Stämma Sony - Föråldrad platta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Och om alla tjänster ska stöda gammal dritt, eller gammal dritt ska stöda nya saker kommer resultera i en hel arbetstimmar som kunde använda till något bättre.

Det är alltså inte ens bra för miljön att vi ingenjörer sitter och lägger ner tid på att uppgradera gammal dritt som knappt någon använder. Sedan är vissa fabrikat lite väl tröga, jag fick ingen uppgradering till min Sony surfplatta, men det gjorde heller inget, den gick att använda ändå.

Det var inte så många år sedan AmigaOS kom ut med en ny release, är inte så bra på Solaris men kan tänka mig att du kan få uppdateringar till ett rätt så många år äldre OS än 4 år.. Hur är det med Windows 7, Windows XP, tom. Windows Server 2003 släpper MS uppdateringar till, jag är inte bäst på huvudräkning men det är lite mer än 4 år sedan det OS:et kom.

Det här handlar mest om lathet, det är ju ett signum för Google att vägra släppa nya uppdateringar, vilket gör att telefon och surftillverkarna inte heller kan uppdatera. Idag när majoriteten av mobiltillverkarna inte längre vill ha ett OS utan snällt står utanför googles dörr och google har låst så får man gå tillbaka hem. Det är inte Sonys fel att det inte kommer några uppdateringar..

Visst är det skönt att alla här vill köpa en ny telefon varje år, men eftersom ni tycker det är OK att inte få några uppdateringar så kanske Microsoft och Apple skulle lyssna, man skulle kunna kräva en ny MAC eller en ny PC varje gång man uppdaterar sina OS.

Permalänk
Medlem

Är det bara en fråga om root-cert så kan du lägga in nya certs själv. Lägg över de på telefon bara, bör gå att installera direkt från filhanteraren.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som en bra idé att stämma dem, gör det.

Lägg in nya ceritfikat
Köp nytt
Fortsätt gnälla

Jag tycker inte att man kan begära att fyra år gammal hårdvara ska fortsätta få ny mjukvara. Det är en sak att patcha säkerhetshål, men förväntar du dig att Sony ska fortsätta att leverera nya Android-versioner år ut och år in kommer du att få betala mer för plattorna i framtiden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och Apple vet om det, de tvingar sina användare till att uppgradera. De hade garanterat kunna optimera speciella builds till sina äldre enheter och fått dem lika smooth som nya, men väljer att inte göra det. Det är bara att se på android mobiler som har stort stöd av communityn. Spontant tänker jag på Oneplus One, som redan nu har build som är baserade på 7.1.1 som är snabbare än Nexus 5x t ex.

Fast Oneplus one kom ju april 2014, september samma år kom iPhone 6. iPhonen är väl rätt smooth i iOS 10? Eller?! :S

Finns det rapporter om prestandaproblem för iPhone 5s i iOS 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag håller självklart med om att det är skillnad, men vad är en premiumbil då? Menar du att vissa bilar är så billiga att dom inte borde få några uppdateringar alls eller omfattas av någon typ av garanti?

Vad är ett garantiärende? Min surfplatta går helt enkelt inte att använda längre då SSL certifikatet gått ut, vilket gör att man får certifikatvarningar på en himla massa websidor. Bör det omfattas av garanti? Enheten är ju trasig, även om det är mjukvaran som är trasig?

Sen håller jag inte med om att Sony är en billig padda, Sony har aldrig varit billiga, tror jag betalade runt 4.000 för min, vilket inte var så många kronor dyrare än en IPAD 3.....

När det kommer till vad som är och vad som inte är premium i bilbranschen, så har jag aldrig sett en biljournalist recensera uppdateringsfrekvensen för en bil. Det är inte detta som gör en bil till premium. Uppdateringarna som sedan kommer är inte särskilt revolutionerande i sig, det är inte så att man uppdaterar och får ett nytt infotainmentsystem bara sådär.

Det finns garanterat budgetbilar som inte får några som helst uppdateringar, men det är återigen att jämföra äpplen med juveler. Du snöar återigen in på garanti, mjukvaruuppdatering i sig är inte något som du får på garantin, framförallt inte efter 4 år! De flesta bilar har 2 års nybilsgaranti (alltid 3 års reklamationsrätt), så inte heller dessa omfattas av din så kallade "mjukvaruuppdateringsgaranti"....

Du anser ju att detta är ett garantiärende? En fyra år gammal surfplatta har ingen garanti. Om det sedan handlar om till exempel förändringar i standarder, så kan man inte propsa på att få en fri uppgradering så att min enhet möter denna standard. Ponera att politikerna radikalt får för sig att ändra vilka utsläppsgränser som får gälla för en bil, eller vilka bilar som får köra inne i centrum. Är då Volvo tvungna att bygga om alla sina bilar, så att de möter de nya kraven? Är detta garanti?

Borde det inte gå att uppdatera TLS-certifikat själv? Måste det verkligen komma från tillverkaren?

Permalänk
Inaktiv

Min iphone och ipad funkade kanonbra till alla uppdatetingar började stå som spön i backen och sen dess har ingen av dom varit sig lik. Speciellt så har jag problem med skype. Jo på dom och stämm skiten ur dom.

Permalänk

Jag har en samsung galaxy tab 10.1 (gen1), den är nu 5 år gammal, har inte haft en updatering sedan 4.3 på den, men aldrig haft problem med root certifikat, den körs online när den används någon gång i veckan, primärt så rullar den som barnplatta med kidoz på, men ingen av mina android enheter har haft root certificate problem.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Roota o installera en rom som du gillar. Då får du sprillans nya certifikat. Du har väll inte så mycket att förlora då alternativet är att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Det är ju relativt, en platta som är 4 år tycker jag är gammal med inte en bil på 4 år tex. Men att inte plattan fick någon updatering ens första året är ju jätte dåligt det håller jag med. Undvik sony framöver och köp någon annan platta som nämts i tråden som underhåller dom längre. Apple är ju klockrena annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite här problemet är.

iOS idag sätter mer och mer krav på föråldrande hårdvara, så även om du kan uppgradera (vilket helt klart är ett plus) så kommer du inte kunna använda den ändå.

@studiox_swe notera dock, detta är inte Androids fel, utan detta är din tillverkares fel. Andoid släpps nyare och tex googles enheter får dessa uppdateringar så länge de bedömer att enheten kan hantera dem. (så du inte får seg/värdelös problemet som Ipad får istället).

Bästa chansen för din platta nu är ett Custom ROM. Dvs en öppen byggd version av community som gör dessa versioner.

Det finns lite olika versioner av din platta, och det är viktigt att du hittar exakta versionen Sony Xperia Tablet S (SGPT121) eller (SGPT13) tex. Kanske finns fler. Detta är viktigt för att du ska få rätt drivare och rätt optimering för din specifika enhet.

Och vad jag kan se... vissa versioner har relativt ny Android:
http://laserom.xyz/custom-rom-7-0-nougat-for-sony-xperia-tabl...
http://idearom.xyz/firmware-upgrade-6-0-1-marshmallow-for-son...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Det var inte så många år sedan AmigaOS kom ut med en ny release, är inte så bra på Solaris men kan tänka mig att du kan få uppdateringar till ett rätt så många år äldre OS än 4 år.. Hur är det med Windows 7, Windows XP, tom. Windows Server 2003 släpper MS uppdateringar till, jag är inte bäst på huvudräkning men det är lite mer än 4 år sedan det OS:et kom.

Det här handlar mest om lathet, det är ju ett signum för Google att vägra släppa nya uppdateringar, vilket gör att telefon och surftillverkarna inte heller kan uppdatera. Idag när majoriteten av mobiltillverkarna inte längre vill ha ett OS utan snällt står utanför googles dörr och google har låst så får man gå tillbaka hem. Det är inte Sonys fel att det inte kommer några uppdateringar..

Visst är det skönt att alla här vill köpa en ny telefon varje år, men eftersom ni tycker det är OK att inte få några uppdateringar så kanske Microsoft och Apple skulle lyssna, man skulle kunna kräva en ny MAC eller en ny PC varje gång man uppdaterar sina OS.

Personligen anser jag inte att Google gör något fel i detta. De ger en produkt i detta fall ett OS en EOL och slutar supporta det.

Lösningen är att uppgradera till en nyare version av OS på plattan eller telefonen. Det är här det skiter sig och det är inga andra än de som tillverkar surfplattan eller telefonens fel. Hade de valt att använda en stock version av Android från Google och bara implementerat små ändringar etc så hade en update tagit väldigt få timmar att skapa det är väldigt sällan prestanda som saknas i enheterna.

Men istället för att göra detta skapar man helt egna hooks, ett helt eget UI etc man slänger in 30 av sina egna skitappar som sedan är special modifierade för just den modellen av enhet. Detta gör att du istället har låt oss säga 1 månads arbetstid per enhet. Ponera sedan att du har 20 modeller ute på marknaden. Det blir helt enkelt en ohållbar situation för dem som de själva dessutom skapar.

Hade OnePlus tillverkat plattor hade jag helt klart köpt en av dem. De är den enda tillverkaren som jag har sett som inte svamlar till det.

Permalänk
Medlem

Stäm dom, uppdatera gärna hur det går
Sen är det som vanligt, företagen bestämmer om dom vill släppa uppdatering eller inte, hur lång tid det ska ta osv.

Sony, Samsung, HTC etc etc. Alla bestämmer själva om dom vill släppa nyare android för sina enheter eller inte.

Surfplattor är dock sämre på att få nya versioner än mobiler.
Sen stämmer det att Apple är mycket bättre på detta då det är deras ekosystem och det gör det betydligt enklare.
Däremot att köra nyaste versionen av iOS på gamla enhter är ofta fruktansvärt, betydligt bättre att behålla äldre version om man inte vill ha världens långsammaste enhet dvs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lizzard8:

@studiox_swe: Roota o installera en rom som du gillar. Då får du sprillans nya certifikat. Du har väll inte så mycket att förlora då alternativet är att köpa nytt.

Yes, fast är osäker på om det finns nytt fint rom då det är den första versionen av Xperia S.

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Det är en Sony Tablet S (SGPT-111), om han nu säger att det är den första Tablet S. SGPT-121 har nog inga ROMs, men har iaf en officiell uppdatering till 4.1.1.

@JimmieSan

Det är uteslutet att få rätt mot dem, den är utanför reklamationstiden då den är mer än 4 år gammal. Den har dessutom fått uppdateringar, till 4.0.3 som han inte verkar köra – redan 2012. Cert kan han lägga till själv. Länkarna till pre-rootade 4.0.3-firmwares verkar ligga nere sedan ett bra tag, men med root kan man inte bara lägga till egna cert utan byta ut systemets, men det har egentligen ingen betydelse, det går hur bra som helst med användarinstallerade certifikat. Är TLS 1.2 ett problem så fungerar Firefox för Android på 4.0.3.

@lizzard8

Det finns inga custom roms att skaffa för SGPT111 eller SGPT121. Det är 4.0.3 respektive 4.1.1 som gäller på dessa. T.o.m. moddade stock-roms verkar saknas. CM stödjer inte enheterna.

@studiox_swe

Du kan göra OTA-uppdateringen till 4.0.3 och köra firefox som webbläsare, då får du TLS 1.2 och certs kan du lägga till själv genom att bara lägga över dem på filsystemet och installera dem från en filhanterare som sagt, om de behövs. Mycket annat finns inte att göra. Tegra 2 var katastrof överlag.

Permalänk
Inaktiv

@Petterk: verkar inte finnas något nyare än 4.0.1 om jag kör OTA uppdatering. Lite omständligt att leta reda på alla cert som gått ut men visst det är ju möjligt. Var ska dom läggas? Behöver jag roota för att kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@Petterk: verkar inte finnas något nyare än 4.0.1 om jag kör OTA uppdatering. Lite omständligt att leta reda på alla cert som gått ut men visst det är ju möjligt. Var ska dom läggas? Behöver jag roota för att kunna göra det?

Nu får du bestämma dig, har du 4.0.2 så dyker nog inte 4.0.1 upp under uppdateringar. Har du en Xperia Tablet S (SGPT121) så dyker 4.1.1 upp, och det är betydligt nyare än 4.0.2 som du sade att du hade i ditt tidigare inlägg när du startade tråden. Som sagt är 4.1.1 senaste för SGPT121.

Du behöver som sagt inte root för att lägga till användar-certifikat. Lägg in på filsystemet och installera från filhanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I övrigt bör det sitta Tegra 2 i någon biltillverkares infotainment-system som aldrig uppdaterats heller. Eller tja, deras generella Linux-stöd bör vara något bättre än Android-stödet. Kerneln kommer dock inte vara ny.

@heatm Knappast Googles fel att Nvidia valt att inte stödja Android. Säkerhetsuppdateringar hjälper inte till något så gammalt som ICS om alla tredjepartsutvecklare slutat stödja den, eller om apparna t.ex. börjat kräva NEON. Då kan du fortfarande inte använda den. Det fanns typ två Tegra 2-enheter som fick 4.1.1 officiellt och CM tog bort stödet efter Android 4.2. Hade det funnits drivrutiner hade fler enheter uppgraderats och fått betydligt senare OS, CM hade kunnat kört ett tag längre också.

Du har rätt. Visste inte att det var Tegra 2 i den och att nVidia hade slutat med den supporten. Isf så är det mot nVidia som man ska rikta uppmärksamheten.

Hur som så är det fortfarande ett problem med Android-enheter som inte får uppdateringar tack vare att Google inte bryr sig ett smack om vad tredjepartstillverkarna gör. Vi håller på att hamna i samma fälla där vi var förut, med en massa telefoner som uppdateras i ett halvår för att sedan lämnas åt sitt öde. Jag trodde Apple hade visat vägen för hur man ska sälja en telefon. Det handlar inte om hårdvara, utan mjukvara!!! När fan ska resten förstå detta? Med resten menar jag Google och... ja, Microsoft var det ja! Too be fair, Microsoft fattar det, dom är bara för långt efter när det gäller mobila enheter. Google förstår nog det också, dom gör det bara på fel sätt enligt mig. Dom säljer sig för billigt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Du har rätt. Visste inte att det var Tegra 2 i den och att nVidia hade slutat med den supporten. Isf så är det mot nVidia som man ska rikta uppmärksamheten.

Hur som så är det fortfarande ett problem med Android-enheter som inte får uppdateringar tack vare att Google inte bryr sig ett smack om vad tredjepartstillverkarna gör. Vi håller på att hamna i samma fälla där vi var förut, med en massa telefoner som uppdateras i ett halvår för att sedan lämnas åt sitt öde. Jag trodde Apple hade visat vägen för hur man ska sälja en telefon. Det handlar inte om hårdvara, utan mjukvara!!! När fan ska resten förstå detta? Med resten menar jag Google och... ja, Microsoft var det ja! Too be fair, Microsoft fattar det, dom är bara för långt efter när det gäller mobila enheter. Google förstår nog det också, dom gör det bara på fel sätt enligt mig. Dom säljer sig för billigt.

Googles enda intresse verkar vara att få folk att använda deras tjänster så de kan samla information om användarna för att sedan sälja till annonsörer och andra. Är trots allt vad deras upplägg bygger på.

Skulle Google på allvar börja ställa krav finns risken att Androids marknadsandel skadas eller rasar ihop helt. Google och Samsung är inte direkt några vänner, de har haft sina problem i deras relation under åren och Google har ett stående hot i form av Samsungs Tizen som alternativ till Android i Samsungs mobiler och tablets. Försvinner Samsung från Android-gruppen förlorar Google en gigantisk partner, Androids marknadsandelar lär säkert minst halveras och risken att fler företag går över till andra lösningar än Android vilket försvagar Google.

Google har grävt sin egna grav som jag ser det, just för som du säger att de sålt sig för billigt till dessa företag och under en väldigt lång tid haft väldigt få krav på användarna. Det enda som Google forcerat under åren är vad jag vet att Googles butik och tjänster ska vara förinstallerat, av uppenbara skäl, i övrigt har det tyvärr varit okej med shovelware som aldrig uppdateras eller nödvändigtvis ens behöver fungera korrekt.

Samtidigt finns det ljusglimtar i ARM/Android-världen. Att någon form av grundplattform med drivrutinsstöd tycks arbetas fram är ett rätt stort och viktigt steg. Nu har jag inte haft möjlighet att läsa alltför mycket om det själv men uppfattningen jag fick var att ARM-enheter kommer kunna likna en PC mer och vi skulle få iallafall en teoretisk möjlighet att installera nya OS på våra mobiler lättare. Som på en PC dvs.

I övrigt överväger jag att välja Windows eller iOS i nästa mobil jag köper. Ett år med min LG G3 har varit sådär, batteritiden och långsam utskickning av Android 6.0 har varit rätt stora minus. Vill nog ha något som bara fungerar och, speciellt i Apples fall, supportas bättre. Nexus-serien gillade jag tidigare men sedan dessa slutade subventioneras och de inte är lika attraktiva mot konkurrerande telefoner så har denna serie börjat bli ointressant för mig. Men är nog iallafall ett halvår kvar tills jag byter, mycket kan nog hända tills dess. Eller inget alls.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Att plattan inte uppdateras är inte googles fel.

Vems fel är det? Om man grottar ner sig skulle man säkert upptäcka att det i grunden är SoC tillverkaren som vägrar släppa drivrutiner för deras låsta chip. Då blir Sony bakbunden, utan uppdateringar från tex Qualcomm så kommer inte man att kunna uppdatera mjukvaran hur mycket man än vill.

Roten till alla uppdateringsproblem är Android som stort och inget som kommer fixas snart. Till skillad från tex Windows, så är android väldigt oflexibelt och många komponenter drivs av binära blobbar som man inte har någon insyn i (tex pga patent).

Android behöver börja om från början och skapa en HAL motsvarande den windows kör, där OS'et kan uppdateras direkt från källan (google) men det lär ingen göra. Google skiter i vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en iPad 2 från 2012 som jag fortfarande använder. Den fungerar felfritt, allt funkar prima. Enda som går att säga negativt så är väll att den inte "flyter" lika bra som en iPhone 7, men det är ju inga priblem eftersom att den inte laggar och klarar allt jag använder den till
#GodJul

Permalänk
Medlem

De som säljer mobila enheter med Android har tänkt att alla köper ju ny ändå efter två år så om vi supportar enheten i 3 år så borde alla vara nöjda. Detta gäller väl också apple även om de säkert har bättre support på sina gamla prylar. Nu när hårvaran i mobila grejer börjat "mogna" och man inte längre får särskilt mycket mer om man köper en 7-mobil än vad man har i sin 6-mobil. På tidigt 90-tal kostade typ en compaq-pc med windows 95 minst 15.000:- (dubbelt så mycket i dagens penningvärde) den blev gammal direkt o hade bara skrotvärde efter 2 år. Sen blev ju hårvaran snabbt bättre och datorn var funktionell längre, trots att ms försökte få alla att köpa nytt genom att att lansera extremt sega Vista som knappt funkade bra på ens de fetaste pc.

Vad jag menar med detta är att microsoft lärt sig och jag sitter o skriver på en nästan 8 år gammal pc. Den var lite dyrare när jag köpte den men jag skulle kunna jämföra den med en mobil i övre medelklass typ en honor 8.

För 8 år sen körde jag win7 på den här datorn, nu kör jag win 10 och jag ser inte att jag behöver byta ut hårvaran än på några år så länge jag inte har några specialbehov. Microsoft supportar sina OS i sådär 11 år.

Vad jag menar är att nu när mobil-hårdvaran blivit mogen nog att funka flera år längre än två år så måste tillverkarna tänka om och kanske sälja mobiler som är mer robusta än eleganta och i stället ta betalt för mjukvara-uppgradering. Jag fick ett bra pris på en galaxy s7 men den är ändå löjligt dyr. Dessutom tog det inte mer än ett par veckor innan displayen hade små repor och det "dyra" aluminium-bakstycket var repat. Vad är poängen med denna eleganta telefon om jag behöver köpa ett fult bakstycke och ett skyddsglas för 300 spänn som bara glider omkring.

Jag hade en Samsung Spica och supporten för den tog slut ett år efter att jag köpt den. Jag hade en SonyErikson Xperia o supporten för den tog slut 2 år efter köp. Jag har en galaxy 4 och även om den funkar så tog nog supporten slut för ett tag sen.

Jag svamlar väl lite men vad jag menar att nu när ens mobil kostar 8000kr eller ens 5000kr och har lika mycket minne och processor som en medelmåttig pc så borde man kunna begära att den ska supportas mycket längre än sådär 2-3 år. Det kommer att bli allt svårare att sälja mobiler på snabbhet, marginellt bättre kameror och aluminium som lätt blir repigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av studiox_swe:

Köper du en ny bil var 4:e år? (om du har körkort), eller ny TV var 4:e år? eller ny micro var fjärde år? Saken är den att Sony alltså inte släppte en ENDA uppdatering, dvs inte ens efter 1:a året, inte heller 2:a, eller 3:dje eller 4:de.

Hur länge tycker du man ska få uppdateringar då? Efter 10 dagar?

Först tänkte jag hålla med dig, sen insåg jag att jag faktiskt köper ny bil oftare än var fjärde år

Till ämnet: uppdateringar tycker jag jag att man som kund faktiskt ska kunna förvänta sig i åtminstone 2 år framöver. Specielt på mobiler och liknande då de ofta köps med abonnemang som löper över tid. Då ska produkten åtminstone supportas över tiden man som köper är bunden till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Många skriver att man inte kan förvänta sig uppdateringar i fyra år. Visst, jag håller med om att det låter lite orimligt. Men tre år tycker jag faktiskt att tillverkarna ska hålla prylarna vi köper uppdaterade. Det skulle i så fall innebära att TS skulle ha hunnit få Android 5.0 till sin platta innan supporttiden gått ut. Hade den fått det skulle livslängden varit bättre helt klart.

Jag tycker att vi som konsumenter ska ställa högre krav på tillverkarna att verkligen hålla med uppdateringar under åtminstone den lagstadgade tiden för reklamationsrätt, dvs tre år. Detta är inte orimligt på något sätt.

Kanske nåt för EU att ta upp...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Många skriver att man inte kan förvänta sig uppdateringar i fyra år. Visst, jag håller med om att det låter lite orimligt. Men tre år tycker jag faktiskt att tillverkarna ska hålla prylarna vi köper uppdaterade. Det skulle i så fall innebära att TS skulle ha hunnit få Android 5.0 till sin platta innan supporttiden gått ut. Hade den fått det skulle livslängden varit bättre helt klart.

Jag tycker att vi som konsumenter ska ställa högre krav på tillverkarna att verkligen hålla med uppdateringar under åtminstone den lagstadgade tiden för reklamationsrätt, dvs tre år. Detta är inte orimligt på något sätt.

Kanske nåt för EU att ta upp...

Med tanke på att tydligen slopas Windows 8 som kom 2012, så det är väl inget ovanligt med skrämmande kort livslängd på OS länge, och detta är tydligen "okej" med många.

Och de 3 åren är bara inom Sverige... de flesta andra har 1-2 år, även inom EU.

Det hade dock varit bättre om man hade sagt att om de lägger in omodifierat OS, så är det 1-2 år (då det enkelt går att hitta ny version från google). Men om de lägger in egna delar och moddar det, så är det nu deras OS och deras support som ska gälla X antal år.

typo
Permalänk
Medlem

@studiox_swe: om du ändå bara använder den som e-book reader, varför inte kolla på en riktigt läsplatta? Tex Kindle eller något mindre låst som Letto Frontlight, iriver har jag kikat på för några år sen, men verkar inte finnas kvar?
Finns ju de där man kan låna böcker från typ biblioteket eller ladda in egna pdfer osv med, tror Kindle är mer låst där för det mesta.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Petterk Verkar som TS har lyckats få tag i en riktigt gammal enhet... Den fick 2012 uppdatering till 4.0 Android, och kom ursprungligen med 3.2. Med tanke på att den släpptes hösten 2011, så pratar vi 5+ år... och nu börjar jag förstå problemet.

TS har helt enkelt köpt en "då" utförsäljande vara 2012 (Discontinued - August 2012")
Så Sony har gjort en större uppdatering till den Sept 2012, tom efter den är discontinued. Så jag tror inte något mer kan begäras, då det var utgående redan då precis som du säger.

Där verkar dock har funnits Custom ROMs till 4.1.2 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att tydligen slopas Windows 8 som kom 2012, så det är väl inget ovanligt med skrämmande kort livslängd på OS länge, och detta är tydligen "okej" med många.

Jag vet inte om jag tycker det här är helt rättvist. Windows 7,8-8.1 har fått uppdateringar och servicepackar som transmuterat det till "Windows 10" och kommer fortsätta få uppdateringar och servicepackar länge till. Microsoft har "alltid" haft som minimikrav att man uppdaterat till nivå X för att man ska kunna fortsätta få fler uppdateringar, det är liksom senaste servicepackarna som gäller.
Det man möjligen kan vända sig emot är att man inte officiellt stödjer uppdatering av de tidigare versionerna längre. Men ge det ett par iterationer till, så kommer windows... 12(?) att vara allt man lovade windows 7 skulle vara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Uppdaterings-problematiken som rör Android skulle kunna lösas på följande vis:

Google lanserar en stämpel (eller dylikt) kallad typ "Android Premium" eller nåt liknande.

Vill en tillverkare släppa en mobil med "Android Premium"-stämpel förbinder sig tillverkaren att uppdatera enheten i X år.

Tillverkaren har valet att antingen släppa en Android-mobil utan premium stämpel och därigenom skita i uppdateringarna, eller så kan dem sätta Premium stämpel på mobilen och se till att den är uppdaterad så länge som Google kräver.

Konsumenterna har möjlighet att välja en mobil som de vet blir uppdaterad framöver utan att behöva gå på "HTC/Sony/Samsung BRUKAR ju uppdatera sina enheter...."-resonemanget vid inköp. Eller så kan de snåla och sitta med utdaterad mjukvara inom ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte om jag tycker det här är helt rättvist. Windows 7,8-8.1 har fått uppdateringar och servicepackar som transmuterat det till "Windows 10" och kommer fortsätta få uppdateringar och servicepackar länge till. Microsoft har "alltid" haft som minimikrav att man uppdaterat till nivå X för att man ska kunna fortsätta få fler uppdateringar, det är liksom senaste servicepackarna som gäller.
Det man möjligen kan vända sig emot är att man inte officiellt stödjer uppdatering av de tidigare versionerna längre. Men ge det ett par iterationer till, så kommer windows... 12(?) att vara allt man lovade windows 7 skulle vara.
B!

8.1 har support till 10 januari 2023, när vi talar säkerhetsuppdateringar. 8 har redan tappat all support för länge sedan. Tredjepart övergav det innan Microsoft officiellt så gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte om jag tycker det här är helt rättvist. Windows 7,8-8.1 har fått uppdateringar och servicepackar som transmuterat det till "Windows 10" och kommer fortsätta få uppdateringar och servicepackar länge till. Microsoft har "alltid" haft som minimikrav att man uppdaterat till nivå X för att man ska kunna fortsätta få fler uppdateringar, det är liksom senaste servicepackarna som gäller.
Det man möjligen kan vända sig emot är att man inte officiellt stödjer uppdatering av de tidigare versionerna längre. Men ge det ett par iterationer till, så kommer windows... 12(?) att vara allt man lovade windows 7 skulle vara.
B!

Med tanke på att man sålt OSet fram till i år, så tycker jag det är relevant.
Sen att du har som unikt fall haft förra årets "gratis" Windows 10 uppgradering till ett beta OS anser jag inte relevant, då jag inte vill ha beta mjukvara. Jag kan dock inte köpa Windows 10, "icke beta" som privatperson utan att modda det efter. Jag kan mao inte köpa samma version som Win 7/8, och kommer troligen aldrig kunna göra mer.

Vad man kan säga är att Android 4.0 runt 2012, och har fungerat på TS enhet i ca 4 år. Detta är väl vad man kan begära av Windows också, och 8.1 släpptes 2013 först. Men har sålts fram tom Okt 2016, och i butik till minst sep 2015 iaf. Så här pratar vi absolut inte 4 år... eller ens 1 år sett till OEM.

Android är lite annorlunda dock, för du kan som egen utvecklare, fixa en version själv, och ge ut den, därav dessa Custom ROMs. Om de vill släppa XP/7 öppet (då de nu ändå är gamla) så att vi kan modda dem som vi vill, så kan jag hålla med dig. Då gör man det möjligt för community:n att patcha och fixa nya versioner, eller laga de gamla iaf. Så det är lite svårt att exakt jämföra, då Android har en klar fördel här.

Men så länge de säljer dig en produkt, som har låst utvecklingen till stängd och har main support, så är OSet fullt aktivt. Och eftersom den tar slut nu 9:e Jan 2018 så tycker jag det är konstigt att man får anse 8.1 övergivet nu. Dock ska denna finnas i 5 år till utöver detta, vilket är helt klart godkänt så länge det efterföljs, därför kan jag förstå din åsikt att detta inte är helt rättvist, men den ärintei extended nu!

Problemet är att OSet ansågs övergivet för redan 1 år sedan... vilket ju är lite galet imho då den först ska upphöra 9:e Jan 2018! Mao... OSet ska ha full support iaf 1 år till, vilket inte verkar vara fallet.