BOOTMGR saknas på svart skärm vid start av win 10

Permalänk
Medlem

BOOTMGR saknas på svart skärm vid start av win 10

Hej
Har haft problem flera gånger med att min nya dator inte startar win 10 64 swe.

När jag startar med knappen så verkar allt normalt, MSI startbild med ferrarin visas, sedan så kommer en svart bild med texten
"BOOTMGR saknas"
Tryck ned CTRL+Alt+Del för omstart.

Men detta hjälper inte samma skärm kommer upp igen "BOOTMGR saknas"

Vad skall jag göra?
Hade en datornisse här förra gången det hände, men jag vet inte vad han gjorde, men datorn fungerade ett tag.

PS
Har en SSD som systemdisk.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

@Hawk
Är det en stationär dator eller laptop och vilken modell exakt?
Låter som att dina bootfiler har försvunnit, du har ingen usb/cd med windows på som du kan stoppa in och boota ifrån?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:
en stationär dator av ny typ i7 32 GB DDR4 MSI 1070
Men jag har ingen win 10 skiva ,bara en win 7 pro

Hur kan bootfilerna försvinna ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Har haft problem flera gånger med att min nya dator inte startar win 10 64 swe.

När jag startar med knappen så verkar allt normalt, MSI startbild med ferrarin visas, sedan så kommer en svart bild med texten
"BOOTMGR saknas"
Tryck ned CTRL+Alt+Del för omstart.

Men detta hjälper inte samma skärm kommer upp igen "BOOTMGR saknas"

Vad skall jag göra?
Hade en datornisse här förra gången det hände, men jag vet inte vad han gjorde, men datorn fungerade ett tag.

PS
Har en SSD som systemdisk.

Felet är att den inte hittar bootloadern, orsaken kan vara olika anledningar.
1. Kolla boot inställningarna i bios så att din SSD är första valet att boota från.
2. Har du haft någon annan disk i datorn som du plockat ut? Bootloadern kan ha legat på denna.
3. Bootloadern kan ha skadats på din disk.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Bios !!!
Det är ju som ett tivoli, jag fattar inte ett dugg.

Kan tillägga att jag har ganska många diskar i datorn, även två st sata-600 instickskort, för 2 resp. 4 extra satadiskar
Har nu elva diskar och en BD-R

Nu har jag gjort så att alla gamla diskar mindre äen 1999 GB har jag rensat bort och fört över data till 3 TB ddiskar och ett par 2 TB.

Men jag har beställt en fem (5) TB disk som är på väg, så att jag skall kunna ta bort även dom två st 2 TB-diskarna som tar upp plats

EDIT
Fråga:
Jag köpte en extern 5TB-USB3 disk, kanske hade det varit bättre med en intern 5 TB disk ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@MacAllan:
Bios !!!
Det är ju som ett tivoli, jag fattar inte ett dugg.

Kan tillägga att jag har ganska många diskar i datorn, även två st sata-600 instickskort, för 2 resp. 4 extra satadiskar
Har nu elva diskar och en BD-R

Nu har jag gjort så att alla gamla diskar mindre äen 1999 GB har jag rensat bort och fört över data till 3 TB ddiskar och ett par 2 TB.

Men jag har beställt en fem (5) TB disk som är på väg, så att jag skall kunna ta bort även dom två st 2 TB-diskarna som tar upp plats

EDIT
Fråga:
Jag köpte en extern 5TB-USB3 disk, kanske hade det varit bättre med en intern 5 TB disk ?

Hmm, ja då kan det blir lite detektivarbete att få igång burken.
Man brukar rekommendera att endast ha den HDD/SSD inkopplad som man installerar OS på, anledningen är att man skal få bootloaderna på samma disk och undvika denna typen av problem
Kan det vara så att du haft OS på en annan disk, som antingen är bortplockad eller finns kvar i datorn, och sedan installerat nytt på din SSD?
Om det är fallet ligger bootloadern troligen på den disken eftersom det inte installeras någon ny om systemet känner av att det redan finns.
Finns disken kvar i datorn måste man sätta så att den bootar från den disken, även om OS finns på annan disk.
Finns inte disken kvar måste du installera om OS.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Hej
Nu gjorde jag som så att jag drog ur sata-kablarna ur alla diskar utom SSD och BD.
Då startade datorn som den skulle.
Men så kan jag ju inte ha det, jag måste ha alla diskar igång, för att ha någon användning av datorn.
Hur bör jag gå vidare med felsökningen.

Eftersom datorn startade med bara SSD, så måste jag väl inte installera om OS ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@MacAllan:

Hej
Nu gjorde jag som så att jag drog ur sata-kablarna ur alla diskar utom SSD och BD.
Då startade datorn som den skulle.
Men så kan jag ju inte ha det, jag måste ha alla diskar igång, för att ha någon användning av datorn.
Hur bör jag gå vidare med felsökningen.

Eftersom datorn startade med bara SSD, så måste jag väl inte installera om OS ?

Ja då är du på rätt väg, det som troligen händer är att när du kopplar in övriga diskar hamnar någon/några av dom före din SSD i bios boot order.
Det du måste göra då är att gå in i bios och sätta din SSD som första boot device.