Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ingen signal till skärmen när datorn startar!

Permalänk
Medlem

Ingen signal till skärmen när datorn startar!

Hej sweclockers!

Lirade ett game leauge of legends igår när jag skärmen blev helt grå, stängde då av datorn och när jag starar den händer inget med skärmen. Tänker då att detta kan vara gpu? Tacksam för svar och ber om ursäkt för dålig förklaring men är det Nägot jag bör tillägga så löser jag det. Har testat och ta ut batteriet på moderkortet för jah såg det härom dagen. Dessutom har när jag startat datorn fått grå flickors och typ en resolution på 640x480 men det funkar när bra när jag startar om igen.

Permalänk
Medlem

@Lunatiz:

Testa att koppla skärmen till moderkortet om din cpu har integrerad grafik för att utesluta att det är fel på grafikkortet.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Ska testa det, tackar för snabbt svar. Än fråga till angående Nägot annat men, asså min dator blir långsam nästan som den blir när den blir överhettad bara att den har normala temperaturer.förstr att det är svårt och förstå men, någon kanske har upplevt det samma.

Permalänk
Medlem

Får du någon bild i bios? Annars bör det vara skärmen som kastat in handduken...

Permalänk
Medlem

Glöm inte ta bort grafikkortet också när skärmen kopplas till moderkortet. Bios bruka vara inställd på att inte ge bild via moderkortet så länge grafikkortet är kvar.

Testa nollställa bios igen EFTER att du tagit bort grafikkortet. Ibland måste något tas bort innan det löser fel. Vad som ska bort varierar från fall till fall. Glöm inte dra ur strömkabeln under tiden.

Vad är hela namnet och ca ålder på nätagget?
Vilket grafikkort används med nätagget?

Permalänk
Medlem

Testa att dra ut nätsladden till skärmen så den inte får någon ström och låt den vila i 10 minuter. Koppla sedan in den igen för att se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Ska hem och testa det nu återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Glöm inte ta bort grafikkortet också när skärmen kopplas till moderkortet. Bios bruka vara inställd på att inte ge bild via moderkortet så länge grafikkortet är kvar.

Testa nollställa bios igen EFTER att du tagit bort grafikkortet. Ibland måste något tas bort innan det löser fel. Vad som ska bort varierar från fall till fall. Glöm inte dra ur strömkabeln under tiden.

Vad är hela namnet och ca ålder på nätagget?
Vilket grafikkort används med nätagget?

Nätaggregat är typ fem år gammalt vet ej namnet just nu vet även att det tickar konstant vilket ör ett tecken på att det är rätt gammalt, tror du att det kan vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatiz:

Nätaggregat är typ fem år gammalt vet ej namnet just nu vet även att det tickar konstant vilket ör ett tecken på att det är rätt gammalt, tror du att det kan vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt. Det beror på vad du har, hur det går när du testar de andra förslagen mm.

Permalänk
Medlem

Okey så problemet var löst när jag kom hem, startade precis upp datorn igen och sen hänger den sig och samma problem uppstår igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skärmen hänger sig. Ingen signal till datorn vid boot.

Tjenare!
Skulle precis lira ett game Leauge Of Legends. när skärmen hänger sig. Testar starta om datorn och får ingen signal till skärmen när jag bootar. Bytar till det integregerade grafikkortet. Det funkar direkt. Så självklart borde GPU vara dött men. detta har hänt under ett par dagar. Den lägger av ena dagen funkar den andra. Så undrar nu om någon har någon ide om vad som händer? Fläkten snurrar fortfarande.
GPU var 35 grader när detta hände. Tackar för svar ha en fortsatt trevlig kväll!
EDIT: Har inte överklockat.

Setup:https://gyazo.com/52cfdb44071db6d2d36e9efc9397b1dd

Permalänk

Testat installera om drivrutiner/uppgraderat till den senaste?

Permalänk

Annars kanske det är gpu som håller på att dö.

Permalänk
Medlem

Låter väll som du säger själv att det är något med grafikkortet men skulle också kunna vara något med moderkortet eller nätdelen.

Så börja med att testa med ett annat grafikkort i datorn som inte är det interna och se om du får samma problem, får du det ligger felet någon annanstans får du inte det är det ditt gamla grafikkort.

Kan även va värt testa att uppdatera drivrutiner alternativ installera om datorn för att utesluta att det har med drivrutiner att göra dvs mjukvara och inte hårdvara.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe: har testat med det integregerade grafikkortet och då funkar det ju. Men är det inte lite konstigt att det vanliga grafikkortet slutar funka sen funkar igen fram o tillbaka? Tackar för svar ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

@Lunatiz:

Stänger datorn av sig eller kan du fortfarande höra något?

Håller med ovanstående att det kan mycket väl bero på andra faktorer än själva grafikkortet, exempelvis moderkortet och nätdelen. Jag hade dock lagt mina pengar på att det är nätdelen som spökar. Känner en bekant som hade problem med "blackscreens" som dök upp lite då och då när vi spelade Cs, och det visade sig sedan att det var nätdelen som gick på sin sista vers.

Permalänk
Medlem

@Hearken: asså jag hör ju ljud och datorn reagerar om jag typ trycker och så hör ljudet. Men inget händer på själva skärmen liksom. Det integrerade grafikkortet funkar ju, så tror du ändå det är moderkortet? Nät delen? Är det nätaggregatet då? För det är ju gammalt typ 5-6 år nu och har tickat konstant sen ett rätt långt tag. Tackar för svar!

Gällande annat än hårdvara så nukeade jag datorn för ett tag sedan (rensade helt med en nuker). Installerade windows och har installerat driv rutiner med driver booster, och sen geforce experience för GPU då.

Permalänk
Skrivet av Lunatiz:

Tjenare!
Skulle precis lira ett game Leauge Of Legends. när skärmen hänger sig. Testar starta om datorn och får ingen signal till skärmen när jag bootar. Bytar till det integregerade grafikkortet. Det funkar direkt. Så självklart borde GPU vara dött men. detta har hänt under ett par dagar. Den lägger av ena dagen funkar den andra. Så undrar nu om någon har någon ide om vad som händer? Fläkten snurrar fortfarande.
GPU var 35 grader när detta hände. Tackar för svar ha en fortsatt trevlig kväll!
EDIT: Har inte överklockat.

Setup:https://gyazo.com/52cfdb44071db6d2d36e9efc9397b1dd

Tjenna

Till skillnad från föregående skribenter så skulle jag direkt gå på skärmen (inte att du ska börja kliva på den dock, hehe). Har själv en Dell 4k skärm som jag köpte förra året, även denna beter sig på detta sättet och detta är hårdvarufel i skärmen som tydligen är vanligt förekommande.....

Vilka utgångar på grafikkortet använder du till skärmen samt vilka utgångar har du från grafikkortet?

Återkom så hjälper jag dig vidare

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: In till skärmen har jag en d-sub, sen in i grafikkortet har använder jag dvi-i med en konverter typ. på grafikkortet har jag dessutom en dvd-i som jag inte använder då. Tack för att du ser från en annan vinkel. Lägg märke till att det funkar in till det integrerade grafikkortet har dessutom testat och använda converter på datorn jag har nu till en annan dator. Tackar för svar iallafall!

EDIT: Hoppas detta är korrekt är inte super dator kunniga så, säg till om det är något annat!

Permalänk

@Lunatiz: Har du samma kabel till det inbyggda grafikkortet så du bara skiftar kablarna bakom datorn eller har du två kablar in i skärmen där en går från den inbyggda grafikkortet och en till det andra grafikkortet?

Har du testat med annan skärm till det externa grafikkortet? Testa med tv om du har möjlighet till det? Du kan också testa att inaktivera det inbyggda grafikkortet, hade det problemet med tjejens dator som hängde sig, och på den så var det tydligen så att det inbyggda grafikkortet lite då och då ville "ta över" och det hängde sig som resultat...

Vart bor du? Kanske kan kolla på det på plats om inte annat?

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Växlar bara kabel mellan GPU och integrerade. Inte testat med annan skärm, men kan göra det. Det med att det andra tar över har jag aldrig upplevt under dessa 4-5 åren jag haft datorn. Men ska testa det helt klart. Bor nere i Skåne en bit från Kristianstad. Men det behövs inte haha Tack för hjälpen än så länge!*

EDIT: Kan detta ha något med ram minnena och göra? För om jag kollar tex aktiviteshanteraren. Så arbetar dem hårt och här om dagen, när jag tog ut dem och blåste dem snabbt och rensade bara så funkade det helt plötsligt.

Permalänk

@Lunatiz: Vi märkte problem med hennes dator efter att Windows uppdaterats, men till min dator så är det skärmen Dell som spökar, vilket även Dell själva bekräftat på olika sidor.... Ang din skärm vet jag inte vad som gäller.... Men när skärmen blivit svart, har du provat att stänga av skärmen och sedan starta igen, är den fortfarande svart eller finner den kontakt med skärmen då?

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Jag nukeade min dator med Dariks Nuke and boot. installerade om windows och laddade ner driv rutiner med driver booster och sedan laddade jag ner geforce experience för GPU då. Gällande din grej med svart skärm har jag inte testat. men kan testa och boota upp datorn och se. återkommer strax med information kring det.

Permalänk

@Lunatiz: Problemet som uppstod med Dell skärmen var då datorn gått i spar/skärmläge och sedan gick skärmen inte tillbaka.

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Det som händer när jag startar är no signal detected, sen om jag drar över till integrerade grafikkortet så funkar den direkt.

Permalänk

@Lunatiz: no signal detected även när du kopplar in tv?

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: ska testa och se återkommer strax.

'
EDIT:Ingen signal till teven heller.

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Ingen signal till teven heller.

Permalänk

@Lunatiz: ok och du testade båda utgångarna på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: svar nej, har ingen dvd-i kabel så det blir svårt haha