ger är för usel för ett OS i mitt tycke.

Jag har inte något direkt att säga om lösningen personligen ännu. Mer än att jag ogillar att den använder TLC men det gör de flesta SSD'er idag. Och då var det ändå runt 3000kr denna kostade med denna minnesmängd. Kändes ändå relativt värt för min del, en pina att ladda nyare spel från en mekanisk hårddisk och speciellt spel som streamar mycket texturer från lagringsenheten.

Permalänk
Medlem

fick lära mig den hårda vägen installerade infinite shitware med tillhörande cod4 shitmake och fick enorma tider att installera , mitt bredband var snabbare än disken hinner installera :S 250Mbit.. gick segt som attan efter ett tag , 70gig var en plåga

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalve:

Nu har jag inte kört med Intel 600p som min dagliga SSD (dvs jag har inte haft den som min primära SSD under lång tid, bara testat den i testsystemet). Men av det jag har sett så är 600p väldigt aggresiv med att tömma SLC-cachen och så länge man ger den lite vilotid (dvs inte skriver konstant) så borde den klara sig bra.
Att ha många program öppna samtidigt ska inte heller spela något roll så länge inte någon av program aktivt skriver mycket data till disk. Jag tror snarare att trådskaparens problem ligger någon annanstans. Det kan ju vara strul med hans SSD men att SSD cachen skulle ta slut känns inte troligt. Men återigen så har jag inte tittat närmare på hans problem så det är ju svårt att säga. Så länge man håller sig borta från stora filkopieringar så borde det vara lungt. Streaming skulle dock kunna påverka (kontinuerligt skriva till disk).

Lite detta tycker jag dock är fel tänkt.
Varför köpa en SSD som har begränsningar med vad för typ av program och saker du kan göra?
Varför inte lägga till några kronor till och köpa en bra, eller bara ta en annan disk? (Finns andra hyfsade budget SSDer idag)

Just systemdisken skriver nästan alltid data, konstant, samt den läser data samtidigt. Detta kan du se enkelt bara genom att övervaka Windows disken. Pagefilen, patcher i bakgrunden, cache till webbläsare, Windows sök som dokumenterar allt, Antivirus som loggar, osv. Där är extremt sällan inget som görs i bakgrunden på dagens OS, speciellt Win 10.

En Windows systemdisk får aldrig 100% vila.
Och allt detta sätter last på SSDn som saktar ner dens förmåga att tömma sin cache. Gör du bara 80/20, 20/80 och 50/50 tester med QD1-4 så ser du snabbt hur illa prestandan är, speciellt när cachen är slut, då även läsningar stallas.

Så min poäng här är, om du ska snåla, varför köper du SSD? Köp en HDD om du är pank, köp en vettig SSD om du har råd. Köp inte något som kräver att du håller på med optimeringsknep från 2010 för att kunna få ett fungerande system. Dessa diskar borde inte få finnas 2016... låter som vi är tillbaka till Jmicron B kontrollern igen.

Skrivet av Tjalve:

Jag vill inte uttala mig om SU800 förns jag fått möjlighet att publisera min artikel. Så jag får återkomma med det (väntar svar på en del saker från Adata, som tar tid tydligen...)

Förstår det. Jag ser fram emot dina resultat

Permalänk
Medlem

"Windows sök som dokumenterar allt, Antivirus som loggar, osv. Där är extremt sällan inget som görs i bakgrunden på dagens OS, speciellt Win 10."

Det här har jag märkt av, saker som jag trodde skulle vara enkelt att hitta har inte hittats ännu

När jag söker efter nyligen installerade saker så hittas de inte, vet dock inte om det här beror på disken eller OS.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Avstängd

Fungerar bra med OS på min Crucial @anon5930. Tror ärligt talat att du inte skulle känna någon skillnad mellan t.ex. EVO 850 och Crucial vid normal användning.

Varken anandtech eller någon annan tror det heller. Bara du.

Börjar likna navelskåderi.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Fungerar bra med OS på min Crucial @anders190. Tror ärligt talat att du inte skulle känna någon skillnad mellan t.ex. EVO 850 och Crucial vid normal användning.

Varken anandtech eller någon annan tror det heller. Bara du.

Börjar likna navelskåderi.

Va? Vad gnäller du om?

Antar att du blandar ihop mig med någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kanske det @anon5930

Annars såldes ju MX300 riktigt billigt på Black Friday. Fick min 750GB för 1290kr. Missade ett erbjudande på 1190kr.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek