Svenska operatörers datalagring bryter mot EU:s lagar

Permalänk
Medlem

@scienta: Fast det är inte riktigt samma sak. Som bilförare är man inte under utredning när man kör. Man är inte på sannolik grad misstänkt för något brott. Så fartkamerorna ska ses som förebyggande och sänka hastigheterna på utsatta problemområden och därmed förhindra allvarliga olyckor.

Det samma gäller inte avlyssning av misstänkta brottslingar. Där är brottet redan gjort eller så pågår det. Där är syftet enbart att samla bevis inför ett åtal.

Så nej, jag anser inte att dom är jämförbara, alls faktiskt.

En liknelse vore isf massövervakning utav alla invånare, så som vi har haft det fast med den klara informationen och ändringen att vi aktivt tittar på alla för att se om något brott begås. Det är isf ett rent 1984-samhälle vi snackar om.

Men visst hade vi satt dit många idioter om vi inte varnade om fartkameror. Vi hade även satt dit en djävla massa normala människor som bara försöker leva sina dagliga liv.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är klart att det finns fördelar i de fall som den som masslagras råkar vara grov brottsling, men de flesta är det inte, och tanken på att man är potentiell brottsling tills motsatsen är bevisad äcklar mig.

Med ditt resoneman, som låter farligt likr "den som har rent mjöl i påsen..." så kan man lika gärna operera in gps-chip, kamera och mikrofon på alla. Tänk vad bra bevis man skull ha för att utreda brott... :/

För mig är det mycket mycket viktigare att alla får ha sin integritet än att det blir något lättare att samla in bevis rörande brot. Ja, jag skulle fortfarande känna så om vi utsattes för en terrorattack med hundratals offer. Bättre med hundratals offer än hela Sveriges internetbefolkning som offer. Man ska inte inskränka människors integritet i terroristernas namn. Gör man det så har de vunnit utan att behöva utföra terrordåd.

Det är en fråga om var man ligger på integritetsskadan. Inget i världen är svart och vitt. Det finns endast nyanser av vad som är rätt eller fel. Var på skalan ska man lägga sig för att det ska bli optimalt? Uppenbarligen ligger vi inte på samma ställe. Det är okej. Min uppfattning är att polisen inte kan komma efter ett brott har skett och därefter börja logga. I många fall vet man inte ens vem de misstänka är. Vid ett sådant tillfälle måste man be om historiska uppgifter. Och för att få ut dessa uppgifter behöver loggningen vara generell och odifferentierad.

Vi måste värna om integriteten samtidigt som brottsbekämpande myndigheter får verktygen att bekämpa brott. Just nu måste tingsrätten godkänna varje enskild begäran om uppgifterna. Utöver det sparas inte loggningen i mer än sex månader tillbaka i tiden. Utöver det krävs det att brotten är grova. Jag tycker att sammantaget, speciellt kravet på tingsrättens godkännande i kombination med att man endast får spara i sex månader, är tillräckliga för att polisen ska kunna ha tillgång till ett nödvändigt ont.

För övrigt så är din argumentation om GPS-chips ovidkommande. Det är inte det vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är klart att det finns fördelar i de fall som den som masslagras råkar vara grov brottsling, men de flesta är det inte, och tanken på att man är potentiell brottsling tills motsatsen är bevisad äcklar mig.

Med ditt resoneman, som låter farligt likr "den som har rent mjöl i påsen..." så kan man lika gärna operera in gps-chip, kamera och mikrofon på alla. Tänk vad bra bevis man skull ha för att utreda brott... :/

För mig är det mycket mycket viktigare att alla får ha sin integritet än att det blir något lättare att samla in bevis rörande brot. Ja, jag skulle fortfarande känna så om vi utsattes för en terrorattack med hundratals offer. Bättre med hundratals offer än hela Sveriges internetbefolkning som offer. Man ska inte inskränka människors integritet i terroristernas namn. Gör man det så har de vunnit utan att behöva utföra terrordåd.

Ord.

Jag störde mig egentligen inte på att man potentiellt kunde bli skadeståndsskyldig till spridningskollen pga nedladdning av upphosvrättsskyddat material tidigare i år. Det är en risk som personer som laddar ned medvetet tar när de laddar ned.
Jag störde mig på hur enkelt det var för en helt privatfinansierad organisation att begära ut personuppgifter för att driva sin egna process mot individer.

Permalänk
Skrivet av heatm:

"De som påverkas måste även underrättas om detta och det får endast pågå under en bestämd period." Även för grova drog-/våldsbrott eller ekonomisk brottslighet? Hur är det meningen att vara effektivt.

"Du, hej, vi är farbror polisen, bara så du vet så tittar vi på vad du gör".

Funkar nog skitbra på organiserad brottslighet.

Det sker redan nu. Om en misstänkt har varit föremål för hemlig övervakning eller om polisen har begärt ut den typen av uppgifter som EU-domen slog ner på nu så kommer de alltid får reda på det - åtminstone i efterhand.

Antingen får de reda på det när de ställs mot uppgifterna i pågående förundersökning, eller vid en eventuell huvudförhandling i rätten, eller efter avslutad förundersökning. Det sistnämnda är intressant. Det betyder att någon som varit misstänkt och sedan fått misstankarna avskrivna, kommer få brev från åklagarmyndigheten där de informeras om de hemliga tvångsmedlem som använts mot han eller hon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Det är en fråga om var man ligger på integritetsskadan. Inget i världen är svart och vitt. Det finns endast nyanser av vad som är rätt eller fel. Var på skalan ska man lägga sig för att det ska bli optimalt? Uppenbarligen ligger vi inte på samma ställe. Det är okej. Min uppfattning är att polisen inte kan komma efter ett brott har skett och därefter börja logga. I många fall vet man inte ens vem de misstänka är. Vid ett sådant tillfälle måste man be om historiska uppgifter. Och för att få ut dessa uppgifter behöver loggningen vara generell och odifferentierad.

Vi måste värna om integriteten samtidigt som brottsbekämpande myndigheter får verktygen att bekämpa brott. Just nu måste tingsrätten godkänna varje enskild begäran om uppgifterna. Utöver det sparas inte loggningen i mer än sex månader tillbaka i tiden. Utöver det krävs det att brotten är grova. Jag tycker att sammantaget, speciellt kravet på tingsrättens godkännande i kombination med att man endast får spara i sex månader, är tillräckliga för att polisen ska kunna ha tillgång till ett nödvändigt ont.

För övrigt så är din argumentation om GPS-chips ovidkommande. Det är inte det vi pratar om.

Jag tycker inte det är ovidkommande. Det skulle ju förenkla, och snabba upp, polisens arbete något oerhört om de hela tiden visste vart alla var, vad de såg, och vad de hörse/sa.

Om den typen av urskiljningslös övervakning i brottsbekämpningens namn får dig att tveka vill jag veta varför. Jag ser nämligen ingen principiell skillnad på det och att spara allas trafikuppgifter "utifall de skulle begå brott".

Jag tycker att det finns saker som är svarta och vita. Principen om att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad är en sådan sak. Principen om att man har rätt till integritet och privatliv sålänge man inte är misstänkt för ett brott är en annan.

Vi ser redan idag att ändamålsglidning händer om man börjar tumma på de principerna, och vad man nu än må uppnå med det är i mitt tycke inte värt det.

Om vi kunde lita på staten så hade det såklart varit en annan femma. Om det verkligen var så att massövervakning, på riktigt, användes för att stävja grov brottslighet så hade jag kunnat gå med på det. Men nu har ju staten redan visat att man bekämpar sådant som gemene man inte ens tycker är så farligt, som fildelning, med den här masslagringen som stöd, och då har inte staten längre mitt förtroende i de här frågorna.

Vidare har de inget bra svar på frågan "Vem övervakar övervakaren". SIUN har vid ett flertal tillfällen prickat SÄPO för hur de hanterar den här typen av data... Utan att något händer... Ingen har fått sluta, fått en varning, blivit dömd för brott... Så tillsynen är uppenbarligen bristfällig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Commander:

För det kräver att man sätter sig in i området. Något media speciellt på tekniksidan inte har lust eller kan. Det är bara titta på alla andra debatter om FRA eller dylikt. FRA bryter mot sina egna regler om hur de skall skydda data de samlar in, de har fått prickar efter prickar av SIUN i flera år utan något har hänt. Personer som skall kontrollera för inte ens protokoll eller för den delen gör något åt det. Har vi hört något från media eller kritik från politiker förutom någon enstaka grej?

Jo jag håller med. Men man kan tycka att media borde täcka sånt som faktiskt berör svenska invånare mer än utrikes politik som verkar som att det skulle vara de enda nyheterna täcker ifall inte väder och sport fanns.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Men visst hade vi satt dit många idioter om vi inte varnade om fartkameror. Vi hade även satt dit en djävla massa normala människor som bara försöker leva sina dagliga liv.

Om man kör för fort när man "försöker leva sitt dagliga liv", så är man allt annat än normal - det är brottsligt att köra för fort.

Sen är väl Sverige, med sina felvända prioriteringar, ett land där långt och länge går att diskutera brottsskalan.

Skrivet av anon34443:

@scienta: Skrev mycket luddigt så edit. Jag tror på att det är bättre att varna, känns som att majoriteten sänker hastigheten inför ett olycksstråk. Sänkt hastighet+ din reaktionstid så får du ju säkerligen mindre olyckor.
Visst en fartkamera kommer att ge dig böter men kommer inte att undvika en olycka.

Om vi rakt upp och ner tog bort alla varningsskyltar så skulle olyckan kanske vara framme lite oftare till en början. Men när folk börjar inse att de inte kan köra hur fort som helst utan att åka dit när de minst anar det, då kommer olyckorna att bli lägre än någonsin.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om vi kunde lita på staten så hade det såklart varit en annan femma. Om det verkligen var så att massövervakning, på riktigt, användes för att stävja grov brottslighet så hade jag kunnat gå med på det. Men nu har ju staten redan visat att man bekämpar sådant som gemene man inte ens tycker är så farligt, som fildelning, med den här masslagringen som stöd, och då har inte staten längre mitt förtroende i de här frågorna.

Hur många fildelare har dömts? Och då syftar jag inte på de som tillhandahåller servrar eller hemsidor. Det kan inte vara många.

Däremot vet jag att det är jättemånga utredningar som kan genomföras och där brottslingar lagförs endast p.g.a. de uppgifter som telebolagen kan bistå med.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det är ovidkommande. Det skulle ju förenkla, och snabba upp, polisens arbete något oerhört om de hela tiden visste vart alla var, vad de såg, och vad de hörse/sa.

Det är ovidkommande eftersom det är inte alls i närheten av vad vi pratar om. Det finns inte på kartan. Du slänger ut ett påstående för att förarga eller väcka en emotionell respons. Det du beskriver är inte ens i närheten av vad denna typ av loggning är - speciellt om man tar hänsyn till de skydd man har inrättat för att stoppa missbruk av uppgifterna. Jag kommer inte skriva mer om ditt GPS påstående eftersom vi börjar komma bort från sakfrågan.

Vi vet var vi båda står och jag har inget emot om andra tycker som du. Jag hoppas bara att fler på Sweclockers ser detta på ett mer nyanserat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Hur många fildelare har dömts? Och då syftar jag inte på de som tillhandahåller servrar eller hemsidor. Det kan inte vara många.

Däremot vet jag att det är jättemånga utredningar som kan genomföras och där brottslingar lagförs endast p.g.a. de uppgifter som telebolagen kan bistå med.

Det är ovidkommande eftersom det är inte alls i närheten av vad vi pratar om. Det finns inte på kartan. Du slänger ut ett påstående för att förarga eller väcka en emotionell respons. Det du beskriver är inte ens i närheten av vad denna typ av loggning är - speciellt om man tar hänsyn till de skydd man har inrättat för att stoppa missbruk av uppgifterna. Jag kommer inte skriva mer om ditt GPS påstående eftersom vi börjar komma bort från sakfrågan.

Vi vet var vi båda står och jag har inget emot om andra tycker som du. Jag hoppas bara att fler på Sweclockers ser detta på ett mer nyanserat sätt.

Trams. Massövervaknijng av icke misstänkta oavsett medium väcker nog så mycket "känslomässig respons". Jag tror snarare det är så att du mycket väl vet att de båda är otäkt närbesläktade och därför helst undviker att svara på det.

Sedan spelar det ingen roll hur många som i sak har dömts gällande fildelning. Principen att privata intressenter har tillgång till den typen av information för att driva civilrättsliga processer är rent avskyvärd i mitt tycke.

Men jag håller med om att vi inte kommer längre. Vi kan nog båda konstatera att ju mer man övervakar alla "i förebyggande syfte", desto fler brott kommer att lösas. Skillnaden är att jag, och säkert en del andra, sätter större värde på personlig integritet än brottsbekämpning, och som sagt, vad gäller just den typen av övervakning som diskuteras så har staten redan bevisat att de inte går att lita på vad gäller hanteringen av den hä typen av uppgifter, så det glädjer mig oerhört att de nu förmodligen tappar det här verktyget, och detta allderles oavsett om färre brott klaras upp på grund av det eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så det blev Tele2 som van striden, bra gjort. Högljudda bahnhof hade man kunnat tro annars skulle vara de första att kämpa här men där är nog mer ord och sälj.

Var det inte så att hela organisationen stod bakom tele2?
Sa de på nyheterna iaf.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äntligen slut på mupperiet! Samtliga opratörer utom Bahnhof borde skämmas! De har tagit det säkra före det rätta och slickat staten där bak "utifall att". Oerhört fegt, vilka svin! Hurra för Bahnhof som hela tiden hävdat kundernas rätt!!

Bahnhof är fan inga änglar, de vill bara rida på vågen, de lämnar fortfarande ut uppgifter vad de än säger annars hade de fått se sin maskinpark bli beslagtagen. Tro inte på allt de säger, de har ekonomisk vinning i allt de säger och gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Trams. Massövervaknijng av icke misstänkta oavsett medium väcker nog så mycket "känslomässig respons". Jag tror snarare det är så att du mycket väl vet att de båda är otäkt närbesläktade och därför helst undviker att svara på det.

Du behöver inte spekulera i vad jag vet eller inte vet eller vad jag undviker att svara på. Jag har skrivit tydligt om de resonemang jag har fört och varför jag tycker att det är befogat med att lagra uppgifter i sex månader i kombination med en sträng kontrollfunktion för att motverka missbruk.

Skrivet av Ozzed:

Sedan spelar det ingen roll hur många som i sak har dömts gällande fildelning. Principen att privata intressenter har tillgång till den typen av information för att driva civilrättsliga processer är rent avskyvärd i mitt tycke.

Jag tycker också att privata intressenter som Spridningskollen inte ska kunna begära ut dessa uppgifter. Endast brottsbekämpande myndigheter.

Skrivet av Ozzed:

Men jag håller med om att vi inte kommer längre. Vi kan nog båda konstatera att ju mer man övervakar alla "i förebyggande syfte", desto fler brott kommer att lösas. Skillnaden är att jag, och säkert en del andra, sätter större värde på personlig integritet än brottsbekämpning,

Visst, det kan vi vara överens om. Men som jag redan har sagt, allt jag hoppas på är att en mer nyanserad tongång varje gång datalagringsdirektivet eller Bahnhof kommenteras på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Bahnhof är fan inga änglar, de vill bara rida på vågen, de lämnar fortfarande ut uppgifter vad de än säger annars hade de fått se sin maskinpark bli beslagtagen. Tro inte på allt de säger, de har ekonomisk vinning i allt de säger och gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh... Ja? Det är ett företag, ingen välgörenhetsorganisation. Men sålänge min integritet skyddas så skiter jag i om de gör det för att tjäna pengar eller för att vara snälla eller vad.

Sen hymlar de ju inte med att de lämnar ut heller, det är bara det att de bara lämnar ut vid grova brott, vilket PTS lackat ur på dem för, men de har stått på sig.

Jag kommer fortsätta framhålla Bahnhof som den bästa ISP'n sålänge de gör såhär. Finns liksom inga andra alternativ i nuläget.

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Du behöver inte spekulera i vad jag vet eller inte vet eller vad jag undviker att svara på. Jag har skrivit tydligt om de resonemang jag har fört och varför jag tycker att det är befogat med att lagra uppgifter i sex månader i kombination med en sträng kontrollfunktion för att motverka missbruk.

Jag tycker också att privata intressenter som Spridningskollen inte ska kunna begära ut dessa uppgifter. Endast brottsbekämpande myndigheter.

Visst, det kan vi vara överens om. Men som jag redan har sagt, allt jag hoppas på är att en mer nyanserad tongång varje gång datalagringsdirektivet eller Bahnhof kommenteras på Sweclockers.

Knäckfrågorna verkar vara sträng kontroll och att privata intressen inte skall få tillgång till datan. Idag saknas sträng kontroll och privata intressen har tillgång till datan, men du sitter där och skriver att du vill ha en "nyanserad" syn från folk? Det går inte. Det kommer inte hända.

Sålänge det saknas sträng kontroll och sålänge privata intressen har tillgång till datan så är jag helt emot all lagring, det går inte prata bort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Knäckfrågorna verkar vara sträng kontroll och att privata intressen inte skall få tillgång till datan. Idag saknas sträng kontroll och privata intressen har tillgång till datan, men du sitter där och skriver att du vill ha en "nyanserad" syn från folk? Det går inte. Det kommer inte hända.
Sålänge det saknas sträng kontroll och sålänge privata intressen har tillgång till datan så är jag helt emot all lagring, det går inte prata bort.

Ja, är det fel att vilja att människor ska se saker och ting på ett nyanserat sätt? Jag förstår inte, är det dåligt? Är det inte viktigt i frågor som är polariserande?

Vi pratar förbi varandra. Det finns två typer av information som är på tapeten. Det du syftar på är abonnentuppgifter. Vilket innebär att man kan knyta någons abonnemangsavtal till en ip-adress vid ett visst tillfälle.

Det jag vill uppmärksamma är att uppgifter om vilket telefonnummer som ett telefonsamtal kommit från, vilken tidpunkt som ett telefonsamtal har ägt rum, längden på samtalet och lokaliseringsuppgifter (mastuppkoppling), uppgifter som används för att bekämpa grova brott och lagföra kriminella kommer att antagligen inte längre gå att få ut till brottsbekämpande myndigheter.

Sedan vill jag även påpeka att spridningskollen skickade inte ut ett enda kravbrev. Några abonnentuppgifter kopplad till IP-nummer fick de inte heller ut. Hur menar du då att privata intressen (förutom telebolagen) har tillgång till "datan"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Ja, är det fel att vilja att människor ska se saker och ting på ett nyanserat sätt? Jag förstår inte, är det dåligt? Är det inte viktigt i frågor som är polariserande?

Vi pratar förbi varandra. Det finns två typer av information som är på tapeten. Det du syftar på är abonnentuppgifter. Vilket innebär att man kan knyta någons abonnemangsavtal till en ip-adress vid ett visst tillfälle.

Det jag vill uppmärksamma är att uppgifter om vilket telefonnummer som ett telefonsamtal kommit från, vilken tidpunkt som ett telefonsamtal har ägt rum, längden på samtalet och lokaliseringsuppgifter (mastuppkoppling), uppgifter som används för att bekämpa grova brott och lagföra kriminella kommer att antagligen inte längre gå att få ut till brottsbekämpande myndigheter.

Sedan vill jag även påpeka att spridningskollen skickade inte ut ett enda kravbrev. Några abonnentuppgifter kopplad till IP-nummer fick de inte heller ut. Hur menar du då att privata intressen (förutom telebolagen) har tillgång till "datan"?

Ja, vi pratar tydligen förbi varandra, du pratar om specifika tillämpningar med en påhittat snäll stat som inte missbrukar uppgifterna.

Jag pratar om både datalagringsdirektivet och IPRED, FRA-lagen och allt sådant.

Och det jag försöker säga är att oavsett vilken lagstiftning som åberopas så finns det inte mycket till nyanserad debatt att hämta sålänge staten ger privata intressenter tillgång till informationen.

Om du vill att folk skall börja se saker och ting nyanserat får du vänta tills staten förstår allvaret i att missbruka sådanna här uppgifter, och förresten så tycker jag inte att staten skall kräva att operatörerna lagrar något alls sålänge ingen är misstänkt.

Det man måste komma ihåg är att övervakning är ett tvångsmedel. Det tycker inte jag att man skall missbruka. Jag vet inte om det går att vara så mycket mer nyanserad än så.

Även om man så att säga, som jag sagt, löser fler brott på det här sättet, så blir ju också fler oskyliga utsatta för tvångsmedlet i fråga. Det tycker jag inte finns något gott med.

Jag som laglydig ställer ogärna upp och blir tvångsövervakad så att staten skall kunna fånga fler skurkar. Utan jag tycker i så fall att det är fler punktinsatser som är lösningen.

Jag tror inte jag kan vara mer nyanserad än så. Jag känner oerhört starkt för mitt privatliv och min integritet som människa. Det är liksom inget som staten har med att göra, såvida jag nu inte skulle bli misstänkt för ett brott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

@Saliciouscrumbs
Vill bara säga att jag tycker du kommer med väldigt bra input för en berikande debatt!

Själv har jag lite svårt för det där med massövervakning när folk inte är misstänkta alltså. Men du har jättebra poänger!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, vi pratar tydligen förbi varandra, du pratar om specifika tillämpningar med en påhittat snäll stat som inte missbrukar uppgifterna.

Jag pratar om både datalagringsdirektivet och IPRED, FRA-lagen och allt sådant.

Men när har staten konsekvent missbrukat uppgifterna och skadat oskyldiga i denna fråga? Inte i Sverige.

Skrivet av Ozzed:

Och det jag försöker säga är att oavsett vilken lagstiftning som åberopas så finns det inte mycket till nyanserad debatt att hämta sålänge staten ger privata intressenter tillgång till informationen.

Jag ställde frågan i mitt förra inlägg. Men jag kan ställa den igen. När har staten gett privata intressenter tillgång till denna typ av information? Spridningskollen fick aldrig uppgifterna.

Skrivet av Ozzed:

Om du vill att folk skall börja se saker och ting nyanserat får du vänta tills staten förstår allvaret i att missbruka sådanna här uppgifter, och förresten så tycker jag inte att staten skall kräva att operatörerna lagrar något alls sålänge ingen är misstänkt.

Det man måste komma ihåg är att övervakning är ett tvångsmedel. Det tycker inte jag att man skall missbruka. Jag vet inte om det går att vara så mycket mer nyanserad än så.

Även om man så att säga, som jag sagt, löser fler brott på det här sättet, så blir ju också fler oskyliga utsatta för tvångsmedlet i fråga. Det tycker jag inte finns något gott med.

Jag som laglydig ställer ogärna upp och blir tvångsövervakad så att staten skall kunna fånga fler skurkar. Utan jag tycker i så fall att det är fler punktinsatser som är lösningen.

Jag tror inte jag kan vara mer nyanserad än så. Jag känner oerhört starkt för mitt privatliv och min integritet som människa. Det är liksom inget som staten har med att göra, såvida jag nu inte skulle bli misstänkt för ett brott.

Vi är uppenbarligen inte överens om sakfrågan, men så länge du anser att du är nyanserad så är det väl bra. Jag vände mig mot att du först skrev att folk inte kan vara nyanserad gällande denna fråga. Du skrev det inte skulle gå. Att det inte skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Men när har staten konsekvent missbrukat uppgifterna och skadat oskyldiga i denna fråga? Inte i Sverige.

Jag ställde frågan i mitt förra inlägg. Men jag kan ställa den igen. När har staten gett privata intressenter tillgång till denna typ av information? Spridningskollen fick aldrig uppgifterna.

Vi är uppenbarligen inte överens om sakfrågan, men så länge du anser att du är nyanserad så är det väl bra. Jag vände mig mot att du först skrev att folk inte kan vara nyanserad gällande denna fråga. Du skrev det inte skulle gå. Att det inte skulle hända.

Jag tror du blandar ihop saker. Spridningskollen fick uppgifterna, men de skickade inga kravbrev innan de stängde ner, men att de fick informationen räcker för att staten skall anses missbruka informationen, anser jag. Operatörerna ifråga gjorde ju bara vad de vid tillfället trodde de var ålagda att göra.

Nyanserad kan man säkert vara men man måste förhålla sig till verkligheten. Att prata om hur det i teorin skulle kunna fungera är rätt meningslöst.

Som verkligheten ser ut loggas datan innan någon är misstänkt, det tycker inte jag är OK, oavsett vad, även om det nu bara skulle röra sig om sådan data som är ointressant för rättighetshavare.

Vem jag ringer till och när och varifrån har inte staten med att göra såvida jag inte är misstänkt för ett brott, vilket ju också utredningen håller med om om jag tolkat det hela rätt.

Men som vi båda konstaterat så tror jag det är svårt att komma längre i diskussionen. Vi får invänta vad PTS säger. Jag som blivit luttrad och Cynisk, och kanske till och med bitter, gissar att PTS kommer dra till med att Sverige inte behöver rätta sig efter EU i den här frågan, sen är det "business as usual" och de enda som tjänat på det är utredare och advokater, som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fick den här av min ISP i dag, mycket goda nyheter:
http://www.universal.se/Content/pdf/universal_telecom_policy_...

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Nä. Det hela är mer komplext än så.

Egentligen är det ju ännu värre. Sverige var drivande bakom det ursprungliga datalagringsdirektivet. När det sen blev en realitet, skylde man på EU, och reaktionen från folket var så negativ att man inte riktigt vågade införa det i Sverige. Man drog så länge på införandet, att vi fick betala vite till EU, för att det inte var infört. Sen blev det infört, man gick betydligt längre än vad datalagringsdirektivet föreskriver, och allt skyldes återigen på EU. Något senare förkastade EU domstolen datalagringsdirektivet. I det här läget satt man som stolt svensk riksdagsman, och pratade tills allt syret var förbrukat, och tog då beslut om att det inte gällde den svenska versionen, och fortsatte köra på. Riktigt vad man tänkte på har inte framgått, men jag ger mig fan på att det var syrebristen och inget annat.

Skrivet av Aene:

Njae, blir det verkligen det? Din IP kommer fortfarande att fastna i antipiratbolagens filter och det står dem fritt att kontakta din ISP/den som äger IP-numret för att fråga vem som haft det vid en given tidpunkt. Detta antar jag att våra ISP:er sparar sedan länge för land annat fakturaunderlag.

Om man utgår från att datalagringsdirektivet inte längre gäller, så säger lagen att uppgifter som inte behövs för support, eller fakturering, helt enkelt inte får lagras. De flesta operatörer lagrade därför inte vem som haft vilken IP vid vilken tidpunkt, det är helt irrelevant utom vid kända fel, och kan samlas där och då, från den tidpunkten och framåt, så uppgifterna man vill ha, kommer helt enkelt inte finnas längre. Precis som förr. Vilken IP du har just nu, är däremot möjligt att fråga ISP'n om.

Skrivet av Aene:

Och väljer ägaren att inte svara så blir det ju som i Telia-fallet att bolagen får en dom i domstol för att få ut detta.

Det här är nästa effekt av det här. De får inte lämna ut uppgifterna utan domstolsutslag. Och, när de får ett utslag som säger att de måste försöka identifiera en specifik IP, som fortfarande är i bruk, är de även skyldiga att informera dig, kunden.

Skrivet av Maysay:

EDIT: Som du nämner också kör för fort. I och med framtidens bilar, så skulle datalagring kunna ställa till det. T.ex logga en bils väg och skicka böter om man råkade missa en stoppskyllt.

Fast det behövs inte. Man har redan bestämt att man ska börja fotografera alla som kör förbi fartkameror, och mäta tiden mellan passagerna, och om tiden är under "laglighastighet * sträcka" så blir det böter. Man har inte riktigt bestämt sig för när man vill införa det, eller hur det ska göras rent tekniskt.

Skrivet av Ozzed:

Sen är det också ett problem att de bränner sina broar när de gör så. På grund av att rättighetsorganisationer fått svängdörrar in i folks privatliv så finns det nu ett motstånd mot all form av datalagring, även om de flesta säkert inte skulle ha något emot om det kune användas för att bekämpa terrorism, barnpornografibrott, näthat, rasism osv osv, men nu har de liksom sumpat det förtroendet.

Problemet är väl snarast att allt har gått att motivera med barnporr, och terrorbrott. Sen slutar det med att man ger sig efter lättutredda brott, fildelning osv i stället.

Skrivet av Cyberz:

Var det inte så att hela organisationen stod bakom tele2?
Sa de på nyheterna iaf.

Så vitt jag vet har "alla" operatörer stött Tele2 i det här. Om det sen är med mer än varma ord från en PR ansvarig, eller om man har bidragit med pengar för att avlöna advokater, det har inte framgått.

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Det jag vill uppmärksamma är att uppgifter om vilket telefonnummer som ett telefonsamtal kommit från, vilken tidpunkt som ett telefonsamtal har ägt rum, längden på samtalet och lokaliseringsuppgifter (mastuppkoppling), uppgifter som används för att bekämpa grova brott och lagföra kriminella kommer att antagligen inte längre gå att få ut till brottsbekämpande myndigheter.

Jag tycker det är bra. Faktum är att den enda användning där jag kan se att den typen av massövervakning skulle vara godtagbar, är... Nä, jag kommer inte på någon. Terrorbrott? Knappast. Terrorbrott har för avsikt att sätta staten på de egna medborgarna, att använda terrorbrott som motivation till den här typen av massövervakning, är att låta terroristerna vinna, utan att de ens behöver riskera något.

Skrivet av Ozzed:

Även om man så att säga, som jag sagt, löser fler brott på det här sättet, så blir ju också fler oskyliga utsatta för tvångsmedlet i fråga. Det tycker jag inte finns något gott med.

Jag minns inte vad professorn hette, men någon hade tydligen gjort en ganska djupgående utredning där man försökte verifiera ledande tjänstemäns, och polisers, påstående om att den här typen av datalagring var signifikant för brottsutredningarna, och man hade lyckats få tillgång till arbetsflödet för ett flertal stora och uppmärksammade utredningar där man tillskrivit datalagringen stor vikt. Det visade sig att man inte hade någon som helst nytta av datalagringsuppgifterna innan man redan visste, och kunde bevisa vem som gjort det. Datamängderna är så stora att man får för många falska positiva resultat, så den enda nyttan man hade av det underlaget var att man kunde bekräfta att personen man redan hade bundit till brottet, faktiskt fanns på platserna i fråga. Jag vet inte, men om man med vittnen och DNA bevis kan bevisa att förövaren varit på de olika platserna, så spelar det ingen roll om det är "enklare" att referera till mastuppgifter som visar att han var på samma plats som DNA och vittnen placerar honom på. Poängen med professorns arbete var att det helt enkelt inte fanns någon fördel med datalagringen, snarare tvärt om. Man visste redan vem det var, men gick och väntade på svaret från den slagningen bara för att, innan man agerade.

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Men när har staten konsekvent missbrukat uppgifterna och skadat oskyldiga i denna fråga? Inte i Sverige.

Um... Rent mjöl i påsen? Påsen var tom. Poängen är att du vet inte vem som har tillgång till uppgifterna som samlas in om dig i dagsläget. Och om det inte är illa nog, så den vi vet samlar in mer uppgifter än någon annan, FRA, får regelbundet skit för att de överträder sina befogenheter, bryter mot reglerna, och rent allmänt skiter i folkets rättigheter, men vi får inte veta vad det är de gör "fel" och det får inga konsekvenser för varken FRA som helhet, eller någon anställd.

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Jag ställde frågan i mitt förra inlägg. Men jag kan ställa den igen. När har staten gett privata intressenter tillgång till denna typ av information? Spridningskollen fick aldrig uppgifterna.

Fast jag har för mig att spridningskollen FICK rätt i rätten, och FICK tillgång till uppgifter för tusentals av Telias kunder. Att de sedan inte gick vidare med sina planer, är i sammanhanget irrelevant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om man kör för fort när man "försöker leva sitt dagliga liv", så är man allt annat än normal - det är brottsligt att köra för fort.

Sen är väl Sverige, med sina felvända prioriteringar, ett land där långt och länge går att diskutera brottsskalan.

Om vi rakt upp och ner tog bort alla varningsskyltar så skulle olyckan kanske vara framme lite oftare till en början. Men när folk börjar inse att de inte kan köra hur fort som helst utan att åka dit när de minst anar det, då kommer olyckorna att bli lägre än någonsin.

Du besvarade bara en del av min kommentar. Håller du med om att din liknelse inte var korrekt?

Sen kommer jag aldrig att förstå din svart-vita syn på fortkörning. Alla kan göra fel och missa en 50-skylt efter en 70-sträcka. Ska vi då smyga dit fartkameror och sätta dit folk med höga böter eller till och med förlorat körkort som följd? Familjer som kanske har det knapert som det är eller är beroende av bilen i sitt yrke?

Din syn på saken ser jag som fundamentalistisk. Människor felar och det är normalt. Så normalt att vi måste bygga hela vårt samhälle, våra fabriker och allt efter just den kunskapen. Men ja, det är brottsligt att köra för fort. Därför är det väl bra att vi får folk att sänka hastigheten INNAN korsningar eller utsatta körsträckor med information om att där finns fartkameror istället för att dom ska köra för fort och krocka innan fartkameran med större skador som följd.

Men jag antar att det var det du försökte resonera kring i ditt tredje stycke. Jag tvivlar dock på att du har några som helst konkreta bevis på att sådant skulle bli fallet om vi tog bort varningsskyltarna.

Men visst, vi kan sätta in en GPS i varenda bil och låta staten få tillgång till informationen. Kör man för fort så får man automatiskt en bot hemskickad. Det vore ju ultimat enligt ditt resonemang. Mer övervakning vet ja!

Hur som så är det här en onödig diskussion för snart har vi förhoppningsvis självkörande bilar. Problem solved.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Det sker redan nu. Om en misstänkt har varit föremål för hemlig övervakning eller om polisen har begärt ut den typen av uppgifter som EU-domen slog ner på nu så kommer de alltid får reda på det - åtminstone i efterhand.

Antingen får de reda på det när de ställs mot uppgifterna i pågående förundersökning, eller vid en eventuell huvudförhandling i rätten, eller efter avslutad förundersökning. Det sistnämnda är intressant. Det betyder att någon som varit misstänkt och sedan fått misstankarna avskrivna, kommer få brev från åklagarmyndigheten där de informeras om de hemliga tvångsmedlem som använts mot han eller hon.

Det låter dock vettigt. Bara man inte får reda på det när övervakningen startar för då kan man ju givetvis bara se till att inte avslöja något genom elektroniska medel eller över telefon. Jag antar dock att EU-reglerna fungerar som du skrev. Det är ju isf bra för visst ska man få reda på att man blivit övervakad efter det skett, oavsett om utredningen går vidare men särskilt om den inte gjorde det.

Hur som, god jul!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Ja, är det fel att vilja att människor ska se saker och ting på ett nyanserat sätt? Jag förstår inte, är det dåligt? Är det inte viktigt i frågor som är polariserande?

Vi pratar förbi varandra. Det finns två typer av information som är på tapeten. Det du syftar på är abonnentuppgifter. Vilket innebär att man kan knyta någons abonnemangsavtal till en ip-adress vid ett visst tillfälle.

Det jag vill uppmärksamma är att uppgifter om vilket telefonnummer som ett telefonsamtal kommit från, vilken tidpunkt som ett telefonsamtal har ägt rum, längden på samtalet och lokaliseringsuppgifter (mastuppkoppling), uppgifter som används för att bekämpa grova brott och lagföra kriminella kommer att antagligen inte längre gå att få ut till brottsbekämpande myndigheter.

Sedan vill jag även påpeka att spridningskollen skickade inte ut ett enda kravbrev. Några abonnentuppgifter kopplad till IP-nummer fick de inte heller ut. Hur menar du då att privata intressen (förutom telebolagen) har tillgång till "datan"?

Ser inget fel i att sätta dit folk som lägger ut upphovsrättsskyddat material. Felet är dessa parasit liknande bolag som härjat i Tyskland, som även höll på att komma hit (spridningskollen). Det har gjorts en gräddfil för privata företag/intressen för att stämma vanligt folk på enkelt vis, med tveksamma och undermåliga bevis (vad som framkommit bolaget under annan namn gjort i Tyskland).

Största felet är att regeringen fått påtryckningar från Hollywood, var när piratebay var som störst (för att kunna komma åt och släcka ner). Problemet är att det godkännande spridningskollen och liknande organisationer att skicka ut skrämselbrev i samma veva.

En sak att stat och polisen får tillgång till datan och helt annan när privata företag bestämt att du är skyldig på grund av ditt IP-nummer som inte är personligt. Ja dom fick ut namn och adress bakom IP numret, men tack vare massiv kritik så skickades inga brev ut (annars hade runt 1000/2000 pers fått brev hem och ytterligare 10.000 till hade fått det senare).

Är som jag ser dig köra för fort och skickar sen kravbrev betala eller hamna i domstol.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så det blev Tele2 som van striden, bra gjort. Högljudda bahnhof hade man kunnat tro annars skulle vara de första att kämpa här men där är nog mer ord och sälj.

Är ju inte riktigt rättvist. Bahnhof har dragit sitt strå till stacken kan jag tycka. Sedan att dom valt att använda det i sin marknadsföring är väl bara självklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Är ju inte riktigt rättvist. Bahnhof har dragit sitt strå till stacken kan jag tycka. Sedan att dom valt att använda det i sin marknadsföring är väl bara självklart?

Är tydligen flera som varit med, inte bara tele2 som det verkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är väl snarast att allt har gått att motivera med barnporr, och terrorbrott. Sen slutar det med att man ger sig efter lättutredda brott, fildelning osv i stället.

Det var det jag menade men jag formulerade mig nog klumpigt..

I början så sålde man ju in den här kränkningen med att man skulle kunna komma åt diverse otäck brottslighet, och folk liksom tycker att jomen då är det ju bra... Sen "råkar" det bara bli så att det används för skitsaker istället.

Som jag nog nämnt tidigare så har vi möjligtvis låg korruption i Sverige, men våra politiker är mästare på ändamålsglidning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du besvarade bara en del av min kommentar. Håller du med om att din liknelse inte var korrekt?

Sen kommer jag aldrig att förstå din svart-vita syn på fortkörning. Alla kan göra fel och missa en 50-skylt efter en 70-sträcka. Ska vi då smyga dit fartkameror och sätta dit folk med höga böter eller till och med förlorat körkort som följd? Familjer som kanske har det knapert som det är eller är beroende av bilen i sitt yrke?

Din syn på saken ser jag som fundamentalistisk. Människor felar och det är normalt. Så normalt att vi måste bygga hela vårt samhälle, våra fabriker och allt efter just den kunskapen. Men ja, det är brottsligt att köra för fort. Därför är det väl bra att vi får folk att sänka hastigheten INNAN korsningar eller utsatta körsträckor med information om att där finns fartkameror istället för att dom ska köra för fort och krocka innan fartkameran med större skador som följd. Om något så håller jag ju med ditt uttalande om att det vore dumt att informera om avlyssning.

Men jag antar att det var det du försökte resonera kring i ditt tredje stycke. Jag tvivlar dock på att du har några som helst konkreta bevis på att sådant skulle bli fallet om vi tog bort varningsskyltarna.

Men visst, vi kan sätta in en GPS i varenda bil och låta staten få tillgång till informationen. Kör man för fort så får man automatiskt en bot hemskickad. Det vore ju ultimat enligt ditt resonemang. Mer övervakning vet ja!

Hur som så är det här en onödig diskussion för snart har vi förhoppningsvis självkörande bilar. Problem solved.

Äsch, lägg ner. Du vet lika väl som jag att det är socialt accepterat att köra för fort idag, det handlar inte om att folk "råkar". Jag förstår inte varför bevis ska behövas för en helt logisk hypotes. Du kan för egen del inte säga att skyltarna faktiskt är bättre. Kamerorna skulle fortfarande ha fokus på att förebygga fortkörning och straffet bör såklart vara proportionellt till brottet och individens resurser. Tanken är ju inte att suga fortkörare på pengar, men att få fartskyltarna att faktiskt betyda något i folks ögon. Jag är helt med på din tanke om självkörande bilar, det kan bli riktigt bra. Begränsningar är bättre än övervakning.

Jag förstår vad du menar med förebyggande kontra bevissamlande, men jag har ett något mer radikalt tänkande när människors liv och hälsa står på spel och håller därför inte riktigt med i alla fall. Jag tycker att det är lika dumt i båda fallen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: "Äsh, lägg ner" ser jag som en vunnen diskussion. Nä, men skämt och sidor. Du tycker det är värt det att sätta dit en stor andel vanliga trafikanter för att få fast en liten andel fartdårar, jag anser det vara en överdrift. Tror även du överdriver logiken i din s.k. hypotes. Folk lär sig nog ganska fort vart fartkamerorna står så man kan fortfarande köra för fort emellan dom. Det finns nog ett antal faktorer som kan spela roll på hur effektiv hypotesen faktiskt kommer vara.

Men ja, det är socialt accepterat att köra för fort på vissa sträckor. Det finns dock en gräns. Det är t.ex. inte accepterat att köra för fort i villaområden eller att köra som en dåre oavsett plats. Bodde längst med en sträcka i ett villaområde där folk körde som galningar när jag var barn. 4 blomlådor som man fick zick-zacka mellan så var det löst. Det finns andra verktyg i verktygslådan än skrämseltaktik. Förövrigt finns det ingen korrelation mellan straffgrad och brottsmängd. I.a.f. inte när det gäller grövre brott. Jag vet inte vad som gäller vid mindre företeelser. Jag kan mycket väl tänka mig att dödsstraff på filutdelning skulle sänka andelen som laddar ner filmer från nätet.

Nu hör ju detta inte till saken men det är i min mening en större trafikfara med alla värdelösa vinterdäck. Något som jag fick upp ögonen för när jag körde taxi i Sälen för många år sen. Det är helt vansinnigt vilka däck som folk kör omkring med, speciellt dom med sina fyrhjulsdrivna Volvos och Audis. "Vi har ju fyrhjulsdrift" var något jag hörde ofta när jag klättrade uppför backar som dom inte hade tagit sig upp för med min framhjulsdrivna Mercedes Vito med bra men odubbade vintersulor. Blir det minsta halka så åker folk runt som på stjärtlappar när bra vinterdäck ligger som en smäck på vägen. Vi snackar självklart oftast om folk som bor söder om Dalälven.

Var bara en liten iakttagelse jag tänkte jag kan dela.

Men hur som, det är alltid skoj att debattera lite och du är långt ifrån ensam om att ha den synen du har. Jag tycker bara det låter onödigt då fartkamerorna redan har en stor effekt på hastigheten. Bättre isf att öka antalet sträckor med fartkameror.

Men God Jul på dig iaf @scienta!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Dessutom är det bara Bahnhof som erbjudit en gratis VPN-uppkoppling till sina kunder, vilket försvårar spårning oavsett.

Har man en router som stödjer VPN per intern IP så kan man alltså ha en "anonym" dator som man kan ägna sig åt särskillt privata ärenden på. Det går inte med andra operatörer, i alla fall inte gratis, och om skydd av identitet blir en kostnadsfråga så struntar ju många i det.

Alltele har iGhost gratis, då med MS-CHAPv2. iGhost XL, som använder Blowfish och kostar 49kr/månad.

Det här är för övrigt vad Alltele skrev i samband med detta:

Citat:

AllTele välkomnar dagens dom från EU-domstolen som innebär att EU-domstolen underkänner de svenska bestämmelserna om lagring av samtliga kunders trafikuppgifter (datalagring).

Domen, som står i full överensstämmelse med hur AllTele uppfattar gällande rättsläge efter EU-domstolens sk Digital Rights-dom från den 8 april 2014, innebär att AllTele återigen och med omedelbar verkan upphör med lagring av våra kunders trafikuppgifter och att utplåning av redan lagrade trafikuppgifter kommer att ske skyndsamt. Samtidigt är det beklagligt att Sverige, i sin iver att kunna bekämpa alla typer av brottslighet, har kränkt invånarnas grundläggande rättigheter enligt Europakonventionen och EU’s rättighetsstadga och dessutom gått miste om möjligheten att med en mer stringent lagstiftning kunna bekämpa grov brottslighet och terrorism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Äsch, lägg ner. Du vet lika väl som jag att det är socialt accepterat att köra för fort idag, det handlar inte om att folk "råkar". Jag förstår inte varför bevis ska behövas för en helt logisk hypotes. Du kan för egen del inte säga att skyltarna faktiskt är bättre. Kamerorna skulle fortfarande ha fokus på att förebygga fortkörning och straffet bör såklart vara proportionellt till brottet och individens resurser. Tanken är ju inte att suga fortkörare på pengar, men att få fartskyltarna att faktiskt betyda något i folks ögon. Jag är helt med på din tanke om självkörande bilar, det kan bli riktigt bra. Begränsningar är bättre än övervakning.

Jag förstår vad du menar med förebyggande kontra bevissamlande, men jag har ett något mer radikalt tänkande när människors liv och hälsa står på spel och håller därför inte riktigt med i alla fall. Jag tycker att det är lika dumt i båda fallen.

Det är just det som är problemet, folk tänker inte rationellt helt enkelt. Helt enkelt överdriver faran i många fall.

Hur långt ska vi gå för att bekämpa brott och terrorism? Ska vi sjunka till samma nivå (då suddas ju gränserna ut och det vi tror är goda gärningar är lika fel som terrorister håller på med)?

Ser inget fel i övervakningen, utan snarare vem som har tillgång och vem som övervakar övervakarna.

Skrivet av heatm:

@scienta: "Äsh, lägg ner" ser jag som en vunnen diskussion. Nä, men skämt och sidor. Du tycker det är värt det att sätta dit en stor andel vanliga trafikanter för att få fast en liten andel fartdårar, jag anser det vara en överdrift. Tror även du överdriver logiken i din s.k. hypotes. Folk lär sig nog ganska fort vart fartkamerorna står så man kan fortfarande köra för fort emellan dom. Det finns nog ett antal faktorer som kan spela roll på hur effektiv hypotesen faktiskt kommer vara.

Men ja, det är socialt accepterat att köra för fort på vissa sträckor. Det finns dock en gräns. Det är t.ex. inte accepterat att köra för fort i villaområden eller att köra som en dåre oavsett plats. Bodde längst med en sträcka i ett villaområde där folk körde som galningar när jag var barn. 4 blomlådor som man fick zick-zacka mellan så var det löst. Det finns andra verktyg i verktygslådan än skrämseltaktik. Förövrigt finns det ingen korrelation mellan straffgrad och brottsmängd. I.a.f. inte när det gäller grövre brott. Jag vet inte vad som gäller vid mindre företeelser. Jag kan mycket väl tänka mig att dödsstraff på filutdelning skulle sänka andelen som laddar ner filmer från nätet.

Nu hör ju detta inte till saken men det är i min mening en större trafikfara med alla värdelösa vinterdäck. Något som jag fick upp ögonen för när jag körde taxi i Sälen för många år sen. Det är helt vansinnigt vilka däck som folk kör omkring med, speciellt dom med sina fyrhjulsdrivna Volvos och Audis. "Vi har ju fyrhjulsdrift" var något jag hörde ofta när jag klättrade uppför backar som dom inte hade tagit sig upp för med min framhjulsdrivna Mercedes Vito med bra men odubbade vintersulor. Blir det minsta halka så åker folk runt som på stjärtlappar när bra vinterdäck ligger som en smäck på vägen. Vi snackar självklart oftast om folk som bor söder om Dalälven.

Var bara en liten iakttagelse jag tänkte jag kan dela.

Men hur som, det är alltid skoj att debattera lite och du är långt ifrån ensam om att ha den synen du har. Jag tycker bara det låter onödigt då fartkamerorna redan har en stor effekt på hastigheten. Bättre isf att öka antalet sträckor med fartkameror.

Men God Jul på dig iaf @scienta!

Det är det som är problemet med fyrhjulsdrift, att du märker inte att det är halt från det är försent. Vet en som körde med jeep med slitna sommardäck och han märkte inte hur halt det var från han bromsa (ingen olycka blev det som tur var).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar