Kan inte formatera Win10

Permalänk

Kan inte formatera Win10

Hej!
Har nu suttit i flera timmar och försökt formatera min dator utan någon som helst lycka.
Började med Windows egna recovery option där det kommer upp "There was a problem resetting your PC". Testade då istället att ladda ner både windows 10 creation tool och refresh windows men det vill inte heller fungera då det istället dyker upp en ruta där det står "Setup couldnt start properly please reboot your PC and try running windows 10 setup again". Den gamla Windows 7 skivan hittar jag inte så vet inte vad jag kan göra längre så snälla hjälp!
Mina specs är: Geforce GTX 970, intel i5 2320, 8gb ram, win 10 och något MSI moderkort (vet ej hur man hittar modell nummer).
Vill formatera då min dator har blivit allmänt segare av massa nerladdat skit.
Någon som har varit med om samma eller vet hur jag ska gå tillväga så hjälp snälla!

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar vilja installera...
Hursomhelst, har du lyckats göra usbminnet med "download tool" men får ett felmeddelande när du startat installationen från det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag sitter redan på windows 10. Vill formatera eller vad man ska kalla det. Gå tillbaks till fabriksinställningar/bli av med allt på datorn. Har inte kvar min gamla skiva som jag hade windows 7 på och har heller ingen usb stort nog att kunna boota windows ifrån. Windows creation tool samt windows egna recovery option ska fungera utan någon usb eller skiva, men vilket det inte gör på min dator av någon anledning och behöver därför hjälp med detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dannelito98:

@mrqaffe: Jag sitter redan på windows 10. Vill formatera eller vad man ska kalla det. Gå tillbaks till fabriksinställningar/bli av med allt på datorn. Har inte kvar min gamla skiva som jag hade windows 7 på och har heller ingen usb stort nog att kunna boota windows ifrån. Windows creation tool samt windows egna recovery option ska fungera utan någon usb eller skiva, men vilket det inte gör på min dator av någon anledning och behöver därför hjälp med detta.

Formatera har inte mycket med operativsystemet att göra utan man kan väl säga att man måttar upp och förbereda ett lagringsutrymme för någon form av användning när man formaterar.
Det du är ute efter är att ominstallera windows (eller att laga windows kanske). Under installtionsprocessen av windows kan man även välja att formatera disken på nytt men formatering är inte ett måste för ominstallation.

Mitt råd är nog att du investerar den där hundralappen och skaffar ett USBminne som du kan använda för dataräddningar framvöer och går hem till en vän eller frågar någon i din närhet om de kan hämta microsofts verktyg för att skapa en USBsticka med windows 10 på som du kan använda för ominstalltionen. Eller för räddningen av befintliga installationen på disken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dannelito98:

@mrqaffe: Jag sitter redan på windows 10. Vill formatera eller vad man ska kalla det. Gå tillbaks till fabriksinställningar/bli av med allt på datorn. Har inte kvar min gamla skiva som jag hade windows 7 på och har heller ingen usb stort nog att kunna boota windows ifrån. Windows creation tool samt windows egna recovery option ska fungera utan någon usb eller skiva, men vilket det inte gör på min dator av någon anledning och behöver därför hjälp med detta.

Du kan inte boota från samma enhet som du ska installera till och du kan inte heller formatera den enheten, det du verkar försöka göra är att köra systemåterställning men om det hänt nått med datorn är det inte säkert att det fungerar och då måste du installera om och för det krävs att du kan boota från nått annat än den enhet du ska installera på så du måste nog skaffa ett usbminne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har nu införskaffat mig en usb sticka med windows10 på. När jag påbörjar installationen så kommer jag fram till denna rutan efter ett tag. http://www.door2windows.com/files/install-windows/10/9926/9.p...
Efter copying windows files är avbockat och getting files ready for installation nått 100% så startar datorn om och windows setupen börjar om helt från början? dvs att jag kommer till den första rutan där man väljer språk igen. Vad är felet? Det är som att datorn helt glömmer bort att den ska installera och börjar om från usb booten.
EDIT: Det var bara att ändra tillbaks så att datorn bootar från hårddisken igen så fungerar det