Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skitbilliga PCIe-risers från amazon- skadliga?

Permalänk
Medlem

Skitbilliga PCIe-risers från amazon- skadliga?

Hej

Jag håller på bygger en liten fläktlös tv-bänks-dator/konsoll-ersättare och har därför köpt ett par PCI-e-risers för billig peng via Amazon.

Eftersom dom var så pass billiga så har jag börjat tveka över kvaliten? Finns det några risker att sätta dessa mellan mb / gpu? Jag kommer att använda mig av 1050 ti och det innebär att den hämtar all kräm från pci-slotten (75w). Behöver jag oroa mig?

Finns det några av högre kvalitet att köpa? Svenska återförsäljare verkar inte pigga på att ha risers i sortimentet eller har jag bara missat dom?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Av vad jag läst så strular ofta billigast möjliga risers, och jag kan gissa problemet är större om man måste skicka mycket kräm genom dem...

Här är en tråd på hardforum med en del samlad info om risers:
https://hardforum.com/threads/flexible-pcie-risers.1907110/
(dock amerikansk tråd, så inte alltid lätt att få tag i samma utbud här)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Grumie: Håller med @Roger W
Den bör ju dock fungera om du skaffar ett korts som har en 6-pins kontakt för att förse kortet med ström. Dock så är de modellerna både dyrare och större (om du nu hade tänkt att använda ett litet kort) eller så är alternativet att försöka leta upp en bättre riser. Kolla mer på Hardforum länken ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Av vad jag läst så strular ofta billigast möjliga risers, och jag kan gissa problemet är större om man måste skicka mycket kräm genom dem...

Här är en tråd på hardforum med en del samlad info om risers:
https://hardforum.com/threads/flexible-pcie-risers.1907110/
(dock amerikansk tråd, så inte alltid lätt att få tag i samma utbud här)

Jättetack för länken!

Sitter på tunnelbanan och har bara skumläst men verkar som att de bekymmer man kan få är att det helt enkelt inte fungerar. Att komponenter tar skada är det ingen som nämner. Men ändå känner jag lite för att skaffa mig risers av lite bättre kvalitet.

Dom från 3M ska jag försöka grotta fram!

Svarar senare när jag har tillfälle att läsa igenom hel länken. Har du föresten någon personlig erfarenhet av detta?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Grumie: Håller med @Roger W
Den bör ju dock fungera om du skaffar ett korts som har en 6-pins kontakt för att förse kortet med ström. Dock så är de modellerna både dyrare och större (om du nu hade tänkt att använda ett litet kort) eller så är alternativet att försöka leta upp en bättre riser. Kolla mer på Hardforum länken ovan.

Tack för svaret.

Grejen är att jag har en passiv kyld psu på 240w som inte ingår i någon standard (sfx/atx etc etc) då chassit jag har valt inte tillåter detta så kommer inte på ett smidigt sätt kunna köra en gpu som får ström annat än via pcie-porten då detta saknas på psun.

Men när jag åter sitter hemma vid datorn ska jag ta och se om några alternativ finns. Tack för tipset iallafall!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Har du föresten någon personlig erfarenhet av detta?

Nope, sorry
(bara läst lite om andras erfarenheter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Av vad jag läst så strular ofta billigast möjliga risers, och jag kan gissa problemet är större om man måste skicka mycket kräm genom dem...

Här är en tråd på hardforum med en del samlad info om risers:
https://hardforum.com/threads/flexible-pcie-risers.1907110/
(dock amerikansk tråd, så inte alltid lätt att få tag i samma utbud här)

Skrivet av loefet:

@Grumie: Håller med @Roger W
Den bör ju dock fungera om du skaffar ett korts som har en 6-pins kontakt för att förse kortet med ström. Dock så är de modellerna både dyrare och större (om du nu hade tänkt att använda ett litet kort) eller så är alternativet att försöka leta upp en bättre riser. Kolla mer på Hardforum länken ovan.

Hej igen

Efter att jag har läst igenom diverse forum och rotat bland återförsäljare i USA så hittade jag en riser från 3M som på många håll sägs vara det bästa man kan få tag på.

Så.. istället för 5 usd så blev det 86 usd.. hoppas det är värt det.

Verkar som att jag får den i mellandagarna. Hostar upp en "recension" här då om ni är intresserade.

Visa signatur

En ny signatur